Camping geeft geld niet terug

Goede of slechte ervaringen met vakantieparken / campings? Geef hier jouw mening.
Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

Eind 2019/begin 2020 hebben we een camping geboekt in Schotland voor een verblijf tijdens de zomer van 2020, en daarvoor betaald. In korte tijd stond natuurlijk de hele wereld ondersteboven, eigenaar moest de camping voorlopig sluiten en heeft ons benaderd met het voorstel: als jullie je geld niet terugvragen, kunnen jullie "at any time with no limit" je vakantie inhalen. Leek ons een prima deal.

Tot we nu dat aanbod willen verzilveren, beste man aangeeft dat het verlopen is, dat we eerder hadden moeten zijn, dat het onze eigen schuld is, etc., etc. - in ieder geval zegt hij vanalles, maar erkennen dat hij zelf bovenstaand voorstel tegen die voorwaarden heeft gedaan, doet ie in ieder geval niet, en hij weigert aan een oplossing mee te werken.

Ik wil natuurlijk mijn geld terug, maar waar begin ik? Ik begrijp dat in NL aangifte doen zinloos is omdat het geen strafzaak maar een civiele zaak is. Internationale incasso experts werken niet voor particulieren, en het bedrag is dermate laag dat een advocaat al gauw meer kwaad dan goed doet, financieel gezien.

Wie weet waar ik me het beste kan melden om hier iets in gang te zetten, of waar ik meer informatie zou kunnen vinden?

Bij voorbaat dank,


Dennis

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hebt u op papier dat u any time mocht komen vakantie vieren?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door rwolters »

Om hoeveel geld gaat het?

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

NeoDutchio schreef:
20 mar 2024 11:39
Hebt u op papier dat u any time mocht komen vakantie vieren?
Ik heb inderdaad alle communicatie op schrift, combinatie van mail en SMS.
rwolters schreef:
20 mar 2024 11:47
Om hoeveel geld gaat het?
£275 - genoeg geld, maar niet dermate veel dat het inschakelen van een advocaat gemakkelijk te verantwoorden is.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Als u toen en nu een rechtsbijstandverzekering hebt, neem dan met hun contact op.
Ook kunt u gratis hulp vragen aan https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op voor bemiddeling.


Volgens het Nederlands rechts kunt u schuld een schuld binnen 5 jaar innen. Als u binnen 5 jaar bij de rechter bent geweest dan kunt u 20 jaar innen. Echter, nu geldt het Schotse rechtsstelsel.

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

Seinhuis schreef:
20 mar 2024 13:50
Als u toen en nu een rechtsbijstandverzekering hebt, neem dan met hun contact op.
Ook kunt u gratis hulp vragen aan https://www.eccnederland.nl/nl/neem-contact-met-ons-op voor bemiddeling.


Volgens het Nederlands rechts kunt u schuld een schuld binnen 5 jaar innen. Als u binnen 5 jaar bij de rechter bent geweest dan kunt u 20 jaar innen. Echter, nu geldt het Schotse rechtsstelsel.
Dank voor de tip, daar ben ik meteen even achteraan gegaan. Ik heb me al laten informeren dat in Schotland de wettelijke termijn 6 jaar is, maar ook de genoemde 5 jaar zijn nog niet verstreken. Nogmaals dank.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De afspraak is in 2020 gemaakt omdat corona de wereld in zijn greep hield maar in 2022 was de crisis op zijn eind en mocht men weer naar het buitenland af reizen.
In alle redelijkheid had u in 2022 al kunnen gaan maar u heeft dat niet gedaan en nu u in 2024 wenst te gaan eist u eigenlijk dat u op basis van één zin dat de gemaakte afspraak eeuwigdurend van kracht is.
Ik vraag me af of die ene zin wel als wettelijk bewijs kan dienen want in zekere zin is het een gedane belofte die niet nagekomen wordt.

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

Ron5300 schreef:
20 mar 2024 15:45
De afspraak is in 2020 gemaakt omdat corona de wereld in zijn greep hield maar in 2022 was de crisis op zijn eind en mocht men weer naar het buitenland af reizen.
In alle redelijkheid had u in 2022 al kunnen gaan maar u heeft dat niet gedaan en nu u in 2024 wenst te gaan eist u eigenlijk dat u op basis van één zin dat de gemaakte afspraak eeuwigdurend van kracht is.
Ik vraag me af of die ene zin wel als wettelijk bewijs kan dienen want in zekere zin is het een gedane belofte die niet nagekomen wordt.
Begrijpelijk standpunt, maar wij zijn niet degenen die het zo geformuleerd hebben. Het doet er ook weinig toe in welk jaar dit precies plaats zou vinden - een gratis plaats in 2022 heeft financieel dezelfde impact als een gratis plaats in 2024. Bovendien heb ik de man meermaals in de gelegenheid gesteld om een alternatief voor te stellen, indien hij spijt zou hebben van z'n eerdere voorstel, maar hij weigert überhaupt te erkennen dat hij dit beloofd heeft of erop in te gaan, en verandert zijn verhaal over wat hij wel/niet geaccepteerd heeft gaandeweg het gesprek - maar op zo'n manier dat wij er nog steeds niks mee kunnen. Hij schuift ons de volledige schuld in de schoenen voor een afspraak die hij zelf heeft voorgesteld en waarvoor hij zelf de voorwaarden heeft gedefinieerd.

