Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
My Flow
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2023 10:20

Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door My Flow »

Afgelopen week werden wij onaangenaam verast door onze ‘nieuwe’ buren om zonder overleg of informatie een airco buitenunit aan hun buitenzijde voor ons huis te laten installeren.
Buiten het ‘fraaie’ uitzicht veroorzaakt deze ook geluid/lawaai, ondanks de ‘silence’ uitvoering van 48dB [voor zover is begrepen]

Omdat wij moeite hebben met deze situatie, mede doordat wij ook niet eenvoudig kunnen bekijken of deze buitenunit installatie binnen de wet- en regelgeving, zoals in het bouwbesluit 2021 is opgenomen, is toegestaan. Door derde deze situatie te laten controleren is ook geen optie, dat kost ca. € 500,00 .
Ook de ‘Rekentool’ https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... eopwekking vanuit de Rijksoverheid biedt niet direct een oplossing, na het lezen van de handleiding is deze volgens mij niet voor iedereen bruikbaar.

Mocht iemand een advies hebben, dan hoor/lees ik dat graag.

Groet, Ruben

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Zijn het de decibellen of de Hertzen die u het leven zuur maken

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Begin eens met een geluidsmeting, daar zijn apps voor te vinden, dan heb je een eerste indruk of het geluid binnen de normen valt.

Hamviewrdr
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2023 09:16

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Hamviewrdr »

Beste app is “NIOSH sound level meter”, maar ook die kan enkele dB’s afwijken afhankelijk van phone/tablet. Je kunt een geijkte geluidsmeter huren bij Boels of ander verhuurbedrijf in de buurt. Eis is max 45dB op erfgrens gedurende de dag en Max 40 dB ‘s nachts.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door BL2 »

Die Apps zijn natuurlijk niet geijkt dus daar heb je niet veel aan. Hooguit ter indicatie.

Neem aan dat de buitenunit boven hun grondgebied hangt, hoe hangt deze dan voor jullie huis ?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door moederslink »

My Flow schreef:
13 jul 2023 13:20
(...)
Mocht iemand een advies hebben, dan hoor/lees ik dat graag.
Groet, Ruben
Neem het geluid op, nodig de buren uit voor een bakkie koffie , laat het hen horen en bespreek dit.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ga eerst eens bij uzelf na of u last of daadwerkelijk overlast ervaart van die buitenunit. Last heeft u ervan als alleen u klaagt over het ontstane geluid. Overlast treedt op als meerdere buren in uw omgeving klagen over dit geluid. Dat moet u dan wel aantonen met schriftelijke verklaringen van die buren. En dan zal ook nog met een officiele geluidsmeting overtuigend aangetoond worden of de toegestane geluidsnormen wel overschreden worden.

Bent u de enige die over dat extra geluid klaagt dan is er zeer waarschijnlijk sprake van last. Dat is lastig voor u maar u zult het dan moeten accepteren als toegestaan omgevingsgeluid.

Waarschijnlijk telt uw aanvankelijke ontevredenheid ook mee dat u niet door uw buren gekend bent in het plaatsen van die buitenunit. Nu voert u het argument OVERlast aan maar is het zeer waarschijnlijk wat last. Overweeg in eerlijkheid of dat ook meetelt, laat het een poosje zakken en u zult merken dat het allemaal wel meevalt. Laat uw "ik" gevoel niet de overhand krijgen, daarmee doet u uiteindelijk alleen uzelf maar kwaad.

