Energieboete van 6000 euro

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Hallo Allemaal,

Zouden jullie misschien willen meedenken?

Per 1 mei dit jaar zou ik met mijn onderneming gaan verhuizen naar een ander pand, omdat het pand waarin ik zat te duur was geworden. Samen met een aantal medehuurders uit dit pand zou ik verhuizen naar een monumentaal pand en zouden we een Centrum oprichten voor Stresspreventie. Echter zo'n 6 weken tevoren werd duidelijk dat dit pand verborgen gebreken had. Hier kwam ik bij voortijdige oplevering achter door een bouwkundige mee te nemen, omdat ik argwaan begon te krijgen door een situatie waaruit bleek dat de eigenaar niets wilde doen aan oude lekkage schade. Na het bouwkundig rapport te hebben doorgezonden aan de verhuurder, kreeg ik de reactie dat zij gezien de oudheid van het pand niets meer aan het pand wilde opknappen dan alleen lekkage schades omdat dat het pand simpelweg niet waard meer zou zijn. Hier schok ik natuurlijk enorm van immers ik had een ROZ huurcontract afgesloten met ze en hier stond toch duidelijk in dat de verhuurder verantwoordelijk is voor het in goede orde opleveren van het pand. Dit konden ze dus niet waarmaken. Om een lang verhaal kort te maken, is er een advocaat ingeschakeld en deze heeft mij in gelijk gesteld en we hebben kunnen regelen dat ik van het huurcontract af kon komen omdat de verhuurder in gebreke was om het pand in goede orde per 1 mei op te leveren.

Ik had voor dit pand al van alles in orde gemaakt, qua bestellingen vloer etc.. gelukkig kon ik nog redelijk wat terugdraaien, alleen het energiecontract via Gulf Gas & Power dat ik tevoren had afgesloten voor meteen 5 jaar gezien de gunstige prijzen, daar kon ik niet meer van af. Ik heb ze de hele situatie uitgelegd. Mijn Nutstussenpersoon die dit contract met mij en hen had geregeld heeft ook getracht hier iets aan te doen en stelde mij ook in het gelijk. Echter Gulf eist een boete van rond de €6000, vanwege het voortijdig afbreken van het contract. Ik had opgezegd voor het contract inging op 1 mei. Ik heb diverse malen uitgelegd dat ik door alle omstandigheden dit bedrag niet kan ophoesten. Zonder berichtgeving schreven ze het gewoon af van mijn rekening, waar het niet opstond dus werd het weer gestorneerd. Ik heb diverse malen via mijn tussenpersoon verzocht om een oplossing ik heb tot 3 x toe Gulf zelf aangeschreven. Maar helemaal niets meer gehoord, noch ontvangen. Het enige waar ik op werd geattendeerd is dat ik de rekening dan maar aan de verhuurder van het pand wat niet doorging moest sturen. Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Mijn advocaat adviseerde al dat niet te doen, omdat het al een flinke tijd heeft geduurd om van het contract af te komen. Wanneer we nu ook nog eens de boete gaan verhalen op deze verhuurder kan het zijn dat er toch tot procederen over moet worden gegaan en dat kost nog meer geld en ik heb door deze dure grap geen financiële buffer meer. Stel op sprong is nog een andere locatie gevonden waarvoor ik 3 maanden borg moest ophoesten en dat is het laatste wat ik me nog kon veroorloven om mijn onderneming zeker te stellen.

De situatie heb ik voorgelegd aan de geschillencommissie. Ik had hier hoge verwachtingen van. Moest uiteraard weer geld betalen, maar dat was nog te overzien. Kwamen ze met de eis dat ik het boetegeld eerst in Depot bij hun moest storten alvorens ze verder konden gaan met de zaak uitzoeken. Dan snap ik iets niet. Ik geef ze duidelijk aan dat ik de boete niet kan betalen en zij eisen nu dat dit bedrag eerst in hun depot moet komen om de zaak verder op te pakken. Weggegooid geld dus en er wordt daar niet gelezen blijkbaar!

Wie heeft nog tips? Want een niet reagerend, koud en onmenselijk energiebedrijf maakt de situatie er niet makkelijker op en ik wil niet dat ik straks moet betalen waardoor ik mijn onderneming die nog herstellende is van deze ernstige klap straks failliet moet verklaren.

criticus2
Berichten: 1106
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door criticus2 »

kan dat energiecontract niet gewoon overgezet naar de nieuwe locatie? Of is dat inclusief energie en water gehuurd? Wellicht is met verhuurder overeen te komen dat je zonder energie huurt en dat zelf regelt?

