Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Cro »

hoopke schreef:
06 okt 2021 11:12
Cro schreef:
21 sep 2021 10:35
Zolang de verkoper een betaalmethode heeft waarbij je achteraf kan afrekenen kan dit gewoon. Ik ken ook eigenlijk geen winkels waarbij dit niet zou werken.

Ik vraag me dan ook af wat er niet werkt, krijg je een foutmelding of kom je niet door de checks heen van deze bedrijven. Dat laatste is natuurlijk vervelend, maar zie ik niet vallen onder het werkt niet.

Wordt een creditcard eigenlijk gezien als achteraf betalen? Toch ook een heel gangbare betaal methode.
De meeste winkeliers bieden achteraf betalen niet aan, en als het wel op hun site staat werkt het gewoonweg niet, je komt in het betaalproces niet verder, en moet dan alsnog voor ideal of paypal kiezen bijv.
Kun je eens aangeven, zonder vaag te blijven, welke partijen dit dan niet aan zouden bieden en waar het mis zou gaan. Mits kredietwaardig werkt het immers eigenlijk altijd en eigenlijk iedere online winkel waar ik bestel bied het ook wel aan.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door hoopke »

geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
Ik zie dat velen problemen hebben met het aanduiden van vooraf betalen. Een webshop waar u iets koopt én meteen betaalt, die daarna pas het pakketje gaat versturen is GEEN vooraf betalen.

Wettelijk is de koop gesloten indien de klant op de DEFINITIEF BESTELLEN knop heeft gedrukt. Daarmee is de koop afgesloten en dient dus ook meteen betaling te volgen. Ook weer wettelijk heeft de daadwerkelijke bezorging van de waar helemaal niets met de koop te maken.

'achteraf betalen' of dat nu Klarna of Afterpay is, betekent een krediet afsluiten. De kredietcheck wordt (in tegenstelling wat anderen hier beweren) bij ELKE koop opnieuw gedaan. Je gaat dus wel degelijk een financieringsovereenkomst aan en er wordt ook een kredietscore bijgehouden. Nu het addertje onder het gras: ACHTERAF BETALEN biedt geen enkele meerwaarde die op de koop betrekking heeft. Je doet zaken met de webwinkel en helemaal apart met Klarna of Afterpay, Als deze kredietverstrekkers onterecht bij je gaan innen, dan kun je niet op de winkel terug vallen, die heeft immers de betaling (met goedvinden van de klant) uit handen gegeven.

U zegt geen meerwaarde, ik zeg juist heel veel meerwaarde, want zolang ik niks heb betaal ik niet.
Zolang ik niks ontvangen heb kan Klarna of Afterpay doen wat ze willen, zelfs incasso sturen helpt niet, immers heb ik niks ontvangen, nergens voor hoeven te tekenen, in dit geval ook geen briefje ik heb u gemist in de brievenbus, ben benieuwd hoe de (kanton)rechter hier naar kijkt.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door hoopke »

Cro schreef:
06 okt 2021 13:57
hoopke schreef:
06 okt 2021 11:12
Cro schreef:
21 sep 2021 10:35
Zolang de verkoper een betaalmethode heeft waarbij je achteraf kan afrekenen kan dit gewoon. Ik ken ook eigenlijk geen winkels waarbij dit niet zou werken.

Ik vraag me dan ook af wat er niet werkt, krijg je een foutmelding of kom je niet door de checks heen van deze bedrijven. Dat laatste is natuurlijk vervelend, maar zie ik niet vallen onder het werkt niet.

Wordt een creditcard eigenlijk gezien als achteraf betalen? Toch ook een heel gangbare betaal methode.
De meeste winkeliers bieden achteraf betalen niet aan, en als het wel op hun site staat werkt het gewoonweg niet, je komt in het betaalproces niet verder, en moet dan alsnog voor ideal of paypal kiezen bijv.
Kun je eens aangeven, zonder vaag te blijven, welke partijen dit dan niet aan zouden bieden en waar het mis zou gaan. Mits kredietwaardig werkt het immers eigenlijk altijd en eigenlijk iedere online winkel waar ik bestel bied het ook wel aan.
Zomaar een winkel waar ik regelmatig wat bestel is bijv kruis.nl, deze biedt geen achteraf betalen aan, of hier: hd-gereedschap.nl biedt ook geen achteraf betalen aan.
Betalen met Visa is niet hetzelfde als Klarna of afterpay, het wordt weliswaar later van mijn rekening afgeschreven, maar het wordt meteen gereserveerd, dat is eigenlijk hetzelfde als meteen betalen, want je bestedingsruimte wordt meteen minder

