Eneco incasseert zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
31 okt 2021 09:53
Har45 schreef:
31 okt 2021 09:48
Volgens de consumentenbond zou dat mogen .

Mag een overgenomen bedrijf mijn incassomachtiging gewoon gebruiken?
Ja, dat mag. Een bedrijf dat klanten en contracten van een ander bedrijf overneemt, heeft geen nieuwe incassomachtigingen nodig. Het is wel netjes als het nieuwe bedrijf klanten hierover informeert. Het bedrijf kan dan de belangrijkste wijzigingen doorgeven. Zoals de nieuwe bedrijfsnaam, het gewijzigde bankrekeningnummer en de incassodatum.

Link: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... aatregelen
Dat schreef ik dus al min of meer in mijn eerste bericht.
witte angora schreef:
31 okt 2021 08:13
Als Eneco het contract heeft overgenomen denk ik dat het bedrijf in zijn recht staat.
Als je dat geschreven had met dezelfde onderbouwing, was het topic direct klaar geweest.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor de TS niet. ;)

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
31 okt 2021 10:49
witte angora schreef:
31 okt 2021 09:53
Har45 schreef:
31 okt 2021 09:48
Volgens de consumentenbond zou dat mogen .

Mag een overgenomen bedrijf mijn incassomachtiging gewoon gebruiken?
Ja, dat mag. Een bedrijf dat klanten en contracten van een ander bedrijf overneemt, heeft geen nieuwe incassomachtigingen nodig. Het is wel netjes als het nieuwe bedrijf klanten hierover informeert. Het bedrijf kan dan de belangrijkste wijzigingen doorgeven. Zoals de nieuwe bedrijfsnaam, het gewijzigde bankrekeningnummer en de incassodatum.

Link: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... aatregelen
Dat schreef ik dus al min of meer in mijn eerste bericht.
witte angora schreef:
31 okt 2021 08:13
Als Eneco het contract heeft overgenomen denk ik dat het bedrijf in zijn recht staat.
Als je dat geschreven had met dezelfde onderbouwing, was het topic direct klaar geweest.
Nee, het topic was direct klaar geweest als Donna als topicstarter haar openingsbericht anders had ingestoken. Minder Eneco de grote boeman maken en gewoon aangeven dat ze ondanks het begrip dat ze heeft voor de situatie liever geen zaken doet met Eneco, geen automatische incasso wil, doch het bedrag liever zelf overmaakt; ze zelf direct een andere energieleverancier gaat zoeken en zelf zorgdraagt dat ze slechts één maand aan Eneco vast zal zitten en in die ene maand zelf de regie wil houden van betalingen.
En ze had nog meer begrip gekweekt als ze had aangegeven maandag direct met Eneco te gaan bellen om alles te regelen, in plaats van hier stennis te schoppen en incasso's te willen tegenhouden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door scontra »

[quote. Minder Eneco de grote boeman maken en gewoon aangeven dat ze ondanks het begrip dat ze heeft voor de situatie liever geen zaken doet met Eneco, geen automatische incasso wil, doch het bedrag liever zelf overmaakt; ze zelf direct een andere energieleverancier gaat zoeken en zelf zorgdraagt dat ze slechts één maand aan Eneco vast zal zitten en in die ene maand zelf de regie wil houden van betalingen.

[/quote]

