Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
11 sep 2023 09:25
16again schreef:
10 sep 2023 15:16

Dit lijkt me de wereld op zijn kop:
Dat lijkt mij juist niet, immers uit een username op een forum zal men normaliter geen klant kunnen / mogen herleiden als webcare medewerker.
… en juist daarom kan de webcaremedewerker helemaal niet weten of dat wat hij schrijft (“we hebben afgesproken dat…”) überhaupt het geval is.

GerrieH
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2023 10:45

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door GerrieH »

Beste,

Ook wij hebben tijdens onze vakantie in september een brief gekregen van de Rabobank met de opzegging van het hypotheekkrediet op de betaalrekening, reeds afgesloten en beschreven bij de notaris in 1993. In mijn algemene voorwaarden staat niets vermeld van een opzegging vanuit de Rabobank, mits je natuurlijk aan je verplichtingen voldoet.
Ik ben nu al 2 weken aan het wachten op een terugbelverzoek vanuit de Rabobank en heb nog steeds niets vernomen.
Momenteel heb ik geen gebruik gemaakt van het kredit maar wil dit in de toekomst zeker gaan gebruiken.
Nu blijkt dat klanten die wel een negatief saldo hebben een andere brief hebben gekregen dan klanten met een positief saldo.
Ik ben geneigd om dan maar een negatief saldo te gaan gebruiken zodat ze het niet kunnen opheffen.
Belachelijk dat er geen alternatief wordt geboden of een uitsterfconstructie, wat maakt het nu uit voor klanten of het wel of niet van deze tijd is.

Is er iemand die al een oplossing bij de Rabobank heeft aangeboden gekregen?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door riddert »

Je hebt er dertig jaar niets mee gedaan. Waarom zou je het in de komende jaren wel gaan gebruiken?

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

GerrieH schreef:
20 okt 2023 11:47
Belachelijk dat er geen alternatief wordt geboden of een uitsterfconstructie, wat maakt het nu uit voor klanten of het wel of niet van deze tijd is.
Uit dit soort opmerkingen blijkt vooral dat je je nog totaal niet hebt verdiept in de achterliggende gedachte achter dit soort beslissingen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door criticus2 »

riddert schreef:
20 okt 2023 13:47
Je hebt er dertig jaar niets mee gedaan. Waarom zou je het in de komende jaren wel gaan gebruiken?
waar staat dit? ik lees alleen dat er momenteel geen gebruik van wordt gemaakt, niet dat dat nooit het geval geweest is..
en er staat dat er wel plannen zijn het te gaan gebruiken. Waarvoor dat gaat mi ons overigens niets aan. het enige is dat niet elk gebruik fiscaal aftrekbare (hypotheek) rente oplevert, maar dat is iets om bij alle vormen van lenen te bekijken en je als lener te realiseren.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Moneyman »

criticus2 schreef:
21 okt 2023 17:07
riddert schreef:
20 okt 2023 13:47
Je hebt er dertig jaar niets mee gedaan. Waarom zou je het in de komende jaren wel gaan gebruiken?
waar staat dit? ik lees alleen dat er momenteel geen gebruik van wordt gemaakt, niet dat dat nooit het geval geweest is..
Er staat niet "ik maak er momenteel geen gebruik van", maar "Ik heb er momenteel geen gebruik van gemaakt". De letterlijke uitleg van wat er staat is dat het tot op heden nooit gebruikt is.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

GerrieH schreef:
20 okt 2023 11:47
Ook wij hebben tijdens onze vakantie in september een brief gekregen van de Rabobank met de opzegging van het hypotheekkrediet op de betaalrekening, reeds afgesloten en beschreven bij de notaris in 1993.
30 jaar geleden waren de regels anders dan nu. Een gezien de lange tijd denk ik dat u op een bepaalde leeftijd gekomen bent waarbij de bank extra zorg moet bieden. En dat wil dus zeggen minder lenen uit voorzorg.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
21 okt 2023 16:46
GerrieH schreef:
20 okt 2023 11:47
Belachelijk dat er geen alternatief wordt geboden of een uitsterfconstructie, wat maakt het nu uit voor klanten of het wel of niet van deze tijd is.
Uit dit soort opmerkingen blijkt vooral dat je je nog totaal niet hebt verdiept in de achterliggende gedachte achter dit soort beslissingen.
Hadden die "beslissingen" dan niet in de voorwaarden moeten staan? Lijkt me belangrijker, dan die achterliggende gedachte.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
21 okt 2023 18:09
Hadden die "beslissingen" dan niet in de voorwaarden moeten staan? Lijkt me belangrijker, dan die achterliggende gedachte.
Beleid later opgelegd vanuit AFM/overheid vind je nooit terug in de voorwaarden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Is dat dan het geval? Op blz1 beroept de bank zich op die voorwaarden , niet op veranderde regelgeving

