Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Ik_weet_niet_alles
Berichten: 943
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Volgens mij heeft het OV een vervoersplicht. De chauffeur had TS er op moeten wijzen dat deze bij een controle een boete kan verwachten. Dan had TS nog de keuze gehad tussen wel of niet meereizen.

ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
30 mar 2024 16:53
Ik lees nergens dat TS het over een pinpas heeft, kan dus ook een OV-pas geweest zijn.
Ze schrijft 'wel geld op je rekening'. En bovendien zitten er meerdere OV chiplezers in de bus, doet de ene het niet, doet de andere het vaak wel. Als geen enkele chiplezer werkt, nemen ze passagiers gewoon mee.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
30 mar 2024 18:12
Volgens mij heeft het OV een vervoersplicht. De chauffeur had TS er op moeten wijzen dat deze bij een controle een boete kan verwachten. Dan had TS nog de keuze gehad tussen wel of niet meereizen.
Laat nu juist de buschauffeur ook belast zijn met de controle. Bij de tram en metro ligt de controle taak bij de controleploegen. Controleploegen op de bus zijn er maar zelden, bv om types welke via de achterdeur naar binnen glippen te controleren.....

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 943
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

BL2 schreef:
31 mar 2024 11:21
Ik_weet_niet_alles schreef:
30 mar 2024 18:12
Volgens mij heeft het OV een vervoersplicht. De chauffeur had TS er op moeten wijzen dat deze bij een controle een boete kan verwachten. Dan had TS nog de keuze gehad tussen wel of niet meereizen.
Laat nu juist de buschauffeur ook belast zijn met de controle. Bij de tram en metro ligt de controle taak bij de controleploegen. Controleploegen op de bus zijn er maar zelden, bv om types welke via de achterdeur naar binnen glippen te controleren.....
Dat lijkt mij sterk. Ik heb nog nooit een chauffeur meegemaakt die voordat hij gaat rijden eerst alle vervoersbewijzen gaat controleren. Daar heeft de RET juist controleurs voor aangesteld.

Aygulf
Berichten: 380
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Aygulf »

Esther1972 schreef:
28 mar 2024 16:11
Ik vraag mezelf af wanneer het niet lukt met inchecken in de bus maar je wel geld op je rekening hebt je de bus uitgezet kan worden. Vanmorgen half 8 wilde ik naar mijn werk . De bus arriveert en ik stap in . Het apparaat weigert mijn pas te scannen. Dus ik zeg dat is vreemd doe dan maar een kaartje. Nee dat kon niet. En werd gedwongen de bus te verlaten. Ben 52 jaar. Onderweg naar werk. Ik wil betalen maar word geweigerd in de bus. Waardoor cliënten op het werk uren in een vieze inco gelegen hebben. Ik moest maar gaan lopen zei de bestuurder. Van Ridderkerk naar Rotterdam. Na jaren en duizenden euro's betaald te hebben aan de ret . Plus bij foutieve uitcheck haalt de ret even 17 euro van je rekening af .maar wel mij uit de bus zetten in de regen . Ik vraag me af of dit de nieuwe gang van zaken is in Nederland?
Dit is helemaal niet de "nieuwe gang van zaken in Nederland". Chauffeurs hebben al heel lang geen contant geld in de bus. Wel zo veilig! U kunt met de OV kaart, de pinpas en creditcard betalen. Ik snap dat u baalt maar begrijp niet wat uw leeftijd, het weer, uw uitgaven in het verleden en uw werk en klanten ermee te maken hebben. Verwachtte u dan dat de chauffeur zou aanbieden u dan maar gratis mee te nemen? U had een probleem (hartstikke vervelend) maar nu is de chauffeur de boosdoener..

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
31 mar 2024 12:47
...Dat lijkt mij sterk. Ik heb nog nooit een chauffeur meegemaakt die voordat hij gaat rijden eerst alle vervoersbewijzen gaat controleren. Daar heeft de RET juist controleurs voor aangesteld......et naleven van de huisregels
Gewoon als toezichthouder belast met controle op huisregels. Eén ervan is dat je voorzien moet zijn van een geldig vervoerbewijs. Doet de chauffeur dat niet bij het instappen, dan kijkt deze of je incheckt.
Ooit wel eens toegesproken door een buschauffeur welke vond dat ik te vroeg uitcheckte...........

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik_weet_niet_alles schreef:
30 mar 2024 18:12
Volgens mij heeft het OV een vervoersplicht. De chauffeur had TS er op moeten wijzen dat deze bij een controle een boete kan verwachten. Dan had TS nog de keuze gehad tussen wel of niet meereizen.
Volgens mij rammelt dit aan alle kanten.
Wat ik wel weet:
- De reiziger is verantwoordelijk voor een geldig vervoer bewijs
- Volgens mij mag de chauffeur niet zeggen dat zwart rijden toegestaan is (want dat suggereer je dus)
- Niet (kunnen) inchecken is dus geen geldig vervoer bewijs
- Bij de RET (of dat nu hier of daar is) worden geen vervoerbewijzen meer verkocht in de bus.

