C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
marieke85
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 11:35

C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door marieke85 »

Een pyjama en huispak gekocht via webshop voor ongeveer 48 euro met achteraf betalen voor de feestdagen. Nooit een factuur ontvangen, maar wel een incassobrief uit Duitsland met extra incassokosten (53 euro!!) Meer incassokosten dan de producten die ik gekocht hebt. De klantenservice van c&a wil niets voor je doen, want het ligt al bij het incassobureau. Het blijkt erg vaak voor te komen. C&A zegt facturen per email te sturen (ik heb ze niet gekregen) en bij niet betalen sturen ze je gegevens naar een incassobureau ipv een papieren factuur naar de klant. Ik heb bezwaar gemaakt tegen de incasso (moest ook nog eens in het Engels of duits) en vervolgens kom ik na een dikke week met een ziek kind uit het ziekenhuis en vind ik een brief met dreigementen van deurwaarders uit Duitsland. C&A verschuilt zich achter, als wij het naar Techincasso gestuurd hebben kunnen wij niets meer voor de klant doen. Nee dat is klantvriendelijk! Ik koop in iedergeval nooit weer wat bij C&A en hoop andere mensen te waarschuwen, want ik ben echt niet de enige!

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je had ook zelf contact op kunnen nemen nadat je de bestelling ontvangen had. Dat heb je ook niet gedaan. En zat de factuur niet gewoon in de doos? Heb ook wel eens gehad dat de factuur onder de adreslabel zit (in plastic bescherming).
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 06 mar 2024 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of in de spammap?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik lees nergens op hun site dat de factuur gemaild wordt:

"Bij aankoop op rekening betaalt u pas nadat u uw bestelling hebt ontvangen. U betaalt alleen voor de artikelen die u houdt en heeft daarvoor 30 dagen de tijd.

Bovendien behouden wij ons, wegens intern kredietbeleid, het recht voor om in bepaalde gevallen de betalingsmethode aankoop op rekening niet aan te bieden. Het kan ook gebeuren dat een bestelling op rekening later wordt geweigerd. In een dergelijk geval zullen wij u uiteraard per e-mail op de hoogte brengen.

Zodra u uw bestelling op rekening heeft ontvangen, kunt u deze binnen 30 dagen betalen via deze bankrekening:

Begunstigde: C&A Online Shop
Bank: ING Bank
IBAN: NL75 INGB 0653 9902 27
BIC: INGBNL2AXXX

Vermeld uw factuurnummer bij de reden van overschrijving en maak voor elke bestelling een aparte overschrijving, zodat wij deze correct kunnen toewijzen. Uw factuurnummer is samengesteld uit het ordernummer en uw klantnummer. U vindt het factuurnummer op uw factuur."

https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/service/betaalwijzen

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
06 mar 2024 16:30

Zodra u uw bestelling op rekening heeft ontvangen, kunt u deze binnen 30 dagen betalen via deze bankrekening:

Begunstigde: C&A Online Shop
Bank: ING Bank
IBAN: NL75 INGB 0653 9902 27
BIC: INGBNL2AXXX

Vermeld uw factuurnummer bij de reden van overschrijving en maak voor elke bestelling een aparte overschrijving, zodat wij deze correct kunnen toewijzen. Uw factuurnummer is samengesteld uit het ordernummer en uw klantnummer. U vindt het factuurnummer op de factuur.
Kortom, zonder de factuur kan je niet betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U besteld iets met een betalingstermijn van 30 dagen (mail 1). Na die 30 dagen komt nog eens 14 dagen extra de tijd om te betalen (mail 2) waarna er pas incassokosten komen. En al die tijd had u zich nooit afgevraagd waar de factuur bleef? En ja, als een vordering uit handen is gegeven, dan is dat uw directe aanspreekpunt.
Het lezen van mails, en dus ook het openen van de spammap is voor uw eigen risico.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kortom, zonder de factuur kan je niet betalen.
Dat is niet de reden waarom ik de tekst neerzette. De reden was dat er helemaal niet staat dat de factuur gemaild wordt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
06 mar 2024 16:25
Of in de spammap?
Hele grote kans dat ie daar terecht is gekomen. Al heb ik ook meegemaakt dat de mail gewoon in de inbox staat en dat mensen hun mail niet regelmatig lezen. En een factuur waarvoor er een incassoprocedure wordt gestart staat al erg laag in de inbox....

