Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Maxm1608
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2023 17:34

Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Maxm1608 »

Wij hebben afgelopen Augustus een Samsung Oled 65 inch tv gekocht voor 1500euro bij mediamarkt. Op advies de bijbehorende muurbeugel van 110euro gekocht en thuis de tv opgehangen. Afgelopen zaterdag vertoonde de tv opeens kuren. Rode balk onderin, en de tv ging uit zichzelf uit. Bij het opnieuw aanzetten hoorde we een tik in de tv en begon het beeld te dansen (rode, groen en blauwe ledlijnen over het scherm). Ook werdt het scherm rechts onderin een stukje zwart 0.5 cm x 0.5 cm. De tv ging weer vanzelf uit en weer vanzelf aan. Dit deed de tv een keer of 5 en de zwarte vlek werdt steeds groter. Contact gezocht met Media Markt en Samsung. Letmerepair heeft mij gevraagd wat foto's toe ze sturen en ze zouden er naar kijken. Ik krijg zojuist een mail met de volgende tekst:

Beste klant,

Wij melden u via deze weg dat het door u aangeboden apparaat een defect vertoont dat niet onder de fabrieksgarantie valt.
De reden hiervoor is de volgende:
De garantietermijn is verlopen
Het defect geen fabricagefout is, zoals bijvoorbeeld: schermbreuk, fysieke schade ontstaan door externe invloeden, water of vochtschade, overspannings- of bliksemschade.
Wij sturen u hierbij dan ook de betreffende prijsopgave toe.

Ik krijg hier een kostenraming bij van bijna 1600euro.

Wie weet wat ik hier nog mee kan. Er zit geen breuk in het scherm en er is ook niemand bij ons thuis langsgeweest.

MediaMarkt heeft het in onderzoek maar ook dat schiet niet echt op.

Samsung reageert helemaal nergens meer op.

Help

Groet Maxim

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Samsung biedt meestal twee jaar garantie. Maar als klant hebt u met de media markt te maken. En die wijzen weer naar de fabrieksgarantie. Een ding is zeker: Ze kletsen uit hun nek. Als eerste zou ik met de reactie van mediamarkt contact opnemen met Samsung en horen wat die zeggen. Daarna terug naar de mediamarkt.
En ja, ik weet het: Eerst de verkoper en dan de fabriek, maar dat gaat bij media markt dus niet op....
Kijk ook eens bij eerdere topics en uitzendingen over de mediamarkt en het slechte oplossen van hun klachten. Daar zit ook een naam bij van een klachtenmevrouw en misschien een rechtstreekse link.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Kennelijk heeft de Mediamarkt helderzienden in dienst die op afstand kunnen bepalen wat er mis is. Er kan inderdaad sprake zijn van een breuk maar dat zal een monteur ter plekke of een storingsdienst vast moeten stellen (en niet een verkoper die er zich snel vanaf maakt). Wellicht toch maar contact opnemen met Samsung.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Cro »

rvjapio2 schreef:
24 nov 2023 20:01
Samsung biedt meestal twee jaar garantie. Maar als klant hebt u met de media markt te maken. En die wijzen weer naar de fabrieksgarantie. Een ding is zeker: Ze kletsen uit hun nek. Als eerste zou ik met de reactie van mediamarkt contact opnemen met Samsung en horen wat die zeggen. Daarna terug naar de mediamarkt.
En ja, ik weet het: Eerst de verkoper en dan de fabriek, maar dat gaat bij media markt dus niet op....
Kijk ook eens bij eerdere topics en uitzendingen over de mediamarkt en het slechte oplossen van hun klachten. Daar zit ook een naam bij van een klachtenmevrouw en misschien een rechtstreekse link.
Letmerepair is een gecertificeerde samsung partner, ik vermoed dus dat deze al via Samsung komt en dat contact opnemen met Samsung hier dus ook al gedaan is.

Onduidelijk hier is nu wat de schade is, het zelf kan bijvoorbeeld ook breken door een te hoge druk van achter door bijvoorbeeld een verkeerde montage op de muurbeugel.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Cro »

Veldt01 schreef:
24 nov 2023 20:08
Kennelijk heeft de Mediamarkt helderzienden in dienst die op afstand kunnen bepalen wat er mis is. Er kan inderdaad sprake zijn van een breuk maar dat zal een monteur ter plekke of een storingsdienst vast moeten stellen (en niet een verkoper die er zich snel vanaf maakt). Wellicht toch maar contact opnemen met Samsung.
Dat hoeft niet, afhankelijk van de schade kan een gecertificeerde reparateur, zoals hier het geval lijkt gezien er een bekende samsung reparateur genoemd wordt, een breuk makkelijk vanaf een foto vaststellen.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als je het niet eens bent met het oordeel van de reparateur zul je een second opinion moeten zoeken. Zeggen dat je het er niet mee eens bent lijkt mij niet veel zoden aan de dijk te gaan zetten.

