Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door BL2 »

Cro schreef:
31 mar 2024 17:16

Maar zou je €0.13 daling aanhouden voor elektriciteit en €0,17 voor gas, dit is de daling bij mijn leverancier tussen 1 januari 2024 en vandaag, dan zit je bij een gemiddeld verbruik volgens het nibud bij een rijtjes woning met 2 personen op €370 besparing op elektriciteit en €201 euro op gas, terwijl je €60 meer gaat betalen aan vaste kosten.

In dat opzicht is de toonzetting van Eneco dus wel te begrijpen
Maar let op, de vaste lasten gaan nooit meer omlaag, maar de elektriciteit en gasprijs kunnen zo maar weer fors stijgen in deze instabiele markt.
Of je dan nog blij bent met deze toonzetting van Eneco.......

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Cro »

witte angora schreef:
31 mar 2024 19:06
Cro schreef:
31 mar 2024 17:16
BL2 schreef:
31 mar 2024 14:35

Of het nou om 1 euro gaat, of om 100, dat maakt daarbij niet zo veel uit.
In de praktijk maakt dat natuurlijk wel uit. Een euro per maand is vaak te verwaarlozen, ook al is de stijging procentueel enorm. 100 euro paar maand is voor velen een ramp, zelfs zou het een laag percentage betreffen.

In hoeverre dit hier uitmaakt is natuurlijk de vraag, de veranderingen in de andere tarieven worden namelijk niet gemeld.

Maar zou je €0.13 daling aanhouden voor elektriciteit en €0,17 voor gas, dit is de daling bij mijn leverancier tussen 1 januari 2024 en vandaag, dan zit je bij een gemiddeld verbruik volgens het nibud bij een rijtjes woning met 2 personen op €370 besparing op elektriciteit en €201 euro op gas, terwijl je €60 meer gaat betalen aan vaste kosten.

In dat opzicht is de toonzetting van Eneco dus wel te begrijpen denk ik, tenzij hun tarieven veel minder veranderen, in dit rekenvoorbeeld zou immers de energie rekening met €511 dalen, zelfs met deze gigantische prijsstijging.
In mijn geval zou het wel degelijk een aardig verschil maken. Zoals het er nu naar uitziet sluit ik van de zomer het verbruiksjaar af met een nota van 650 euro. Als de vaste kosten inderdaad met 5 euro per maand waren gestegen, dan was ik 60 euro per jaar meer kwijt, dus 710 euro. Dat is dan toch zo'n 9% van de nota. Nog los van de gestegen netbeheerderskosten ( een euro of 8, oftewel ca 90 euro). Dan komt de hogere energiebelasting er ook nog eens bij, dat zit ook al in die 710 euro. In totaal kom je dan op iets van 35-40% stijging. Daar kan een paar cent prijsverlaging echt niet tegen op: gas vml zo'n 175 m3 en elektra ca 1000 kWh.
Maar in jouw geval kan dat waarschijnlijk niet zomaar, want ik vermoed dat je een vast contract hebt, als je prijzen niet ook dalen. Bij een variabel contract zou je normaal gesproken de zelfde beweging zien als in mijn post, vaste kosten wat hoger, en de tarieven wat lager, waardoor uiteindelijk de rekening lager uitvalt.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ik heb een vast contract. Dat ging van de week dus even fout, maar dat is recht gezet. Desalniettemin, met dit verbruik zou ik er absoluut niet op vooruitgaan, met al die stijgingen van de vaste kosten plus allerlei belastingheffingen. Maar sowieso zijn de netbeheerderskosten ook gestegen. Daar heeft Eneco geen invloed op.

Het is dat het me op een of andere manier lukt om steeds zuiniger uit te komen, daardoor blijft alles redelijk gelijk.

Lady1234
Berichten: 27174
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een nota van € 650,00 per jaar is toch een schijntje?

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee, ik heb nooit veel betaald voor gas en licht. Maar dan kom je dus exact op dat punt uit: een verhoging van 5 euro per maand, oftewel 60 euro per jaar, is toch aardig wat. Geldt ook voor de netbeheerkosten, die ineens flink gestegen zijn, iets van 96 euro per jaar.

Cro
Berichten: 2079
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
31 mar 2024 19:35
Cro schreef:
31 mar 2024 17:16

Maar zou je €0.13 daling aanhouden voor elektriciteit en €0,17 voor gas, dit is de daling bij mijn leverancier tussen 1 januari 2024 en vandaag, dan zit je bij een gemiddeld verbruik volgens het nibud bij een rijtjes woning met 2 personen op €370 besparing op elektriciteit en €201 euro op gas, terwijl je €60 meer gaat betalen aan vaste kosten.

In dat opzicht is de toonzetting van Eneco dus wel te begrijpen
Maar let op, de vaste lasten gaan nooit meer omlaag, maar de elektriciteit en gasprijs kunnen zo maar weer fors stijgen in deze instabiele markt.
Of je dan nog blij bent met deze toonzetting van Eneco.......
Dat hangt van de ACM af, die reguleert deze tarieven immers, echter zolang bedrijfskosten in Nederland fors blijven stijgen verwacht ik inderdaad niet dat de ACM snel heel erg hard op de rem zal trappen.

Maar goed, zelfs dan heb je keuze genoeg. De grotere energie bedrijven zullen vaak wat conservatiever zijn, maar elders in de markt zul je vast leveranciers vinden die lagere vaste kosten rekenen, al dan niet met hogere variabele tarieven.

Hans Lieshout
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 aug 2009 00:17

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Hans Lieshout »

Tja met al die zonnepanelen verdienen ze minder aan de levering daarvan en dat lossen ze voor een deel op deze manier op. Ze doen het allemaal dus helaas pindakaas.

Wat een frustratie
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2024 18:46

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Wat een frustratie »

https://www.keuze.nl/nieuws/vaste-leve ... gL0lPD_BwE

Zo slecht doet Eneco het blijkbaar nog niet met de hoogte van hun vast recht. Het is voor klein verbruikers wel een dingetje om in je berekening mee te nemen zoals het artikel aangeeft.

Ik kan niet kiezen voor zonnepanelen als huurder van een appartement dat moet de woningbouwvereniging doen, maar als zij dat gaan doen weet ik niet hoe of het me dan als een soort blokverwarming door de strot geduwd wordt wat ik aan wie moet betalen….

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat een frustratie schreef:
01 apr 2024 19:19
Zo slecht doet Eneco het blijkbaar nog niet met de hoogte van hun vast recht. Het is voor klein verbruikers wel een dingetje om in je berekening mee te nemen zoals het artikel aangeeft.
Klopt, het was exact een van de dingen die ik vorig jaar meenam in de berekening toen ik me voor 3 jaar bij Eneco aanmeldde. En ik denk nog steeds dat het, financieel gezien, een verstandige keuze was. Een ander dingetje dat mee speelde is dat ik niet bij een energiecowboy wilde zitten, zeker niet vanwege de onzekerheid die er vorig jaar op meerdere vlakken speelde. Daarom wilde ik bij een van de grotere zitten, waarvan je mag hopen dat ze nog wat vlees op de botten hebben zitten.

Thijs124
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Eneco verhoogt vast kosten gigantisch

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik laat de berekening over aan gaslicht.com.
Al 11 jaar mijn jaarlijkse bonus verzorger.
Ze berekenen alles tot 2 decimalen achter de komma. Als je maar het verbruik en de teruglevering nauwgezet invult.

Plaats reactie