Buren betalen niet mee met schutting

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door moederslink »

Overleg even rustig met de buren.
Van gedoe wordt niemand beter.
Plaats de schutting royaal op eigen grond en vraag de buren vriendelijk , doch beslist , om er niets tegen/aan/op te plaatsen/hangen.

Maar het zou prettiger en beter zijn om dit tóch gezamenlijk op te lossen. Dan krijg je ook geen gedoe over plantjes of struiken die per ongeluk tegen deze schutting gaan groeien. U kunt ze wél vragen om dit aan hun kant goed bij te houden en indien nodig te snoeien.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

De buren mogen inderdaad niets aan de schutting hangen zonder uw toestemming. En persoonlijk zou ik ook geen klimop er tegen willen hebben, maar ik neem aan dat u daarover eens kunt gaan praten met uw buren.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door PGros »

BreejKC schreef:
23 mar 2023 12:35
Staan die boompjes op het stukje grond in eigendom van uw buren, dan heeft u daar helemaal niets over te zeggen.
Over de boompjes verplaatsen niet, maar als de schutting op eigen grond staat mogen de boompjes niet meer leunen tegen de schutting en moeten ze zelf ondersteuning aanbrengen op hun eigen grond.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je huurt, dan wordt de schutting eigendom van de verhuurder.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
23 mar 2023 14:14
Als je huurt, dan wordt de schutting eigendom van de verhuurder.
Helemaal niet waar, dat is alleen zo als dit in het huurcontract vermeld staat.

muisje50
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2023 13:28

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door muisje50 »

PGros schreef:
23 mar 2023 14:12
BreejKC schreef:
23 mar 2023 12:35
Staan die boompjes op het stukje grond in eigendom van uw buren, dan heeft u daar helemaal niets over te zeggen.
Over de boompjes verplaatsen niet, maar als de schutting op eigen grond staat mogen de boompjes niet meer leunen tegen de schutting en moeten ze zelf ondersteuning aanbrengen op hun eigen grond.
Bedankt, dit is ook wat ik bedoel. Ik wil echt geen gedoe maar een schutting over 18 meter lengte kost een hoop geld en ik zit er dan niet echt op te wachten dat er een boompje tegen aan staat of een klimop tegen aan groeit. Ik wil de schutting netjes houden, vandaar dat wij er zelf ook niets tegen aan zetten.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er tegen aan zetten is wat anders dan een struik die uw buren op de juiste afstand zetten. Dat laatste kunt u niet voorkomen.

PGros
Berichten: 1113
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door PGros »

Lowieze schreef:
23 mar 2023 14:23
Er tegen aan zetten is wat anders dan een struik die uw buren op de juiste afstand zetten. Dat laatste kunt u niet voorkomen.
Dat zegt hij toch ook niet! Als ze een klimop plaatsen mogen ze hem niet langs de schutting omhoog laten groeien maar moeten ze zelf bijvoorbeeld een boog plaatsen voor ondersteuning daarvan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door scontra »

muisje50 schreef:
23 mar 2023 14:18
Ik wil de schutting netjes houden, vandaar dat wij er zelf ook niets tegen aan zetten.
Monteer de schermen dan zodanig dat u ze eenvoudig vanaf uw kant weer kunt demonteren om zo ook de zijde aan de kant van uw buur te kunnen onderhouden.
U hoeft dan niet in de tuin van uw buur te komen als u aan een schilderklus(je) zou willen beginnen, maar kunt dat dan deel voor deel in uw eigen tuin doen, dat voorkomt op voorhand dat er onderling gedoe over kan ontstaan.

:idea: Een composietschutting vraagt geen onderhoud.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lowieze »

PGros schreef:
23 mar 2023 14:28
Dat zegt hij toch ook niet! Als ze een klimop plaatsen mogen ze hem niet langs de schutting omhoog laten groeien maar moeten ze zelf bijvoorbeeld een boog plaatsen voor ondersteuning daarvan.
Als de buren een struik op 50 cm. afstand plaatsen en het is een breed groeiende struik, dan kan er wel eens een takje tegen jouw schutting aankomen. Je kunt dat niet voorkomen. Het is nu eenmaal niet zo dat jij kunt bepalen want een ander in zijn tuin zet.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik kan mij heel goed voorstellen wanneer de buren niet mee willen betalen, en je zelf voor alle kosten van een nieuwe schutting opdraait, je er ook voor wil zorgen dat die schutting vele jaren meegaat.

