Opvolging bij persoonsalarmering

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Ik heb me even wat meer verdiept in de situatie als de familie toch zelf de opvolging doet.

De alarmcentrales die de contactpersonen bellen stellen daar wel eisen aan:
  • - minimaal 3 personen die in volgorde gebeld kunnen worden. Omdat ze ook wel eens met vakantie zijn heb je er dus al meer nodig;
    - moeten binnen 20 minuten ter plaatse kunnen zijn.
Het tweede punt lukt ons als familie al niet, omdat we gewoon niet 3 mensen in de buurt hebben wonen.

En om anderen te vragen vind ik wel wat van. Het heeft een behoorlijke impact op je (sociale) leven. Familie heeft dat wel voor elkaar over maar om dat van vrienden te vragen... In feite loop je dan altijd stand-by. Voor vakantie, weekendje weg, andere afwezigheid moet je dingen regelen.

Daarom heb ik ik het liefst professionele opvolging.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door witte angora »

Undutchable schreef:
26 mar 2024 10:51
IFamilie heeft dat wel voor elkaar over maar om dat van vrienden te vragen...
Eerlijk gezegd zou ik daar niet te stellig over zijn. De gemachtigde van mijn vader woonde zo'n 80 kilometer ver weg. Was nog niet eens zo'n heel groot probleem. Werd wel een probleem toen er een andere noodsituatie was (ging niet over mijn vader, ander familielid) en mevrouw niet van plan was direct die kant op te rijden. Staan er twee politieagenten en een broer en schoonzus bij de woning te wachten, en niemand had de sleutel. Mevrouw wenste pas 's middags die kant op te komen, het kwam niet zo goed uit op dat moment. Uiteindelijk bleek een buurvrouw twee deuren verder de sleutel te hebben. Nota bene was het de werkgever die alarm sloeg.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

witte angora schreef:
26 mar 2024 10:58
Undutchable schreef:
26 mar 2024 10:51
IFamilie heeft dat wel voor elkaar over maar om dat van vrienden te vragen...
Eerlijk gezegd zou ik daar niet te stellig over zijn. De gemachtigde van mijn vader woonde zo'n 80 kilometer ver weg. Was nog niet eens zo'n heel groot probleem. Werd wel een probleem toen er een andere noodsituatie was (ging niet over mijn vader, ander familielid) en mevrouw niet van plan was direct die kant op te rijden. Staan er twee politieagenten en een broer en schoonzus bij de woning te wachten, en niemand had de sleutel. Mevrouw wenste pas 's middags die kant op te komen, het kwam niet zo goed uit op dat moment. Uiteindelijk bleek een buurvrouw twee deuren verder de sleutel te hebben. Nota bene was het de werkgever die alarm sloeg.
Maar dat heeft niet echt met mijn vraag te maken toch?

Ik houd het graag bij het onderwerp, heb al te veel topics zien ontsporen op dit forum.

Ik hoop dat iemand me kan verwijzen naar een professionele opvolging.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door witte angora »

Het heeft juist wel met je vraag te maken. Er zal een contactpersoon moeten zijn met een sleutel die zo dicht mogelijk bij je moeder woont. In geval van een alarmcentrale zelfs 3 personen. Familie of geen familie maakt niet uit; belangrijk is dat in geval van nood de hulpverlening de woning in kan.

Zolang je niet voldoende personen kan geven zal geen enkele professionele hulpverlening iets voor je kunnen betekenen. Geen idee eigenlijk of er wettelijke normen voor gelden. Zo ja, dan zijn ze daar stuk voor stuk aan gebonden, en kunnen ze er op aan worden gesproken als ze hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben even op zoek gegaan voor je. Er blijken, volgens een rapport uit 2021, aardig wat knelpunten te liggen. Herken je jullie situatie toevallig in dit rapport? In dat geval is het zaak uit te zoeken hoe je dingen goed geregeld kunt krijgen.

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... d3aa77/pdf

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Lowieze »

Undutchable schreef:
26 mar 2024 10:51
Ik heb me even wat meer verdiept in de situatie als de familie toch zelf de opvolging doet.

