Sluipverbruik inductiekookplaat

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Klaas1975 schreef:
19 okt 2023 11:41
Ik heb een shelly meet apparaat als ik nu kijk verbruikt hij 50 watt dus in standby met andere woorden als ik een amperetang pak
zal die 50 wat aan geven. En ja het zelfde als een groeilamp, de andere fase geeft -3,2 watt aan dus negatief vraag mij niet wat dat inhoud.
Dat zegt vooral dat je meting absoluut onnauwkeurig is en dat je er dus geen conclusies aan kunt verbinden.

Is de kookplaat aan de voor- of achterkant voelbaar erg warm, zodanig dat u het niet overal comfortabel met blote hand kunt aanraken?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door k2p »

peter17111962 schreef:
26 mei 2023 09:06
Doet mij denken aan een kennis van mij, die wilde weten hoeveel Watt zijn buitenlamp verbruikte. Dus hij keek op
zijn slimme meter, noteerde het momentele verbruik, schakelde die LED buitenlamp aan, keek op zijn slimme meter
en schrok van het feit dat die meter maar liefst 1500 Watt meer aangaf. Waarop hij in eerste instantie die lamp
direct van de muur wilde slopen. Ik hielp hem snel uit zijn droom. Hij had even niet gezien dat zijn vrouw het
koffiezetapparaat had aangezet.
Dus die arme man proberen te beknibbelen op de kosten, om het onderhoud van zijn vrouw te kunnen blijven bekostigen.
En jij zit dus gewoon lekker op de koffie bij zijn vrouw, terwijl hij buiten bezig is?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door PGros »

Klaas1975 schreef:
19 okt 2023 11:41
...als ik een amperetang pak zal die 50 wat aan geven.
Geeft een ampere tang dan geen amperes aan?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door k2p »

Het klinkt mij als dat de 3,2 Watt op die 2e fase is wat je zou verwachten dat je kookplaat bij niet-gebruik verbruikt.

Waar die andere 51 Watt aan opgaan is een vraag. Het zou mij niet verbazen als er meer apparaten op je groep zitten.
Als je die groep uitgooit, staat je koelkast dan ook uit? Je wasmachine? Droger? Heb je zonnepanelen? (Geen idee waarom ik dat laatste vraag.)

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door k2p »

Maar jouw manier van meten vind ik dus vreemd. Jij meet het verbruik van de groep van middernacht tot 9 uur 's ochtends, en concludeert dat de kookplaat dat wel zou verbruiken. Maar wat mij logischer lijkt is dat je 2 metingen doet: middernacht tot 9 uur 's ochtends, terwijl het apparaat is aangesloten maar niet wordt gebruikt. En dan de volgende dag van middernacht tot 9 uur 's ochtends, met het apparaat ontkoppeld. Het verbruik is dan het verschil tussen die 2 metingen.

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

ik ben niet de enige die het heeft opgemerkt : https://www.ecobouwers.be/forum/post/in ... kookplaten

Lady1234
Berichten: 27137
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Klaas1975 schreef:
19 okt 2023 13:35
ik ben niet de enige die het heeft opgemerkt : https://www.ecobouwers.be/forum/post/in ... kookplaten

Is wel een artikel uit de oudheid. 😁

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ts schreef,
Dus voor alle duidelijkhijd het verbruik is 50 watt per 24 uur als je hem niet gebruikt op standby.
Een eenvoudig rekensommetje, 50 watt gedeeld 24 uur is in standby 2,08 watt per uur dus kan die meting die shelly van conrad doet onjuist zijn tenzij die er een 24 uur berekening op los laat 50 watt per 24 uur en per uur met een percentage afwijking 3,15 watt op uur basis want na uitschakelen draaien de ventilatoren ook nog even door en blijft op het display voor de betreffende zone een opgelichte H von hot zichtbaar.
Edoch u volhard in uw klacht voor wat betreft het sluipgebruik van kookplaten maar is dat ook terecht.

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas1975 schreef:
19 okt 2023 12:15
ampere tang van fluke

[...]

de link van het apparaat wat ik gebruik: https://www.conrad.nl/nl/p/shelly-em-sc ... fresh=true
Dat zijn twee dure apparaten. En enkel om er achter te komen of je een paar euro kan besparen? :shock:

Doet me denken aan de flessenlikkers van vroeger. Mensen betaalden een hoop geld om een fractie meer yoghurt of vla uit een pak te halen. Geen idee hoeveel mensen de kosten er ooit uit hebben gehaald... :?

