'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tja, met bijna geen aanpassingen ga je er niet komen.
Met LTV kom je een eind zonder al teveel gekke dingen, maar ook dan zul je aanpassingen moeten doen. Eventueel (als er wel wat dak is dat ook gunstig ligt ) met heatpipes. Of het zou een optie kunnen zijn om met een lucht/lucht warmtepomp te gaan verwarmen (indien dat toegestaan is). Verruil je gas voor elektra. Indien niet zelf opgewekt bespaart het niet bijzonder veel, maar wel van het gas af ( en met de huidige stijging is dat al snel toch een stuk goedkoper ).

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Het begint met isoleren en je levenswijze aanpassen. Een paar jaar geleden 'voorspelde' ik al dat dit zou gaan gebeuren. Ik heb dus zoveel mogelijk apparatuur de deur uitgedaan die energie nodig hebben. Kleine aanpassingen, maar het leverde veel op.

Wat verwarmen betreft: veel verwarmingssystemen verwarmen de lucht, die vervolgens naar het plafond stijgt. Wat je nodig hebt is een systeem dat stralingswarmte afgeeft. Veel prettiger, en veel meer rendement.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
04 okt 2021 21:31
Voorspeld wordt trouwens dat de zwakkere energieleveranciers nu kunnen omvallen à la Energieflex in 2018.

Geen overbodige luxe om je maandtermijnbedrag zo laag mogelijk te houden wanneer je bij een kleinere leverancier zit.

https://www.parool.nl/nederland/acm-haa ... ~b134790d/
Destijds storneerden klanten maandbedragen. Voor zover ik me herinner, kwamen ze daarmee weg.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@NeoDutchio:

Welke aanvoertemperatuur heb je nu vanuit de cv-ketel?
Convectoren met boosters zijn uitstekend geschikt voor lage temperatuur verwarming. Bestaande radiatoren met boosters werken doorgaans ook redelijk met lage temperaturen. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe lager je stookkosten. Ook met een gas cv-ketel kun je met lage aanvoertemperatuur al 15-20% besparen.
Zodra een aanvoertemperatuur onder de 50 graden voldoende is om het warm te houden in huis, is een warmtepomp rendabel. Let wel: om het warm te houden. Dus geen grote nachtverlaging toepassen.

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ivo.w schreef:
04 okt 2021 22:34
@NeoDutchio:

Welke aanvoertemperatuur heb je nu vanuit de cv-ketel?
Convectoren met boosters zijn uitstekend geschikt voor lage temperatuur verwarming. Bestaande radiatoren met boosters werken doorgaans ook redelijk met lage temperaturen. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe lager je stookkosten. Ook met een gas cv-ketel kun je met lage aanvoertemperatuur al 15-20% besparen.
Zodra een aanvoertemperatuur onder de 50 graden voldoende is om het warm te houden in huis, is een warmtepomp rendabel. Let wel: om het warm te houden. Dus geen grote nachtverlaging toepassen.
Dank voor de tips, ik ga hier eens induiken. Besparen op gas klinkt leuk, maar in verhouding gebruiken wij al niet veel en de vaste kosten blijven (onnodig) doorlopen.

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar terug naar de oude tijd. Alleen de woonkamer verwarmen en de ijsbloemen op de ramen in de slaapkamers. Hooguit een straalkachel in de badkamer. Verder truien en vesten plus een dekentje als je op de bank zit.

Nijogeth
Berichten: 9993
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ga er dus echt gewoon 160 euro per maand op achteruit met hetzelfde contract. Maar ik ben extra hoog gaan zitten vorig jaar. Ik wist niet hoeveel gas ik zou verstoken, qua elektriciteit zit ik beter. Ik kan mijn gas op ongeveer een derde vast zetten en dan zal ik nog speling hebben, gok ik.

Erthanax
Berichten: 9692
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ivo.w schreef:
04 okt 2021 22:34
(...) Zodra een aanvoertemperatuur onder de 50 graden voldoende is om het warm te houden in huis, is een warmtepomp rendabel. Let wel: om het warm te houden. Dus geen grote nachtverlaging toepassen.
Dat is een mooie tip die ik direct ga uitproberen.

jfoever
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2021 00:12

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jfoever »

Ik woon in een huurwoning en heb het volgende naar mijn verhuurder gestuurd:
------------------------------------------
Schiedam 11-09-2019
Mijn woning dateert uit 1972 en voelt koud en tochtig aan. Mijn energierekening is schrikbarend hoog, (ik moet nu al jaarlijks €750,- bijbetalen) en dreigt door de stijgende belasting op gas nog hoger te worden. Daarom verzoek ik u mijn slecht geïsoleerde woning op te knappen. Ik stel voor dat u de volgende energiebesparende maatregel treft: HR++ dubbelglas in de raamkozijnen.

Ik ben bereid om hier een redelijke huurverhoging voor te betalen, conform Artikel 243 Burgerlijk Wetboek Boek 7. Zie hiervoor tevens de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam op 13 juni 2017 ECLI:NL:RBROT:2017:4559.

De huurverhoging die ik bereid ben te betalen komt overeen met het beleid Huurverhoging na woningverbetering van de Huurcommissie.

Wil de verhuurder, ondanks mijn schriftelijk verzoek daartoe, geen dubbelglas aanbrengen, dan kan ik op basis van artikel 7:243 van het Burgerlijk Wetboek (BW) via de rechter afdwingen dat de verhuurder dit toch moet doen. Het aanbrengen van dubbelglas is een voorbeeld van wat in dat wetsartikel ‘thermisch isoleren van de uitwendige scheidingsconstructies’ wordt genoemd. Ook voor de rechter is belangrijk dat ik bereid moet zijn om voor het dubbelglas een redelijke tussentijdse huurverhoging te betalen.

