Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Een Wiskunde Student
Berichten: 215
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Tjapko schreef:
27 mar 2024 19:42
Goededag,

Ik ben erachter gekomen dat ik een aansluitwaarde heb van 3x35A in mijn huurhuis. Heel veel verstand heb ik er niet van, maar na een beetje onderzoek lijkt me dat dit ver boven mijn behoeftes zijn. Gemiddeld verbruik ik per jaar namelijk een kleine 4000 kWh. Ik wil deze terug laten zetten naar 3x25A, dit zou veel schelen in mijn energiekosten.

Nu mag ik dit aan laten passen van de verhuurder, alleen ik moet het "mogelijk" in orginele staat terug opleveren (fijn inderdaad dat ze het zo open laten). Dit zou dus "mogelijk" betekenen dat ik 2x omzetten moet betalen. Om het naar 3x25A te zetten wil ik best betalen, maar ik zou het apart vinden als ik het terug moet laten zetten. 3x35A lijkt me namelijk veel te veel voor elke nieuwe bewoner van het pand.

Kunnen ze dit zomaar verlangen? en als dit zo is, moet ik dan niet van te voren duidelijkere afspraken maken?

Groetjes
ik zou het gewoon aanpassen . Dat kost je nu 272 euro, als je bij Liander zit

Grote kans dat de verhuurder niet eens op hoogte is dat de aansluiting nu 3*35A is. Dit is namelijk best groot voor een gewoon woonhuis en 3*25A is de standaard ( bij 3 fase aansluiting dan).

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

peter17111962 schreef:
29 mar 2024 08:34
Als U werkelijk uw woning in originele staat moet opleveren dan wil dat dus ook zeggen dat U die
glasvezel aansluiting ook moet verwijderen want die lag er ook niet toen U die woning ging huren.
En dan ook niet vergeten om die coaxkabels voor TV weer aan te laten sluiten net als die vaste
telefoon aansluiting.
Een woningverbetering is altijd toegestaan. Glasvezel aanleg in de meterkast is geen enkel probleem.

Maar heeft u de coax kabel naar de huiskamer eruit getrokken en een netwerk kabel in die goot getrokken, dan moet dat inderdaad herstelt worden wanneer de huurperiode eindigd.

Zo moeilijk is het echt allemaal niet. Even overleggen met de eigenaar kan straks een hoop ellende schelen. Want zolang de woning niet hersteld is, wordt de huur in rekening gebracht.

Dus laat het er niet op aankomen, anders hebben we straks een topic dat iemand slachtoffer is van de wachtlijsten van Liander want dan duurt het tot wel een half jaar voor het herstelt kan worden, drukte, personeelsgebrek en al die tijd moet de huur doorbetaald worden...

Muskiet
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:21

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Muskiet »

Ja de verhuurder mag in de meeste gevallen originele staat eisen. Maar dat geld natuurlijk ook weer niet voor alles. U heeft vast niet meer het originele behang.... ect. Had u ernaar gekeken toen u het pand ging huren ? Staat het ergens dat u een pand huurt met een 3x35 aansluiting ? Als u het wijzigt, en er komt later een andere huurder in, is er waarschijnlijk niemand die hier naar kijkt. Wel of u een muur afgebroken heeft wat een kamer minder is dan bij aanvang van uw huurperiode. Mogelijk heeft een eerdere huurder zich iets aan laten smeren door een klusjes man, en is het nooit in originele staat teruggebracht toen u het ging huren. Ik vraag me dus af... wat is origineel? Gewoon aanpassen en eventueel de kosten voor het origineel maken voor lief nemen. Tenzij u op korte termijn denkt te gaan verhuizen. Woont u daar goed en blijft u er nog 5 jaar wonen? dan gewoon aanpassen. Dus zelf even een afweging maken, en je niet druk maken.