Aan de andere kant: het is wel gevolgschade ontstaan door niet tijdig kunnen opleveren door die eerste verhuurder. EN formeel is die dus wel aansprakelijk.
Als er overeengekomen is dat huurcontract wegens wanprestatie verhuurder ontbonden is, staat dat neem ik aan goed zwart op wit, en waterdicht (daar betaal je die advokaat ook voor!).
EN zal een gang naar de rechter dus alleen over de gevolgschade gaan, en niet meer over ontbinden huurovereenkomst. (tenzij daarin tegen finale kwijting over en weer is opgenomen, dan kan je geen gevolgschade meer claimen).

in het laatste geval is het dus idd jammer maar helaas, dan is de beste kans een afspraak over afbetaling te maken, en kijken of de geclaimde 6000,- berekend is conform de contractvoorwaarden. Ik lees alleen heel veel zaken waarvan ik denk: instanties genoeg die ondernemers kunnen helpen bij het nemen van beslissingen. Een zakelijk energiecontract voor zon lange tijd is niet echt handig bv....maar dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten..

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Bedankt voor je reactie criticus2. Omdat we vorig jaar natuurlijk te maken hadden met een energiecrisis en ik een huurcontract had getekend voor 7 jaar leek dit de beste oplossing om meteen tegen scherpe tarieven langer vast te zetten. Tja en dan gebeurd dit.

Er is ook zeker door Nuts tussenpersoon meegedacht die het contract voor Gulf had geregeld. Zo mocht ik het contract inderdaad eventueel als ik iemand kon vinden ook overhevelen. Maar helaas daar waar ik naartoe ben verhuisd, had al een contract, en degenen die nu op mijn oude locatie komt kon pas per 2024 een nieuw contract energie afsluiten. Ook heeft de advocaat nog geprobeerd om de verhuurder die in gebreke was het huurcontract aan te bieden omdat er nog geen energiecontract op zat. Echter de verhuurder was al boos dat het zo was gelopen en die wilde er niets meer van weten. Sterker nog ze eisten zelfs dat ik nog even 3 maanden huur zou betalen...

Ik snap het dat ik nu de dupe ben van deze situatie. Ik ben blij dat ik van het huurcontract af kon. Maar het geld is echt op nu. Dat betekent dat ik geen advocaat kan betalen meer en zeker geen extra kosten meer kan opbrengen naast het overleven met mijn onderneming op de nieuwe locatie waar ik al een regeling heb moeten treffen om mijn borg (= 3 maanden huur) in 3 stappen te betalen verdeeld over 1 jaar.

Het gaat er mij om dat Gulf niet reageert op mijn vragen of mijn situatie. Ik heb hen herhaaldelijk de situatie uitgelegd en gevraagd om een oplossing, vermindering bedrag of betaalregeling maar ik krijg 'niet thuis'. De geschillencommissie doet hier niets aan omdat ik het bedrag eerst moet ophoesten en bij hen in depot moet storten. Zonde van weer een investering (€180), hadden ze dit eerder gezegd. Zij verwijzen nu weer door naar het Juridisch loket wat er alleen voor particulieren is, begreep ik.

Kortom er hangt een flink bedrag boven mijn hoofd wat behoorlijke gevolgen heeft voor mijn onderneming als hier geen oplossing voor komt anders dan er een tweede baan bij te moeten nemen.

Ik krijg geen reactie van Gulf, niet eens een begripvolle respons niks...

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Correctie: Ik bedoel dat de advocaat nog heeft geprobeerd het energiecontract aan de verhuurder (in gebreke) aan te bieden. (Ik had per ongeluk 'huurcontract' geschreven hierboven).

