Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Arlen
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2024 17:40

Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Arlen »

Goed, ik was onder -vrijwillige- behandeling bij het GGZ (je komt er dus vb wekelijks voor gesprekken en/of EMDR) en er zijn zeer serieus erg veel dingen mis gegaan; Erg veel gelieg, agressie, foute-nare- misdiagnoses -met gevolgen-waar ook weer over werd gelogen, behandelaars die zich voordoen als psychiater terwijl ze dat niet zijn, schending van beroepsgeheim met ook hele nare gevolgen. Opdringen van euthanasie-aanvraag. En in 8 jaar tijd nooit op een reguliere manier een diagnose gesteld.

Ik kan voorbeelden noemen maar het is zo bizar dat jullie me niet zullen geloven, en als 'klant' sta je wat dat betreft al met 10-0 achter.

Er is een klachtenfunctionaris maar dat is een wassen neus. andere instellingen waar je een klacht zou kunnen deponeren zijn er alleen voor mensen die gedwongen in zorg zijn. (meldpuntindezorg, zorgklacht etc.)

Het door-en-door rotte GGZ lijkt het nogal hebben dichtgetimmerd..
Weet iemand waar ik met de zeer serieuze klachten en misstanden terecht zou kunnen?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb je al contact gehad met het Landelijk Meldpunt Zorg?

Leon74
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 feb 2024 05:01

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Leon74 »

Oei, dat klinkt echt heel naar. Een aantal van die zaken die je noemt zijn strafbaar. Aangifte bij de politie is dan ook een mogelijkheid. Misschien zet je dan al het beste vantevoren voor jezelf op papier wat je wil vertellen en misschien geeft het je steun als je iemand kan meenemen. Laat je zeker niet met een kluitje in het riet sturen bij het politiebureau. Ze zijn verplicht je aangifte op te nemen. Besef natuurlijk wel dat zonder bewijzen politie/justitie ook weinig kan.

Misschien dat anderen ook nog tips voor je hebben.
Sterkte in ieder geval!

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Als je dat echt kan bewijzen heb je natuurlijk gewoon een zaak.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Arlen schreef:
09 feb 2024 12:02
Ik kan voorbeelden noemen maar het is zo bizar dat jullie me niet zullen geloven, en als 'klant' sta je wat dat betreft al met 10-0 achter.
Als je het hebt over bizar: ik weet helaas uit eigen ervaring hoe bizar dingen soms kunnen gaan. Dingen waarvan je het niet zou geloven, tot je ermee geconfronteerd wordt. Alles waar je mee te maken hebt uit de doeken doen lost niks op. Het kan je lucht geven, maar het lost nog steeds niks op. Het gaat namelijk verder en verder. Aangifte doen? Heeft geen nut, het lost niks op, het geeft alleen extra stress. Juist dat moet je er nu niet bij hebben.

Het enige wat er m.i. op zit is zien dat je een heel ander behandelteam om je heen krijgt, waar je je kunt focussen op de problematiek waar je voor ben aangemeld. En wat er nu allemaal gebeurd, dat komt in de loop van de tijd vanzelf wel ter sprake, en wie weet worden er tzt nog wel eens stappen gezet richting de betreffende personen. Maar voor nu is het zaak ervoor te zorgen dat er rust in de tent komt, in ieder geval rust voor jouzelf. Je zou eens met de huisarts kunnen overleggen, waarbij je het heel simpel houdt: je hebt geen vertrouwen meer in de behandelaars, en wil daarom een andere route volgen.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Maar de GGZ kan dan gewoon op deze wijze doorgaan. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Het zou fijn zijn als er een goed meldpunt komt, waar men volledig ondersteund wordt met klachten.
Dat een klacht indienen niet helpt heeft natuurlijk ook te maken dat ze per definitie denken, wij hebben er voor geleerd dus wij weten wat we doen denk ik.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Onkruid71 schreef:
10 feb 2024 09:07
Maar de GGZ kan dan gewoon op deze wijze doorgaan. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Het zou fijn zijn als er een goed meldpunt komt,
Voor het moment moet dat niet het probleem van TS zijn. Die heeft al de handen vol aan zichzelf. Sowieso is de huisarts in feite al een eerste meldpunt. Als er bij meerdere huisartsen in de regio vergelijkbare klachten binnen komen zal er op een gegeven moment heus wel op geacteerd worden.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