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Cro »

hoopke schreef:
06 okt 2021 19:06
Cro schreef:
06 okt 2021 13:57
hoopke schreef:
06 okt 2021 11:12


De meeste winkeliers bieden achteraf betalen niet aan, en als het wel op hun site staat werkt het gewoonweg niet, je komt in het betaalproces niet verder, en moet dan alsnog voor ideal of paypal kiezen bijv.
Kun je eens aangeven, zonder vaag te blijven, welke partijen dit dan niet aan zouden bieden en waar het mis zou gaan. Mits kredietwaardig werkt het immers eigenlijk altijd en eigenlijk iedere online winkel waar ik bestel bied het ook wel aan.
Zomaar een winkel waar ik regelmatig wat bestel is bijv kruis.nl, deze biedt geen achteraf betalen aan, of hier: hd-gereedschap.nl biedt ook geen achteraf betalen aan.
Betalen met Visa is niet hetzelfde als Klarna of afterpay, het wordt weliswaar later van mijn rekening afgeschreven, maar het wordt meteen gereserveerd, dat is eigenlijk hetzelfde als meteen betalen, want je bestedingsruimte wordt meteen minder
Dat laatste zal nu juist de vraag zijn, het zou mij eigenlijk niet verbazen wanneer een Credit Card juridisch gezien wel als achteraf betalen wordt gezien.

Daarnaast is dat natuurlijk met een Klarna of Afterpay niet heel veel anders, bij een CC kan er een reservering gedaan worden, betaal met Afterpay of Klarna zal je zelf een reservering moeten doen, je kan immers ook dan het geld maar 1x uitgeven. Je bestedingsruimte is ook dan al minder, ook al staat het geld nog op de bank.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Nijogeth schreef:
22 sep 2021 22:40
Is na bezorging betalen niet altijd een krediet? Je hebt namelijk een rekening open staan bij de verkoper. Ik betaal zelf het liefst vooraf, nog nooit problemen mee gehad.
Juridisch gezien niet. Om sprake te zijn van "krediet" moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan ( 1.1 en 1.2 Wft).
Anders is het niet meer dan een optie die de verkoper "voor eigen risico" aanbiedt.
Anders zou elke verkoper moeten beschikken over een vergunning van AFM voor het aanbieden van krediet. Of dat moeten uitbesteden aan iemand die wel over een AFM vergunning voor bemiddeling in krediet beschikt

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Albert1955 »

A.niem schreef:
23 sep 2021 15:02
16again schreef:
23 sep 2021 12:06
A.niem schreef:
23 sep 2021 11:00
Ik stem ervoor dat Tros Radar het verschil tussen de regels online en in de winkelstraat eens bespreekt....
Waarom? Verschil is gewoon de wet koop op afstand, en die is niet zomaar tot stand gekomen.
Ik ben ook niet tegen het afschaffen van de wet Koop op Afstand, echter zou het fairder zijn als winkels in de winkelstraat ook enkele minimale regels opgelegd krijgen, zoals recht van retour binnen 14 dagen. En dan met geld retour, en geen cadeaubon.
Waarom zou dat moeten ? In een fysieke winkel kun je iets passen, voelen, bekijken en dan besluiten of je het koopt of niet.
Bij kopen op afstand kan bijv een schoen toch te krap blijken te zijn en moet je, normaal gesproken, kunnen blijven retourneren.
Voor dat soort situaties is de Wet kopen of afstand in het leven geroepen, niet om maar eindeloos te blijven retourneren

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Albert1955 »

alfatrion schreef:
24 sep 2021 18:37
NeoDutchio schreef:
22 sep 2021 20:45
Het is een grijs gebied. Ja, achteraf betalen moet een optie zijn, maar als verkoper kan je wel expliciet afspreken dat het volledige bedrag vooraf betaald moet worden.
Dit is geen grijs gebied. Per algemene voorwaarden mag niet worden bedongen dat meer dan 50% voor moet worden betaald (art. 7:26 lid 2 BW). Een algemene voorwaarden is een beding dat niet de kern van de prestatie weergeeft en bestemd is om in meerdere overeenkomsten te worden opgenomen (art. 6:231 sub a BW). Dit kan niet worden gepasseerd door dit expliciet te maken.

