Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onkruid71 schreef:
26 dec 2023 17:26
Lady1234 schreef:
26 dec 2023 16:38
Dan moet je, als je arm bent, dus nog een beetje beter opletten. Zo simpel is het.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Nee, dan moet je te hard gaan rijden, of door rood, en je boete niet betalen want je bent zielig.

NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Dank jullie voor de feedback. Ook de negatieve. Nuttig om te weten dat niet iedereen het eens is met iets dat voor mij zo evident is.

Ik heb inmiddels een aantal schuldhulpverleners aangeschreven. In die hoek zullen de gevallen zitten die hier last van hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo simpel is het wel, als je niet kan zwemmen moet je ook niet in het water springen.
Een betalingstermijn van een boete is 8 weken. Als je op straat staande gehouden bent en als daar een bekeuring is aangezegd, dan kan het tot 3 maanden duren voordat je de bekeuring pas thuis krijgt. Tijd zat om te gaan sparen of om een andere oplossing te zoeken.

Onkruid71
Berichten: 2734
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
26 dec 2023 17:31
Onkruid71 schreef:
26 dec 2023 17:26
Lady1234 schreef:
26 dec 2023 16:38
Dan moet je, als je arm bent, dus nog een beetje beter opletten. Zo simpel is het.
Dat is wel heel erg kort door de bocht.
Nee, dan moet je te hard gaan rijden, of door rood, en je boete niet betalen want je bent zielig.
Dus u vind die verhoudingen correct?

Een Wiskunde Student
Berichten: 220
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

De empathie spat er vanaf. (not)

Ddeze negatievelingen zullen wel gearriveerde vijftigers (of ouder) die 30 km/h in de stad en 70 km/hop de snelweg rijden, en voor een groen verkeerslicht stoppen want het zou wel eens op oranje kunnen springen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door BreejKC »

Heb momenteel een min of meer dezelfde zaak lopen bij de Rechtbank Rotterdam.

Parkeerboete wegens niet betalen. Met afschrift uit "Mijn ParkLine" schriftelijk aangetoond dat wel de gehele peroiode waarbinnen parkeergeld was verschuldigd bij de desbetreffende parkeermeter waar werd gecontroleerd is ingelogd geweest. Gemeentambtenaren hanteren een "eigen" systeem dat andere tijden aangeeft en weigeren mijn bewijsmiddel in behandeling te nemen omdat hun systemen en procedures dat niet toetlaten.

Omdat ik meer van het logisch nadenken en pragmatisch handelen ben om lange procedures en daaraan verbonden kosten te voorkomen dit netjes telefonisch én schriftelijk geprobeerd te regelen. De ambtenarij in Rotterdam is echter niet te vermurwen en ik ben gedwongen een beroepsprocedure bij genoemde rechtbank te starten.

De opgelopen kosten bovenop het extra opgelegde parkeergeld zijn ook flink opgelopen en deze probeer ik, als ik in het gelijk gesteld wordt door de rechtbank, ook op de Gemeente Rotterdam te verhalen.

Volgens mij is er recent een uitspraak geweest van de Ombudsman dat niet alleen het opgelegde strafbedrag maar ook de opgelopen kosten in dit soort kwesties vergoed dienen te worden, omdat de hele opgelegde bekeuring dan nietig is en geen kosten over een dan 0-bedrag gerekend mogen en kunnen worden.

NickP
Berichten: 31
Lid geworden op: 25 okt 2008 19:09

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NickP »

Dat klinkt als een interessante zaak.

Voor de duidelijkheid. Waar ik het over heb is wel echt wezenlijk anders. Het gaat mij niet om de rechtmatigheid van de boete en of die te hoog of te laag is.

Voor mii is de boete een gegeven. De vraag is hoeveel de overheid aan kosten mag rekenen voor te laat betalen. Dat is voor normale boetes 20 euro en daarna 20 procent. Dat vind ik niet gek. Maar alleen bij verkeersboetes is het 300 procent. Dat vind ik onaanvaardbaar.

Bezorgdeburger
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@nickp op zich werp je een interessante vraag op. Maar omdat het wettelijk is vastgelegd heeft een proefproces dan zin? Wetten kunnen toch alleen via de politiek aangepast worden?
Is dan het benaderen of in overleg gaan met een of meer politieke partijen niet slimmer?

Of kun je met een positieve uitspraak van een rechter meer bereiken?

Methusalah
Berichten: 1193
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Methusalah »

Een Wiskunde Student schreef:
26 dec 2023 17:44
De empathie spat er vanaf. (not)

Ddeze negatievelingen zullen wel gearriveerde vijftigers (of ouder) die 30 km/h in de stad en 70 km/hop de snelweg rijden, en voor een groen verkeerslicht stoppen want het zou wel eens op oranje kunnen springen.

Of gewoon mensen die geen problemen hebben om zich aan regels te houden? Je weet wel, de regels die verkeer voor iedereen veilig moeten houden. Overigens is je voorbeeld absurd en slaat nergens op. Zal ik jouw leeftijdsgroep even in de **** nemen? Studenten zijn naïeve kinderen die op de PVV stemmen en niet weten hoe de realiteit werkt.

