Belasting over nabetaling uwv?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus u hebt in 2023 een nabetaling over 2021 en 2022 gehad.

Als u met dat formulier gevraagd hebt om die nabetaling bij de huurtoeslag 2023 buiten beschouwing te laten, begrijp ik niet waarom dat is afgewezen.

Ga naar een steunpunt bij u in de buurt en laat u helpen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vicepunten

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
05 mar 2024 18:29
Dus u hebt in 2023 een nabetaling over 2021 en 2022 gehad.

Als u met dat formulier gevraagd hebt om die nabetaling bij de huurtoeslag 2023 buiten beschouwing te laten, begrijp ik niet waarom dat is afgewezen.

Ga naar een steunpunt bij u in de buurt en laat u helpen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vicepunten
Ga je me nu vertellen dat mensen op toeslagen gebied voordeel kunnen hebben van gemaakte fouten door uitkeringsinstanties? Die hebben dan financieel voordeel tov anderen? Als dat zo is, vind ik dat regelrecht bezopen.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

ZeerPrivé schreef:
05 mar 2024 18:50
Lady1234 schreef:
05 mar 2024 18:29
Dus u hebt in 2023 een nabetaling over 2021 en 2022 gehad.

Als u met dat formulier gevraagd hebt om die nabetaling bij de huurtoeslag 2023 buiten beschouwing te laten, begrijp ik niet waarom dat is afgewezen.

Ga naar een steunpunt bij u in de buurt en laat u helpen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vicepunten
Ga je me nu vertellen dat mensen op toeslagen gebied voordeel kunnen hebben van gemaakte fouten door uitkeringsinstanties? Die hebben dan financieel voordeel tov anderen? Als dat zo is, vind ik dat regelrecht bezopen.
Zou zo maar kunnen. Er wordt voor minder hele processen gevoerd.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Geen nadeel van gemaakte fouten door uitkeringsinstanties heet tegenwoordig bezopen voordeel?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Thijs124 schreef:
05 mar 2024 19:12
Geen nadeel van gemaakte fouten door uitkeringsinstanties heet tegenwoordig bezopen voordeel?
Hoezo? Welk nadeel? Als die fout niet was gemaakt, had zij/hij in eerdere jaren ook geen of minder toeslagen gehad. Wat achteraf dus niet terecht blijkt, wordt nu gewoon terug gevorderd.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de huurtoeslag is er een uitzondering op het gebied van bijvoorbeeld nabetaald inkomen en nog diverse andere inkomens posten. Dat is niet van toepassing voor de zorgtoeslag of andere toeslagen.

Een (grote) nabetaling kan een extra nadelig effect hebben voor de inkomstenbelasting ivm de afbouw van de heffingskortingen.

trish
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2024 11:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door trish »

Ik heb al zo veel mail uitgedaan en om hulp gevraagd maar niemand wil/kan me helpen. Ik weet geen oplossing meer anders dan gewoon betalen. Niemand kan mij zeggen of dat ook moet of dat het UwV dit moet oplossen. Ik weet het ook niet meer :-(

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u al bij zo’n steunpunt geweest?

trish
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2024 11:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door trish »

Had ik even opgezocht op internet en dat zijn punten de belastingdienst en die heeft mij post gestuurd met de bedragen die ik moet gaan terugbetalen. Ze zetten wel in die brief dat ik een claim bij het UWV kan neerleggen. Werkelijk ik snap t niet meer en weet ook niet meer tot wie ik mij moet wenden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U blijft in een kringetje ronddwalen. De huurtoeslag is simpel te regelen bij de belastingdienst, maar daar moet u wel wat voor doen.

Niet mailen of bellen, maar dat formulier insturen.