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas, in je link, om precies te zijn in een van de reacties, lees ik dit:
Volgens de IEC 62301-standaard van Europa zou een toestel in stand-by , verkocht na 1 jan 2010 maar max. 1 W aan sluipverbruik mogen hebben en max. 2W als er informatie wordt weergegeven.

Deze norm werd per 1 jan 2013 verstrengd naar resp. 0,5 W en 1 W.
Eerlijk gezegd begreep ik al niet waarom mijn sluipverbruik zo idioot laag is, gezien alle apparaten die in het stopcontact zitten. Maar dit verklaart een hoop natuurlijk.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik heb even bekeken wat "Shelly" nu precies is.

Het ding moet dus via de magnetische inductie die rond stroomkabels ontstaat de stroom meten.
Bij een hele lage stroom (Amperage) worden de meetfouten vrij groot. En als de ouderwetse magnetische beltrafo in de buurt hangt, er andere kabels vlak langs de meet-klemmen lopen oid, dan gaat het nog verder fout met de meting.

Tot slot staat er in de documentatie niet eens beschreven met welke maximale toleranties het apparaatje zou moeten meten. Dat houdt meestal in dat de fabrikant weet dat de metingen niet heel erg nauwkeurig zullen zijn.
Geijkte meetapparatuur waarbij een fabrikant wel durft aan te geven wat de maximale meetfout (tolerantie) is, kost ook simpelweg een veelvoud van deze Shelly.
De meet-klemmen zijn gemaakt voor metingen tot respectievelijk 120A en 50A. En je wilt een stroom meten van 0,0nogwat Ampère. Dat is zoiets als dat de groenteboer de een zak appels gaat afwegen op een weegbrug voor vrachtwagens. Iedereen snapt dat dat niet zo'n goed en betrouwbaar idee is.

Bij het meten van grote vermogens zal de procentuele afwijking waarschijnlijk wel heel klein zijn. Op 2000W een afwijking van 50W is immers 'maar' 2,5%. Op 10.000W (waar dit apparaat ook geschikt voor is) zelfs maar 0,5%.

Voor het beoogde doel is het apparaat waarschijnlijk totaal niet geschikt.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door xflorisx »

Meetringen en amperetangen meten op dezelfde wijze. Ze meten het magnetische veld om de draad. Is het mogelijk om met een ampermeter te meten. Bijvoorbeeld met een goede multimeter. Moet dan wel op een veilige manier gedaan worden. De optie van again16 is in ieder geval wel veilig.

Alex van Kampen
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Hallo Klaas1975,

Ik wist niets van de Shelly EM en de bijbehorende stroom(meet)trafo('s), geen I nom, geen Klasse 1, 0,5 of nog liever 0,5S, en is 50 of 120 de I max.?
Maar laten we er maar van uit gaan dat het redelijk werkt voor dit doel, het meten van het sluipvermogen of het sluipverbruik.

Wat heb je nu gemeten? Je had het eerst over 54 tot 65 watt sluip verbruik, dat zou ik sluip-vermogen genoemd hebben,
en 0,46kWh verbruik in 9 uur, wat gemiddeld op 51,1 Watt opgenomen vermogen komt.
Laten we het houden op 50 Watt opgenomen vermogen van de kookplaat in standby, en dat vind ik veel, maar jij hebt het gemeten.

Mijn vraag is: Waarom heb je twee stroomtrafo's gebruikt, de twee groepen hebben toch dezelfde spanning?
Dan kun je de twee bruine draden tegelijk omklemmen door één stroomtrafo.

PS Bij een negatief vermogen moet je stroomtrafo omdraaien, als het goed is staat er een pijl op de trafo die de stroomrichting aan geeft,
of P1->P2 (vroeger K-L).

Klaas1975
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2023 11:34

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Klaas1975 »

allemaal reacties dank daar voor.