Ik heb geen greintje medelijden met mensen die een terechte boete krijgen en nog minder als ze die niet betalen en daar de consequenties van merken. Wat mij betreft mogen de bedragen dan ook wel wat hoger.

Kom op zeg. Wat is dit voor rare mentaliteit?

kuklos
Berichten: 9802
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door kuklos »

Een Wiskunde Student schreef:
26 dec 2023 17:44
Ddeze negatievelingen zullen wel gearriveerde vijftigers (of ouder) die 30 km/h in de stad en 70 km/hop de snelweg rijden, en voor een groen verkeerslicht stoppen want het zou wel eens op oranje kunnen springen.
Nee hoor, maar zowel TS als de critici hebben een punt.

TS heeft een punt in zijn stelling dat de verhoging qua kosten obsceen en extreem zijn. En de critici hebben een punt dat boetes voor een heel groot deel te vermijden zijn. En ook dat als je weet dat je iets dergelijks niet kan betalen extra voorzichtigheid betracht dient te worden,

Onkruid71
Berichten: 2734
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Misschien zouden de boetes een percentage van je inkomen moeten zijn. Dan is het voor iedereen gelijk. Maar zover zal het helaas nooit komen.
Daar is de realiteit.

Ik vroeg me wel af waarom iemand die PVV stemt geen besef van realiteit zou kunnen hebben.
Maar anderzijds vraag ik me dan ook af, hoe heeft heel Nederland jaren gestemd op politici die geen besef van realiteit hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12341
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een Wiskunde Student schreef:
26 dec 2023 17:44
Ddeze negatievelingen zullen wel gearriveerde vijftigers (of ouder) die 30 km/h in de stad en 70 km/hop de snelweg rijden, en voor een groen verkeerslicht stoppen want het zou wel eens op oranje kunnen springen.
Verkeerd gegokt. Ik ben nog lang geen 50, rij max 54 op de begrenzer binnen de kom, 84 op cruisecontrol buiten de kom en 104 op de snelweg. Ik stop netjes voor rood, bij groen rij ik op dezelfde snelheid door. Mijn rijhulpsystemen zet ik uit en helaas had ik dit jaar pech met 1 bekeuring. En dat was de eerste weer in 5 jaar tijd. Gewoon zonde geld wat je zelf ook nog eens doet.
Net zo goed heb ik geen medelijden met mensen die bij ticketdoorverkoopbureau's of malafide dropshippers kopen. Zo lang we alles zelf doen kunnen we enkel onszelf aankijken.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als men het bepaalde wetten of regels niet eens is, moet men bij de politiek zijn om dan wellicht verandering te bewerkstelligen. Niet bij de rechter.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door BreejKC »

Methusalah schreef:
26 dec 2023 18:08

Ik heb geen greintje medelijden met mensen die een terechte boete krijgen en nog minder als ze die niet betalen en daar de consequenties van merken. Wat mij betreft mogen de bedragen dan ook wel wat hoger.

Kom op zeg. Wat is dit voor rare mentaliteit?


Wat fijn dat er nog mensen bestaan zoals u. Altijd even netjes, maken nooit een onbedoelde fout of gaan ook nooit onbedoeld in de fout vanwege een vergissing of een gecreëerde onduidelijkheid gemaakt door een overheidsinstelling c.q. een overheidsambtenaar. Zijn nog steeds nooit opgelopen tegen een onrechtvaardige starheid van een overheidsdienaar die in stilte nog altijd het begrip "befehl ist befehl" hanteert, van iedere menselijkheid verspeent is en simpelweg weigert pragmatisch te handelen of gewoon een stukje net maatwerk te leveren.

Gelukkig maar, dan hoef je ook nooit boos te worden op die uitsluitend eerlijke ambtenaartjes die soms denken koninkrijkjes op zich te zijn.

Wordt je daar echter wél mee geconfronteerd, wat natuurlijk maar zeer zelden voorkomt (not), dan ga je daar een stuk anders over denken. Bedenk wel dat door deze uitvoerders door die starre overheidshouding de toeslagenaffaire en het Groningenschandaal zijn ontstaan. Ik mag toch wel constateren dat die zaken een flinke omvang hebben aangenomen waarvan we nu allen schande spreken.

ZeerPrivé
Berichten: 5517
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

rij max 54 op de begrenzer binnen de kom, 84 op cruisecontrol buiten de kom en 104 op de snelweg. Ik stop netjes voor rood, bij groen rij ik op dezelfde snelheid door.
Vrouw zeker? :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, Groningen en de toeslagen. Elke keer gebruikt men dat nu voor een zaak die niet bevalt.

Persoonlijk rijd ik op de rijksweg meestal 110, waar 100 mag, prettiger stand voor mijn voet en het geluid van de auto.

Maar ik jammer niet bij een boete.