witte angora schreef:
10 feb 2024 09:56
Onkruid71 schreef:
10 feb 2024 09:07
Maar de GGZ kan dan gewoon op deze wijze doorgaan. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.
Het zou fijn zijn als er een goed meldpunt komt,
Voor het moment moet dat niet het probleem van TS zijn. Die heeft al de handen vol aan zichzelf. Sowieso is de huisarts in feite al een eerste meldpunt. Als er bij meerdere huisartsen in de regio vergelijkbare klachten binnen komen zal er op een gegeven moment heus wel op geacteerd worden.
Dat gaat het ook mis dat men denkt dat de huisarts acteren op de signalen. Het blijft een aanname dan,
Of het is dat de GGZ traag is met het oplossen van klachten, wat me overigens ook niet zal verbazen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kan van alles onderuit halen, maar dan gebeurt er toch ook niks, of wel? Je moet roeien met de riemen die er momenteel voorhanden zijn. Het heeft geen enkel nut om die riemen ongefundeerd overboord te gooien.

Het begint m.i. toch echt bij de HA, en laat juist die nu eens meer weten van de (voor)geschiedenis van TS dan wij of wie dan ook. Juist de HA kan de weg wijzen naar een mogelijke oplossing.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Hier kan geen goed advies op gegeven worden door ons.

Ten eerste is GGZ geen exacte wetenschap.
Ten tweede is een patient helaas niet de beste getuige want -> geestelijke gezondheid (het klinkt cru maar dit is gewoon eenmaal zo).
Ten derde is er vaak onbegrip voor goed advies omdat het gewoon niet overeenkomt met wat men wenst. Maar dat is het verschil tussen willen en kunnen (en het verschil is niet altijd duidelijk voor iemand want zie punt 2).

Het enige wat je kan doen is je laten adviseren door Landelijk Meldpunt Zorg: https://www.igj.nl/onderwerpen/klacht-o ... ng/contact

Arlen
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2024 17:40

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Arlen »

Goed, ik heb wat meer info gekregen; Ik zou mijn klacht moeten kunne voorleggen aan de klachtencommissie van het WKKGZ. De instelling is verplicht om deze op de site te hebben staan maar dat hebben ze niet.
Ik ben geadviseerd de klachtenfunctionaris te vragen naar de contactdata van deze klachtencommissie.

Ik kreeg binnen een uur een antwoord van anderhalf A4 dat ik deze niet kreeg en een heel betoog met verwijten en beschuldigingen waarom niet.
Hiermee is de klachtenprocedure niet toegankelijk.

Er is me geadviseerd het over 2 weken weer te vragen en de reactie aan L.M.Z door te geven.
Inmiddels wel aangifte gedaan tegen een behandelaar van laster, smaad en schending van beroepsgeheim.

De huisarts- hierboven vaak genoemd- heeft aangegeven machteloos te staan en kan - ook- het GGZ niet dwingen normaal te acteren.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Arlen schreef:
19 feb 2024 11:25
Ik kreeg binnen een uur een antwoord van anderhalf A4 dat ik deze niet kreeg en een heel betoog met verwijten en beschuldigingen waarom niet.
Hiermee is de klachtenprocedure niet toegankelijk.
Mooi dat het op schrift staat. Wees zuinig op dit document, het kan een belangrijk hulpmiddel zijn om verder te komen. Probeer het over 2 weken inderdaad nog eens, en dan maar zien wat er uit komt rollen.

Sommige GGZ-instellingen worden nu eenmaal bevolkt door autoritaire types. Daar prik je niet tot nauwelijks doorheen. Wees zuinig op jezelf: hoeveel energie heb je, en wil je er in steken, om te bereiken wat je voor ogen hebt? Soms is het beter afscheid te nemen en het er maar bij te laten.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Arlen schreef:
19 feb 2024 11:25
Goed, ik heb wat meer info gekregen; Ik zou mijn klacht moeten kunne voorleggen aan de klachtencommissie van het WKKGZ. De instelling is verplicht om deze op de site te hebben staan maar dat hebben ze niet.
Ik ben geadviseerd de klachtenfunctionaris te vragen naar de contactdata van deze klachtencommissie.
Maar... De WKKGZ is een wet, niet een instantie waar je een klacht kan indienen. Daarvoor moet je naar de meermaals genoemde Landelijk Meldpunt Zorg (zij voeren uit volgens de WKKGZ). De genoemde klachtencommissie is van de zorgverlener zelf. Er bestaat dan ook geen WKKGZ klachtencommissie.