Wel kan dit individueel worden afgesproken, maar daarvan is (bijna) nooit sprake bij een online verkoop. Enkel het gegeven dat een webwinkel meerdere algemene voorwaarden aanbied, waarvan er eentje aan de wet voldoet en de anderen in strijd met de wet zijn, maakt niet dat er geen sprake is van een algemene voorwaarden.
Artikel 7:26 lid 2 BW
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

Artikel 6:231 sub a BW
algemene voorwaarden: een of meer bedingen die zijn opgesteld teneinde in een aantal overeenkomsten te worden opgenomen, met uitzondering van bedingen die de kern van de prestaties aangeven, voor zover deze laatstgenoemde bedingen duidelijk en begrijpelijk zijn geformuleerd;
Alfatrion,

Zeg je nu echt dat als je boodschappen bij Appie online bestelt, een beding in hun AV dat je gewoon het hele aankoopbedrag vooraf moet betalen nietig is ? Dat Appie niet meer dan 50% van het aankoopbedrag al vooruitbetaling mag vragen ? Daar gaat echt geen rechter in mee hoor!

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Albert1955 »

Albert1955 schreef:
06 okt 2021 22:12
Nijogeth schreef:
22 sep 2021 22:40
Is na bezorging betalen niet altijd een krediet? Je hebt namelijk een rekening open staan bij de verkoper. Ik betaal zelf het liefst vooraf, nog nooit problemen mee gehad.
Juridisch gezien niet. Om sprake te zijn van "krediet" moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan ( 1.1 en 1.2 Wft).
Anders is het niet meer dan een optie die de verkoper "voor eigen risico" aanbiedt.
Anders zou elke verkoper moeten beschikken over een vergunning van AFM voor het aanbieden van krediet. Of dat moeten uitbesteden aan iemand die wel over een AFM vergunning voor bemiddeling in krediet beschikt
Ik trek dit nog even door naar mijn eigen professie. Bij export van goederen overzee kunnen wij een klant een "krediettermijn" geven van 21 dagen (uiteraard op basis van een Dun & Bradstreet (D&B) rapport) of "cash" tegen overhandiging van de documenten.
Beter is om te spreken van een "betalingstermijn". We geven de klant namelijk geen krediet maar slechts een uitgestelde betaling, maar altijd vóór aankomst van de goederen op eindbestemming. (Dat betekent dus dat als de aankomst op eindbestemming 14 dagen is de uitgestelde betalingstermijn eveneens 14 dagen is, en geen 21 dagen)

Bij import is het eigenlijk standaard vooraf betalen voor we de goederen vrijgeven (dat is immers het "onderpand") maar er zijn uitzonderingen (ook weer op basis van het D&B rapport). Eigenlijk is dat D&B rapport dezelfde afweging als waarop een webwinkel bepaalt of een klant wel of niet bepaalde betalingsmogelijkheden wordt aangeboden. (Alleen bevat het D&B rapport veel meer afwegingen dan een webwinkel zal kunnen maken en zeker geen gegevens over natuurlijke personen). En het geven van een betalingstermijn is niet te bestempelen als "krediet" in de zin van de Wft.

alfatrion
Berichten: 21916
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
Een webshop waar u iets koopt én meteen betaalt, die daarna pas het pakketje gaat versturen is GEEN vooraf betalen.
Het wettelijk uitgangspunt is betalen bij bezorging. Er is sprake van vooruitbetaling als je eerder moet betalen en afterafbetaling als je later moet betalen.
geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
Wettelijk is de koop gesloten indien de klant op de DEFINITIEF BESTELLEN knop heeft gedrukt. Daarmee is de koop afgesloten en dient dus ook meteen betaling te volgen.
Onzin, uit het bestaan van een overeenkomst volgt niet dat één van de partijen direct moet presteren.
geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
Ook weer wettelijk heeft de daadwerkelijke bezorging van de waar helemaal niets met de koop te maken.
Artikel 7:26 lid 2 BW
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
Verklaar je nader.
geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
'achteraf betalen' of dat nu Klarna of Afterpay is, betekent een krediet afsluiten.
Onzin. Achter afbetalen = later presteren. Op het moment dat er een krediet wordt afgesloten dan wordt er vanuit de koop bezien gelijk gepresteerd.
geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
ACHTERAF BETALEN biedt geen enkele meerwaarde die op de koop betrekking heeft.
De reden van het bestaan van artikel 7:26 lid 2 BW zijn de fiasementen die bij de invoering veel voor kwamen en waardoor klanten al hun geld kwijt waren.
geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
Je doet zaken met de webwinkel en helemaal apart met Klarna of Afterpay, Als deze kredietverstrekkers onterecht bij je gaan innen, dan kun je niet op de winkel terug vallen, die heeft immers de betaling (met goedvinden van de klant) uit handen gegeven.
Waarom zou je ergens op terug moeten vallen? Waarom zou er sprake van een betaling (met goedvinden van de klant) uit handen gegeven vordering als die vordering onterecht is? Als Klarna bij iemand aanklopt die iets niet heeft besteld, dan is die vordering ontrecht omdat de klant geen koop heeft gesloten en us niet heeft ingestemd met betaling.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 06 okt 2021 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Albert1955
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 apr 2021 19:09