Graag verneem ik binnen 6 weken na dagtekening brief of u bereid bent de door mij gewenste maatregelen te treffen. Ook verneem ik graag welk bedrag aan huurverhoging u redelijk acht, hoe u tot dit bedrag bent gekomen en op welke termijn u de werkzaamheden uit zou kunnen voeren.
-----------------------------------------
Zoals verwacht reageert de verhuurder niet, na diverse mailtjes, telefoontjes, zelfs het niet betalen van de jaarlijkse energie afrekening (de laatste was 1200 euro) geen reactie.
De inspecteur van Nibag (voor het energielabel) vertelde me dat het niets nieuws is dat mijn verhuurder Heimstaden niet reageert.

Omdat ik hoop dat andere verhuurders wel reageren op een dergelijke brief, deel ik deze graag met jullie.
Wij als huurders staan dus in ons recht om de verhuurder te laten isoleren, alleen recht hebben wil nog niet zeggen dat we het krijgen, tenzij je het geld hebt om een rechtszaak te beginnen

Met vriendelijke groet,
J.F. van den Oever

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

lievemarie schreef:
04 okt 2021 18:57
Gelukkig loopt mijn huidige contract nog tot april 2022.
Verwacht u dan dat de prijzen in april volgend jaar weer gezakt zijn ten opzichte van nu?

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Om de industrie en de glastuinbouw nu fors meer energiebelasting te laten betalen, is met die zeer hoge leveringstarieven voor gas en stroom zeer onverstandig. Ook bedrijven hebben nu last van deze torenhoge energieprijzen. Zie https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bed ... egt-eruit/ "Bedrijven lijden verlies door torenhoge energieprijzen en vragen ministerie om hulp: 'Het geld vliegt eruit'" en https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/24/kl ... n-a4059628 "Bijna niemand ontkomt aan de gevolgen van de hoge gasprijs".

Verder zul je als consument ook forse bezuinigingen op je energieverbruik moeten doorvoeren. Dus verwarming alleen maar in de woonkamer aan en overdag niet hoger dan 18 graden en 's nachts op 14 graden.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

grun schreef:
05 okt 2021 04:57
lievemarie schreef:
04 okt 2021 18:57
Gelukkig loopt mijn huidige contract nog tot april 2022.
Verwacht u dan dat de prijzen in april volgend jaar weer gezakt zijn ten opzichte van nu?
Die kans is best aanwezig. Zeker wanneer de winter in Europa geen al te gekke dingen doet.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Ik denk dat de gas- en stroomprijzen de komende maanden nog vele malen duurder zullen worden dan nu het geval is. Zeker wanneer er een strenge winter komt en de gasvoorraden helemaal leeg raken en Rusland om geopolitieke redenen de gastoevoer naar Europa helemaal stopzet.

NeoDutchio
Berichten: 12327
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
04 okt 2021 23:18
Dan maar terug naar de oude tijd. Alleen de woonkamer verwarmen en de ijsbloemen op de ramen in de slaapkamers. Hooguit een straalkachel in de badkamer. Verder truien en vesten plus een dekentje als je op de bank zit.
Het zal u wellicht verbazen, maar buiten de woonkamer verwarmen wij niets. Zelfs in de badkamer hebben wij de verwarming weg gehaald. De woonkamer staat overdag maximaal op 19 graden en de verwarming hoeft niet veel bij te verwarmen. Gelukkig geen ijsbloemen op de ramen, wel een lekkere warme trui.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
05 okt 2021 08:11
Het zal u wellicht verbazen, maar buiten de woonkamer verwarmen wij niets.
Herkenbaar. Ik woon nu 16 jaar in dit huis, en heb buiten de woonkamer nooit een verwarming aan staan.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

misterzuinig schreef:
05 okt 2021 07:50
Om de industrie en de glastuinbouw nu fors meer energiebelasting te laten betalen, is met die zeer hoge leveringstarieven voor gas en stroom zeer onverstandig. Ook bedrijven hebben nu last van deze torenhoge energieprijzen. Zie https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bed ... egt-eruit/ "Bedrijven lijden verlies door torenhoge energieprijzen en vragen ministerie om hulp: 'Het geld vliegt eruit'" en https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/24/kl ... n-a4059628 "Bijna niemand ontkomt aan de gevolgen van de hoge gasprijs".
Deze bedrijven hingen al aan staatsinfuus , en betaalden nauwelijks energiebelasting en zeer voordelige tarieven.
6 a 7 ct per kWh
En bij een beetje tegenwind moet er nog meer geld heen.
De lessen uit het RSV kolengraafproject zijn nog niet geleerd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat wordt nog wat : in de oudere slecht geïsoleerde huisjes stookt men zich ongans.
Je zult maar kleine kinderen hebben of een baby'tje, het zal dan toch behaaglijk warm moeten zijn .

Lady1234
Berichten: 27122
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor een baby had ik vroeger een kruik.

Mijn thermostaat in de woonkamer staat op 18,5 graad. Voor mij persoonlijk warm zat. In slaapkamer en badkamer verwarming nog lager en ramen open.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja, ik ook , in het ledikantje, maar een spelend, kruipend kindje dan? En tijdens het baden?

Lowieze
Berichten: 6602
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dat wordt weer borstrokken breien.

Plaats reactie