En je kunt meerdere kaarten gebruik om te reizen. Zelf heb ik een OV Chip kaart (omdat er een abonnement op staat), meerdere bank passen en een Credit card. Er is er altijd wel een die werkt. Nog nooit problemen gehad want de OV Chip kaart werkt altijd goed.

Speedy123
Berichten: 1223
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lowieze schreef:
30 mar 2024 16:53
Ik lees nergens dat TS het over een pinpas heeft, kan dus ook een OV-pas geweest zijn.
Precies. de pas van TS wilde niet scannen, wat voor pas het is weten we niet. En de bus verkoopt geen kaartjes meer dus niet scannen is uitstappen.

Om dergelijke problemen te voorkomen zal je dus met een reserve pas moeten reizen. Echter hou er wel rekening mee dat de RET ook binnenkort met de OV pas gaat stoppen dus zal je in de toekomst je PIN pas bij je moeten hebben en een creditcard dan wel telefoon met Apple of Google pay als reserve waarmee je kan betalen voor je reis. Anders sta je in het geval van een pasprobleem zo weer buiten terwijl je naar je werk moet.

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, dan sta je weer buiten. Het is de verantwoordelijkheid van de reiziger dat deze een geldig vervoersbewijs heeft.
Een buschauffeur welke toestemming geeft dan maar zonder vervoersbewijs te reizen pleegt gewoon fraude bij zijn werkgever, met alle evt gevolgen.

In de supermarkt lukt het immers ook niet, omdat de pin niet werkt, dan maar met boodschappen gratis naar buiten te lopen.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door 16again »

De buschauffeur kon TS ook gewoon op risico van TS meenemen. Volgt er dan controle, dan kan TS bezwaar maken tegen de boete , of bij werkgever aankloppen voor vergoeding.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat mag die chauffeur natuurlijk helemaal niet. En waarom zou het probleem van TS het probleem van de chauffeur moeten worden?

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom is zwartrijden het probleem van de chauffeur?

Thijs124
Berichten: 708
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zwartrijden met toestemming van de chauffeur kan mogelijk het einde van zijn dienstverband worden.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door 16again »

Welke zwartrijder vraagt de chauffeur om toestemming?

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door witte angora »

TS.

Onkruid71
Berichten: 2707
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Nou ik heb het wel eens meegemaakt, dat het oplaad punt op de bushalte het niet deed, en ook in de bus niet. Dichtsbijzijnde oplaadpunt was 2 km verderop.
En dat was nog niet open.
Dat maakt het niet makkelijker om het openbaar vervoer te nemen dan, niet betrouwbaar genoeg om naar je werk te gaan in die tijd, en zeker omdat de situatie geen uitzondering was.

ZeerPrivé
Berichten: 5477
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
02 apr 2024 23:02
Welke zwartrijder vraagt de chauffeur om toestemming?
TS niet, maar de chauffeur vindt meerijden zonder betalen niet OK, dus uitstappen.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eigenlijk ging TS ervan uit wél mee te kunnen, ook al lukte het inchecken niet.
Esther1972 schreef:
28 mar 2024 16:11
Ik moest maar gaan lopen zei de bestuurder. Van Ridderkerk naar Rotterdam. Na jaren en duizenden euro's betaald te hebben aan de ret . Plus bij foutieve uitcheck haalt de ret even 17 euro van je rekening af .maar wel mij uit de bus zetten in de regen . Ik vraag me af of dit de nieuwe gang van zaken is in Nederland?

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door BL2 »

Zullen we er maar over stoppen, Esther is het topic al lang vergeten......

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Dirkie »

Speedy123 schreef:
02 apr 2024 14:56
Lowieze schreef:
30 mar 2024 16:53
Ik lees nergens dat TS het over een pinpas heeft, kan dus ook een OV-pas geweest zijn.
Precies. de pas van TS wilde niet scannen, wat voor pas het is weten we niet. En de bus verkoopt geen kaartjes meer dus niet scannen is uitstappen.

Om dergelijke problemen te voorkomen zal je dus met een reserve pas moeten reizen. Echter hou er wel rekening mee dat de RET ook binnenkort met de OV pas gaat stoppen dus zal je in de toekomst je PIN pas bij je moeten hebben en een creditcard dan wel telefoon met Apple of Google pay als reserve waarmee je kan betalen voor je reis. Anders sta je in het geval van een pasprobleem zo weer buiten terwijl je naar je werk moet.
Dat lijkt met sterk. Je kunt een abonnement alleen op een OV Chipkaart zetten. Dat kan niet op een bankpas of creditcard. De OV Chipkaart (misschien in een nieuwe vorm) zal dus wel blijven bestaan.

Plaats reactie