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

Ron5300 schreef:
20 mar 2024 15:45
De afspraak is in 2020 gemaakt omdat corona de wereld in zijn greep hield maar in 2022 was de crisis op zijn eind en mocht men weer naar het buitenland af reizen.
In alle redelijkheid had u in 2022 al kunnen gaan maar u heeft dat niet gedaan en nu u in 2024 wenst te gaan eist u eigenlijk dat u op basis van één zin dat de gemaakte afspraak eeuwigdurend van kracht is.
Ik vraag me af of die ene zin wel als wettelijk bewijs kan dienen want in zekere zin is het een gedane belofte die niet nagekomen wordt.
Ter aanvulling: natuurlijk hadden we in theorie al eerder kunnen gaan, en had ik dat graag gedaan, maar dit is door omstandigheden niet mogelijk geweest. Dit komt onder andere omdat er aan zo'n reis minimaal een half jaar voorbereidingstijd zit - om een fatsoenlijke periode te kunnen plannen voor een overtocht per ferry met auto en aanhanger, ben je te laat als je op dit punt in het seizoen pas gaat boeken. Dus je moet ruim van tevoren zeker weten dat de reis door kan gaan. Bovendien hadden we geen haast, op basis van 's mans aanbod.

En onderaan de streep, als bovenstaand bericht en mijn eerdere onderzoek klopt, zit er een wettelijke termijn van 5 of 6 jaar aan zo'n casus afhankelijk van of Nederlands of Schots recht van toepassing is. Daar vallen we hoe dan ook nog steeds binnen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
20 mar 2024 15:45
In alle redelijkheid had u in 2022 al kunnen gaan maar u heeft dat niet gedaan en nu u in 2024 wenst te gaan eist u eigenlijk dat u op basis van één zin dat de gemaakte afspraak eeuwigdurend van kracht is.
Wellicht een optie om , als de accomodatie duurder is geworden, alleen het prijsverschil te betalen.

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

16again schreef:
20 mar 2024 17:18
Ron5300 schreef:
20 mar 2024 15:45
In alle redelijkheid had u in 2022 al kunnen gaan maar u heeft dat niet gedaan en nu u in 2024 wenst te gaan eist u eigenlijk dat u op basis van één zin dat de gemaakte afspraak eeuwigdurend van kracht is.
Wellicht een optie om , als de accomodatie duurder is geworden, alleen het prijsverschil te betalen.
Ook dat al geprobeerd, gevraagd om hem een nieuw voorstel te doen zodat hij zichzelf niet in de voet schiet - nul interesse van de tegenpartij.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door BL2 »

4 jaar verder, een verlies van zo'n E 68,00 per jaar.
Hoe veel energie wil je erin steken en wil je überhaupt nog wel op een camping staan van zo'n persoon ?

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Arizonakid »

De goeie man weet donders goed dat je verder geen moeite gaat doen voor 275 euro.
Wil je dat wel zal je vastzitten aan een advocaat, maar ik denk niet dat je een advocaat gaat vinden die voor dat bedrag gaat procederen in Schotland.
Neem je verlies, en krijg een warm gevoel omdat je hebt geholpen een Schotse camping overeind te houden.

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

BL2 schreef:
20 mar 2024 19:32
4 jaar verder, een verlies van zo'n E 68,00 per jaar.
Hoe veel energie wil je erin steken en wil je überhaupt nog wel op een camping staan van zo'n persoon ?
Arizonakid schreef:
20 mar 2024 22:32
De goeie man weet donders goed dat je verder geen moeite gaat doen voor 275 euro.
Wil je dat wel zal je vastzitten aan een advocaat, maar ik denk niet dat je een advocaat gaat vinden die voor dat bedrag gaat procederen in Schotland.
Neem je verlies, en krijg een warm gevoel omdat je hebt geholpen een Schotse camping overeind te houden.
Terug daarheen gaan we zeker niet meer. En ik denk dat het me niet eens zozeer om het geld gaat, als wel om het principe - belofte maakt schuld. We hebben hem z'n bestaan gegund in de tijd dat hij het moeilijk had, wat hij nu terugserveert als 'ik heb voldoende goodwill getoond naar jullie door je een jaar lang de tijd te geven' (N.B. dit is niet wat hij heeft gecommuniceerd en niet iets waar we dankzij COVID een oplossing aan gehad hebben).