Mooi, maar die keuze heb je in een dergelijke situatie als deze nu eenmaal niet. Je wordt geholpen met het behouden van de levering en daar mag je al blij mee/om zijn,
Een normale overstap gaat gepaard met allerlei vast gelegde procedures en daar is in deze situatie geen mogelijkheid voor, vandaar de overname voor een periode van 30 dagen en in die 30 dagen kan je kiezen wie er na die 30 dagen de nieuwe leverancier wordt.
Een zure appel misschien, maar volkomen onbelangrijk als je weet dat je ook nog eens je teveel betaalde geld aan voorschotbedragen kwijt kan zijn mocht de 'kas' leeg zijn.
Sowieso sluit de consument achteraan in de rij van schuldeisers.
Ts. zou zich daar beter druk om (kunnen) maken, evenals in de zoektocht naar een nieuwe leverancier die ook nog eens een goedkopere aanbieding heeft dan dat wat Eneco na deze eerste maand te bieden heeft.
En dit laatste zal vandaag de dag niet meevallen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Morganlefay schreef:
31 okt 2021 10:33
Wees blij dat de levering wordt overgenomen en dat je niet zonder zit. Wil je dan wel eens horen.
Die levering loopt vanzelf door hoor. Je zit met z'n allen op het net. Als je zonder komt te zitten dan geldt dat voor iedereen op het gas- en stroomnet.

De levering stoppen is juist het probeem. Het kost zo'n €600 voor stroom. Voor gas zal het wel net zo veel zijn.
Kost een dag spitten. Met een kleine 100.000 afnemers te gaan zijn ze wel even bezig...
Daar zullen ze dus niet aan beginnen.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Geip Suusje schreef:
31 okt 2021 11:35
Morganlefay schreef:
31 okt 2021 10:33
Wees blij dat de levering wordt overgenomen en dat je niet zonder zit. Wil je dan wel eens horen.
Die levering loopt vanzelf door hoor. Je zit met z'n allen op het net. Als je zonder komt te zitten dan geldt dat voor iedereen op het gas- en stroomnet.
Toch klopt dat niet helemaal. Wat geleverd wordt, moet betaald worden. En datgene wat betaald wordt, wordt berekend vanaf de dag dat er een contract ligt. Je kunt er toch niet vanuit gaan dat mensen, na het intrekken van de vergunning van WE, gratis energie krijgen tot het moment dat er een contract ligt van een andere aanbieder, omdat die uit moet gaan van de tellerstand zoals het is bij het afsluiten van het contract? Wie gaat dan de niet-betaalde energie betalen?

Dat zou zeker de wereld op zijn kop zijn.

En mocht je het willen weten: ik stap ieder jaar over, maar de kleine onbekende partijen heb ik altijd links laten liggen. Ook al waren ze een paar (!) euro op jaarbasis goedkoper.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

Geip Suusje schreef:
31 okt 2021 11:35
De levering stoppen is juist het probeem. Het kost zo'n €600 voor stroom. Voor gas zal het wel net zo veel zijn.
Kost een dag spitten. Met een kleine 100.000 afnemers te gaan zijn ze wel even bezig...
Daar zullen ze dus niet aan beginnen.
Nee hoor. Als, en dat is wel een voorwaarde, Welkom Energie hun AO/IC op orde had dan is het een koud kunstje om met de huidige IT systemen eruit te halen wat aan welk adres geleverd, wie bij welk adres de netbeheerder is en dit aan de netbeheerders door te geven. Dit kunnen dan zeer snel de levering stopzetten. Met de huidige softwaretechnieken nog geen dag werk. Mits, en dat is wel een voorwaarde, alles op orde was bij Welkom Energie.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Je kunt (hier) de levering niet softwarematig stilzetten.
Dan zouden er magnetisch gestuurde gaskleppen en relais in de meters moeten zitten.

Als het zo eenvoudig was zou men niet €600 mogen rekenen.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 31 okt 2021 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30812
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door witte angora »

Of er zou een blik met duizenden technici open moeten worden getrokken om 90.000 klanten in één dag af te sluiten.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

Geip Suusje schreef:
31 okt 2021 11:49
Je kunt (hier) de levering niet softwarematig stilzetten.
Dan zouden er magnetisch gestuurde gaskleppen en relais in de meters moeten zitten.
Toch is dat de situatie die Donna als topicstarter wil. Geen Eneco en dus geen levering van stroom en gas. Feitelijk wil zij dus dat er een optie komt dat alle klanten die geen Eneco willen dit aan kunnen geven, dat er vervolgens bij al die klanten de stroom en gas wordt afgesloten tot zij een nieuwe leverancier hebben.
Het zullen dan geen 100.000 klanten meer zijn die moeten worden afgesloten en veel meer minder, maar daarmee wordt het wel haalbaar. En, belangrijker nog, wordt het vertrouwen van de topicstarter weer hersteld, want ze zit niet meer vast aan Eneco.