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
21 okt 2023 18:26
Is dat dan het geval?
Probeer eens een doorlopend krediet af te sluiten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door 16again »

Dit topic gaat niet over afsluiten van een nieuw doorlopend krediet. Maar over reeds bestaand Hypotheekkrediet , dat de bank eenzijdig opzegt

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door jonis »

Dat is mij volledig duidelijk.
Het is mij ook volledig duidelijk dat je niet altijd wat in te brengen hebt als beleid (vanuit afm/overheid) wordt aangepast en dit deels of volledig einde produkt betekent.
Dat zeg ik na 23 jaar hypotheek+ kew bij Rabo.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nog steeds is niet concreet gemaakt dat in de voorwaarden zou staan dat de bank zonder vooraf in het contract aangegeven redenen, met 2 maanden opzegtermijn doodleuk eenzijdig het contract kan opzeggen.
Die voorwaarden zouden makkelijk teruggevonden moeten kunnen worden op basis van de periode waarin Ts dit contract heeft afgesloten.

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Rabobank »

Ik kan me voorstellen dat klanten die hier tegenaan lopen graag de voorwaarden in zouden willen zien. Deze kunnen altijd per klant bij ons opgevraagd worden.

Tom
Team Webcare - Rabobank Nederland

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het zijn blijkbaar heel geheime voorwaarden. :mrgreen:

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het zou fijn zijn als Hans37 de door hem opgevraagde Voorwaarden met ons deelt, c.q. met ons deelt of Rabo zonder gldige reden met 2 maanden mag opzeggen

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tom, Team Webcare - Rabobank Nederland schreef:
26 okt 2023 14:42
Ik kan me voorstellen dat klanten die hier tegenaan lopen graag de voorwaarden in zouden willen zien. Deze kunnen altijd per klant bij ons opgevraagd worden.
Dat is een cop out. U neemt eerst een stelling in op het forum en kunt die vervolgens niet onderbouwen. Het is ook nog maar de vraag of een beding dat de Rabobank het recht geeft om de overeenkomst tussentijds te beëindigen om haar motiverende redenen wel mag worden opgenomen in de voorwaarden.

Bruggen66
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2023 22:27

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door Bruggen66 »

Ik heb pas vandaag bericht via de post gehad dat Rabobank mijn hypotheekkrediet gaat beeindigen met exact dezelfde voorwaarden zoals beschreven in het begin van deze topic. Is de Rabobank nog steeds gerechtigd om 1-zijdig dit te mogen beeindigen onder dezelfde opties? Deze topic loopt al sinds juli 2023, ik ben benieuwd wat de laatste ontwikkelingen zijn. Wie heeft er ervaring?

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Rabobank beëindigt Hypotheekkrediet op betaalrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bruggen66 schreef:
22 dec 2023 22:35
Ik heb pas vandaag bericht via de post gehad dat Rabobank mijn hypotheekkrediet gaat beeindigen met exact dezelfde voorwaarden zoals beschreven in het begin van deze topic. Is de Rabobank nog steeds gerechtigd om 1-zijdig dit te mogen beeindigen onder dezelfde opties? Deze topic loopt al sinds juli 2023, ik ben benieuwd wat de laatste ontwikkelingen zijn. Wie heeft er ervaring?
Maar heb je een kopie opgevraagd van de voorwaarden die golden voor het destijds afgesloten contract ?
Als daar in staat dat Rabo zonder reden het hupotheekkrediet eenzijdig mag opzeggen, dan is de volgende vraag of een dergelijke passage voldoet aan de wettelijke vereisten zoals alfatrion hier boven al stelt.
En heb je juridisch advies ingewonnen (bijvoorbeeld bij et juridisch loket) ?
Bij rechtspraak.nl kan je vergelijkbare casus zoeken waar je verwijzingen naar de wet in kan vinden die op jouw situatie van toepassing zijn.

Plaats reactie