Tjapko
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2024 19:31

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Tjapko »

Nijogeth schreef:
28 mar 2024 20:49
Iemand heeft toch ooit die zwaardere aansluiting geregeld? Of denk je dat die er per ongeluk is gekomen? De conclusie is dus dat in het verleden iemand dacht die nodig te hebben of deze nodig heeft gehad. Dat kan dus weer voorkomen.
6 Jaar geleden is alles gerenoveerd, we zitten boven een winkel (aparte aansluiting). Dus ik denk dat ze daarvanuit zijn gegaan. Ik woon in een appartementencomplex, paar bewoners gesproken die het ook hebben laten omzetten. Mij lijkt het dus dat ze destijds een te hoge aansluiting hebben gemaakt.
BL2 schreef:
28 mar 2024 15:29
Als de verhuurder, lees eigenaar, dit zo wil hebben dan is het zo.
Dan moet je iets kopen, kan je zelf bepalen wat je met je eigendommen doet.
Sommige mensen kunnen (nog) niks kopen en hebben wel woonruimte nodig :)
Betekent ook niet dat de verhuurder alles kan maken.
Lady1234 schreef:
28 mar 2024 11:53
3-fasenaansluitingen elektriciteit
3 x 25 ampère
Dit is een standaard huisaansluiting, geschikt voor huishoudens met standaard apparatuur. Denk aan zonnepanelen, een inductiekookplaat, een warmtepomp (afhankelijk van het vermogen) en een laadpaal voor een elektrische auto.

Bron Enexis.
Ja dan zou 3x25A voldoene moeten zijn. Ik ga het in ieder geval in gang zetten. Het scheelt zoveel geld dat je het er wel snel uit hebt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peter17111962 schreef:
29 mar 2024 08:34
Als U werkelijk uw woning in originele staat moet opleveren dan wil dat dus ook zeggen dat U die
glasvezel aansluiting ook moet verwijderen want die lag er ook niet toen U die woning ging huren.
En dan ook niet vergeten om die coaxkabels voor TV weer aan te laten sluiten net als die vaste
telefoon aansluiting.
Zou ik zeker doen, op eigen kosten die veranderingen voordat je eruit gaat. En dan een dikke vinger opsteken naar de verhuurder als ie zegt dat je dat best had kunnen laten zitten en jezelf niet op kosten had hoeven jagen. Daar zal ie vast niet van terug hebben.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tjapko schreef:
29 mar 2024 10:59
Ja dan zou 3x25A voldoene moeten zijn. Ik ga het in ieder geval in gang zetten. Het scheelt zoveel geld dat je het er wel snel uit hebt.
Dat denk ik ook hoor en waarschijnlijk ga je de verhuurder er ook niet meer over horen. En als het dan nog teruggezet moet worden, dan ben je er alsnog financieel beter uitgekomen het te laten zitten.

Vervelenderitus
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2024 15:05

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Vervelenderitus »

Gewoon je waffel houden als je het huis uit ga. Geen slapende honden wakkermaken :shock:

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U huurt een woonhuis, geen bedrijfsruimte. 3x 25 is ruimschoots voldoende inclusief eventueel krachtstroom voor koken. Laten verlagen dus.
U hoeft dat niet terug te brengen bij verhuizing tenzij in uw contract iets staat dat u een bedrijfsruimte huurt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
29 mar 2024 09:26
Want zolang de woning niet hersteld is, wordt de huur in rekening gebracht.
Daar heeft de verhuurder uiteraard geen recht op. Gebruikelijk is een schadeclaim en verrekening met de borg. Als de huur is beëindigd kun je altijd storneren of de verhuurder blokkeren.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
30 mar 2024 13:00
Speedy123 schreef:
29 mar 2024 09:26
Want zolang de woning niet hersteld is, wordt de huur in rekening gebracht.
Daar heeft de verhuurder uiteraard geen recht op. Gebruikelijk is een schadeclaim en verrekening met de borg. Als de huur is beëindigd kun je altijd storneren of de verhuurder blokkeren.
Natuurlijk kan de verhuurder de huurder aansprakelijk stellen voor gederfde huurinkomsten indien de woning bij het beeindigen van het huurcontract niet in goede staat opgeleverd is.