U kunt toch nog helemaal geen definitieve beschikkingen/aanslagen hebben.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door witte angora »

jesajav schreef:
02 jan 2024 13:41
beste,

in 2023 heb ik met terugwerkende kracht(4 jaar) een Wajong uitkering ontvangen van het UWV
een deel hier van kan toch als belastingschade worden opgegeven en terug worden gevraagd aan het uwv?

middeling schijnt geen optie te zijn.

het gaat hier om een bedrag van in de 40duizend
Even de OP naar voren gehaald, en de rest van de reacties gelezen. Gevoelsmatig denk ik dat je last hebt van een soort blokkade, dat het gewoon niet lukt om de juiste stappen te zetten, kan dat kloppen? In dat geval zou je eens naar de bibliotheek kunnen gaan. Daar is in deze periode vaak hulp aanwezig om de belastingaangifte te doen. Ga er gewoon eens heen, en vraag wat ze voor je kunnen doen. Meer niet - enkel de vraag stellen. Misschien geeft dat je de moed om alle papieren bij elkaar te sprokkelen en er door hen eens goed naar te laten kijken.

trish
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2024 11:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door trish »

Dat formulier heb ik weken geleden al ingestuurd met een hele brief erbij, bewijsmateriaal en de fout van het Uwv. Brief terug gehad met antwoord maar zij zeggen dat ze het afkeuren. Dus ik moet het gewoon betalen. Voor 19 april.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door witte angora »

Punt is dat je voor de huurtoeslag tegen grenzen aanloopt. Je vermogen mag niet te hoog zijn: in 2024 36.952 euro. Ik denk dat daarin de clou zit, omdat je zo'n 40.000 euro nabetaling hebt gekregen. Dan is daar niets aan te veranderen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lowieze »

trish schreef:
08 mar 2024 11:50
Had ik even opgezocht op internet en dat zijn punten de belastingdienst en die heeft mij post gestuurd met de bedragen die ik moet gaan terugbetalen. Ze zetten wel in die brief dat ik een claim bij het UWV kan neerleggen. Werkelijk ik snap t niet meer en weet ook niet meer tot wie ik mij moet wenden.
Kijk eens of in uw gemeente raadslieden werkzaam zijn, zij zouden u hierbij wel kunnen helpen.
https://www.sociaalwerknederland.nl/sociaal-raadslieden

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
08 mar 2024 12:19
Punt is dat je voor de huurtoeslag tegen grenzen aanloopt. Je vermogen mag niet te hoog zijn: in 2024 36.952 euro. Ik denk dat daarin de clou zit, omdat je zo'n 40.000 euro nabetaling hebt gekregen. Dan is daar niets aan te veranderen.
Topicstarter heeft zo'n 40.000 euro nabetaling ontvangen, maar dat is niet @trish.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er lopen hier twee zaken door elkaar.

De originele topicstarter en @trish

Bij @trish gaat het over een betaling ontvangen in 2023 en terugbetalingen van toeslagen in verband daarmee. Daar doet het vermogen van 1-1-24 nog niet ter zake.

trish
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2024 11:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door trish »

Klopt idd @lady1234

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door witte angora »

O, nou, fijn dat de verwarring nu compleet is.

trish
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mar 2024 11:09

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door trish »

Ik las of hoorde (dat weet ik niet meer) ook dat er een teruggave bij het UWV geclaimd was over de aanslagen van toeslagen van 2023. Iemand had over meerdere jaren geld terug gehad en dat geld was in 2023 ook gestort. Maar het lijkt me niet dat je dan die toeslagen ook bij het UWV kan terughalen...?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belasting over nabetaling uwv?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U leest en/of hoort wat af.

We hebben pas negen dagen aangifte kunnen doen over het jaar 2023.

Dus u kunt, normaal gesproken, geen idee hebben wat uw bedrag aan belastingschade is.

Uiteraard kunnen de terug te betalen toeslagen niet geclaimd worden bij het UWV. IN 2021 en 2022 had u een lager inkomen, dus meer toeslag. Dus het verschil in zorgtoeslag moet u terugbetalen.

Als u de juiste stappen zet hebt u met de huurtoeslag alleen een voordeel.

Maar hebt u eigenlijk het UWV al benaderd?

Plaats reactie