pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
BL2
Berichten: 4850
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door BL2 »

Euro 1400,00 vooruit betaald voor een telefoon.
Ik wou dat ik het geld had, maar zo'n bizar bedrag uitgeven voor een telefoon, echt niet.
Maar ik hoop dat je speeltje spoedig komt, tis al bijna half augustus.
Of is ie er al ?

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
08 aug 2023 19:27
Je kan uitgaan van een vaste levering op 1 juli, dan zijn ze nu 1 maand in gebreke. Hebt u dit netjes aangegeven middels een 14 dagen herinnering?
Als er echt een fatale termijn overeengekomen - en ik ging er eerder vanuit dat dit niet het geval is - dan zijn ze nu in verzuim. TS kan aanspraak maken op incassokosten, zonder daarvoor veertiendaagse aanmaning, mits TS uiteraard dergelijke kosten heeft gemaakt. Je bent zelf fan van tijd = geld, dus...
NeoDutchio schreef:
08 aug 2023 19:27
In dat geval zou u misschien nu al 2 weken rente kunnen gaan rekenen.
Rente vereist verzuim in de nakoming van een betaling, maar nooit een veertiendaagse aanmaning.
NeoDutchio schreef:
08 aug 2023 19:27
Zet hoog in, zeker 4%. Dan kunt u toch al snel €2,15 vorderen.
Kansloos. TS kan wel naar de rechter, en daar de telefoon vorderen op straffe van een dwangsom van bv. 50 euro per dag met een maximum van € 1400,-. Maar waarscheinlijk heeft TS de telefoon voordat er een vonnis ligt.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het ging om de absurditeit van 'schade' die er niet is. Niet over de hoogte van het bedrag of de weg er naar toe.

J. Deltoer
Berichten: 3111
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

vjweirnogeenn schreef:
08 aug 2023 14:25
Dit forum komt erg negatief op mij over.
Het is, in mijn opinie, toch echt het in gebreke blijven van de winkel. Maar op een of andere manier komen er een hoop reacties voorbij die het probleem bij mij leggen
Dat ligt niet aan u in het bijzonder, dat ligt aan iedere snoodaard die de euvele moed heeft om op dit forum een topic durft te openen.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
09 aug 2023 08:41
Het ging om de absurditeit van 'schade' die er niet is. Niet over de hoogte van het bedrag of de weg er naar toe.
Afgaande op het OP is er waarschijnlijk schade. Immers, uit het OP blijkt dat er op 1 juli 2023 geleverd zou worden, dat er nog altijd niet is geleverd, en dat TS hierover heeft gecorrespondeerd met Coolblue. Schade is het nadelige gevolg, zowel materieel als immaterieel, van een gebeurtenis en dat nadelige gevolg is er. De vraag is of deze schade voor vergoeding in aanmerking komt. Ik meen uit eerder discussies dat jij je op het standpunt stelt dat tijd gelijk is aan geld, en daaruit volgt dat er een vermogensschade (tijd x tarief) is die zijn oorsprong vindt in het minnelijk traject.

Verder klaagt TS er over dat het product nu elders goedkoper is. Dit kan worden opgelost door de koop te ontbinden en daarnaast heeft TS dan nog recht op een aanvullende schadevergoeding, mits Coolblue in verzuim is.

De reden dat er over je opmerkingen over de hoogte en de weg naar een schadevergoeding gereageerd wordt is dat deze opmerkingen onjuistheden bevatten.

BL2
Berichten: 4850
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door BL2 »

En dan hebben we het niet gehad over de psychologische schade voor Topicstarter, omdat hij zijn telefoontje nog niet heeft, maar ook de reacties alhier.
Nu maar hopen dat Coolblauw niet failliet gaat in de tussentijd.......

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
09 aug 2023 10:18
NeoDutchio schreef:
09 aug 2023 08:41
Het ging om de absurditeit van 'schade' die er niet is. Niet over de hoogte van het bedrag of de weg er naar toe.
Afgaande op het OP is er waarschijnlijk schade. Immers, uit het OP blijkt dat er op 1 juli 2023 geleverd zou worden, dat er nog altijd niet is geleverd, en dat TS hierover heeft gecorrespondeerd met Coolblue.
Er word door fabrikanten hooguit een richtdatum gegeven wanneer een nieuw model verwacht word. Dat is altijd onder voorbehoud.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Daarover schreef je eerder:
NeoDutchio schreef:
08 aug 2023 19:27
Je kan uitgaan van een vaste levering op 1 juli, dan zijn ze nu 1 maand in gebreke.
Als er een fatale term is afgesproken, zoals uit het OP is op te maken, dan is Coolblue op 1 juli 2023 in verzuim geraakt.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
09 aug 2023 10:43
Daarover schreef je eerder:
NeoDutchio schreef:
08 aug 2023 19:27
Je kan uitgaan van een vaste levering op 1 juli, dan zijn ze nu 1 maand in gebreke.
Als er een fatale term is afgesproken, zoals uit het OP is op te maken, dan is Coolblue op 1 juli 2023 in verzuim geraakt.
"Je kan uitgaan" in de zin van verschillende invalshoeken.
Je kan uitgaan van van een vaste levering, je kan uitgaan van een vermoedelijke leverdatum, je kan uitgaan van we leveren direct na het ontvangen vanuit de fabrikant in Nederland.

Ik lees geen zekerheid in een fataal termijn. Zoals gemeld, nieuwe modellen hebben altijd een richtdatum. Er zijn zoveel factoren die van invloed zijn waardoor er een half jaar van te voren geen zekerheid is wanneer exact een product op voorraad in de winkel komt. Ten eerste heeft de fabrikant geen zekerheden, maar de verkoper is ook nog eens afhankelijk van de hoeveelheden die zij kunnen inkopen/geleverd krijgen.
En als er dan vertraging is vanuit de fabrikant, dan kan er zelfs per week niet eens zekerheden zijn. Tot het moment de fabrikant de spullen in depot heeft waarvandaan het naar de retailers gaat. En die hebben pas zekerheden als zij aantallen in handen hebben.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: pre-order Coolblue Sony Xperia 1V na maand nog steeds niet geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er sprake van een fatale termijn zoals TS het beschrijft: op 1 juli zou het product opgehaald kunnen worden.
vjweirnogeenn schreef:
31 jul 2023 17:27
zodat ik deze op 1 Juli zou kunnen ophalen in de winkel van Coolblue.
Als onverhoopt toch geen fatale termijn geldt, dan moet er een ingebrekestelling worden verstuurd met een redelijke termijn tot nakoming. Een redelijke termijn is mijn inziens hier twee weken. Hierna treed dan verzuim in. Een veertiendaagse aanmaning is iets anders dan een ingebrekestelling. Als Coolblue een consument was geweest, dan had in dit geval daarna nog een veertiendaagse aanmaning verstuurd moeten worden, indien TS incassokosten in rekening wilde brengen.

Plaats reactie