De alarmcentrales die de contactpersonen bellen stellen daar wel eisen aan:
  • - minimaal 3 personen die in volgorde gebeld kunnen worden. Omdat ze ook wel eens met vakantie zijn heb je er dus al meer nodig;
    - moeten binnen 20 minuten ter plaatse kunnen zijn.
Het tweede punt lukt ons als familie al niet, omdat we gewoon niet 3 mensen in de buurt hebben wonen.

En om anderen te vragen vind ik wel wat van. Het heeft een behoorlijke impact op je (sociale) leven. Familie heeft dat wel voor elkaar over maar om dat van vrienden te vragen... In feite loop je dan altijd stand-by. Voor vakantie, weekendje weg, andere afwezigheid moet je dingen regelen.

Daarom heb ik ik het liefst professionele opvolging.
Moeilijke situatie. Meestal wordt er vanuit gegaan dat familie, buren of vrienden in de buurt gealarmeerd kunnen worden. Zelfs als je wel een contract met een zorginstantie hebt, kan het zijn dat zij als sleutelhouder door de zorgcentrale ingeschakeld worden.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

witte angora schreef:
26 mar 2024 11:38
Ben even op zoek gegaan voor je. Er blijken, volgens een rapport uit 2021, aardig wat knelpunten te liggen. Herken je jullie situatie toevallig in dit rapport? In dat geval is het zaak uit te zoeken hoe je dingen goed geregeld kunt krijgen.

https://open.overheid.nl/documenten/ron ... d3aa77/pdf
Dank je. Het staat precies in paragraaf 2.6

"In veel regio’s is er geen regionale beschikbaarheidsfunctie voor personenalarmering."

In sommige regio's mag je van de huisartsenpost gebruik maken voor de opvolging, maar in Lunteren zo te zien niet.

Het is dus wel een bekend probleem.

Verder gaat het rapport veel over de vergoedingen die je wel of niet kan krijgen.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, het rapport bespreekt alle knelpunten. Er is op meerdere vlakken nog aardig wat werk te doen. Wat je zou kunnen doen is dit topic bij de redactie aanmelden. Ik denk dat dit wel eens een serieus onderwerp voor een uitzending zou kunnen zijn. Niet dat het dan allemaal meteen opgelost is, maar dit onder de aandacht brengen kan misschien wel bijdragen om verbeteringen sneller door te voeren.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lunteren... is er daar ook niet een kerkelijke mogelijkheid? Soms zijn er lokale christelijke "helpende handen-stichtingen" ofzo.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Al googelend zag ik dat er wel wat aanbieders zijn wasrbij een melding direct naar een meldkamer wordt doorgeschakeld, maar daarmee is het dan ook wel gedaan. Die meldkamer schakelt dan een contactpersoon of de 112-hulpdiensten in. Daarmee bent u ook niet echt geholpen.

Wat voor soort alarmopvolging zou er gewenst zijn? Het komt toch al gauw neer op binnengaan van de woning en uw moeder geruststellen en/of weer op de been helpen, als het al niet gaat om wat intensievere lijfgebonden zorgtaken. Dat zijn natuurlijk niet de taken die een normale alarmopvolging doet. Die rijden langs, constateren eventueel brand of inbraak en bellen 112.

Het lijkt erop dat de opvolging die u wilt, alleen gegeven kan worden door een thuiszorgorganisatie, maar dat uw moeder daarvoor nog “te goed” is. Een heel vervelende situatie die enorm belastend is voor de mantelzorgende kinderen, vooral als ze niet naast de deur wonen.
Is er iets te bereiken met bv twee korte dagelijkse telefoontjes of berichtjes? U moeder moet dat natuurlijk wel willen. Ideaal is het niet, maar in combinatie met bv een sleutel bij de buren, duurt het dan hooguit uren ipv dagen voor er hulp geboden kan worden.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of wellicht zo’n min of meer professionele telefooncirkel?

https://www.humanitas.nl/programmas/telefooncirkel/

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik heb het op de eerste pagina al eerder aangegeven, hebt u al bij een particulier beveiliging organisatie geïnformeerd of ze in deze vorm van alarmopvolging iets kunnen betekenen?

