Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
05 sep 2022 23:13
Wat me wel opvalt is dat veel automobilisten flink wat harder rijden dan mijn 100 gps km/u. Daar ligt dan een gemakkelijke besparing, volgens mij.
Dit gaat dus voor mij niet op. Bij 120 in zijn 6, zit ik op zijn zuinigst blijkt uit de data. Bij 100 in de 6, maakt ie zo weinig toeren, dat vind ie niet zo leuk. Bij de 100 in de 5 pakt de turbo hem op.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat tijdens mijn vakantie echt opviel dat op de Duitse autobanen niet meer zo hard gereden wordt. Gemiddeld zo rond 120 terwijl voor een jaar 150 en harder de standaard was.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ivo.w schreef:
06 sep 2022 17:41
Een alleenstaande of stel van twee volwassenen heeft in werkelijkheid zelden echt een auto nodig en kan flink op vervoerskosten besparen.
Ik zou flink kunnen besparen door als alleenstaande een kleine 2e auto te nemen. Die 2e auto zou mijn maandlasten drastisch omlaag brengen voor het woon-werkverkeer. Maar zo'n kleine auto gaat toch al gauw weer vervelen en dan moet er weer aan verbouwd worden en ben je zo een paar duizend euro verder. Dan kan ik beter mijn huidige auto, die ook mijn hobby is, gebruiken en het verbruik voor lief nemen. Onder geen beding gaat de auto eruit.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door moederslink »

scontra schreef:
06 sep 2022 16:52
Waarom zou iedereen in armoede moeten leven, of is het afgunst omdat u zelf verzuimd hebt iets achter de hand te houden voor minder goede tijden ?
Velen , echt velen, hebben niet eens de mogelijkheid om een buffertje op te bouwen.
Die zijn al na 3 weken compleet blut :( .
En we moeten het hier hebben over bezuinigingsmaatregelen, dus mensen die het 'goed ' hebben hoeven niet te bezuinigen, dat blijkt wel en dat is prettig voor hen.
Heeft niks met jaloezie te maken .
Voor het merendeel vd mensen is deze inflatie ( de hoogste ooit in Nederland!) rampzalig.
Men verwacht ook een recordaantal daklozen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik wel mis. De gemiddelde inflatie is 12%, maar dit komt door verschillende zaken. Ik vraag me af welke zaken er flink goedkoper zijn geworden, daar horen we weinig over.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ook mensen die het "goed" hebben zullen nu moeten bezuinigen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
06 sep 2022 18:25
Ik heb een auto ook niet echt supernodig. Maar hij is wel makkelijk. Toevallig gisteren wat hout voor het balkon gehaald in een buurstad. Vijf planken van 240 en een balkje van 1,80 zie ik mezelf toch echt niet meer met de fiets doen, zeker geen 8 kilometer. Maar ik hoop dat het de fietsenmaker lukt om deze week mijn fiets eens te repareren. De vorige lukte het na drie keer, en na alles vervangen te hebben, nog niet om de derailleur fatsoenlijk af te stellen.
Als je nou eens kijkt wat die auto u per maand kost, dan is het misschien handiger om in geval van nood eens een buurman om hulp te vragen. En u kunt dan op een andere manier die buurman weer eens helpen.
Ik zelf heb mijn auto daarom weg gedaan. Die enkele keer dat ik hem nodig had, woog niet op tegen de kosten, zeker omdat de auto al wat ouder was.
Ik gebruik nu voor praktisch alles de fiets of openbaar vervoer. Voor langere reizen, neem ik dan 1e klas, dat reist wat fijner. Als ik laat op het station aankom, neem ik wel een taxi naar huis. Die kosten wegen niet op tegen de kosten van een auto + nog de kosten van een treinabonnement.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

