Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Methusalah
Berichten: 1183
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Methusalah »

MartinGr schreef:
18 jan 2023 15:57
Fraude door z.g. Bedrijfs-Accounts zijn maar een tipje van de ijsberg! Wat denk je van allerlei z.g. privé-accounts?

Zo vinden we regelmatig advertenties voor HF- zendapparatuur in de afdeling 'Telecommunicatie / zenders en Ontvangers'.
Melding maken van een verdachte adverteerder haalt niets uit, Marktplaats reageert nauwelijks tot niet op de meldingen van alerte kopers.

De foto's blijken dan meestal afkomstig van tweedehands-aanbieders in Duitsland en België, de verkoper woont vrijwel altijd in een uithoek van het land, de verkoper wil eigenlijk alleen verzenden, de verkoper reageert niet op bekijkverzoeken/afhaalverzoeken OF verkoper plaats het standaard tekstje dat hij liever in zee gaat met iemand die wil laten verzenden OF reageert afwerend wanneer de koper te dicht (minder dan 40 a 50km) bij 'verkoper/oplichter' woont...

Dus tja, Alert blijven, geen bezichtiging, dan geen zaken doen, NOOIT geld overmaken buiten marktplaats om enz.

Ik heb er gewerkt en je perceptie klopt niet. Jij denkt dat ze er niets mee doen. Ondertussen worden er letterlijk dagelijks tienduizenden advertenties geplaatst. Er worden er ook duizenden verwijderd per. Maar er zit wel een grens aan wat haalbaar is. Het zijn de baten tegen de lasten. Er zijn maar zo veel medewerkers, die allemaal geld kosten, die maar zo veel werk kunnen verzetten. Dus op een bepaald punt kunnen ze echt niet alles controleren.

En dan heb ik het nog niet eens over concurrerende verkopers die elkaars advertenties aanmelden. Of het feit dat ze ook niet op de eerste meldingen een account uitzetten (want daar wordt daar ook weer misbruik van gemaakt).

Het is zelden zo simpel als mensen voorstellen.


En het meest frustrerende zijn zeurende gebruikers die van alles wensen maar nog nooit een rode rotcent voor de dienst hebben betaald.

rwolters
Berichten: 1566
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je wordt opgelicht op marktplaats wordt je ook elders wel opgelicht. Je let dan gewoon niet goed op. Als je iets wilt kopen spreek je gewoon bij fe verkoper thuis af om het op te halen en te betalen. Zo doe ik het al jaren en dat gaat altijd goed. En andersom ook: als ik wat verkoop komen ze het halen en betalen.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door rvjapio »

nee, geen ervaring na 18 jaar marktplaats. Mijn laatste verkoop was een set atlassen van 3k euro. Verkocht voor 2300. Geen enkel probleem. Wel zelf hersens en ogen meebrengen.

Arizonakid
Berichten: 1135
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Één keer ben ik opgelicht, notabene voor een multitool waar ze drie tientjes voor vroegen. Die zag ik niet aankomen, en ik hoop van ganserharte dat de verkoper gelukkig is geworden met zijn 30 euro. En daarna zijn nek heeft gebroken.

Maar ik maak er zelf een gewoonte van om alles boven de 250 euro alleen af te halen, daaronder durf ik het risico wel aan.
Ik koop en verkoop al vanaf het begin daar, en echt maar één keer opgelicht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben nooit opgelicht op MP . Of ze komen het halen of ik moet het versturen.
Ook betalingen gaan altijd goed! Ik moet er wel bij zeggen dat de waarde van mijn spullen , die ik te koop aanbied, maximaal € 50 is en was.
Zelf koop ik nauwelijks op MP. ( ik ben dus juist aan het ontspullen , heerlijk! ).

DBJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door DBJ »

Daarnet bevestiging van marktplaats dat men (wel mijn kopersbescherming-kosten hebben aangenomen, maar) niets aan de oplichting kunnen doen ivm categorie "computers" (in mijn geval een SSD die niet blijkt te werken. Kom je natuurlijk dan pas achter, na in de pc te plaatsen). Marktplaats blijkt dus een ideaal platform voor oplichters die producten kunnen (door) verkopen, die gewoon niet werken of zelfs gewoon fake blijkt bij ontvangst!! (bij het laatste moet je niet bij hun zijn maar bij politie melden ze). Zij zelf wel vangen, maar niets doen. Ik heb zelfs op tijd gemeld, om de betaling te blokkeren (koperbescherming service) ivm (volgens hun eigen keuze menu) "werkt niet als omschreven" + "gebruiker rapporteren" = "Betaling vrijgegeven" & mail: "Helaas...valt buiten categorie" . Dankjewel Markplaats way to go! Kopers via MP....succes!

Lady1234
Berichten: 27176
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Blijkbaar hebt u de voorwaarden niet volledig gelezen, anders had u geweten dat die categorie niet gedekt is.

Nevyn
Berichten: 1291
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door Nevyn »

Zoals ik een jaar geleden ook al schreef, ik ben al sinds het begin bij Marktplaats voor koop en verkoop.
Heb deze bescherming nog nooit gebruikt.
Altijd handelen met een gezonde wantrouwen, goed lezen en koper / verkoper controleren .
Alles wat duurder is dan 50 euro kijk ik alleen in de buurt en haal ik persoonlijk op.
Verkoop ik iets, eerst geld binnen dan gelijk verzenden en ook gelijk track en trace sturen.
Marktplaats is gewoon een markt maar dan online.

DBJ
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2020 13:35

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door DBJ »

Bovenstaande reacties kloppen allemaal... en ik heb(nu dus niet) in al de jaren ooit de voorwaarden gelezen... en ondanks achtergrond checks allemaal ok, toch ook hier net te mooi om waar te zijn.
Hierbij ieder geval laten misleiden door de "kopers bescherming" als zijnde "laten uitbetalen als het product goed is en dus blokkeren als niet goed". Nou niet zo dus blijkt.
Wat mij achteraf stoort, is dat in de categorie in het systeem bekend is en alsnog dus bewust servicekosten hiervoor wordt aangenomen, wetende dat er nooit gebruik van gemaakt zal/kan worden. Is ook een verborgen boeven streek. Hier kom je/ik bij een dergelijk voorval pas achter.
Ik neem mn verlies (wel aangifte ivm hier fake), maar was alleen zo verbaast dat bij MP het zo makkelijk lijkt te zijn, niet werkend spul te verkopen zonder gevolgen? (Doe het maar met een slechte recensie middels enkele kreten opgegeven door MP... verder houd het op). Ik ben ieder geval hiermee weer wakker geschud en hoop een ander te attenderen dat de zogenaamde "koperbescherming service", kosten zonder baten kan hebben (en hoe de verkoper snel rijk kan worden :))

IvoPep
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jul 2023 17:39

Re: Fraude via Marktplaats door beperkte controle

Ongelezen bericht door IvoPep »

Ik ben 1 keer opgelicht voor 100 euro product was ipv gewoon apparaat kinderspeelgoed.sindsdien haal ik het zelf tenzij beneden circa 30 euro. Beneden dat bedrag zet ik ook vaak iets voor de koper klaar, die mag dan een envelop door de brievenbus doen. Tot nog toe nooit een probleem gehad, en mocht iemand me oplichten voor zo weinig geld dan heb ik gewoon pech.

Plaats reactie