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door jochemd »

EDijkman schreef:
03 aug 2023 16:58
De situatie heb ik voorgelegd aan de geschillencommissie. Ik had hier hoge verwachtingen van.
Waarom? Op grond waarvan zou de geschillencommissie u in het gelijk stellen? De geschillencommissie kijkt naar contract, algemene voorwaarden en de wet dus dan zou daar ergens duidelijk in moeten staan dat u het contract mag opzeggen met minimale of geen boete. Als dat zo is zou u dat argument natuurlijk ook zelf bij de leverancier aan kunnen voeren. Heeft u dat gedaan en wat zeiden ze?
EDijkman schreef:
03 aug 2023 16:58
Kwamen ze met de eis dat ik het boetegeld eerst in Depot bij hun moest storten alvorens ze verder konden gaan met de zaak uitzoeken. Dan snap ik iets niet. Ik geef ze duidelijk aan dat ik de boete niet kan betalen en zij eisen nu dat dit bedrag eerst in hun depot moet komen om de zaak verder op te pakken. Weggegooid geld dus en er wordt daar niet gelezen blijkbaar!
Dit staat duidelijk beschreven in de voorwaarden waar u mee akkorrd bent gegaan toen u uw klacht bij de geschillencommissie heeft ingediend. Ik denk niet dat de geschillencommissie de plaats is waar niet gelezen wordt.

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Hallo Jochem, ik had verwacht dat zij zoals ze aangeven, kunnen bemiddelen tussen mij en Gulf. Wellicht verzachtende omstandigheden te kunnen creëren, in ieder geval nagaan of het allemaal wel klopt qua contract en hoe Gulf heeft gehandeld of in ieder geval Gulf kunnen dwingen tot een betaalregeling. Ik heb herhaaldelijk contact gezocht met Gulf, de situatie uitgelegd, maar tot 3x toe situatie uitleggen heeft geen resultaat gehad. Hun reactie blijft uit. De boete ligt er dus nog steeds, maar ik kan deze niet betalen. Daarom heb ik de geschillencommissie ingeschakeld.

rattaplan
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 aug 2004 09:24

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door rattaplan »

Vraag ik mij af hoeveel lekkageschade er dan wel niet was?? Lekkag is ook niet verholpen dan?

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heel hard gezegd, een overeenkomst is een overeenkomst. U hebt de overeenkomst opengebroken, dat wil zeggen dat u het eerste aanspreekpunt bent voor de schade. Al het andere dan direct betalen is coulance die niet afgedwongen kan worden. Gulf is uw niets verplicht.

Voor u is het of betalen of de schade verhalen op de veroorzaker.

BL2
Berichten: 4849
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik heb geen eigen zaak en zal dit ook nooit beginnen. Mij te veel stress, werk en vooral onzekerheden.
Juist daarom vind ik het opvallend dat een bedrijf welke amper financiële buffers heeft, zulke grote financiële risico's neemt door zich langdurig vast te leggen, huurcontract van 7 jaren, energiecontract van 5 jaren.
Misschien voordeliger, maar in ruil enorme niet te overzien risico's.
Ik vind het in de privésfeer al een stap om iets voor 2 jaren vast te zetten. Alles in de wereld veranderd met de minuut......
En dan een antistress bedrijfje willen starten, hoe weet je of dat gaat lopen.....

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door crazyme »

Welke tarieven (en volumes) heb je vastgelegd ?

Wanneer dat inderdaad scherpe tarieven zijn kan je wellicht dmv een in de plaats stelling het contract overdoen aan een andere partij welke op dit moment niet scherper kan inkopen.

En anders claimen bij de veroorzaker van deze schade.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door jochemd »

EDijkman schreef:
04 aug 2023 13:11
Hallo Jochem, ik had verwacht dat zij zoals ze aangeven, kunnen bemiddelen tussen mij en Gulf.
Waar geven zij dat aan? Het enige wat ik terug kan vinden is dat ze uitspraken doen waarbij ze aangeven wie er gelijk heeft.
EDijkman schreef:
04 aug 2023 13:11
Wellicht verzachtende omstandigheden te kunnen creëren, in ieder geval nagaan of het allemaal wel klopt qua contract en hoe Gulf heeft gehandeld of in ieder geval Gulf kunnen dwingen tot een betaalregeling.
U heeft een totaal verkeerd beeld van wat de geschillencommissie doet. De geschillencommissie is geen organisatie die voor je een boetefactuur gaat narekenen of zelf op onderzoek uit gaat. Zij oordeelt op basis van de argumenten die de partijen inbrengen. Volgens mij is er geen geschil over de feiten, dus als u in contract, algemene voorwaarden of wet geen argumenten voor uw gelijk kunt vinden en dus ook geen argumenten inbrengt is de kans dat de uitspraak in uw voordeel uitvalt volgens mij vrij klein.

