Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Methusalah »

sjohie schreef:
15 mar 2024 12:20
Het is zo te zien een complex met oa een brasserie, zalen, en diverse buiten (speel) gelegenheden, dus niet een enkel restaurant. Dat zal diverse soorten bezoekers(stromen) met zich meebrengen, en die zal je ook deels hun eigen plek en weg willen laten gaan. Senioren die lekker komen borrelen na een anwb route fietsen, willen vermoedelijk niet altijd mixen met gezinnen waarvan de kinderen stijf van de Fristi, veel meer bewegen.

De ene groep zal een openhaard met banken leuk vinden, maar daar wil je als ouder liever niet dat bikkel en vlinder gaan apekooien, want voor je het weet staat er een paardentaart in de hens.


Paardentaart... is dat een taart voor paarden of een taart van paarden? :P

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
15 mar 2024 12:20
... want voor je het weet staat er een paardentaart in de hens.
Zal m'n lokale bakker eens vragen of geflambeerde paardentaart in het assortiment zit :wink:

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Misschien iets off topic maar wat is dat toch voor mode dat op restaurateurs op een menukaar niet gewoon bedragen met een euroteken ervoor kunenn zetten en ook 2 cijfers achter de komma, dus euro 6,50 wordt 6,5
Is dat het schoolcijfer dat de eigenasar voor rekenen had of zo?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

willen vermoedelijk niet altijd mixen met gezinnen waarvan de kinderen stijf van de Fristi, veel meer bewegen.


En dat is dus onzin suiker heeft dat effect niet.

https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a2 ... tjeskrant/#

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dat er niet altijd 2 cijfers achter de komma staan ligt aan het programma waarmee de tekst is opgezet bijv in Google spreadsheet herken ik dat. Daarom ook de punt inplaats van een komma. Dat is allemaal aan te passen maar is niet de core business van de restaurant eigenaar.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens mij heeft het daar helemaal niets mee te maken maar denken ze gewoon dat het hip is.
Net zoals een gerecht niet bij naam noemen maar zeggen eendenborst van de Veluwe, sinaasappel, courgette, parelgort
Ik hoef hun boodschappenlijstje niet, ik wil alleen maar eten.
Maar goed, totaal off topic.
Wat betreft het gezinnen met kinderen een aparte zaal zetten, dat lijkt me voor de kinderen ook gewoon veel prettiger.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
15 mar 2024 15:00
Volgens mij heeft het daar helemaal niets mee te maken maar denken ze gewoon dat het hip is.
Of "12,5" lijkt gewoon goedkoper dan "€ 12,50".

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat zou kunnen maar het valt me vooral in de duurdere tenten op.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door rwolters »

sjohie schreef:
15 mar 2024 12:20
Het is zo te zien een complex met oa een brasserie, zalen, en diverse buiten (speel) gelegenheden, dus niet een enkel restaurant. Dat zal diverse soorten bezoekers(stromen) met zich meebrengen, en die zal je ook deels hun eigen plek en weg willen laten gaan. Senioren die lekker komen borrelen na een anwb route fietsen, willen vermoedelijk niet altijd mixen met gezinnen waarvan de kinderen stijf van de Fristi, veel meer bewegen.

De ene groep zal een openhaard met banken leuk vinden, maar daar wil je als ouder liever niet dat bikkel en vlinder gaan apekooien, want voor je het weet staat er een paardentaart in de hens.
Aarrrggghhh, Fristi. Zelfs als dat 2 tafels verderop wordt gedronken ruik je dat smerige spul. Alleen daarom al zouden kinderen elders moeten zitten.

