'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door jonis »

sjohie schreef:
06 okt 2021 08:15

Dan heeft u geluk in uw situatie, maar dat zegt niet zoveel over die van anderen. Hier staat 'ie sinds we eind september terug kwamen van vakantie, dagelijks al weer aan. Gelukkig zitten wij in jaar 4 van een vijfjarig contract, met 0,21ct voor stroom, en 0,83ct voor gas, dus deze prijs-ellende gaat aan ons voorbij.
Geluk?
Heeft er weinig mee te maken, doorzonwoning 2 onder 1 kap bj 95 woonkamer op zuiden.
Het is nu 19,5* in de woonkamer en dat gaat nog wat oplopen tot 20,5-21* vanmiddag, verwarming staat op 16* , die gaat voorlopig ook nog niet aan met de zonnige verwachtingen.
Laatst gewijzigd door jonis op 06 okt 2021 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door sjohie »

jonis schreef:
06 okt 2021 09:52
sjohie schreef:
06 okt 2021 08:15

Dan heeft u geluk in uw situatie, maar dat zegt niet zoveel over die van anderen. Hier staat 'ie sinds we eind september terug kwamen van vakantie, dagelijks al weer aan. Gelukkig zitten wij in jaar 4 van een vijfjarig contract, met 0,21ct voor stroom, en 0,83ct voor gas, dus deze prijs-ellende gaat aan ons voorbij.
Geluk?
Heeft er weinig mee te maken, doorzonwoning 2 onder 1 kap bj 95 woonkamer op zuiden.
Het is nu 19,5* in de woonkamer en dat gaat nog wat oplopen tot 20,5-21* vanmiddag, verwarming staat op 16* , die gaat voorlopig ook nog aan met de zonnige verwachtingen.
Wij hebben een (redelijk geïsoleerde) vrijstaande jaren '30 woning, dan werkt het inderdaad iets anders.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lowieze »

Tot nu toe heb ik de cv nog niet aan gehad. Ik heb een tussenwoning en profiteer van de zon én de stooklust van mijn bejaarde buurvrouw, zodra de thermostaat bij haar onder de 23 graden komt slaat hij aan.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik doe mijn electrische kacheltje aan zodra het licht is en mijn zonnepanelen aan het werk zijn. Ik werk thuis achter de computer dus kachektje op mijn kuiten en ik heb het heerlijk warm en hoef de CV niet aan te doen!

Moet toch schelen dacht ik zo. Of zie ik dat verkeerd?

Hedde Oord
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2021 10:38

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Hedde Oord »

De energiemarkt is op dit moment overspannen dit komt door de stijgende en energieprijzen en doordat er steeds meer mensen overstappen.

De energieprijzen worden in Nederland namelijk 2 keer per jaar vastgesteld nl. op 1 januari en 1 juli.

Hierdoor hebben bepaalde energieleveranciers besloten om momenteel zich niet meer beschikbaar te stellen op de verschillende energie vergelijkingssites. Dit om verliezen te voorkomen.

Dit om verliezen te voorkomen.

Het loont dus om nog voor het einde van dit over te stappen van energieleverancier.

Kijk op https://prijzen-vergelijken.nu/energie-vergelijken/ voor meer informatie over de energieprijzen en welke leveranciers er op dit moment beschikbaar zijn.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Frantic2 schreef:
06 okt 2021 10:55
Moet toch schelen dacht ik zo. Of zie ik dat verkeerd?
Nee. Je gebruikt "gratis" elektriciteit in plaats van duur gas.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch kun je met eenvoudige dingen best wel wat bereiken denk ik. Zorg dat je vloer warm is, dat scheelt al enorm.

misterzuinig
Berichten: 150
Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door misterzuinig »

Morganlefay schreef:
06 okt 2021 12:41
witte angora schreef:
06 okt 2021 11:23
Toch kun je met eenvoudige dingen best wel wat bereiken denk ik. Zorg dat je vloer warm is, dat scheelt al enorm.
Mijn vloer is koud, benedenhuis en slechte isolatie. Heb al jaren geleden gevraagd om isolatie.
Op zolder zijn alle leidingen al geïsoleerd, wel dubbel glas maar kruipruimte is koud en ongeïsoleerd.
Je kunt de bodem van je kruipruimte afdekken met zeil en in de herfst en winter de ventilatieroosters van de kruipruimte dichtmaken om tocht onder de begane grondvloer te voorkomen. In de lente en zomer laat je die ventilatieroosters open.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
06 okt 2021 11:23
Toch kun je met eenvoudige dingen best wel wat bereiken denk ik. Zorg dat je vloer warm is, dat scheelt al enorm.
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren op de komende overstap .
Sowieso ga je al +- € 100 per maand méér als voorschot betalen :o .
Hoe krijg/ houd ik mijn vloer dan warm?
Ik gebruik deurstoppers, heb sloffen aan , een dekentje. Wat nog méér dan?
Moet ik een straalkacheltje aanschaffen om bij de bank te zetten?
We moeten ook ventileren, dus de schuifjes staan open, op de slaapkamer staat het kiepraam open .
Voor de minima wordt het , denk ik, bijna niet meer te doen, zeker niet wanneer er wat kinderen rondlopen, op de grond spelen etc.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de kinderen, speelkleed op de grond. Voor uzelf een extra loper of zo voor de bank of stoel waar u normaal gesproken zit. Of zitten en benen omhoog.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb vloerkleden, in de gang een loper, voor de bank een kleed en op de slaapkamer een lekker kleed, een ' nep ' Pers. :D