Gebeurt vaak genoeg en wordt ook regelmatig toegekend door de rechtbank.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
30 mar 2024 13:37
alfatrion schreef:
30 mar 2024 13:00
Speedy123 schreef:
29 mar 2024 09:26
Want zolang de woning niet hersteld is, wordt de huur in rekening gebracht.
Daar heeft de verhuurder uiteraard geen recht op. Gebruikelijk is een schadeclaim en verrekening met de borg. Als de huur is beëindigd kun je altijd storneren of de verhuurder blokkeren.
Natuurlijk kan de verhuurder de huurder aansprakelijk stellen voor gederfde huurinkomsten indien de woning bij het beeindigen van het huurcontract niet in goede staat opgeleverd is.

Gebeurt vaak genoeg en wordt ook regelmatig toegekend door de rechtbank.
De verhuurder kan alleen zijn schade verhalen. Immers, de huurovereenkomst is beëindigd en dus kan hij op die grond daarvan de huurpremie niet innen. Als de woning wordt achtergelaten in een dusdanige staat dat deze onverhuurbaar is, dan heeft de verhuurder schade en dus kan hij de gemiste huurpremies als gevolg van de slechte staat van de woning als schade claimen. Hier hebben we het over een meter die mogelijk teruggezet wordt van 3x35A naar 3x25A. Een woning met een capaciteit van 3x25A is gewoon te verhuren, zodat gemiste huurpremies niet als schade kunnen worden verhaald. Twee keer de huurpremies innen is niet mogelijk. Het enige wat mogelijk zou kunnen is dat het omzetten van 3x25A naar 3x35A verhaalt zou kunnen worden.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Een Wiskunde Student schreef:
29 mar 2024 08:45
Tjapko schreef:
27 mar 2024 19:42
Goededag,

Ik ben erachter gekomen dat ik een aansluitwaarde heb van 3x35A in mijn huurhuis. Heel veel verstand heb ik er niet van, maar na een beetje onderzoek lijkt me dat dit ver boven mijn behoeftes zijn. Gemiddeld verbruik ik per jaar namelijk een kleine 4000 kWh. Ik wil deze terug laten zetten naar 3x25A, dit zou veel schelen in mijn energiekosten.

Nu mag ik dit aan laten passen van de verhuurder, alleen ik moet het "mogelijk" in orginele staat terug opleveren (fijn inderdaad dat ze het zo open laten). Dit zou dus "mogelijk" betekenen dat ik 2x omzetten moet betalen. Om het naar 3x25A te zetten wil ik best betalen, maar ik zou het apart vinden als ik het terug moet laten zetten. 3x35A lijkt me namelijk veel te veel voor elke nieuwe bewoner van het pand.

Kunnen ze dit zomaar verlangen? en als dit zo is, moet ik dan niet van te voren duidelijkere afspraken maken?

Groetjes
ik zou het gewoon aanpassen . Dat kost je nu 272 euro, als je bij Liander zit

Grote kans dat de verhuurder niet eens op hoogte is dat de aansluiting nu 3*35A is. Dit is namelijk best groot voor een gewoon woonhuis en 3*25A is de standaard ( bij 3 fase aansluiting dan).
Ja, gewoon doen. En ook niets afstemmen met de verhuurder. Waarom zou je dingen in overleg doen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit mijn hoofd: bij de opnamestaat die je krijgt als je het contract tekent, en die je krijgt als je de woning oplevert, staat toch echt niet iets over 3 x 25A of wat dan ook. Net zomin als er in staat of je glasvezel hebt of wat dan ook. Bij opleveren zal er zeer waarschijnlijk niet eens naar gevraagd of gekeken worden.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je moet natuurlijk sowieso toestemming van de verhuurder hebben, hoe weet deze anders of dit aanpassen wel op een veilige manier gebeurt? Kan anders net zo goed door een doe-het-zelver met twee linkerhanden aangepast zijn.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De hoofdaansluiting is toch verzegeld? Een doe-het-zelver kan de aansluitwaarde dan helemaal niet aanpassen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Erthanax schreef:
01 apr 2024 11:24
De hoofdaansluiting is toch verzegeld? Een doe-het-zelver kan de aansluitwaarde dan helemaal niet aanpassen.
Dat kan natuurlijk wel, je wil niet weten wat een netbeheerder soms aantreft.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die aansluitwaarde moet ook administratief gewijzigd worden anders betaal je nog de hoofdprijs

Plaats reactie