DiederikvhRosarium
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 mar 2024 17:25

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door DiederikvhRosarium »

Na een Google review nu ook nog hier? Je maakt er wel werk van Sam!
Als eigenaren van het Rosarium reageren we maar even:
Leuk dat je net doet of mijn vrouw je kortaf te woord heeft gestaan terwijl de uitvoerige uitleg maar liefst een kwartier duurde. Maar ja, je kreeg je zin natuurlijk niet, dat valt toch altijd weer tegen.
Hoe dan ook, ik leg het met alle plezier hier ook nog even uit:
Het klopt inderdaad. Indien mogelijk hebben we altijd een aparte ruimte waar speelgoed staat en waar jonge kinderen vrijuit op de grond kunnen spelen. Aangezien wij een gelegenheid zijn met een speeltuintje, skelters, trampo's en mini-golf trekken wij veel gezelschappen met kinderen. En laten wij nou zó kindvriendelijk zijn dat kinderen tot 4 jaar zelfs gratis van al die speelmogelijkheden gebruik kunnen maken!
Maar daarnaast hebben wij ook een fraaie brasserie waar andere gasten rustig willen kunnen zitten of mensen voor een zakenlunch kunnen afspreken. Om nu te voorkomen dat iedereen zich continu in een soort binnenspeeltuin waant scheiden we die groepen graag. Dat bevalt vrijwel al onze gasten uitstekend, en we geven eerlijk toe, dat is voor onszelf ook best prettig :-) Maar hoe fijn is het niet, als je met jonge kinderen in een restaurant zit, en je 6 treetjes op moet om in die ruimte te komen waar je je totaal niet druk hoeft te maken over hoe luidruchtig ze op de grond spelen? Want gelukkig hebben vrijwel de meeste ouders nog altijd het besef dat anderen dat wellicht niet prettig vinden, maar in deze ruimte mogen ze gewoon hun gang gaan!
En uiteraard bevalt het waarschijnlijk de andere gasten nog veel meer. Want natuurlijk is het zo dat mensen soms denken dat hun kinderen hartstikke lief en leuk zijn in zo'n ruimte, vrijwel iedereen weet dat de kinderen van anderen soms gewoon ronduit irritant luidruchtig kunnen zijn. Niet het kind van Sam natuurlijk, die niet, maar andere kinderen misschien wel.
Maar dit doen we al jaren zo, dat brachten we dan vrijblijvend, maar was het eigenlijk niet, en toch ging dat vrijwel altijd goed. Ware het niet dat er heel af en toe gasten zijn die zich gerechtigd voelen onze ideeën naar eigen smaak om te kunnen buigen en hierbij niet schromen om onze jongste medewerkers te overrompelen om tóch dat gewenste plekje te bemachtigen. Want stel je voor, je gaat ergens eten en het pakt iets anders uit dan je je voorgesteld had. Dan kan je natuurlijk niet denken 'hier ga ik voortaan gewoon niet meer heen'. Nee, dan rust je natuurlijk niet tot jij het in die zaak, waar jij te gast bent, zo veranderd hebt dat tot het helemaal naar jouw smaak is. Een opvallend tijdsbeeld zullen we maar zeggen.
Enfin, het is om deze mensen dat we inderdaad besloten hebben het een harde 'regel' te maken. Helaas dus uit noodzaak geboren.
Maar we geven toe, het is een probeersel sinds enkele weken en helaas is Sam niet de enige die reageert alsof ze als een soort Rosa Parks lokaal onrecht moet bestrijden. Als we dat vaak gaan meemaken overwegen we een andere formulering, die weliswaar op hetzelfde neer zal komen, dat wel.
Onze dank gaat uit naar alle mensen hier die begrip hebben voor onze aanpak! Mocht iemand een bezoek overwegen, van harte welkom! Maar als het in het weekend is reserveer dan wel even, want in het hoogseizoen zitten we dan vaak zo vol dat we veel mensen teleur moeten stellen. En dan ga ik nu maar weer gewoon bier tappen en met borden lopen, fijn weekend allemaal!