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door witte angora »

Soms wordt de factuur als bijlage bij gevoegd, in plaats dat de mail de eigenlijke factuur is. Maar dan moet je die mail wel goed lezen. Soms is het mij ook niet altijd duidelijk dat er een bijlage is die ik nodig heb. Gaat overigens tot nu toe altijd goed, geen zorg.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
06 mar 2024 16:52
Kortom, zonder de factuur kan je niet betalen.
Dat is niet de reden waarom ik de tekst neerzette. De reden was dat er helemaal niet staat dat de factuur gemaild wordt.
Er staat helemaal niets over de factuur. Sterker nog, zoek je op 'factuur' dan vind je:
Geen resultaten voor "factuur".
Dus het is hier weer druk speculeren. Zal de factuur in de spambox zitten? Zat ie vastgeplakt aan de doos?
Of zijn ze vergeten een factuur te sturen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door 16again »

De bewijslast voor ontvangst van 14-dagen brief ligt bij C&A, danwel incassoburo.
Betaal de hoofdsom , en laat ze het eerst maar aantonen.
Waarom kan de rekening met incassokosten wel op de deurmat ploffen, en 14-dagen brief niet?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
06 mar 2024 18:17
De bewijslast voor ontvangst van 14-dagen brief ligt bij C&A, danwel incassoburo.
Betaal de hoofdsom , en laat ze het eerst maar aantonen.
Waarom kan de rekening met incassokosten wel op de deurmat ploffen, en 14-dagen brief niet?
TS kan de hoofdsom niet betalen. Daarvoor heeft TS een factuurnummer nodig. Dat is nou net het probleem.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
06 mar 2024 18:17
De bewijslast voor ontvangst van 14-dagen brief ligt bij C&A, danwel incassoburo.
Betaal de hoofdsom , en laat ze het eerst maar aantonen.
Waarom kan de rekening met incassokosten wel op de deurmat ploffen, en 14-dagen brief niet?
Het is niet helemaal duidelijk wat de juridische status nu is. Het is een Duits bedrijf, gevestigd in Duitsland. Ze werken ook met een Duits incasso buro. Zie de algemene voorwaarden:
§ 9 Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens koopverdrag (CISG). Op het gebied van privacy is Duits recht van toepassing.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Cro »

Staat het originele factuur nummer ook niet ter referentie ergens in het schrijven van het incasso bureau?

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Ivo.w »

ZeerPrivé schreef:
06 mar 2024 16:52
Kortom, zonder de factuur kan je niet betalen.
Dat is niet de reden waarom ik de tekst neerzette. De reden was dat er helemaal niet staat dat de factuur gemaild wordt.
Dat hoeft ook helemaal nergens te staan. E-mail is een gangbaar communicatiekanaal voor het verzenden en ontvangen van facturen. Juist ook wanneer de aankoop online is gedaan!

Een aparte vermelding van de verzendwijze is echt niet nodig als een gangbare methode gebruikt wordt.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door BL2 »

Of staat het factuurnummer niet gewoon bij de orderbevestiging direct na bestellen......

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Ivo.w »

witte angora schreef:
06 mar 2024 17:56
Soms wordt de factuur als bijlage bij gevoegd, in plaats dat de mail de eigenlijke factuur is. Maar dan moet je die mail wel goed lezen. Soms is het mij ook niet altijd duidelijk dat er een bijlage is die ik nodig heb. Gaat overigens tot nu toe altijd goed, geen zorg.
Soms?

Het is gangbaar dat een digitale factuur in de vorm van een PDF bestand (dus als bijlage indien het mail betreft) wordt verstuurd.