Bert225
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2023 10:56

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Bert225 »

Ik woon langs een drukke weg met daar naast een hele drukke spoorlijn.
Mijn ervaring is dat je het beter gewoon kan accepteren.....ik hoor het wel maar schijnbaar word het in mijn hoofd niet meer geregistreerd.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Nevyn »

Spreken we hier over koop of huurwoningen?
Bij huur kan u melding maken bij de verhuurder, bij koop zult u zelf de stappen moeten ondernemen.
Verder vind ik bovengenoemd van BreejKC eerst het overwegen waard.
Hoe vaak zien we bij de rijdende rechters niet de grootste ruzies ontstaan uit futiliteiten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
15 jul 2023 10:31
.....Last heeft u ervan als alleen u klaagt over het ontstane geluid. Overlast treedt op als meerdere buren in uw omgeving klagen over dit geluid. Dat moet u dan wel aantonen met schriftelijke verklaringen van die buren.....
Bent u de enige die over dat extra geluid klaagt dan is er zeer waarschijnlijk sprake van last. Dat is lastig voor u maar u zult het dan moeten accepteren als toegestaan omgevingsgeluid.
Wat heb je te maken met andere buren?
Bijvoorbeeld bij 2 onder 1 kap, wonen die verder. Het gaat simpelweg om geluidsnivo bij TS

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Vraag uw buren eerst om een gesprek en ga dat aan. Meld dan waar u last van heeft en bekijk hoe uw buren dat kunnen/willen oplossen. Vaal blijken rubber steunen en vooral een bevestiging los van muren en wanden al heel veel te helpen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door BreejKC »

@16again: In het geval last of overlast heeft u in een bewoonde omgeving wel degelijk met meerdere buren te maken om aan te tonen of er sprake is van overlast. Laat ik het met een wat overdreven voorbeeld verduidelijken.

Als ik het straatje van mijn achtertuin aan het schoonspuiten ben maakt die hogedrukspuit en het spuiten van de tegels zelf nogal wat herrie, misschien wat druppels die ook in de achtertuin van de buren terecht komen. Een buurman die het met mij misschien niet zo goed kan vinden, misschien niet zo lekker in zijn vel zit, mogelijk met het verkeerde been uit bed is gestapt, ervaart dit als last en begint luidkeels te roepen “Er is overlast!”. Andere buren denken: “Ja, ik hoor dat de buurman zijn achtertuin aan het schoonspuiten is, dat maakt wat herrie maar: laat ‘m”. In dat geval is er sprake van last dat ik veroorzaak naar mijn omgeving, zijnde buren. Omgevingsgeluiden die je van elkaar gewoon moet accepteren.

Schiet ik echter ’s nachts om twee uur in mijn tuin een kanon af, of begin ik in eigen tuin met cobra’s te werpen, dan kun je ervan uitgaan dat alle buren in opstand komen. Dan veroorzaak ik overlast, hebben al die buren in vereniging een terecht punt en kunnen zij mij aanklagen voor het veroorzaken van overlast.

Zo ziet u dat men, ondanks deze gepolariseerde “ik”-maatschappij, we in een bewoonde omgeving wel degelijk met buren wat te maken hebben.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door jonis »

Afgelopen week werden wij onaangenaam verast door onze ‘nieuwe’ buren om zonder overleg of informatie een airco buitenunit aan hun buitenzijde voor ons huis te laten installeren
Tsja, als dat al onaangenaam is.
In die besluitvorming neem ik ook geen buren mee.
Daarnaast loopt zo'n airco bij velen geen jaar lang 24 uur of dagelijks, bij mij zelfs in winter niet 24 uur.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er wordt hier onder andere ge-adviseert om een geluidsmeting te doen om zo te bepalen of dat geluid te
hard is ja dan nee. Echter dat is vaak ook geen oplossing. Immers ieder persoon heeft een ander gehoor,
De een hoort bepaalde frequenties beter als de ander. En wat ook vaak bepalend is de persoonlijke beleving
van dat geluid. Een bepaald geluid kan voor de een goed hoorbaar zijn, maar ergert zich daar totaal niet aan.
Terwijl de ander zich helemaal kapot ergert aan dat geluid, terwijl dat in dB gemeten soms ver onder de grens ligt.
Echter ik vrees dat een geluid waarvan het niveau in dB onder de toegelaten grens ligt moet worden ge-accepteerd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door 16again »

