PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.

Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Peiling loopt tot 20 mei 2024 19:46

Liever 2-3 dagen per week alles op de mat en laat de bezorger aanbellen voor de kleine pakjes (bij flats: centrale brievenbus beneden en bezorger komt aan de deur met de pakjes)
8
73%
Liever 5-6 dagen per week alles in de buitenbrievenbus, ook de kleine pakjes (bij flats: centrale brievenbussen beneden buiten)
3
27%
 
Totaal aantal stemmen: 11

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een win-winsituatie, waarbij oude tijden herleven. “Goedemorgen Pieter/Siemen!” 😁
Tuurlijk niet, het is nu 'goedemorgen Achmed/Fatma', althans voor de niet-werkenden dan. :)

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Personeelstekort
Erthanax schreef:
21 mar 2024 23:35
Is dat echt zo? Volgens mij is nu het probleem dat er weinig poststukken zijn, maar wel elke dag de ronde gedaan moet worden (behalve op zondag en maandag, meen ik). Dan heb je dus veel mensen nodig voor weinig werk, dus parttime. Met minder bezorgdagen, bv drie, wordt het juist gemakkelijker om fulltime “brievenbestellers” in te zetten, lijkt me, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Als vergelijking: vroeger heette de functie 'postbode' en die begon de dag met sorteren om daarna te bezorgen. Om te besparen op loonkosten is dit uit elkaar getrokken (functie simpeler = lagere functiewaardering = lager salaris) en omgezet naar 2 parttime-functies. Bij allebei is er tekort aan mensen, vooral in regio's waar meer bedrijven eenvoudig werk aanbieden.
Daar verliest PostNL de slag, omdat de werktijden niet aansluiten op de dagindeling van de doelgroep. Werkende moeders bijvoorbeeld hebben 's morgens tijd als de kinderen op school zitten, PostNL biedt 's middags werk of aan de randen van de dag ('s morgens vroeg of 's avonds laat).
Tweede reden is de parttime functie zelf: van een minimumloon en max ca. 20 uur per week kan niemand rondkomen. En besparen op de loonkosten is de reden, dat het parttimefuncties zijn, want bij parttime zijn de loonkosten per uur lager dan bij fulltime. Daarmee is PostNL alleen interessant voor wie wil bijverdienen, niet voor wie er van rond moet komen.
Erthanax schreef:
21 mar 2024 23:35
Het is wel een interessant logistiek probleem, want met minder bezorgdagen moeten er meer poststukken opgeslagen worden; en omdat er per ronde meer adressen met post zullen zijn, zal een ronde langer duren.
Even kort door de bocht zou ik verwachten dat een bezorger twee grote rondes per dag kan doen. In twee dagen dus vier routes/wijken, met een vaste bezorger rond een vast tijdstip. Een win-winsituatie, waarbij oude tijden herleven. “Goedemorgen Pieter/Siemen!” 😁
De topdame van PostNL heeft het (ongeveer) zo gezegd: een bezorger loopt 7 huizen voorbij en bezorgt daarna bij 3 huizen post.
De directie mikt op 2-3 dagen per week lopen, maar dat is natuurlijk erg langzaam, duur, inefficiënt als de bezorger nog steeds veel huizen voorbij loopt. Vanaf de fiets bezorgen is dan logischer, omdat de bezorger per uur langs veel meer huizen komt dan lopend.
Dat verschil in tijd schijnt zo groot te zijn, dat PostNL met veel minder bezorgers dan nu ineens meer service kan bieden en alle post de volgende dag kan langsbrengen. Meeste bedrijven willen post op maandag-vrijdag, niet op zaterdag omdat ze op zaterdag dicht zijn.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Bezorgdeburger schreef:
22 mar 2024 08:44
Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.
Totaal onmogelijk plan, als je de huidige inzet en omloop van het materieel ziet. En de drukte op stations en in treinen is weer gigantisch.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er wordt me nogal wat genoemd, zeg.
Vlak langs de route, in Waddinxveen, staat namelijk een distributiecentrum dat treinen kan bevoorraden. Vanuit dat distributiecentrum is het mogelijk om diverse ketens op de genoemde stations te bevoorraden, denk aan de Julia’s, Kiosk en Smullers.
Zit er nog even naar te kijken. Bevoorraden van stations via de trein is zeker niet zo'n gekke gedachte. Hang een goederenwagon achter een passagierstrein, uiteraard buiten de spits, en je komt een heel eind volgens mij. Alles in rolcontainers per station, dan heb je het zo de trein uit.
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 mar 2024 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Twee parttime functies tegen het minimumloon van zeg 20 uur, zijn mijns inziens niet “voordeliger” voor de werkgever dan één baan van 40 uur tegen het minimumloon.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Ik krijg tegenwoordig nog maar eens in de twee weken post die er toe doet. Dan is 1 bezorgdag in de week meer dan voldoende.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
22 mar 2024 09:29