Kosten maken om m'n gelijk te krijgen is inderdaad niet echt een optie voor zo'n bedrag, maar voorlopig heb ik tijd en energie genoeg om m'n gelijk te halen. Maar het advies 'neem je verlies' is wel heel waardevol, en zodra ik daar aan toe ben, zal ik dat met plezier omarmen. Nu nog niet.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door rwolters »

Ach, daar is het principe weer. Dat wint het te vaak van de ratio. Als we voor alles en iedereen vast blijven klampen aan principes dan komen we niet veel verder in de wereld.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien een mooie oplossing, boek een mooie camping in de omgeving, en ga eens langs. De beste man schrikt misschien zo van het toneelstukje welke je dan opvoert dat hij gauw terugbetaald.
Wel even van te voren de plaatselijke politie bellen dat je vol emoties zit, en ze even een oogje in het zeil houden.

Dennnnis
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2024 18:12

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Dennnnis »

rwolters schreef:
21 mar 2024 08:27
Ach, daar is het principe weer. Dat wint het te vaak van de ratio. Als we voor alles en iedereen vast blijven klampen aan principes dan komen we niet veel verder in de wereld.
Je hebt helemaal gelijk. Ironisch genoeg geldt exact hetzelfde voor het zich mengen in een online discussie zonder iets aan de inhoud toe te voegen. Het is aan mij om te bepalen wanneer mijn principes zich laten gelden.
BL2 schreef:
21 mar 2024 10:06
Misschien een mooie oplossing, boek een mooie camping in de omgeving, en ga eens langs. De beste man schrikt misschien zo van het toneelstukje welke je dan opvoert dat hij gauw terugbetaald.
Wel even van te voren de plaatselijke politie bellen dat je vol emoties zit, en ze even een oogje in het zeil houden.
Zonder meer een leuke suggestie, maar dit kan op zoveel manieren nog zo veel vervelender aflopen dat ik het niet als een realistische aanpak kan beschouwen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door witte angora »

Dennnnis schreef:
21 mar 2024 10:30
Zonder meer een leuke suggestie, maar dit kan op zoveel manieren nog zo veel vervelender aflopen dat ik het niet als een realistische aanpak kan beschouwen.
Dan zou ik er zeker maar weg blijven denk ik. Tenzij je een alternatieve 14-daagse vakantie in een Schotse cel ambieert, maar gevoelsmatig denk ik niet dat daar je voorkeur naar uit gaat.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had geen annuleringsverzekering?

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Camping geeft geld niet terug

Ongelezen bericht door Aygulf »

Dennnnis schreef:
20 mar 2024 16:04
Ron5300 schreef:
20 mar 2024 15:45
De afspraak is in 2020 gemaakt omdat corona de wereld in zijn greep hield maar in 2022 was de crisis op zijn eind en mocht men weer naar het buitenland af reizen.
In alle redelijkheid had u in 2022 al kunnen gaan maar u heeft dat niet gedaan en nu u in 2024 wenst te gaan eist u eigenlijk dat u op basis van één zin dat de gemaakte afspraak eeuwigdurend van kracht is.
Ik vraag me af of die ene zin wel als wettelijk bewijs kan dienen want in zekere zin is het een gedane belofte die niet nagekomen wordt.
Begrijpelijk standpunt, maar wij zijn niet degenen die het zo geformuleerd hebben. Het doet er ook weinig toe in welk jaar dit precies plaats zou vinden - een gratis plaats in 2022 heeft financieel dezelfde impact als een gratis plaats in 2024. Bovendien heb ik de man meermaals in de gelegenheid gesteld om een alternatief voor te stellen, indien hij spijt zou hebben van z'n eerdere voorstel, maar hij weigert überhaupt te erkennen dat hij dit beloofd heeft of erop in te gaan, en verandert zijn verhaal over wat hij wel/niet geaccepteerd heeft gaandeweg het gesprek - maar op zo'n manier dat wij er nog steeds niks mee kunnen. Hij schuift ons de volledige schuld in de schoenen voor een afspraak die hij zelf heeft voorgesteld en waarvoor hij zelf de voorwaarden heeft gedefinieerd.
Maar legt u nu eens uit wat u bedoelt met " hij schuift ons de volledige schuld in de schoenen". Wat vindt de eigenaar úw schuld dan? Misschien ook handig om ons te laten weten wat de eigenaar precies (!) "zwart op wit" met u heeft afgesproken. Persoonlijk vindt ik reageren na 4 jaar wel erg laat maar dat even terzijde.

Plaats reactie