Onkruid71
Berichten: 2734
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Lady1234 schreef:
26 dec 2023 18:33
Ach ja, Groningen en de toeslagen. Elke keer gebruikt men dat nu voor een zaak die niet bevalt.

Persoonlijk rijd ik op de rijksweg meestal 110, waar 100 mag, prettiger stand voor mijn voet en het geluid van de auto.

Maar ik jammer niet bij een boete.
We kunnen het ook gewoon simpel vergeten. Maar dat zou ook weer respectloos zijn.

Methusalah
Berichten: 1193
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door Methusalah »

BreejKC schreef:
26 dec 2023 18:29
Methusalah schreef:
26 dec 2023 18:08

Ik heb geen greintje medelijden met mensen die een terechte boete krijgen en nog minder als ze die niet betalen en daar de consequenties van merken. Wat mij betreft mogen de bedragen dan ook wel wat hoger.

Kom op zeg. Wat is dit voor rare mentaliteit?


Wat fijn dat er nog mensen bestaan zoals u. Altijd even netjes, maken nooit een onbedoelde fout of gaan ook nooit onbedoeld in de fout vanwege een vergissing of een gecreëerde onduidelijkheid gemaakt door een overheidsinstelling c.q. een overheidsambtenaar. Zijn nog steeds nooit opgelopen tegen een onrechtvaardige starheid van een overheidsdienaar die in stilte nog altijd het begrip "befehl ist befehl" hanteert, van iedere menselijkheid verspeent is en simpelweg weigert pragmatisch te handelen of gewoon een stukje net maatwerk te leveren.

Gelukkig maar, dan hoef je ook nooit boos te worden op die uitsluitend eerlijke ambtenaartjes die soms denken koninkrijkjes op zich te zijn.

Wordt je daar echter wél mee geconfronteerd, wat natuurlijk maar zeer zelden voorkomt (not), dan ga je daar een stuk anders over denken. Bedenk wel dat door deze uitvoerders door die starre overheidshouding de toeslagenaffaire en het Groningenschandaal zijn ontstaan. Ik mag toch wel constateren dat die zaken een flinke omvang hebben aangenomen waarvan we nu allen schande spreken.

Jij bent altijd lekker aan het overdrijven en maakt van iedereen die gewoon zich aan de logische regels houd een Nazi wat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Ook ik heb wel eens een boete gehad (fietsen zonder licht) en heb die gewoon betaald zonder te zeuren want ik zat fout en ik wist dat ik fout zat. Dat is namelijk een volwassen reactie.

Jij zou je zelf juist moeten afvragen waarom jij het normaal vindt om een scheve schaats te rijden zonder consequenties. Dat toont niet echt volwassen en maatschappelijk sociaal gedrag. Dat toont een vorm van arrogantie en egoïsme.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 26 dec 2023 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door BreejKC »

Lady1234 schreef:
26 dec 2023 18:25
Als men het bepaalde wetten of regels niet eens is, moet men bij de politiek zijn om dan wellicht verandering te bewerkstelligen. Niet bij de rechter.
Niet helemaal waar, Lady. Rechters leggen de wet ook in redelijkheid en billijkheid uit, wat starre ambtenaartjes niet altijd doen.

In een ver verleden ooit met de motorfiets, die dreigde vast te lopen, het trottoir opgereden om het ding daar stil te zetten en af te laten koelen. Strikt genomen hartstikke fout natuurlijk. Je MAG niet met een motorvoertuig op een trottoir rijden, nog geen meter.

Oom agent die op zijn motorfiets op het naastgelegen fietspad kwam aanscheuren, wat ook niet mag, vond deze vreselijke overtreding natuurlijk een forse bekeuring waard.

Ik in bezwaar bij de OvJ waarvan je altijd ongelijk krijgt. Regel is regel! Wet is wet! Betalen zul je!

Zo'n onverzettelijke houding pikte ik niet en in beroep bij de Rechtbank. De rechter netjes uitgelegd wat er aan de hand was. Tussen een rij auto's kun je geen motorfiets op de standaard zetten en af laten koelen. Dan moet je zo'n zware machine gewoon even de stoep oprijden.

De officier sputterde nog wat, strikt terecht, met wetsartikelen. Daar ging de rechter niet in mee. De wet werd even aan de kant gezet want, hoe goed zo'n wet ook is, hij voorziet niet in alles. De schikking kreeg ik netjes terug.

angel1978
Berichten: 10993
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Proef rechtszaak aanmaningskosten verkeersboete

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bedenk wel dat door deze uitvoerders door die starre overheidshouding de toeslagenaffaire en het Groningenschandaal zijn ontstaan. Ik mag toch wel constateren dat die zaken een flinke omvang hebben aangenomen waarvan we nu allen schande spreken.
Als iets een schande is, dan is het wel om dit bij de uitvoerder van een wet te leggen. Als je hier over wil klagen, dan moet je bij de beleidsmakers/wetgevende macht zijn en niet bij de ambtenaar die de opgelegde wet volgt.

Plaats reactie