De vraag aan de buren om de nieuwe schutting niet te laten overwoekeren door een klimop of laten omdrukken door een boom lijkt mij heel redelijk.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Moneyman »

scontra schreef:
23 mar 2023 14:39
Monteer de schermen dan zodanig dat u ze eenvoudig vanaf uw kant weer kunt demonteren om zo ook de zijde aan de kant van uw buur te kunnen onderhouden.
U hoeft dan niet in de tuin van uw buur te komen als u aan een schilderklus(je) zou willen beginnen, maar kunt dat dan deel voor deel in uw eigen tuin doen, dat voorkomt op voorhand dat er onderling gedoe over kan ontstaan.
De meeste schermen worden er niet beter van als ze gedemonteerd en weer opnieuw gemonteerd worden. Je hebt bovendien recht op toegang tot der tuin van de buren om je schutting te onderhouden.

Inzetten op een goede relatie en die manier hanteren lijkt me beter.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zit er eigenlijk nu klimop tegen de schutting? Wordt een kale boel, tegen achttien meter houten schutting aankijken.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door witte angora »

BreejKC schreef:
23 mar 2023 12:20
Daarom wordt juridisch het stuk grond van al die tuinen achter de rij woningen als één groot perceel gezien, niet als allemaal kleine stukjes tuin per woning. Er is dus geen sprake van een erfgrens bij die tuinen.
Het gaat om het kadaster. Kadastraal gezien is het één perceel, en de eigenaar is de wbv. Iedere huurder van een woning is tegelijkertijd huurder van een stukje grond waarvan de grenzen doorgaans in het verlengde liggen van de aanliggende tussenmuur.

Die ene centimeter maakt dus geen fluit uit. Ik denk zelfs te weten dat de schutting na plaatsen, mits aard- en nagelvast, feitelijk zelfs eigendom wordt van de verhuurder. Maar dat laatste is in de praktijk eigenlijk nooit een probleem.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door rwolters »

muisje50 schreef:
23 mar 2023 11:27
Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:22
U geeft op die manier alleen één centimeter van uw tuin weg. En ruzie met de buren.
Als het mijn schutting is dan mag ik toch ook zeker wel bepalen wat er verder mee gebeurt toch?
Hun maken de keuze om niet op de erfscheiding een schutting te plaatsen.
ZIJ (niet "hun") maken helemaal geen keuze over een schutting.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me af als zij mee zouden betalen, hun boompjes te schutting dan wel mogen aanraken. Om over klimop maar niet te spreken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door scontra »

rwolters schreef:
23 mar 2023 20:41
muisje50 schreef:
23 mar 2023 11:27
Lady1234 schreef:
23 mar 2023 11:22
U geeft op die manier alleen één centimeter van uw tuin weg. En ruzie met de buren.
Als het mijn schutting is dan mag ik toch ook zeker wel bepalen wat er verder mee gebeurt toch?
Hun maken de keuze om niet op de erfscheiding een schutting te plaatsen.
ZIJ (niet "hun") maken helemaal geen keuze over een schutting.
Het is 'hullie' of 'zullie' maken ............. :wink:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
23 mar 2023 20:58
rwolters schreef:
23 mar 2023 20:41
muisje50 schreef:
23 mar 2023 11:27


Als het mijn schutting is dan mag ik toch ook zeker wel bepalen wat er verder mee gebeurt toch?
Hun maken de keuze om niet op de erfscheiding een schutting te plaatsen.
ZIJ (niet "hun") maken helemaal geen keuze over een schutting.
Het is 'hullie' of 'zullie' maken ............. :wink:
Hmmm... ik zou zeggen: 'bullie'... :wink:

Morgan le Fay
Berichten: 490
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

witte angora schreef:
23 mar 2023 23:58
scontra schreef:
23 mar 2023 20:58
rwolters schreef:
23 mar 2023 20:41


ZIJ (niet "hun") maken helemaal geen keuze over een schutting.
Het is 'hullie' of 'zullie' maken ............. :wink:
Hmmm... ik zou zeggen: 'bullie'... :wink:
That ain't nice :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Buren betalen niet mee met schutting

Ongelezen bericht door witte angora »

Het was ook maar een flauwigheidje, enkel omdat het zo mooi rijmt... 😂

Maar nu maar terug naar TS en de schutting, mits iemand nog wat zinvols te melden heeft. 😀

Plaats reactie