Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Blijft over voor topicstarter: een vervelende en onverwachte confrontatie met de politie.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het al de politie was. Ik heb toch meer het gevoel dat het de eigenaar van de telefoon zelf was.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Harry Breda schreef:
29 okt 2021 21:24
Weer een typisch geval, waarin een overheidsdienaar niet (wenst) te weten wat zijn of haar rechten zijn.
Mooie openingszin voor iemand die vervolgens een betoog houdt met daarin juridische misslagen... :lol:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

witte angora schreef:
30 okt 2021 01:26
Niet een rechter vaardigt een huiszoekingsbevel uit, maar een OvJ, en vaak zelfs een hulp-OvJ - die in het dagelijkse leven een doodnormale agent is.
Veelal betreft het politieambtenaren in de rang van inspecteur of hoger, alsmede officieren en aangewezen onderofficieren van de Koninklijke Marechaussee.

Buiten de normale politieopleiding heeft een hulpofficier ook extra opleidingen gehad. Dat is toch wat anders dan een doodnormale agent.

Lady1234
Berichten: 27127
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij is een hulp-officier in ieder geval een inspecteur.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Om de wettelijke eisen dan maar even te quoten:
De ambtenaar van politie is hulpofficier van Justitie indien hij:
a.benoemd is in schaal 9 of hoger,
b.in het bezit is van een geldig certificaat ‘hulpofficier van justitie’ en,
c.beschikt over ten minste drie jaar aaneengesloten ervaring in een executieve functie binnen de politie-organisatie.
Los daarvan moet de HovJ minimaal 26 diensten per jaar draaien om zijn certificaat te behouden. En o ja, schaal 9 is in de praktijk de schaal voor inspecteurs. De kwalificatie "doodgewone agent" is dus onjuist.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Iedereen praat over nep agenten en nep pakjes bezorgers. Ik had de de deur al sowieso niet open gedaan en de politie gebeld om te vragen of dit wel klopt...Je wordt zo gewaarschuwd.
Ik heb een raam in de voordeur, had zeker een foto gemaakt van wie er voor de deur stonden. Als ik het niet vertrouw....

truuy
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2021 16:54

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door truuy »

Bedankt voor de reacties. Ik heb een klacht ingediend bij de politie, maar tot op heden geen contact gehad, los van een bevestiging per e-mail van mijn klacht. Uiteraard was ik best bereid geweest om mee te werken, maar het contact werd onverwacht erg onaangenaam en dat neem ik de agent wel kwalijk omdat er totaal geen aanleiding was om op deze manier met mij om te gaan.
Wat mij verder nog bezighoudt is dat mijn adres tot voorkort geregistreerd stond bij het kadaster als 'sluiting wegens opiumwet'. Dit was voor een appartement in de straat om de hoek, maar omdat er geen kadastrale code was voor dat ene appartement werd het hele perceel 'besmet'. Ik kwam hier achter toen ik bezig was mijn hypotheek over te sluiten. Volgens de gemeente zou dit voor mij geen problemen veroorzaken. Uiteindelijk veroorzaakte het (natuurlijk) heel wat obstakels bij o.a. de bank.
Nu vroeg ik me af die melding op het adres ook reden kan zijn voor de politie om zich op deze manier op te stellen omdat ik op een adres woon waar al eerder 'problemen' zijn geweest, want dan ga ik nog eens contact opnemen met de gemeente. Kan dit meespelen?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mag de politie mijn appartement en de gedeelde opgang zomaar betreden?

Ongelezen bericht door moederslink »

truuy schreef:
01 nov 2021 13:49
Wat mij verder nog bezighoudt is dat mijn adres tot voorkort geregistreerd stond bij het kadaster als 'sluiting wegens opiumwet'. Dit was voor een appartement in de straat om de hoek, maar omdat er geen kadastrale code was voor dat ene appartement werd het hele perceel 'besmet'. Kan dit meespelen?
Dit is wel heel erg vervelend, maar ik denk dat het eea zeker een rol heeft gespeeld.

Gesloten