Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Erthanax schreef:
01 nov 2021 15:49
En wat een uitroeptekens! Dit is toch niet de Donald Duck?!

Niet??????!!!!!@#$%^&*(*)() :lol:

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door Alex E »

Zoals reeds medegedeeld is de standaard limiet om met een ING-bankpas geld bij een automaat op te nemen € 500,=.
Je kunt zelf de limiet verhogen tot maximaal € 5.000,= maar dat geldt slechts voor drie (3) dagen; na het verstrijken van deze termijn bedraagt de limiet € 1.000,=. (Uiteraard alleen wanneer je de limiet niet weer zelf hebt ingesteld op de standaard van 500 euro).
Echter, bij geldautomaten in een winkel van AH is het maximale bedrag dat je kunt opnemen nooit meer dan € 600,=!
Verder is het van belang of er voldoende biljetten van een bepaalde waarde in de geldautomaat aanwezig zijn; wanneer er te weinig biljetten van 20 en 50 zijn dan wordt het maximale op te nemen bedrag bij de desbetreffende automaat verlaagd.
Dat is dan wellicht de oorzaak dat de vraagsteller slechts € 300,= kon opnemen bij de geldautomaat in zijn AH.
@NeoDutchio, contant geld ophalen aan de balie bij een ING-vestiging is al jarenlang verleden tijd.
De realiteit is dat zelfs de geldautomaten in de bankkantoren verwijderd zijn/worden en de daarvoor in de plaats gekomen Geldmaat-automaten, voor het opnemen en bij sommige ook het storten van contant geld, bevinden zich voornamelijk in de buitenlucht.
Soms op tochtige hoeken en moet je oppassen dat je papiergeld bij een beetje wind niet wegwaait.
Van klantvriendelijkheid is er m.i. bij de diverse banken geen sprake meer; de primaire functie van een bank, het faciliteren van contante geldhandelingen, of te wel het storten en opnemen van geld, wordt er niet makkelijker op gemaakt.
Én dan heb ik het niet eens over het kostenplaatje m.b.t. de stortingen, én tegenwoordig ook de opnames, van bankbiljetten.
Het heeft er alle schijn van dat de bekende Nederlandse banken elkaar niet meer beconcurreren.
Er is schijnbaar één gezamenlijk streven: het zo snel als mogelijk uitbannen van het betalen met contant geld.
Vergeet daarbij niet dat er aan elke pinbetaling kosten verbonden zijn, waar de banken dus aan verdienen.
Zelf werk ik hier niet aan mee, mede omdat ik het niet nodig vind dat de banken mijn bestedingspatroon op de voet kunnen volgen.
Betalen doe ik derhalve zo veel als mogelijk contant.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex E schreef:
01 nov 2021 16:56
... de primaire functie van een bank, het faciliteren van contante geldhandelingen, of te wel het storten en opnemen van geld, wordt er niet makkelijker op gemaakt.
Waarom zou dat de primaire functie van een bank zijn? Omdat het past bij jouw wensenpakket?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Leuk om te lezen dat er blijkbaar nog mensen zijn die zulke grote bedragen uit de muur halen. En dat terwijl het volgens zeggen zo gevaarlijk is op straat. Dan heb ik liever dat ze mijn bankpas jatten dan cash.

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door Alex E »

Ja, beste Moneyman dat heb je juist geïnterpreteerd. Banken bestaan er uiteraard al eeuwenlang en zijn opgericht om geld, waardepapieren en edele metalen (goud, zilver en juwelen) in bewaring te nemen voor hun klanten.
Op Wikipedia staat dat een bank een financieel instituut is dat bewaring van geld, leningen, betaalverkeer en diverse andere diensten aanbiedt.
Vervolgens staat er o.a.: "De primaire functie van commerciële banken, in termen van omzet, is het uitlenen van geld tegen rente. De omzet komt tot stand doordat banken geld aannemen in deposito en dat geld meermalen uitlenen."
In Nederland zijn er zo'n 35 jaar geleden de eerste geldautomaten geplaatst.
Zelf ben ik heel wat jaartjes ouder en waarschijnlijk is dat de reden dat ik de ontvangst en teruggaaf van contant geld, tegenwoordig via geldautomaten maar voorheen via de balie van een bank, als een primaire functie van banken beschouw.
Maar oké, ik had ook kunnen schrijven dat het een belangrijke of één van de functies van een bank betreft; vanzelfsprekend erken ik dat in de loop der jaren de diensten van banken aanzienlijk uitgebreid zijn.
Maar het doet natuurlijk verder niets af aan mijn betoog dat de gezamenlijke Nederlandse banken zo veel als mogelijk contant geld willen uitbannen.
Door de naar mijn mening buitensporig hoge en jaarlijks stijgende tarieven voor het storten van bankbiljetten, én tegenwoordig ook voor het opnemen daarvan, wordt het steeds minder aantrekkelijk gemaakt om gebruik te maken van cash geld.
Tegelijkertijd worden ook nog eens de stortings- en opname limieten beperkt.
Dubbel kassa voor de banken!

m.vr. gr.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alex E schreef:
01 nov 2021 21:27
Ja, beste Moneyman dat heb je juist geïnterpreteerd. Banken bestaan er uiteraard al eeuwenlang en zijn opgericht om geld, waardepapieren en edele metalen (goud, zilver en juwelen) in bewaring te nemen voor hun klanten.
Op Wikipedia staat dat een bank een financieel instituut is dat bewaring van geld, leningen, betaalverkeer en diverse andere diensten aanbiedt.
Vervolgens staat er o.a.: "De primaire functie van commerciële banken, in termen van omzet, is het uitlenen van geld tegen rente. De omzet komt tot stand doordat banken geld aannemen in deposito en dat geld meermalen uitlenen."
Nou, da’s dus heel wat anders en vooral veel breder dan jouw primaire stelling, waarop ik reageerde, dat het “de primaire taak van de bank is om contante handelingen te faciliteren”.

Corhanna hobbelen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2021 21:52

Re: Geldmaat levert niet: limiet van 300 euro?

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Dit recent aan de hand gehad bij abn.. hun advies ik had 3000, nodig in 10 keer te pinnen. En dat ging dus wel 10 x 300. De mensen achter mijn waren erg blij.. ik ook want je valt dan wel op...advies was wel het bij een automaat b.v in een bruna te doen.

Gesloten