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Nevyn schreef:
26 mar 2024 16:53
Ik heb het op de eerste pagina al eerder aangegeven, hebt u al bij een particulier beveiliging organisatie geïnformeerd of ze in deze vorm van alarmopvolging iets kunnen betekenen?
Je bedoelt een bewakingsbedrijf als Securitas of Vigilat? Daar heb ik ook gekeken. Die doen wel alarmopvolging maar dan voor inbraak, brand, etc. geen medische dingen.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Erthanax schreef:
26 mar 2024 12:05
.....
Het lijkt erop dat de opvolging die u wilt, alleen gegeven kan worden door een thuiszorgorganisatie, maar dat uw moeder daarvoor nog “te goed” is. Een heel vervelende situatie die enorm belastend is voor de mantelzorgende kinderen, vooral als ze niet naast de deur wonen.
Is er iets te bereiken met bv twee korte dagelijkse telefoontjes of berichtjes? U moeder moet dat natuurlijk wel willen. Ideaal is het niet, maar in combinatie met bv een sleutel bij de buren, duurt het dan hooguit uren ipv dagen voor er hulp geboden kan worden.
Ja, ze is te goed voor thuiszorg. En we spreken haar sowieso iedere dag wel. Het is niet dat we haar dagen niet zien of zo. Het gaat echt om als ze alleen is, er wat gebeurt en ze niet de telefoon kan pakken.

En het heeft ook een psychologisch effect natuurlijk, dat haar geruststelt.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Moneyman schreef:
26 mar 2024 12:02
Lunteren... is er daar ook niet een kerkelijke mogelijkheid? Soms zijn er lokale christelijke "helpende handen-stichtingen" ofzo.
Daar ga ik ook nog even achteraan.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door 16again »

Undutchable schreef:
26 mar 2024 10:51
- moeten binnen 20 minuten ter plaatse kunnen zijn.[/list]
Hoe sneller hoe beter.
Maar 1 uur is niet zo lang, vergeleken met 3 dagen op de grond liggen

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik hoor net een reclame van seniorservice.nl, die beloven verder te gaan dan anderen. Misschien eens bellen?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door marnix »

hmm, lastig, ik heb me, na twee uur op de vloer gelegen te hebben, er eens in verdiept,
Uiteindelijk is mijn conclusie dat ik eigenlijk altijd mijn foon bij me moet hebben, maar dat is gesjouw en ik vergeet het soms, best irri hoor, zo'n ding om je nek de hele dag,
Uiteindelijk uitgekomen bij "mijn sos noodknop" ,
Werkt met telefoonkaartje, prepaid, en wat voor mij belangrijk was, zonder abonnementskosten,
Het is een kleine lichte soort sleutelhanger, die zowel aan een nekkoord kan als in een soort polsbandje,
Er staat een aantal tel.nummers in die op ingestelde volgorde gebeld worden, ook krijgen ze allen een sms bericht, bij activering (knop of val) belt het ding de eerste op de lijst, je hebt telefonisch contact,
Ik realiseer me dat dit systeem ook nadelen heeft, bv als ie een voicemail krijgt registreert hij dat toch als "gelukt" en gaat niet naar het volgende nummer,
Ik begrijp dat een apparaatje als dit uw vraag niet beantwoordt, u zoekt een wat meer thuiszorgachtig iets, maar het is misschien een overweging waard.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

Moneyman schreef:
26 mar 2024 21:47
Ik hoor net een reclame van seniorservice.nl, die beloven verder te gaan dan anderen. Misschien eens bellen?
Ik heb ze gebeld. Doen helaas geen opvolging bij personenalarmering.

Bedankt voor het meedenken

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Opvolging bij persoonsalarmering

Ongelezen bericht door Undutchable »

marnix schreef:
27 mar 2024 11:09
.....
Ik begrijp dat een apparaatje als dit uw vraag niet beantwoordt, u zoekt een wat meer thuiszorgachtig iets, maar het is misschien een overweging waard.
Nou, als dat met die opvolging allemaal niet lukt, dan is dit denk ik best een optie hoor. Voicemail is idd een dingetje maar als iedereen ook een SMS krijgt...

Heb je een productnaam en een linkje voor me?

Plaats reactie