Maxm1608
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2023 17:34

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Maxm1608 »

Er zit geen breuk in het scherm. Wij denken dat er een kortsluiting in de tv zit waardoor dit probleem naar voren komt. Ook dat de tv steeds uit zichzelf uitgaat en dan weer aan is een vreemd iets. Heb de klacht nogmaals bij MediaMarkt neergelegd, hoor er van de week meer over.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou me richting MM beroepen op de wettelijke garantie. Als de televisie non-conform is, dan heb je recht op kosteloos herstel of vervanging, en hier mag je uitkiezen. Gedurende het eerste jaar na aflevering is het vermoeden dat de televisie non-conform is, behoudens daadwerkelijk bewijs van het tegendeel (ECLI:NL:GHARL:2014:9065, ECLI:NL:GHARN:2006:AX6541). Dit betekend dat de verkoper moet bewijzen dat het gebrek aan overeenstemming het gevolg is van of zijn oorsprong vindt in een omstandigheid die zich na de aflevering van het goed heeft voorgedaan (ECLI:EU:C:2015:357). Als er een breuk in het scherm zit, dan moet MM dus bewijzen dat deze breuk door u veroorzaakt is.

Ik zou kiezen voor vervanging omdat de wettelijke garantie dan opnieuw gaat lopen. En erop wijzen dat dit binnen een redelijke termijn moet worden uitgevoerd.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Cro »

Maxm1608 schreef:
24 nov 2023 21:48
Er zit geen breuk in het scherm. Wij denken dat er een kortsluiting in de tv zit waardoor dit probleem naar voren komt. Ook dat de tv steeds uit zichzelf uitgaat en dan weer aan is een vreemd iets. Heb de klacht nogmaals bij MediaMarkt neergelegd, hoor er van de week meer over.
Op basis van wat voor schade keurt de reparateur het beroep op fabrieksgarantie dan af? 9 van de 10 keer zal de winkelier dat oordeel volgen, of met dezelfde partij aankomen. Ik zou me dus nog niet teveel voorstellen van de reactie van de Mediamarkt en alvast zorgen dat je wat meer munitie hebt mochten ze tot dezelfde conclusie komen.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
24 nov 2023 22:08
Op basis van wat voor schade keurt de reparateur het beroep op fabrieksgarantie dan af?
Zoals ik het begrijp geeft Samsung slechts aan dat het defect onder de fabrieksgarantie valt zonder opgave van een concrete reden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door 16again »

De bewijslast ligt bij MM.
En een reeks mogelijke oorzaken noemen, waarom dit geen garantie is, lijkt niet eens op bewijs.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Aan de hand van foto's de garantie bij voorbaat uitsluiten kan niet omdat nog niet vast staat of het defect daadwerkelijk aan eigen gebrek te wijten is.
Om de juiste diagnose te stellen zal de tv toch nader onderzocht dienen te worden dus zal letmerepair aan huis een diagnose moeten gaan stellen.
De Mediamarkt kan hier in bemiddelen omdat het de verkopende partij is en ook zorg dient te dragen voor een juiste garantie afwikkeling.
Samsung Nederland die letmerepair als reparatiebedrijf inschakelt zal toch met bewijs moeten komen dat het een eigen gebrek defect betreft want de bewijslast ligt bij de fabrikant die de garantie verleend.

Maxm1608
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 nov 2023 17:34

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Maxm1608 »

Ik heb contact gehad met Letmerepair en die geven aan dat er nooit garantie zit op een scherm. Ik heb dat telefoongesprek opgenomen. Ik heb de mevrouw ook gevraagd wat voor garantie je dan wel zou hebben op een televisie. Het is namelijk één groot scherm. Hierop gaf ze geen antwoord en werdt de sfeer aan de telefoon er niet beter op. Ik moest me maar wenden tot samsung en mediamarkt, toen werdt de verbinding verbroken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door 16again »

