Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 14:20
Kan wel verklappen dat er geen wijnfles hier koel ligt.
Het verbruik is met ongeveer 3000Kwh ook echt niet uitzonderlijk, dus daar ligt het niet aan. Misschien toch eens wat gerichter rekenen en minder aannames doen?
Nee, die wijnflessen liggen in een kelder in een jaren 30 huis bij een ander forumlid. Mag die niet meekomen dan?
En met dat rekenen zit het ook wel goed hoor en aannames maakte ik niet. Het was u die zei dat het hoofdverbruik in de daluren ligt. Maar dat is enkel in uw geval zo. Juist met zonnepanelen moet je meeste verbruik liggen tijdens het opwekken. Dat is de goedkoopste stroom.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 14:42
angel1978 schreef:
20 jul 2022 14:20
Kan wel verklappen dat er geen wijnfles hier koel ligt.
Het verbruik is met ongeveer 3000Kwh ook echt niet uitzonderlijk, dus daar ligt het niet aan. Misschien toch eens wat gerichter rekenen en minder aannames doen?
Nee, die wijnflessen liggen in een kelder in een jaren 30 huis bij een ander forumlid. Mag die niet meekomen dan?
En met dat rekenen zit het ook wel goed hoor en aannames maakte ik niet. Het was u die zei dat het hoofdverbruik in de daluren ligt. Maar dat is enkel in uw geval zo. Juist met zonnepanelen moet je meeste verbruik liggen tijdens het opwekken. Dat is de goedkoopste stroom.
Nee nogmaals, dat wordt de goedkoopste stroom bij het afschaffen van het salderen. Nu is dat echt niet zo ( het maakt niet uit wanneer je het gebruikt, het wordt toch verrekend ).

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
20 jul 2022 14:41
angel1978 schreef:
20 jul 2022 12:59
Nu al gaan nadenken lijkt vroeg, maar kan best.
Nu al nadenken kan niet alleen al best, maar is zelfs heel slim en nodig.
Echter ga je nog een stap verder door het in de praktijk te doen en daar je keuzes op te baseren terwijl nadenken ook gewoon kan zonder nu de meest optimale situatie te negeren.
Toch weet ik niet of je die stap niet nu al moet gaan zetten. Tot nu toe draaide ik mijn wasjes gewoon zoals het uit kwam. Het is toch even omschakelen om dat enkel nog in het weekend te doen. Nu zal het me nog niks schelen omdat ik nog onder een vast contract val. Maar dat houdt half augustus op, en dan wordt het toch even anders.

Nee, het zal me geen vermogen schelen. Maar tel alle kleine beetjes bij elkaar op - en ineens wordt het toch een lekker bedrag. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik dus ieder jaar onder de 1200 Kwh zit. Nu met de nieuwe ijskast kon het wel eens rond de 1000 Kwh uitkomen. Dat zijn dus al die kleine beetjes bij elkaar.

Net was trouwens op het nieuws dat er gevraagd wordt het gasverbruik komende winter met 15% te verminderen. Linksom of rechtsom wordt er toch van iedereen een bijdrage verwacht om zuiniger met energie om te gaan, al staat dat los van de vraag of het zinvol is te proberen het stroomverbruik meer naar de dalperiodes te laten gaan.
Je kunt je verbruik naar daluren nu al zetten. Het ging erom of je je verbruik nu al moet verplaatsen naar de tijd dat je zonnepanelen ( voor wie die heeft ) het meeste opbrengen en dat heeft nu er nog gesaldeerd wordt nog geen zin.

Ik heb met dit dal/piek-tarief zelfs €105 meer gekregen die ik bij normaal tarief niet gekregen had ( zonder hier iets voor te hoeven doen ).
Laatst gewijzigd door angel1978 op 20 jul 2022 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar dat is enkel in uw geval zo.
Daar zit je aanname
Juist met zonnepanelen moet je meeste verbruik liggen tijdens het opwekken. Dat is de goedkoopste stroom.
De volgende aanname.. Ik heb net ( met echte getallen, geen fictieve ) laten zien dat dat echt anders zit.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hier is het gasverbruik verminderd van 1600 m3 naar 800 m3 (max, wellicht 500m3) en dat gaat volgend jaar naar 0..
Denk dat we die 15% wel halen 8)

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 14:51
Maar dat is enkel in uw geval zo.
Daar zit je aanname
U liet het voorkomen dat het in het algemeen was, terwijl u enkel voor uzelf kunt spreken. In mijn geval ben ik namelijk echt duurder uit met een dubbele meter.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nog maar even de originele tekst erbij pakken dan die ik als eerste plaatste
In voorjaar, najaar en zomer wek je met een paar panelen al genoeg op om je gebruik gedurende het normale tarief op 0 of negatief te kunnen stellen. Je hebt dus bijna geen gebruik tijdens piektarief ( en waarschijnlijk wordt dit toch gesaldeerd nu nog ). Tijdens daltarief hebben je panelen geen opbrengst en alles wat je dan verbruikt reken je dus af maar wel op het lage tarief ( en bij voldoende panelen saldeer je bijna alles nu nog ). Hiermee zit je dus al vrij snel aan een verhouding waarbij je verbruik voor meer dan 60% in het daltarief zit.
Hier begon de discussie mee die ik later op mijn eigen situatie heb geplot als voorbeeld en waarbij jouw situatie als tegenvoorbeeld is ingebracht.

Waar staat nu precies dat in het algemeen dubbel tarief voor iedereen beter is?

Volgens mij toch aardig genuanceerd en daarna de constatering dat het voor elke situatie anders is en je dit dus per situatie moet doorrekenen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar goed, in zijn algemeenheid:

Kijk goed naar je verbruik en als je meer verbruik in daluren hebt dan in piekuren ( meestal 23-7 en in weekend, maar kijk dit even goed na ), dan kan het heel goed zijn dat je goedkoper uit bent met dubbel tarief dan met enkel tarief.
Maar ook dan is het aan te bevelen om het even goed na te rekenen met de tarieven van de energieleverancier.

Vooralsnog werkt dit ook met zonnepanelen zo ( zo lang het salderen zo werkt zoals het nu is, vooralsnog tot 2025 ). Eventuele opbrengst die niet gesaldeerd kan worden, wordt meestal verrekend met het hoge tarief tenzij hier een separate afspraak over gemaakt is.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

En dat verbruik nakijken kan heel simpel via slimmemeterportal.nl. Je moet even een paar stappen zetten, maar dan kun je je verbruik per uur bekijken, inclusief je sluipverbruik (koelkast valt daar trouwens ook onder).

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
20 jul 2022 16:35
En dat verbruik nakijken kan heel simpel via slimmemeterportal.nl. Je moet even een paar stappen zetten, maar dan kun je je verbruik per uur bekijken, inclusief je sluipverbruik (koelkast valt daar trouwens ook onder).
Of kijk gewoon even bij je energieleverancier. Waarschijnlijk kan die je zo de getallen leveren zonder dat je je ergens hoeft aan te melden.


Plaats reactie