Daarnaast kun je de factuur in veel gevallen ook downloaden nadat je met je account bent ingelogd bij de verkoper.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door Speedy123 »

BL2 schreef:
06 mar 2024 19:52
Of staat het factuurnummer niet gewoon bij de orderbevestiging direct na bestellen......
Zou er na het bestellen niet gewoon het ordernummer getoond worden?

De factuur hoeft nog helemaal niet aangemaakt te zijn tijdens het orderproces.

Het is allemaal speculeren. C&A is erg onduidelijk over hoe en wanneer de factuur verstuurd wordt.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door witte angora »

Ivo.w schreef:
06 mar 2024 19:54
witte angora schreef:
06 mar 2024 17:56
Soms wordt de factuur als bijlage bij gevoegd, in plaats dat de mail de eigenlijke factuur is. Maar dan moet je die mail wel goed lezen. Soms is het mij ook niet altijd duidelijk dat er een bijlage is die ik nodig heb. Gaat overigens tot nu toe altijd goed, geen zorg.
Soms?

Het is gangbaar dat een digitale factuur in de vorm van een PDF bestand (dus als bijlage indien het mail betreft) wordt verstuurd.
Maar dan moet je wel een pdf-lezer hebben. Als die niet is geïnstalleerd kun je hem ook niet lezen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: C&A geen factuur maar wel intimiderend duits incassobureau

Ongelezen bericht door alfatrion »

marieke85 schreef:
06 mar 2024 16:05
Een pyjama en huispak gekocht via webshop voor ongeveer 48 euro met achteraf betalen voor de feestdagen. Nooit een factuur ontvangen, (...)
Dat acht ik ongeloofwaardig. Ik heb de factuur altijd bij de bestelling ontvangen. En als dat niet zo is, dan moet je aan de bel trekken.
marieke85 schreef:
06 mar 2024 16:05
(...) maar wel een incassobrief uit Duitsland met extra incassokosten (53 euro!!).
Die Duitse incassobureau's houden geen rekening met de Nederlandse wet. Maak gewoon de kosten over zonder de incassokosten.
marieke85 schreef:
06 mar 2024 16:05
Ik heb bezwaar gemaakt tegen de incasso (moest ook nog eens in het Engels of duits) (...)
Ik had gewoon in Nederlands een reactie geschreven. Jij hebt toch bij de Nederlandse C&A webshop besteld?
NeoDutchio schreef:
06 mar 2024 16:50
U besteld iets met een betalingstermijn van 30 dagen (mail 1). Na die 30 dagen komt nog eens 14 dagen extra de tijd om te betalen (mail 2) waarna er pas incassokosten komen.
Dat is de theorie, maar in de die Duitse incassobureau's kennen de Nederlandse theorie niet en dus houden ze zich er niet aan. Incassokosten van € 53 zijn ook te hoog voor de bestelling waarvoor TS minder dan € 266,67 hoefde te betalen.
Speedy123 schreef:
06 mar 2024 18:58
Het is niet helemaal duidelijk wat de juridische status nu is. Het is een Duits bedrijf, gevestigd in Duitsland. Ze werken ook met een Duits incasso buro. Zie de algemene voorwaarden:
§ 9 Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens koopverdrag (CISG). Op het gebied van privacy is Duits recht van toepassing.
Nederlands recht is van toepassing. Dat volgt voor uit Rome-I, ongeacht deze keuze, veel van de regel relevante wetgeving is immers dwingend.
witte angora schreef:
06 mar 2024 20:13
Maar dan moet je wel een pdf-lezer hebben. Als die niet is geïnstalleerd kun je hem ook niet lezen.
Een PDF lezer is gratis op ieder platform in ieder geval op Windows, Mac, Linux en Unix. Het zijn de meer exotische formaten zoals doc en docx die niet overal ondersteunt worden en zelf als ze ondersteunt worden nog anders weergeven kunnen worden.

Plaats reactie