Bel dat Landelijk Meldpunt Zorg en vraag hun om hulp want ik vrees dat jij niet geheel begrijpt hoe het werkt en waar je moet zijn.

frawol39
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 apr 2008 20:15

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door frawol39 »

Ik herken je problematiek. Heb een kennis die hetzelfde heeft meegemaakt: drie maanden in instelling opgesloten geweest zonder een arts gezien te hebben- kreeg van de hoofdbehandelaar ingefluisterd in een winkel in de stad dat de persoon geen second opinion mocht aanvragen-heeft persoon intussen wel gedaan, waaruit blijkt dat er geen redenen zijn om persoon verplicht in behandeling te hebben. Moet nu verplicht iedere drie maanden op consultatie inclusief bloed prikken om te controleren of persoon de medicatie nog gebruikt. Persoon functioneert normaal met een baan bij de overheid maar is zo bang om weer opgepakt te worden, dat persoon geen klacht durft neer te leggen.
GGZ is een bolwerk waar miljarden in omgaan en die miljarden moeten zeker gesteld worden om banen te behouden en dat doen ze door patiënten/cliënten binnen de organisatie te houden om dit doel te bewerkstelligen.
Er komen de laatste tijd zo veel signalen naar buiten van misstanden waar de GGZ bij betrokken is, dat het mijns inziens tijd wordt dat de politiek zich er mee gaat bemoeien, om deze radeloze mensen uit deze vicieuze cirkel te halen. Er zijn voor minder parlementaire enquetes gehouden.


Er zijn voor minder parlementaire enquetes gehouden

PetervdK
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2015 20:30

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door PetervdK »

Volgens de WKGGZ moet je naar de klachtenfunctionaris van de instelling. Daar heb je dus slechte ervaringen mee.

Nu heeft iedere regio een klachtencommissie waar je met je klacht heen kunt gaan. Daarvoor kun je het beste even contact opnemen met de Stichting PvP: https://pvp.nl/ die weten hoe je de klachtencommissie in jouw regio kunt bereiken en kunnen je misschien wel helpen met het verhelderen en indienen van je klacht.
Let op dat je de klacht goed moet kunnen onderbouwen en dat je de leugentjes die je verteld zijn moet kunnen aantonen.
Het schema over het indienen van een klacht is hier na te lezen: https://pvp.nl/media/jhdlsh1a/klachtenschema.pdf

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent, Arlen.

P.S.: Aan alle anderen die de hele GGZ aanklagen:
doe dat nou niet, niet de hele GGZ aanspreken op je slechte ervaringen met één of enkele vertegenwoordigers van die branche of enkele behandelaars. Dat is niet eerlijk, dat maakt het veel te groot en schrikt mensen ten onrechte af van het zoeken van hulp bij een GGZ instelling. Dat zeg ik als ervaringsdeskundige en als ondersteuner in de cliëntmedezeggenschap binnen de GGZ.

Arlen
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2024 17:40

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Arlen »

Stichting PVP is er alleen voor mensen die gedwongen opgenomen zijn en kunnen verder niets voor me betekenen..

Ik heb dus het advies gekregen om aan 'die' klachtenfunctionaris de contactgegevens te vragen van de klachtencommissie van/lgs het WKgGZ.. Ik kreeg nogal een relaas waarom ik dat niet kreeg. Het advies was om na 2 weken een 'reminder' te sturen.. dit heb ik gedaan..
Ik kom thuis en ze heeft m'n hele voicemail volgeblaft?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Arlen schreef:
29 feb 2024 11:13
Ik kom thuis en ze heeft m'n hele voicemail volgeblaft?
En dan heb je nog geen enkele garantie dat het bekende spreekwoord op waarheid berust, dat ook nog. Tussen twee blaffen door kunnen ze flink bijten hoor!

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dat ze moeilijk doen zegt eigenlijk ook iets. Bij mij is zoiets een red flag. Ik heb hetzelfde met een ziekenhuis meegemaakt.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is inderdaad het probleem. Als een instelling, welke dan ook, kritiek en tegengas ziet als leermomentjes, dan kan er openhartig over dingen gesproken worden. Dingen worden dan uitgesproken en, voor zover mogelijk, opgelost. Als een instelling dat niet kan, dan weet je eigenlijk al hoe de vlag erbij hangt. Dan heb je te maken met een autoritair geheel waarvan de resultaten over het algemeen bedroevend zijn. Komt eigenlijk uit de tijd van de plaggenhutten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waar kan ik klacht GGZ neerleggen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
29 feb 2024 19:34
Dat ze moeilijk doen zegt eigenlijk ook iets. Bij mij is zoiets een red flag. Ik heb hetzelfde met een ziekenhuis meegemaakt.
En het grappige is: alle organisaties bestaan gewoon uit mensen zoals wij allemaal. Kennelijk zijn we als mensen dan gewoon niet goed in het oplossen van problemen.

Plaats reactie