Ik ga eens met een gewone meter (Multie meter) meten en ja ik dacht ook als het een negatiefe stanning aan geeft zal de ring van het meet instument wel verkeert om zitten maar als ik de plaat ga gebruiken is het wel degelijk verbruik.
Maar het komt er op neer' het zal wel een meetfout zijn als ik de reacties zo lees
Ondangs dat ik in meerder forums deze zelfde klachten heb gevonden over rijkelijk verbruik van kookplaten in rust, moet het natuurlijk wel kloppen.
Ik ga binnen kort de meterkast los maken en met een normale ampere meter er tussen weer meten.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Cro »

Klaas1975 schreef:
20 okt 2023 12:12
allemaal reacties dank daar voor.

Ik ga eens met een gewone meter (Multie meter) meten en ja ik dacht ook als het een negatiefe stanning aan geeft zal de ring van het meet instument wel verkeert om zitten maar als ik de plaat ga gebruiken is het wel degelijk verbruik.
Maar het komt er op neer' het zal wel een meetfout zijn als ik de reacties zo lees
Ondangs dat ik in meerder forums deze zelfde klachten heb gevonden over rijkelijk verbruik van kookplaten in rust, moet het natuurlijk wel kloppen.
Ik ga binnen kort de meterkast los maken en met een normale ampere meter er tussen weer meten.
De kortste klap is natuurlijk even deze vraag van Ivo.w controleren en beantwoorden. Immers als dat ding continu 50+W verbruikt moet dat ergens 'blijven' en dus zal er iets warm worden.
Is de kookplaat aan de voor- of achterkant voelbaar erg warm, zodanig dat u het niet overal comfortabel met blote hand kunt aanraken?

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door k2p »

Klaas1975 schreef:
20 okt 2023 12:12
allemaal reacties dank daar voor. ...
En probeer voor zover je het nog niet had gedaan, het verschil te meten tussen apparaat aangesloten en apparaat ontkoppeld. Niet alleen het verbruik meten van het aangesloten apparaat.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het is sowieso niet aan te raden om in de meterkast te gaan sleutelen en zeker geen draden los te gaan maken omdat de multimeter voor ampèrage meting tussen kookgroep beveiliging en fase draden aangesloten moet worden
In dit geval heeft u ook nog eens twee gelijke multimeters nodig omdat de kookplaat op twee fasen is aangesloten en wisselend stroom afnemen.
Daarbij zijn multimeters enkel geschikt voor een meting op het moment van meting en dat maakt het nog moeilijker om een juiste berekening te maken.
Ik mag hopen dat u bekend bent met de wet van ohm want die heeft u nodig om een theoretische berekening te maken maar nogmaals de meting blijft een moment opname.
U bent er van overtuigd dat uw Shelly meet apparaat betrouwbaar is maar de ene keer heeft u het over 50 watt per 24 uur en de andere keer over 50 watt per uur wat is het nou 50 watt per 24 uur of 50 watt per uur?

witte angora
Berichten: 30814
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Het makkelijkste is toch echt het verbruik te monitoren met behulp van een uitlezer. Kan via de energieboer zelf, kan ook via een onafhankelijke partij. Ik kan per kwartier zien hoeveel stroom er is verbruikt. 's Nachts is het 0,01 kWh per kwartier, tot de ijskast kennelijk even aanfloept. Dat is ongeveer één keer per uur. Dan is het ongeveer het dubbele.

Vermenigvuldig die 0,01 (of wat het bij jou is) met 24 uur, en dan heb je het sluipverbruik van alle apparatuur in huis over de hele dag. Daar heb je helemaal geen dure meters voor nodig, je hoeft niet in de meterkast te klungelen, niks. Enkel inloggen, even wat data verzamelen, even rekenen en klaar.

Veronica JZ
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2023 15:20

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Veronica JZ »

Ik heb sinds mei een Siemens Inductiekookplaat.
Ik kan mijn verbruik aflezen via https://slimmemeterportal.nl/
Hier wordt ook het sluimerverbruik vermeld.
Ik zie dat het sluimerverbruik na het in gebruik nemen van de Inductie Kookplaat van Siemens niet of nauwelijks is toegenomen.
Dus verbruikt hij heel erg weinig in stand-by stand, zoals het hoort.

Thijs124
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Sluipverbruik inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Er is natuurlijk iets stroom nodig om de sensoren van stroom te voorzien en het hele toestel te kunnen bedienen.
Vroeger zaten er ferme transformatoren in met hoge ruststromen.
Tegenwoordig is dat allemaal kleiner en zuiniger.
Zonder sluimerverbruik? Dan de zekering of de stekker eruit.

Plaats reactie