Opvolging bij persoonsalarmering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik ben de hele dag al aan het rondbellen met thuiszorgorganisaties en op het web aan het zoeken, maar kom er niet uit.

Ik wil voor mijn moeder een persoonsalarm kopen. Zo'n armband of ketting met een knop waar je op drukt als er iets mis is. Je komt dan bij een meldkamer die dan een mantelzorger / hulpverlener inschakelt.

Het alarm is het probleem niet, de opvolging wel. Mijn moeder wil pertinent niet dat haar familie gebeld wordt door de alarmcentrale voor de opvolging.

De thuiszorgorganisaties die ik heb gebeld geven alle aan dat ze geen opvolging doen omdat ze niet bij hen in de zorg zit (ze krijgt geen thuiszorg). Ik heb bij de huisarts een medische indicatie voor het alarm gekregen, maar ook daarmee doen ze het niet. Ook de zorgverzekeraar kan het niet regelen. Ook het WMO-loket van de gemeente kan niet helpen.

Ik kan mij niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt.

Als iemand me een tip kan geven wat ik verder nog kan proberen, dan graag. De woonplaats is Lunteren.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien is dit iets voor haar?

https://nl-alarmering.nl/pakketten/alarm-meldkamer/

Ken dat verder niet, dus geen idee wat het kost enzovoort.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Nevyn »

Klopt , deze meldkamers bellen of de familie of de zorg instantie waar de desbetreffende cliënt in zorg is.
Dus niet in zorg geen opvolging.
Als uw moeder niet wil dat de familie wordt gebeld, is de enige optie nog een particuliere beveiliging organisatie te benaderen.
Als deze ook niet meewerken, dan houdt het op.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Meestal kan zoiets via de wijkverpleging geregeld worden. Die kunnen dan de contactpersoon zijn die gealarmeerd wordt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Het is in mijn ogen logisch dat thuiszorg-organisaties geen alarmopvolging doen voor iemand die bij hen geen cliënt is en waardoor ze derhalve geen cliëntendossier paraat hebben.
Om juist te kunnen handelen na het opvolgen van een alarmering is het nogal van belang om op de hoogte te zijn van de actuele status rond medicijngebruik, of de persoon bekend is met diabetes, andere ziekten die van invloed kunnen zijn. Als een cliënt op regelmatige basis door de thuiszorg bezocht wordt, wordt daarvan binnen de organisatie een dossier bijgehouden. Bij een cliënt die niet regelmatig bezocht wordt is er een grote kans dat de beschikbare informatie niet altijd actueel is, wat gevolgen heeft voor de (juiste) afhandeling van een 'oproep'.

Daarnaast heeft de thuiszorgorganisatie bij iemand die geen cliënt is ook nog het issue van "toegang tot de woning" na alarmering.

Wil je extern iets regelen zul je aan een private zorgverlener moeten denken.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Lady1234 schreef:
25 mar 2024 18:02
Misschien is dit iets voor haar?

https://nl-alarmering.nl/pakketten/alarm-meldkamer/

Ken dat verder niet, dus geen idee wat het kost enzovoort.
Die had ik ook gezien. Dit is alleen een meldkamer waar je zelf moet opgeven wie ze dan moeten bellen. En dat is nu juist het probleem.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Nijogeth schreef:
25 mar 2024 19:05
Meestal kan zoiets via de wijkverpleging geregeld worden. Die kunnen dan de contactpersoon zijn die gealarmeerd wordt.
Nee, die doen het dus niet als de persoon geen zorg bij hen afneemt.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ivo.w schreef:
25 mar 2024 19:31
Het is in mijn ogen logisch dat thuiszorg-organisaties geen alarmopvolging doen voor iemand die bij hen geen cliënt is en waardoor ze derhalve geen cliëntendossier paraat hebben.
Om juist te kunnen handelen na het opvolgen van een alarmering is het nogal van belang om op de hoogte te zijn van de actuele status rond medicijngebruik, of de persoon bekend is met diabetes, andere ziekten die van invloed kunnen zijn. Als een cliënt op regelmatige basis door de thuiszorg bezocht wordt, wordt daarvan binnen de organisatie een dossier bijgehouden. Bij een cliënt die niet regelmatig bezocht wordt is er een grote kans dat de beschikbare informatie niet altijd actueel is, wat gevolgen heeft voor de (juiste) afhandeling van een 'oproep'.

Daarnaast heeft de thuiszorgorganisatie bij iemand die geen cliënt is ook nog het issue van "toegang tot de woning" na alarmering.

Wil je extern iets regelen zul je aan een private zorgverlener moeten denken.
Ja, precies wat je zegt.

Echter, stel dat ze thuiszorg moet hebben om te wassen / aankleden etc, dan maken ze ook een dossier aan. Waarom kan het dan niet voor persoonsalarmering?