juliomariner schreef:
06 sep 2022 19:14
Ook mensen die het "goed" hebben zullen nu moeten bezuinigen.
Die bezuinigingen die hier tot nu toe genoemd worden stellen niet veel voor.
Het wordt anders als je elke maand meer uitgeeft dan je inkomen. Eerst kun je nog schuiven, maar op een gegeven moment gaat het mis. Maar dat is eigen keus.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

zwaluw29 schreef:
06 sep 2022 19:25

Die bezuinigingen die hier tot nu toe genoemd worden stellen niet veel voor.
Het wordt anders als je elke maand meer uitgeeft dan je inkomen. Eerst kun je nog schuiven, maar op een gegeven moment gaat het mis. Maar dat is eigen keus.
Ik denk dat veel mensen, zeker op dit moment, gebaat zouden zijn met een budgetcoach.
Het is jammer dat veel gemeenten wel helpen als je al (flinke) schulden hebt, maar weinig doen om mensen te helpen om schulden te voorkomen.
Ik heb dat hier in de gemeente al diverse keren voorgesteld, maar tot nu toe is daar niets mee gedaan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
06 sep 2022 18:47
Erthanax schreef:
05 sep 2022 23:13
Wat me wel opvalt is dat veel automobilisten flink wat harder rijden dan mijn 100 gps km/u. Daar ligt dan een gemakkelijke besparing, volgens mij.
Dit gaat dus voor mij niet op. Bij 120 in zijn 6, zit ik op zijn zuinigst blijkt uit de data. Bij 100 in de 6, maakt ie zo weinig toeren, dat vind ie niet zo leuk. Bij de 100 in de 5 pakt de turbo hem op.
Wordt hier eigen handelen goedgepraat, of is dit echt zo?
Bij snelheden van 100 of 120km/h is het vooral de luchtweerstand die overwonnen moet worden.
En die is kwadratisch met de snelheid. Het rendement van je motor moet dus 1,44 keer beter zijn bij 120 dan bij 100. Wat ik betwijfel.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
06 sep 2022 16:46
De koelkast op zeg 4 graden constant houden hoeft ook niet want nu het wat kouder gaat worden is 6 graden voldoende.
De gewenste temperatuur in de koelkast wordt vooral bepaald door hoe lang je zaken vers wil houden. Dat is in principe onafhankelijk van de buitentemperatuur, in de koelkast zit immers een thermstaat.
Wat wel klopt is dat het energieverbruik van de koelkast afhangt van het verschil tussen binnenin en de kamertemperatuur.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
06 sep 2022 19:51
Nijogeth schreef:
06 sep 2022 18:47
Erthanax schreef:
05 sep 2022 23:13
Wat me wel opvalt is dat veel automobilisten flink wat harder rijden dan mijn 100 gps km/u. Daar ligt dan een gemakkelijke besparing, volgens mij.
Dit gaat dus voor mij niet op. Bij 120 in zijn 6, zit ik op zijn zuinigst blijkt uit de data. Bij 100 in de 6, maakt ie zo weinig toeren, dat vind ie niet zo leuk. Bij de 100 in de 5 pakt de turbo hem op.
Wordt hier eigen handelen goedgepraat, of is dit echt zo?
Bij snelheden van 100 of 120km/h is het vooral de luchtweerstand die overwonnen moet worden.
En die is kwadratisch met de snelheid. Het rendement van je motor moet dus 1,44 keer beter zijn bij 120 dan bij 100. Wat ik betwijfel.
Is gewoon echt zo. Ik maak regelmatig logs tijdens het rijden. Veel auto's met meer vermogen gaan niet echt lekker op een laag toerental.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
06 sep 2022 18:57
Ik zou flink kunnen besparen door als alleenstaande een kleine 2e auto te nemen. Die 2e auto zou mijn maandlasten drastisch omlaag brengen voor het woon-werkverkeer. Maar zo'n kleine auto gaat toch al gauw weer vervelen en dan moet er weer aan verbouwd worden en ben je zo een paar duizend euro verder. Dan kan ik beter mijn huidige auto, die ook mijn hobby is, gebruiken en het verbruik voor lief nemen. Onder geen beding gaat de auto eruit.
Dat is uiteraard je goed recht, maar neemt niet weg dat vervoer voor veel mensen een grote kostenpost is waar, als dat echt nodig is, een zeer grote kostenbesparing te halen is.