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Methusalah »

juliomariner schreef:
15 mar 2024 15:00
Volgens mij heeft het daar helemaal niets mee te maken maar denken ze gewoon dat het hip is.
Net zoals een gerecht niet bij naam noemen maar zeggen eendenborst van de Veluwe, sinaasappel, courgette, parelgort
Ik hoef hun boodschappenlijstje niet, ik wil alleen maar eten.
Maar goed, totaal off topic.
Wat betreft het gezinnen met kinderen een aparte zaal zetten, dat lijkt me voor de kinderen ook gewoon veel prettiger.
Serieus? Ik heb liever dat dan een vage naam wat voor mij echt niets toevoegt. Ik wil graag weten wat ik ga eten.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Samw schreef:
13 mar 2024 19:31
Vanavond uiteten geweest bij Restaurant Rosarium in Doorn. Dit restaurant heeft diverse faciliteiten voor kinderen om buiten te spelen, vandaar mijn verwondering dat bij binnenkomst zij mij op de hoogte brachten van de 'nieuwe regel' kinderen mogen niet meer in het gezellige restaurant gedeelte zitten, maar in een aparte ruimte achteraf. Ik was overrompeld en had achteraf gelijk rechtsomkeert moeten gaan...mijn vraag...mag dat zomaar? Kinderen weren in je restaurant...en apart wegzetten...ik voelde mij oprecht weggezet.
Je kan het ook van de andere kant bekijken. Klanten zonder kinderen worden in een aparte ruimte geplaatst. Zouden die ook klagen?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie dit bericht nu pas, de site werkt nog steeds niet naar behoren. Helaas.
DiederikvhRosarium schreef:
15 mar 2024 19:24

Maar dit doen we al jaren zo, dat brachten we dan vrijblijvend, maar was het eigenlijk niet, en toch ging dat vrijwel altijd goed.

[...]

Enfin, het is om deze mensen dat we inderdaad besloten hebben het een harde 'regel' te maken. Helaas dus uit noodzaak geboren.
Triest dat het zo moet. Zoals het was, komt het vriendelijker over, terwijl, als iedereen gewoon mee werkt, het effect hetzelfde is. Inderdaad, teken van de tijd zullen we maar zeggen.
Als we dat vaak gaan meemaken overwegen we een andere formulering, die weliswaar op hetzelfde neer zal komen, dat wel.
Sja, een muurtje en een extra ingang, dat is in een paar dagen te realiseren. En zelfs dan is het nog maar de vraag of het altijd goed zal gaan. Maar dat zullen jullie ook wel beseffen denk ik.
Mocht iemand een bezoek overwegen, van harte welkom!
Zeker. Het zal nog ietsje duren, maar volgende keer dat ik in Huize Doorn ben zal ik zeker langs komen. Zal van de winter worden, want het park is tot 19.00 uur open, en ik heb een mooie plek gezien voor avondfotografie. En... Doorn is een leuk dorp, absoluut. Klein centrum weliswaar, maar als je de tijd neemt genoeg te beleven, en zeker meer dan voldoende te wandelen in de omgeving.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik denk dat Sam beter uit eten kan gaan bij de Mac of de snackbar op de hoek.

yvonne_909
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2023 09:54

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door yvonne_909 »

Ik zou er extra geld voor over hebben om ergens te eten zonder dol te worden van andermans schreeuwende, gillende, krijsende of jankende kinderen.

Ik denk dat dit restaurant een prima oplossing heeft voor alle verschillende doelgroepen.

Sam (b)lijkt vooral een egoïstisch rupsje nooit genoeg (= tevreden) en een gouden prinsesjes te zijn die niet haar zin heeft gekregen voor haar eigen diamanten prinsjes en/of prinsesjes.

En dan overal onder het mom van "gewoon even vragen of er medestanders zijn" een stel hardwerkende mensen onderuit probeert te halen.

Zo erg hoe hard het fatsoen en respect in Nederland naar de knoppen gaat.

e.w.m.lagerweij
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2009 12:23

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door e.w.m.lagerweij »

Het zal niet voor niets zijn dat apart zetten van ouders met kinderen begrijp dat wel. Zit zelf soms in een restaurant waar ouders. vaak met een paar glazen wijn op, hun kinderen vrij laten rondlopen. Gevaarlijk ook voor de bediening die loopt met schalen eten rond en erg storend voor andere gasten. Ik ga daar dan ook niet meer eten en wat is er mis om kinderen te leren wat het betekent om in een restaurant te eten en dat niet iedereen die kinderen leuk vindt!