Toegang tot de woning is geen probleem. Dat doe je met een sleutelkluisje naast de voordeur, dat eist de thuiszorg ook voor hun klanten die b.v. niet naar de deur kunnen komen.

Maar het is zoals het is. En wat betreft je laatste regel, ik ben dus op zoek naar een private aanbieder voor de opvolging in Lunteren en die kan ik niet vinden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of nog maar eens met moeder rond de tafel gaan zitten om een en ander te bespreken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je moet zoeken naar professionele alarmopvolging. Met de indicatie van de huisarts zou dat moeten lukken.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Undutchable schreef:
25 mar 2024 20:09
Ja, precies wat je zegt.

Echter, stel dat ze thuiszorg moet hebben om te wassen / aankleden etc, dan maken ze ook een dossier aan. Waarom kan het dan niet voor persoonsalarmering?
Omdat er voor uitsluitend alarmopvolging niet op regelmatige basis iemand bij de cliënt over de vloer komt. Zoals ik al schreef is er daardoor groot risico dat het dossier incompleet zal zijn. Met alle mogelijke gevolgen van dien.
Het is heel begrijpelijk dat de zorgorganisatie niet de risico's op zich neemt die samen gaan met een gebrekkige dossier opbouw.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En heb maar sowieso geen hoge pet op van die alarmopvolging door de thuiszorg.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
25 mar 2024 23:00
En heb maar sowieso geen hoge pet op van die alarmopvolging door de thuiszorg.
Waarom niet?
Mijn tante had door een val niet tijdig de pillen uit dispenser gehaald, en thuiszorg kwam op eigen initiatief polshoogte nemen.
Was zo'n kastje:
https://www.zorgvannu.nl/innovaties/sli ... dispensers
Ik zie geen reden, waarom alarmknop indrukken slechter afgehandeld zou worden.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door BL2 »

Zeer goede ervaringen mee. De meldkamer en thuiszorg kwamen snel en goed in actie toen het alarm ging.
Tevens was hun advies af en toe zelf tijdens bezoek het alarm in te drukken als test. Daarop werd altijd binnen seconden gereageerd door de meldkamer.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
25 mar 2024 23:00
En heb maar sowieso geen hoge pet op van die alarmopvolging door de thuiszorg.
Mijn ervaring is totaal anders. Op meldingen werd meermaals heel snel gereageerd, en ook het negeren van de slimme medicijnwekker gaf direct actie.

Voor TS is de beste oplossing toch nog eens met moeder praten. Als familie niet kan/ mag, zijn er wellicht vrienden of buren die als aanspreekpunt kunnen en willen fungeren. En als moeders "nee" blijft zeggen, is de harde conclusie dat er op het moment dat ze het hard nodig heeft geen hulp zal komen.... hopelijk zal dat niet de uitkomst zijn.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
26 mar 2024 08:46
En als moeders "nee" blijft zeggen, is de harde conclusie dat er op het moment dat ze het hard nodig heeft geen hulp zal komen.... hopelijk zal dat niet de uitkomst zijn.
Dat zou bij mij uitdraaien op een leugentje om bestwil. Laat de alarmcentrale maar gewoon de familie bellen

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja... dat denk ik ook. Liever achteraf aan moeders uitleggen dat de familie tóch gebeld is dan moeders (al dan niet met diezelfde familie...) moeten begraven.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door witte angora »

Undutchable schreef:
25 mar 2024 17:54
Het alarm is het probleem niet, de opvolging wel. Mijn moeder wil pertinent niet dat haar familie gebeld wordt door de alarmcentrale voor de opvolging.
Maar mag jij zelf dan wel gebeld worden, of ook niet?

Overigens, toen mijn vader een eenzijdig ongeluk had, werd de familie (ik dus) gewoon door de politie gebeld. Ook al was mijn zus gemachtigd, en werd het ruzie met een van de andere broers, want de politie had haar moeten bellen. Ja nou, ze belden mij omdat ze dat niet wisten. Je moeder zal er gewoon rekening mee moeten houden dat niet alles 'volgens plan' zal verlopen.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Nijogeth schreef:
25 mar 2024 20:46
Je moet zoeken naar professionele alarmopvolging. Met de indicatie van de huisarts zou dat moeten lukken.
En dat kan ik nu net niet vinden. Mijn hoop is dat iemand hier me een pointer kan geven.

En anders zal het idd familie worden denk ik.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door witte angora »

Kwestie van een openhartig gesprek en goede afspraken maken. Als iedereen weet wie er gemachtigd is, en weet hoe de gemachtigde is te bereiken, dan ben je al een heel eind. Als de wensen van je moeder dan ook bij iedereen bekend zijn, dan kan dat ook al op voorhand doorgegeven werden, ook al is de gemachtigde nog niet in beeld. Dan kunnen de medici daar in ieder geval al op anticiperen, ook al moeten ze nog 'groen licht' krijgen.

Plaats reactie