Als u bij de geschillencommissie iets wilt bereiken wil moet u zelf met een argumentatie komen om te onderbouwen dat Gulf zich niet aan contract, voorwaarden of wet heeft gehouden. Een klacht dat ze niet mee wilen werken aan een betaalregeling heeft alleen kans van slagen als u een argumentatie heeft waarom Gulf verplicht zou zijn daaraan mee te werken.

Lady1234
Berichten: 27190
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U vraagt om coulance en dat is niet verplicht.

Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door Nijogeth »

BL2 schreef:
04 aug 2023 16:55
Ik vind het in de privésfeer al een stap om iets voor 2 jaren vast te zetten. Alles in de wereld veranderd met de minuut......
Zo kijken sommige mensen ook tegen het huwelijk aan.

k2p
Berichten: 1192
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door k2p »

EDijkman schreef:
04 aug 2023 11:07
Maar helaas daar waar ik naartoe ben verhuisd, had al een contract, en degenen die nu op mijn oude locatie komt kon pas per 2024 een nieuw contract energie afsluiten.
Zeg dan dát contract op. Daar zit vast een lagere boete op.

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

BL2, Ik begrijp dat je hier zo op reageert. Ik ben echter geen beginnende onderneming, besta (al 17 jaar) als een onderneming en een centrum waar meerdere partijen (onderhuurders) bij betrokken waren en was dus bewust verhuisd naar een andere locatie, omdat de oude locatie te duur werd. Op deze nieuwe locatie zou ik verder gaan met een aantal van deze huurders waarmee ook huurcontracten waren vastgelegd.

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

K2p, als dat de oplossing was geweest had ik dat graag gedaan, echter dit energiecontract liep via de woningbouw waar ik op de oude locatie bij huurde, de nieuwe huurders wilden graag zelf de energie gaan regelen Dit kon echter pas per 2024.

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Crazyme, Dankjewel voor het meedenken. Er is door de tussenpersoon ook aangegeven dat er een in plaatsstelling mogelijk is. Ik heb hier enorm mijn best voor gedaan het bij verschillende partijen nagevraagd, zowel bij de locatie waar ik nu zit, als de oude locatie, ook is het voorgelegd bij de locatie waar ik oorspronkelijk naar toe zou verhuizen, echter door de situatie staan wij niet meer op goede voet met elkaar en willen ze niks weten van een energiecontract en dat kan ik ze niet verplichten. Wel zou ik de schade kunnen verhalen op hun aangezien zij de veroorzaker zijn van het hele probleem alleen er is geen financiële buffer meer om een advocaat in te schakelen nog te procederen door de gevolgen van de hele situatie.

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Neodutchio, dank voor je reactie. Dat is duidelijk, maar wat als je het niet kunt betalen? En verhalen ook een dure grap wordt? Dan komen ze met een betaalregeling van 3 periodes in 1 jaar tijd. Dat is niet realistisch voor mij.

EDijkman
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 aug 2023 16:18

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door EDijkman »

Rattaplan, het ging zeer zeker niet om alleen lekkageschade, ook om nog bestaande lekkages op zolder, een verzakt dak, zinken dakdelen waar achterstallig onderhoud op zat, een geoccideerde stroomkast, doorgezakte vloeren door lekkageschade, ramen die niet goed in de voegen meer zaten etc.. kortom renovatie was noodzakelijk. Ik kon dit niet tevoren zien omdat de huidige huurder nog in het pand zat. Pas toen ze eruit gingen werd dit zichtbaar.

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieboete van 6000 euro

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

EDijkman schreef:
05 aug 2023 01:49
Neodutchio, dank voor je reactie. Dat is duidelijk, maar wat als je het niet kunt betalen? En verhalen ook een dure grap wordt? Dan komen ze met een betaalregeling van 3 periodes in 1 jaar tijd. Dat is niet realistisch voor mij.
Niet kunnen betalen is, ook weer heel hard gezegd, niet het probleem van Gulf. U hoopt op iets waar u geen recht op heeft en wilt de veroorzaker niet verantwoordelijk stellen. Ook uw jurist wil er schijnbaar geen tijd insteken. Dan houd het simpelweg op.

Plaats reactie