16again
Berichten: 16109
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
31 okt 2021 11:44
Geip Suusje schreef:
31 okt 2021 11:35
De levering stoppen is juist het probeem. Het kost zo'n €600 voor stroom. Voor gas zal het wel net zo veel zijn.
Kost een dag spitten. Met een kleine 100.000 afnemers te gaan zijn ze wel even bezig...
Daar zullen ze dus niet aan beginnen.
Nee hoor. Als, en dat is wel een voorwaarde, Welkom Energie hun AO/IC op orde had dan is het een koud kunstje om met de huidige IT systemen eruit te halen wat aan welk adres geleverd, wie bij welk adres de netbeheerder is en dit aan de netbeheerders door te geven. Dit kunnen dan zeer snel de levering stopzetten. Met de huidige softwaretechnieken nog geen dag werk. Mits, en dat is wel een voorwaarde, alles op orde was bij Welkom Energie.
Van dat antwoord snap ik eerlijk gezegd weinig, toelichting??
Mijn simplistische kijk: Zolang cunsumenten slimme meters nog kunnen weigeren kun je als leverancier niet achterhalen hoeveel er per adres geleverd is.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door smilie »

Voor zover ik weet - technisch enige manier om je af te sluiten van gas en stroom is om in je meterkast fysiek te komen. Er is geen optie om zoiets van afstand te doen via netwerk ofzo.

Wel is in de 'achtegrond' nog de vraag wie ervoor moet betalen en daar geloof ik best wel dat het behoorlijk geautomatiseerd is.

Er zullen ook mensen zijn zonder geldige contract maar wel met stroom en gas en deze krijgen brieven van netwerk beheerder om zsm contract af te sluiten.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

De leveringszekerheid (in de zin van zonder gas/stroom te komen zitten) is dus helemaal niet in gevaar. (Hallo ACM!)

Het is hoofdzakelijk een administratatief centenschuifprobleem van vooral de Overheid. Welke maatschappij haalt en brengt de subsidie- en belasting centen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
31 okt 2021 11:58
kuklos schreef:
31 okt 2021 11:44
Geip Suusje schreef:
31 okt 2021 11:35
De levering stoppen is juist het probeem. Het kost zo'n €600 voor stroom. Voor gas zal het wel net zo veel zijn.
Kost een dag spitten. Met een kleine 100.000 afnemers te gaan zijn ze wel even bezig...
Daar zullen ze dus niet aan beginnen.
Nee hoor. Als, en dat is wel een voorwaarde, Welkom Energie hun AO/IC op orde had dan is het een koud kunstje om met de huidige IT systemen eruit te halen wat aan welk adres geleverd, wie bij welk adres de netbeheerder is en dit aan de netbeheerders door te geven. Dit kunnen dan zeer snel de levering stopzetten. Met de huidige softwaretechnieken nog geen dag werk. Mits, en dat is wel een voorwaarde, alles op orde was bij Welkom Energie.
Van dat antwoord snap ik eerlijk gezegd weinig, toelichting??
Mijn simplistische kijk: Zolang cunsumenten slimme meters nog kunnen weigeren kun je als leverancier niet achterhalen hoeveel er per adres geleverd is.
Het gaat niet om hoeveel er geleverd is, het gaat om wie er klant is voor welke diensten.
AO is administratieve organisatie, IC is interne controle; oftewel hoe goed hebben ze hun administratie op orde. Een andere term die vaak gebruikt wordt is BIV/AO. Waarbij BIV dan staat voor Bestuurlijke Informatie Verzorging, en AO weer voor Administratieve Organisatie. Als ze dit goed op orde hebben staat in hun systemen precies welke klanten ze hebben, waar die wonen, welke diensten die afnemen en wie de netbeheerder bij dat adres is.
Bij het omvallen van Welkom Energie kan dan zeer snel bepaald worden welke klanten moeten worden afgesloten. Dat is gewoon uit de systemen te halen. Dat geeft men door aan de desbetreffende netbeheerders, die vervolgens de klanten afsluiten.
Gevolg, niemand gaat gedwongen over naar Eneco. Maar ook gevolg dat niemand dan nog stroom of gas heeft.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door k2p »