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Belangrijk is en blijft om convectiewarmte (wat van je radiator komt) om te zetten in stralingswarmte. Stralingswarmte verwarmt de hele kamer, van boven naar beneden. Convectiewarmte stijgt naar boven. Leuk voor de bovenburen, maar terwijl het aan het plafond zo'n 25 graden is, en op hoogte van de thermostaat 20, is het bij de vloer misschien 17-18 graden. Natte-vingerwerk, ok, maar het kan best leuk zijn om dat eens uit te vogelen.

De waxinelichtjes onder een omgekeerde bloempot hebben in de vorige woning prima gewerkt. Hier lukt dat wat minder, daar ben ik al achter. Tijd om eens voor een betere oplossing te kijken.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

Nu zit ik even te praki-denken. Zou een ventilator helpen om de warme lucht vanaf het plafond naar beneden te krijgen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door riddert »

Of je neemt een héle hoge stoel. Dan ben je er ook.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door moederslink »

Of op de kast gaan zitten? 🤣

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door witte angora »

riddert schreef:
06 okt 2021 14:03
Of je neemt een héle hoge stoel. Dan ben je er ook.
Misschien is zo'n bartafel, inclusief barstoelen, helemaal zo'n gek idee nog niet. :idea:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

marnix schreef:
06 okt 2021 08:39
Oeps, heb variabel, heeft nu ook geen zin meer zeker te veranderen?
Persoonlijk zou ik overstappen naar een 1 jaar contract, maar ik ken je situatie niet. In de link hieronder staat wat info.
https://www.gaslicht.com/energie-inform ... f-variabel

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door grun »

witte angora schreef:
06 okt 2021 13:57
Belangrijk is en blijft om convectiewarmte (wat van je radiator komt) om te zetten in stralingswarmte. Stralingswarmte verwarmt de hele kamer, van boven naar beneden. Convectiewarmte stijgt naar boven. Leuk voor de bovenburen, maar terwijl het aan het plafond zo'n 25 graden is, en op hoogte van de thermostaat 20, is het bij de vloer misschien 17-18 graden. Natte-vingerwerk, ok, maar het kan best leuk zijn om dat eens uit te vogelen.
Mijn huis heeft een vide. Waar die ophoudt is de kamer opeens 5,4 meter hoog en uitgerekend daar zit de radiator. Het is een sociale huurwoning en er kan niet al te veel aan verbouwd worden. De buurman, die ook in een dergelijk huis woont, opperde om in de winter de hoogte te halveren door aan weerzijden schroefogen te bevestigen om de 50 centimeter, daar dan touwen tussen te spannen en daar platen polystyreen op te leggen. Die wegen niet zo heel veel, 2 kg per m2 ongeveer. Het totale gat is ongeveer 18 m2.
Bij een verhuizing hoef je dan alleen maar de gaatjes van de schroefogen dicht te plamuren. Het is geen perfecte afdichting maar wellicht helpt het om de kosten binnen de perken te houden.
Iets meer werk is het om geen schroefogen te gebruiken maar regels aan weerszijden te bevestigen en daar houten latten of aluminium profielen op te leggen, dan is er qua gewicht iets meer mogelijk en misschien ook nog verlichting in het tijdelijke plafond. Dit schiet me net te binnen.

Het normale energieverbruik was afgelopen jaar ongeveer 1200 m3 gas, 2100 kWh stroom, 4 zonnepanelen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Voor ons is de verhuizing slecht getimed. We verhuizen in december van een kleine gasloze woning met A+ label (bj 1902) naar een tweemaal zo grote woning met gas-cv en C-label (bj1979).

En installateurs zijn op dit moment natuurlijk veel te druk om ook de nieuwe woning op korte termijn van een warmtepomp te voorzien. Dus wij moeten helaas weer een winter "aan het gas", net nu de prijzen op recordhoogte staan.

Maar tevens besef ik dat wij (ondanks dat we écht geen hoge inkomens hebben) in een luxe positie zitten dat we A: de overstap naar zo'n groot huis kunnen maken en B: we ons niet druk hoeven of we de rekening wel kunnen betalen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Energiearmoede' treft steeds meer huishoudens

Ongelezen bericht door 16again »

grun schreef:
06 okt 2021 14:57
De buurman, die ook in een dergelijk huis woont, opperde om in de winter de hoogte te halveren door aan weerzijden schroefogen te bevestigen om de 50 centimeter, daar dan touwen tussen te spannen en daar platen polystyreen op te leggen.
Dat idee kan de brandweer niet zo waarderen, denk ik dan.

Plaats reactie