Maxm1608 schreef:
25 nov 2023 09:49
Ik heb contact gehad met Letmerepair en die geven aan dat er nooit garantie zit op een scherm.
Dat is overduidelijk hun insteek. maar zonder juridische basis.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
25 nov 2023 10:07
Maxm1608 schreef:
25 nov 2023 09:49
Ik heb contact gehad met Letmerepair en die geven aan dat er nooit garantie zit op een scherm.
Dat is overduidelijk hun insteek. maar zonder juridische basis.
Ik vermoed eerder dat TS niet duidelijk is, de reparateur zal immers nooit bedoelen dat er geen garantie zit op de TV of op het scherm, zoals TS lijkt aan te bedoelen met 'het is een groot scherm'. Echter zaken als scherm breuk (en een scherm breuk hoeft niet een zichtbare breuk aan de voorkant te zijn) of andere fysieke schade aan het scherm, en TS heeft het in de OP over zwarte vlekken wat daarvan vaak een teken is, zijn normaliter directe afkeur.

Daarom vroeg ik TS ook al wat nu de exacte reden is voor afkeur, daar zal je achter moeten komen, zodat je verdere actie kan ondernemen wanneer de verkoper komt met een redenatie die de reparateur volgt, wat zeer vaak het geval is. Zo zou ik als ik TS was toch eens de beugel montage controleren en bekijken of dit bijvoorbeeld niet te strak is gedaan, ik heb zakelijk gezien bijvoorbeeld eens een hele zwik monitoren defect zien raken bij een klant omdat ze te strak op de 3de partij beugels bevestigd waren wat vergelijkbare klachten opleverde. Je wil immers niet onvoorbereid zo'n traject in gaan en geen passend antwoord hebben wanneer de reden voor afkeur voor TS wel duidelijk is.

TS heeft het bijvoorbeeld over 'de bijpassende beugel', echter verkoopt Samsung volgens mij geen beugels voor hun OLED TV's in deze prijsklasse, ik vraag me dus bijvoorbeeld ook af of het niet 'een bijpassende muurbeugel' moet zijn.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat het tijd is om uw klacht externe te behandelen.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, of www.juridischloket.nl.

Ook kunt u vragen voor bemiddeling of een bindend advies op www.thuiswinkel.org/helpcenter/klacht-indienen/

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Juridische stappen ondernemen is nog niet aan de orde omdat de klacht nog in behandeling is en ook niet definitief vast is komen te staan dat het scherm een breuk vertoond.
Optisch is geen schermbreuk zichtbaar en de aangegeven symptomen duiden ook niet op een schermbreuk omdat het gehele beeld verspringt en beeldlijnen zichtbaar zijn waarna de tv afschakelt.
Het scherm kan ook een interne sluiting hebben waardoor de aansturing van het scherm verkeerd gaat met als gevolg dat de tv afschakelt en dat maakt dat aan de hand van foto's de garantie uitsluiten niet gerechtvaardigd is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
26 nov 2023 07:58
Juridische stappen ondernemen is nog niet aan de orde omdat de klacht nog in behandeling is ....
Behandeling?? TS heeft te horen gekregen dat dit geen garantie is, en reparatie 1600,- kost.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door 150747 »

16again schreef:
26 nov 2023 11:05
Ron5300 schreef:
26 nov 2023 07:58
Juridische stappen ondernemen is nog niet aan de orde omdat de klacht nog in behandeling is ....
Behandeling?? TS heeft te horen gekregen dat dit geen garantie is, en reparatie 1600,- kost.
Dus de reparatie is 100 euro duurder dan de nieuwprijs.
Geeft te denken????

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Samsung Oled tv stuk na 3 maanden geen garantie

Ongelezen bericht door Cro »

150747 schreef:
26 nov 2023 11:08
16again schreef:
26 nov 2023 11:05
Ron5300 schreef:
26 nov 2023 07:58
Juridische stappen ondernemen is nog niet aan de orde omdat de klacht nog in behandeling is ....
Behandeling?? TS heeft te horen gekregen dat dit geen garantie is, en reparatie 1600,- kost.
Dus de reparatie is 100 euro duurder dan de nieuwprijs.
Geeft te denken????
Dat hoeft niet onlogisch te zijn, afhankelijk van wat ze menen te moeten vervangen. Arbeid zal hier immers veel duurder zijn dan in een massa productie faciliteit ergens in Azië en ook de losse onderdelen zullen hier waarschijnlijk duurder zijn. Maakt het natuurlijk wel direct niet meer interessant om te repareren mocht het inderdaad gebruikersschade zijn, TS zal dus zeker van zijn zaak moeten zijn mocht de Media Markt niet meewerken.

Plaats reactie