Zit er nog even naar te kijken. Bevoorraden van stations via de trein is zeker niet zo'n gekke gedachte. Hang een goederenwagon achter een passagierstrein, uiteraard buiten de spits, en je komt een heel eind volgens mij. Alles in rolcontainers per station, dan heb je het zo de trein uit.
Goed idee, vooral bij eindstations :mrgreen:

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
22 mar 2024 09:29
Er wordt me nogal wat genoemd, zeg.
Vlak langs de route, in Waddinxveen, staat namelijk een distributiecentrum dat treinen kan bevoorraden. Vanuit dat distributiecentrum is het mogelijk om diverse ketens op de genoemde stations te bevoorraden, denk aan de Julia’s, Kiosk en Smullers.
Zit er nog even naar te kijken. Bevoorraden van stations via de trein is zeker niet zo'n gekke gedachte. Hang een goederenwagon achter een passagierstrein, uiteraard buiten de spits, en je komt een heel eind volgens mij. Alles in rolcontainers per station, dan heb je het zo de trein uit.
Dan zullen sommige perrons verlengd moeten worden of treinen ingekort.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Bezorgdeburger schreef:
22 mar 2024 08:44
Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/
Zinloos om te kijken wat vroeger werkte. De wereld verandert continu. In dit specifieke geval moet je dan vrachtwagens laten gaan rijden tussen stations en distributie-/sorteercentra. Of je moet de complete PostNL infra gaan veranderen. Welk probleem los je daarmee op?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ze willen hier vast op 2e paasdag mee van start gaan :lol:

Erthanax
Berichten: 9699
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Vroeger hadden gewone treinstellen (Mat 54 en Mat 64) een bagageruimte en werd er redelijk wat pakketpost vervoerd in de normale dienstregeling.

Op grote stations reden er speciale “pickup-wagens” rond om de pakketten te verplaatsen. Die karretjes hadden een intrigerend ontwerp waarbij de chauffeur voorop stond, op een soort kantelschotel waarmee hij kon sturen door naar links of rechts te leunen. “Gasgeven” en remmen ging met twee hendels links en rechts, waaraan hij zich vasthield. Als jongetje leek het me fantastisch om daarop rond te rijden.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 941
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

PostNL zal weinig keus hebben. Zij moeten immers voldoen aan de Postwet. Zij gebruiken de Postwet om aan aansprakelijkheid voor vermiste poststukken te voorkomen. Als zij niet willen bezorgen dan ook geen bescherming meer van de Postwet.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De postwet wordt altijd aangepast naar datgene wat PostNL wil.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een onzin. De Postwet is van 2009.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
22 mar 2024 17:35
Wat een onzin. De Postwet is van 2009.
Iets verder kijken voor je onzin roept, Lady...

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/ ... noverzicht

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

rwolters schreef:
22 mar 2024 11:41
Bezorgdeburger schreef:
22 mar 2024 08:44
Post vervoeren per trein was vroeger een belangrijke manier voor postverzending. Dit her in te voeren lijkt mij wel goed idee. Zie daar wel de voordelen van.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/pakketjes- ... a682a66a1/
Zinloos om te kijken wat vroeger werkte. De wereld verandert continu. In dit specifieke geval moet je dan vrachtwagens laten gaan rijden tussen stations en distributie-/sorteercentra. Of je moet de complete PostNL infra gaan veranderen. Welk probleem los je daarmee op?
Nou je kan ook pizzabezorgers inschakelen.😁

Zoals ik het begrijp zou de post voor zeg Delft in 1 postkarretje opgehaald en gesorteerd kunnen worden.

Het is een idee dat mij wel aanspreekt maar is natuurlijk maar 1 mening.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Moneyman schreef:
22 mar 2024 17:44
Lady1234 schreef:
22 mar 2024 17:35
Wat een onzin. De Postwet is van 2009.
Iets verder kijken voor je onzin roept, Lady...

https://wetten.overheid.nl/BWBR0025572/ ... noverzicht
Waarom onzin? Die wet is toch van 2009? Aangepast een aantal keren maar de wet zelf is van 2009. Zoals je kunt lezen via jou link. Dus lady1234 spreekt in dit geval geen onzin m.i.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die wijzigingen gaan bijvoorbeeld over de VGA, de WOO, de Vreemdelingenwet enzovoort, enzovoort, een punt ipv een komma hier en vice versa.

Hun core verplichtingen staan nog steeds overeind.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: PostNL: Wil je 2-3 of 5-6 dagen per week post en kleine pakjes ontvangen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
22 mar 2024 10:17
Twee parttime functies tegen het minimumloon van zeg 20 uur, zijn mijns inziens niet “voordeliger” voor de werkgever dan één baan van 40 uur tegen het minimumloon.
Het verschil zit in de werkgeverslasten en een andere CAO.

Plaats reactie