Namasthe
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2021 16:34

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Namasthe »

Vijf sterren voor dit restaurant :D . Als iedereen zijn kinderen zou opvoeden hoeft dit niet. Helaas zijn krijsende, rondrennende kinderen een groot probleem. In eerste instantie voor het personeel die met warme gerechten rondlopen en wat gevaarlijk is. Laten ze iets (over iemand) vallen zijn zij de gebeten hond.
Andere gasten willen ook rustig genieten van hun eten. Mensen hebben een avondje voor zichzelf zonder hun jonge kinderen, mensen hebben iets (romantisch) te vieren en er zijn mensen die iets te vieren hebben omdat ze een ziekte hebben overwonnen. Daar kunnen ze geen schreeuwende kinderen bij gebruiken.
Een aantal jaar geleden is een touroperator begonnen met kind vrije accommodatie aan te bieden. Anderen geloofden hier niet zo in, de accomodaties konden wel tien keer vol geboekt worden. Veel meer touroperators en accomodatie houders volgen dit voorbeeld. De eerste Airline weert ook al kinderen om dezelfde reden dat ze ook in restaurants elders moeten zitten.
In USA moet je betalen om je kinderen mee te mogen nemen, het begint bij 50 USD per kind en kan aardig oplopen. Europa gaat volgen, let maar op. Dus in een afgezonderde ruimte is zo slecht nog niet. Beter voor iedereen.
Bedenk ook dat er aan kinderen weinig tot niets wordt verdiend in een restaurant. Eten wordt vaak weggegooid, of ze eten met ouders mee. Dus zonder kinderen verdienen ze vaak meer, omdat andere gasten meer nuttigen omdat ze rustig kunnen genieten van een avondje uit.

Dus kijk in de spiegel en begint met het opvoeden van je kinderen. Kinderen zijn een geschenk, als je tenminste tijd met ze wil besteden en ze niet zo snel mogelijk na de geboorte wilt dumpen op een kinderdagverblijf, betaald door de belastingbetaler. Niet iedere belastingbetaler wil hier aan meebetalen maar heeft geen keuze. Wil je beide werken, dan zul je iets moeten regelen zodat er altijd iemand thuis is voor de kids. Niet iedere (schoon) ouder zit ook te wachten om op te passen, vaak durven ze niets te zeggen om de lieve vrede te bewaren.Wil je met je kinderen uit eten, ga dan naar dat restaurant met die grote M.

Is iedereen blij. Ouders neem je verantwoordelijkheid.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
18 mar 2024 11:47
Ik denk dat Sam beter uit eten kan gaan bij de Mac of de snackbar op de hoek.
Maar daar hebben ze niet zoveel spelattributen. Dus nee, Sam heeft geen keuze. Dat moet in het Rosarium, een andere optie is er niet.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het Engels is er een mooie formulering voor: “Children should be seen, not heard.” (Door zuurpruimen soms verbasterd tot “…neither be seen nor heard,” maar dat is nu ook weer niet nodig. :D )

Ouders moeten hun kinderen gewoon opvoeden. Dat ze het toelaten dat hun kinderen het hele huis op stelten zetten is prima, maar buitenshuis gelden andere regels. Leer die kinderen dat ze zich moeten gedragen en een ander niet tot last mogen zijn.

Terzijde: Dit weekend heb ik op twee kleinkinderen gepast (2 en 4). Hier thuis was het een dolle boel, in de lunchroom was het heel gezellig. Grootvader is geen zuurpruim :mrgreen:

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mag een restaurant bezoekers met kinderen in aparte ruimte wegzetten?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erthanax schreef:
18 mar 2024 13:21

Ouders moeten hun kinderen gewoon opvoeden. Dat ze het toelaten dat hun kinderen het hele huis op stelten zetten is prima, maar buitenshuis gelden andere regels. Leer die kinderen dat ze zich moeten gedragen en een ander niet tot last mogen zijn.
Nou, het hele huis op stelten zetten als je op 3 hoog achter op een flatje woont, zullen de (onder)buren ook niet blij mee zijn. Bij mijn ouders, die in een portiekwoning woonden, telde de regel: rekening houden met de buren, hoe jong je ook was. Het hele huis op stelten zetten was er - terecht - dus niet bij.

Plaats reactie