BreejKC schreef:
15 jul 2023 14:02
@16again: In het geval last of overlast heeft u in een bewoonde omgeving wel degelijk met meerdere buren te maken om aan te tonen of er sprake is van overlast.
Op onderstaande link staat een duidelijke grens aangegeven van toegestaan geluidsnivo. Welke dmv meting objectief vast te stellen is.
Meerdere buren optrommelen lijkt me dan ook overbodig, en dat wordt ook niet benoemd in deze link.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ngescherpt

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

peter17111962 schreef:
15 jul 2023 15:25
Er wordt hier onder andere ge-adviseert om een geluidsmeting te doen om zo te bepalen of dat geluid te
hard is ja dan nee. Echter dat is vaak ook geen oplossing. Immers ieder persoon heeft een ander gehoor,
De een hoort bepaalde frequenties beter als de ander. En wat ook vaak bepalend is de persoonlijke beleving
van dat geluid. Een bepaald geluid kan voor de een goed hoorbaar zijn, maar ergert zich daar totaal niet aan.
Terwijl de ander zich helemaal kapot ergert aan dat geluid, terwijl dat in dB gemeten soms ver onder de grens ligt.
Echter ik vrees dat een geluid waarvan het niveau in dB onder de toegelaten grens ligt moet worden ge-accepteerd.
Geluidsmeting gaat toch met een apparaat? Niet met je oren lijkt mij.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door peter17111962 »

WeerIemandanders schreef:
15 jul 2023 23:08
peter17111962 schreef:
15 jul 2023 15:25
Er wordt hier onder andere ge-adviseert om een geluidsmeting te doen om zo te bepalen of dat geluid te
hard is ja dan nee. Echter dat is vaak ook geen oplossing. Immers ieder persoon heeft een ander gehoor,
De een hoort bepaalde frequenties beter als de ander. En wat ook vaak bepalend is de persoonlijke beleving
van dat geluid. Een bepaald geluid kan voor de een goed hoorbaar zijn, maar ergert zich daar totaal niet aan.
Terwijl de ander zich helemaal kapot ergert aan dat geluid, terwijl dat in dB gemeten soms ver onder de grens ligt.
Echter ik vrees dat een geluid waarvan het niveau in dB onder de toegelaten grens ligt moet worden ge-accepteerd.
Geluidsmeting gaat toch met een apparaat? Niet met je oren lijkt mij.
Uiteraard gaat geluidsmeting met een apparaat, maar als dat apparaat een waarde aangeeft dan zegt die waarde
nog helemaal niets over hoe dat geluid ervaren wordt door een persoon.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Klopt, geluidsapparatuur meet anders als het gehoor van TS.
Maar het gaat er hierom dat TS geluidshinder ervaart en het decibel wil weten wat het apparaat maakt.
Al zou TS doof zijn en dit apparaat toch een te hoog DB geeft zou het toch niet geaccepteerd hoeven worden.
Ook buren verderop ervaren het geluid minder als de directe buren.
Het beste is dus iemand met geluidsapparatuur laten meten.
Nog beter is de tip van rvjaipio2, om de buren uit te nodigen bij TS thuis en zelf dit te ervaren.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als ik dit lees...
My Flow schreef:
13 jul 2023 13:20
(...) onaangenaam verast (...) ‘nieuwe’ buren (...) zonder overleg of informatie een (...) het ‘fraaie’ uitzicht (...) geluid/lawaai (...) moeite hebben met deze situatie (...)
... vrees ik dat het geluid altijd als hinderlijk zal worden ervaren, ongeacht de uitkomst van een nauwkeurige geluidsmeting.

atsnel42
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2023 13:23

Re: Warmtepomp van buren zorgt voor geluidsoverlast

Ongelezen bericht door atsnel42 »

Mijn eigen ervaring: als het een rijtjeshuis en aan de straatkant is mag dit in vele gemeenten niet.

Plaats reactie