witte angora schreef:
31 okt 2021 08:13
Als Eneco het contract heeft overgenomen denk ik dat het bedrijf in zijn recht staat.
Eneco heeft het contract niet overgenomen. Eneco heeft het klantenbestand overgenomen en de levering overgenomen.

Immers, als het contract was overgenomen, kon Donna blijven genieten van haar lage tarief. Dus de incassomachtiging is ook niet overgenomen.

Ik zou storneren. En de tegenrekening waar je om vroeg, staat op je bankafschrift. Want er staat altijd bij waar het geld naartoe gaat.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door kuklos »

k2p schreef:
31 okt 2021 12:30
Ik zou storneren.
En dan? Weigeren te betalen?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door k2p »

Morganlefay schreef:
31 okt 2021 12:02
Ben dus niet de enige die moeite heeft met al dat slimme spul en de gevolgen als er iets omvalt.
Hoe meer ik weet over 'slim', hoe meer ik weet dat ik dom ben als ik het toe laat. Bij mij geen slimme meter, geen smart home, geen altijd meeluisterend assistent, zo min mogelijk smart tv, geen smart watch. Men is blind naar de potentiële gevaren.
Laatst gewijzigd door k2p op 31 okt 2021 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door k2p »

kuklos schreef:
31 okt 2021 12:33
k2p schreef:
31 okt 2021 12:30
Ik zou storneren.
En dan? Weigeren te betalen?
Wachten op een gespecifieerde factuur waarop staat wat ik waarvoor word aangeslagen.

Wachten op het moment dat het mij uitkomt om te betalen, binnen de betaaltermijn.

Baas zijn over mijn eigen portemonnee.

Zelf bewust kiezen of ik een automatische incasso wil.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

kuklos schreef:
31 okt 2021 12:12
Bij het omvallen van Welkom Energie kan dan zeer snel bepaald worden welke klanten moeten worden afgesloten.
Dat aantal is nog heel lang 0 (nul). Wie "moet" afgesloten kan die computer misschien snel ophoesten. Wie gaat worden afgesloten duurt iets langer.

Afsluiten komt pas aan de orde na een hoop geharrewar, en nadat juridisch vastgesteld is dat je een betalingsverplichting hardnekkig niet nakomt. Daar gaan bij dit geval Welkom wel wat jaren over heen. Zie Energieflex, faillissementsafwikkeling is al 3 jaar bezig.

alfatrion
Berichten: 21917
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco incasseert zonder toestemming

Ongelezen bericht door alfatrion »

Donna schreef:
31 okt 2021 08:08
De automatische incasso is door Eneco ook overgenomen, ook zonder mijn toestemming en dat wil ik niet. Als ik wat verschuldigd ben aan Eneco zal ik dat zelf overmaken.
Als u hier een punt van wil maken dan kunt u acht weken wachten en daarna een MOI melding doen met als grond "geen geldige machtiging". De bank zal dit dan onderzoeken en uw geld teruggeven als de machtiging ontbreekt. U bent nog steeds wel het voorschot verschuldigd.

Ik zou dit ook doen met de oude aanbieder Welkom Energie. Wel even vooraf zelf een berekening maken in excel.

Gesloten