Ik ben zelf ook auto liefhebber met een hobby auto. Maar toen ik een aantal jaren terug een tijd krap bij kas zat ging de dagelijkse auto de deur uit en heb ik de hobby auto geschorst bij kennissen in de schuur gezet. Gewoon omdat het geld nuttiger ingezet kon worden. Dan maar fietsen en de goedkoopste opties van het OV benutten (extra vroeg met de trein naar het werk, omdat een 'dal vrij' abonnement geldig was tot 6u30.)

Toen er weer meer financiële ruimte kwam, is de hobby auto weer piekfijn in orde gebracht. En er ook weer een 'dagelijkse' auto bij gekomen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 17:49
Ben ik het totaal niet mee eens, jij weet helemaal niet op welke manier iemand een auto ( nodig ) heeft.
Dat neemt niet weg dat er voor veruit de meeste ritten prima gebruik gemaakt kan worden van de door mij genoemde alternatieven.

Nee een bouwvakker kan niet zonder zijn bus en een vertegenwoordiger kan niet zonder zijn leaseauto. Maar die auto's drukken in principe niet op het gezinsbudget, tenzij gekozen wordt om de auto ook voor privé ritten te gebruiken.

En ja, voor mindervaliden en mobiel beperkte mensen is het OV en fietsen inderdaad niet echt een optie.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Met het OV, ( als het rijdt) ben je ook een Godsvermogen kwijt en ben je stukken langer onderweg.
Fietsen kan niet altijd, gezien afstand, weer of huisdier mee.
Voor de rest vind ik de bezuinigingsdrang veel te ver gaan.
Een mens moet nog kunnen genieten van het leven .

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 20:40
Met het OV, ( als het rijdt) ben je ook een Godsvermogen kwijt en ben je stukken langer onderweg.
Fietsen kan niet altijd, gezien afstand, weer of huisdier mee.
Voor de rest vind ik de bezuinigingsdrang veel te ver gaan.
Een mens moet nog kunnen genieten van het leven .
De bezuinigingsdrang te ver gaan? Maar veel mensen hebben helemaal geen keuze, ze zullen wel moeten bezuinigen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik heb het over het feit, dat hier gevonden wordt, dat mensen alleen of met twee geen auto nodig hebben.
Een dooddoener

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Jablan »

zwaluw29 schreef:
06 sep 2022 19:25
juliomariner schreef:
06 sep 2022 19:14
Ook mensen die het "goed" hebben zullen nu moeten bezuinigen.
Die bezuinigingen die hier tot nu toe genoemd worden stellen niet veel voor.
Het wordt anders als je elke maand meer uitgeeft dan je inkomen. Eerst kun je nog schuiven, maar op een gegeven moment gaat het mis. Maar dat is eigen keus.
Besparen stelt niets voor? Met de dagelijkse uitgaven is het wel gelukt veel minder uit te geven, ondanks alle prijsstijgingen.

Meer uitgeven is niet altijd een keuze. Onverwachte ziektekosten, die niet of gedeeltelijk worden vergoed als voorbeeld.

Ook wie het goed heeft, kan flink klem komen met het geld dit jaar (en volgend jaar).

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lowieze »

reggie2 schreef:
06 sep 2022 20:47
Ik heb het over het feit, dat hier gevonden wordt, dat mensen alleen of met twee geen auto nodig hebben.
Een dooddoener
Dat weet de autobezitter zelf natuurlijk het beste of dat financieel houdbaar is.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inflatie, gasprijs door het dak - waar bezuinig jij op?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja, wanneer heb je het “goed”? Mijns inziens heb je dan in ieder geval een flinke reserve

Plaats reactie