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door Albert1955 »

geengast schreef:
06 okt 2021 13:44
Ik zie dat velen problemen hebben met het aanduiden van vooraf betalen. Een webshop waar u iets koopt én meteen betaalt, die daarna pas het pakketje gaat versturen is GEEN vooraf betalen.

Wettelijk is de koop gesloten indien de klant op de DEFINITIEF BESTELLEN knop heeft gedrukt. Daarmee is de koop afgesloten en dient dus ook meteen betaling te volgen. Ook weer wettelijk heeft de daadwerkelijke bezorging van de waar helemaal niets met de koop te maken.

'achteraf betalen' of dat nu Klarna of Afterpay is, betekent een krediet afsluiten. De kredietcheck wordt (in tegenstelling wat anderen hier beweren) bij ELKE koop opnieuw gedaan. Je gaat dus wel degelijk een financieringsovereenkomst aan en er wordt ook een kredietscore bijgehouden. Nu het addertje onder het gras: ACHTERAF BETALEN biedt geen enkele meerwaarde die op de koop betrekking heeft. Je doet zaken met de webwinkel en helemaal apart met Klarna of Afterpay, Als deze kredietverstrekkers onterecht bij je gaan innen, dan kun je niet op de winkel terug vallen, die heeft immers de betaling (met goedvinden van de klant) uit handen gegeven.
Wat je hier beschrijft is feitelijk niets anders dan factoring:
Factoring is een alternatieve financieringsvorm voor ondernemers. Bij deze vorm van financiering betaalt een derde partij, de factoringmaatschappij, verkoopfacturen direct uit. Dit biedt ZZP’ers en MKB’ers een betere cashpositie, omdat men niet langer afhankelijk is van betalingstermijnen.

hoopke
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 jul 2020 15:59

Re: Ondanks regelgeving toch bijna altijd alles vooraf betalen

Ongelezen bericht door hoopke »

A.niem schreef:
23 sep 2021 11:00
hoopke schreef:
21 sep 2021 10:26
Kan Radar hier niet eens een uitzending aan besteden en evt kamerleden om opheldering vragen hoe dit eens goed geregeld gaat worden, maar nog veel belangrijker dat winkeliers zich hier aan gaan houden, zeker nu door Corona de consument niet meer hoeft te tekenen en helaas te veel pakketjes zoekraken!
Ik stem ervoor dat Tros Radar het verschil tussen de regels online en in de winkelstraat eens bespreekt. Online wordt de consument aan alle kanten beschermt, en kan de ondernemer weinig doen om het geld te krijgen waar hij recht op heeft. Offline, oftewel in de winkelstraat, gelden alle regels niet en bestaan er (eventueel) coulanceregels.

Ruilen/retourneren > niet verplicht offline, online verplicht
Achteraf betalen > niet mogelijk offline, online verplicht
Artikelen uitpakken en zelfs al in gebruik nemen, voordat er besloten wordt of het artikel gehouden wordt > niet mogelijk offline, online verplicht.
Artikelen retourneren, kosten ook retour > offline gebeurd dit niet. Zelfs het plastic tasje wordt niet terugbetaald. Ook de parkeerkosten krijg je niet terug, online: zelfs de verzendkosten en betaalkosten worden terugbetaald. Ondanks dat een winkel dan fors verlies draait op de order.
Zoals je het nu schetst is het ook weer niet.

Achteraf betalen online verplicht, maar vele webwinkels doe er niet aan mee en blijft gewoon doorsudderen
Artikelen kunnen meestal (maar niet altijd en dat staat er dan ook bij) geretourneerd worden, en kosten krijg je niet altijd terug, zeker niet als het zgn gratis verstuurd wordt, immers zijn de kosten verrekend in het product

Gesloten