Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dickvlieger
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2020 14:01

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door dickvlieger »

Elke soort aansluiting heeft een unieke 16 cijfer EAN-code. Zo krijgt elektriciteit een E- en gas G-letter ervoor. Dit nummer wordt toegekend door de netbeheerder (lees netbeheerders: Stedin, Essent, Liander) bij een nieuwe aansluiting op een pand of woning. Met deze code kan de klant met een leverancier een leveringscontract afsluiten. Als aan beide voorwaarden zijn voldaan, kan een meetbedrijf een meeteenheid plaatsen en krijgt de klant energie (zoek ook op : https://www.eancodeboek.nl)

Het pand of woning staat op eigenaarsnaam in het kadaster. De eigenaar moet zaken transparant openbaar maken bij de verkoop, dus ook als 2 aansluitingen op 1 perceel aanwezig zijn. Dit kan bv. bij een schuur, tuinhuis of een los kantoorpand zijn. Er worden verwijderingskosten in rekening gebracht door de netbeheerder bij de eigenaar.

Flipp
Berichten: 51
Lid geworden op: 29 okt 2016 18:41

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door Flipp »

Ik wil graag aanhaken op dit onderwerp.

Een aantal maanden geleden ben ik verhuisd. Tijdens de verhuizing even snel via internet energie/gas regelen, dacht ik. Echter kreeg ik een foutmelding met het verzoek telefonisch contact op te nemen. Na de wachtlijst te hebben doorlopen bleken er meerdere aansluitingen te zijn, ik moest Liander bellen. Na een half uur in de wacht bij Liander werd de lijn verbroken. Later lukte het wel en gaf de vriendelijke medewerker mij twee EAN nummers, totaal 38 cijfers. Die 38 cijfers gaf ik telefonisch door aan de energieleverancier.

Later kreeg ik een 'leveren wij op het juiste adres e-mail' van de energieleverancier. Er bleek toch iets niet helemaal goed te zijn gegaan. Ik bleek niet alleen te betalen voor mijn eigen aansluiting maar ook voor de verkeerscamera die op mijn adres geregistreerd staat. Bij Liander heb ik daar informeel bezwaar tegen gemaakt, reactie is dat dit niet kan. Ergens kan ik er de humor wel van inzien, heb al even gevraagd of het om een flitscamera gaat, dan zijn de inkomsten ook voor mij toch?

Wie is hier nu verantwoordelijk voor? De gemeente of Liander die de toewijzing aan mijn adres hebben gedaan? De energieleverancier die processen digitaal heeft opgezet en bij een afwijkende situatie gaat alles fout en weet niemand goed wat te doen? Per saldo echt heel irritant, in tijd inmiddels een volledige werkdag en een definitieve oplossing laat nog op zich wachten.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Len123 schreef:
28 jan 2022 17:15
Wet op de privacy??
Ha, ha, laat me niet lachten. Ik zeg, opdoeken die hele belachelijke wet op de privacy, wat een wassen neus is dat!
Iedereen is voor iedereen z.g. onvindbaar, behalve ....
Ze weten allang alles van je, dus pleur die wet gewoon in de vuilnisbak, dienst echt nergens toe, anders dan dat bepaalde organisaties zich erachter kunnen verschuilen!
Echt heerlijk op de vrijdagochtend. Dit soort domme bijdragen gebaseerd op heel veel onwetendheid. Je zult nog raar opkijken als de betreffende wet wordt opgeheven.

Oh ja, wil je even met ons delen waar je woont en wat je verdient? Privacy is immers toch belachelijk overbodig.

HandigeHarrie
Berichten: 1383
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Twee energie/gas-aansluitingen op één adres

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Flipp schreef:
15 jul 2022 00:02
Ik wil graag aanhaken op dit onderwerp.

Een aantal maanden geleden ben ik verhuisd. Tijdens de verhuizing even snel via internet energie/gas regelen, dacht ik. Echter kreeg ik een foutmelding met het verzoek telefonisch contact op te nemen. Na de wachtlijst te hebben doorlopen bleken er meerdere aansluitingen te zijn, ik moest Liander bellen. Na een half uur in de wacht bij Liander werd de lijn verbroken. Later lukte het wel en gaf de vriendelijke medewerker mij twee EAN nummers, totaal 38 cijfers. Die 38 cijfers gaf ik telefonisch door aan de energieleverancier.

Later kreeg ik een 'leveren wij op het juiste adres e-mail' van de energieleverancier. Er bleek toch iets niet helemaal goed te zijn gegaan. Ik bleek niet alleen te betalen voor mijn eigen aansluiting maar ook voor de verkeerscamera die op mijn adres geregistreerd staat. Bij Liander heb ik daar informeel bezwaar tegen gemaakt, reactie is dat dit niet kan. Ergens kan ik er de humor wel van inzien, heb al even gevraagd of het om een flitscamera gaat, dan zijn de inkomsten ook voor mij toch?

Wie is hier nu verantwoordelijk voor? De gemeente of Liander die de toewijzing aan mijn adres hebben gedaan? De energieleverancier die processen digitaal heeft opgezet en bij een afwijkende situatie gaat alles fout en weet niemand goed wat te doen? Per saldo echt heel irritant, in tijd inmiddels een volledige werkdag en een definitieve oplossing laat nog op zich wachten.
Die twee EAN-nummers kunnen gas/elektra zijn; dan kunt u m.i. de betaling van de tweede elektra-aansluiting stoppen - u heeft deze tweede aansluiting immers nooit aangevraagd - en het teveel betaalde terugvorderen.
Als het twee EAN-elektra-nummers waren, dan heeft u - door telefonisch deze twee nummers door te geven - aansluiting van deze twee elektra-aansluitingen aangevraagd maar dan zou u geen gas-aansluiting hebben aangevraagd (en wel geleverd krijgen ?).
Welke het zijn zou u moeten kunnen zien op de facturen (dubbel vastrecht elektra + tweemaal vermelding van verbruik?).

Plaats reactie