Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30140
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
04 apr 2024 09:06
Lady1234 schreef:
03 apr 2024 23:24
U ziet het allemaal een beetje verkeerd. ALS de lijfrente ingaat, moet dat direct zijn.
Maar dat is wat anders dan direct na het overlijden, zoals in die brief staat. NN maakt er een beetje een haastklus van, geeft je eigenlijk niet de tijd om de boel even goed op een rijtje te zetten. Geeft ook niet de nodige informatie, oftewel het bedrag. Geeft ook niet de voorwaarden die zij aan hun producten koppelen (waaronder die 2,50 kosten per storting). Ze willen dat je zo gauw mogelijk tekent zonder na te denken.
Maar je tekent nog geen contract he... je tekent er alleen voor dat een medewerker je verder gaat adviseren. Als dat niets oplevert, kan je toch gewoon alsnog elders terecht?

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ben weer thuis, met bericht van de notaris. Het is precies wat ik al dacht: net teveel om af te kopen, en te weinig om zelfs maar maandelijks uit te laten betalen.

Ik ga er dus geen heel circus van maken: gewoon een bankproduct bij degene met de hoogste rente en de laagste kosten, en dat voor de minimale termijn: 20 jaar. Tegen dat we zover zijn is kun je er toch ook geen rol drop meer van kopen (bestaat dat eigenlijk nog, een rol drop?). Beleggen en dergelijke gaat nauwelijks meer opleveren, terwijl er wel een risico aan vast zit. Dat is niks voor mij, en een paar centen meer of minder, daar maak ik met toch ook niet druk om.

Daarom stelde ik in dit topic dus de vraag of Nationale Nederlanden in haar recht stond niet te vertellen hoe hoog het saldo is. Het was dus niet terecht, en ik weet nu dus op hoofdlijnen wat ik ermee wil, en wat bij mij past. Zal van de week CB er even over contacten, kijken wat ze bieden, al hebben zij op dit moment de hoogste rente.

En die 2,50 stortingskosten per keer, dat is een zeer mooi rendement voor NN. Dat doen we dus maar niet.

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als het dan zo’n “gering” bedrag is, laat het dan één keer per jaar uitkeren en verder geen gedoe.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is inderdaad de richting waar de vlag nu heen waait ja.

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je niet beter wist, zou je veronderstellen dat u ten onrechte een boete hebt gekregen, in plaats van een erfenis.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Mk »

witte angora schreef:
04 apr 2024 19:38


En die 2,50 stortingskosten per keer, dat is een zeer mooi rendement voor NN. Dat doen we dus maar niet.
Waar haal je dat vandaan?

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het staat in ieder geval niet op deze vergelijkingssite.

https://www.bankenvergelijking.nl/aanvu ... 0uitkering.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Mk »

Ik vraag me echt af waar je de informatie van NN vandaan hebt gehaald. Volgens mij leggen ze het hier perfect uit https://www.nn.nl/Particulier/Pensioen/ ... pu-apo.htm

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lady1234 schreef:
04 apr 2024 23:28
Het staat in ieder geval niet op deze vergelijkingssite.

https://www.bankenvergelijking.nl/aanvu ... 0uitkering.
Dit is precies mijn ervaring. Maar misschien ligt het voor een nabestaandenlijfrente iets anders, dat weet ik niet.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
04 apr 2024 21:46
Als je niet beter wist, zou je veronderstellen dat u ten onrechte een boete hebt gekregen, in plaats van een erfenis.
Zou jij dan blij zijn met een erfenis? Ik had het liever anders gezien. Maar ik ben inderdaad niet blij met deze lijfrente. Nog los van het overlijden van de erflater. Ben ook helemaal niet blij met het feit dat we alles aan een notaris hebben moeten overlaten. En ben nog minder blij met wat ik vanmiddag allemaal gezien en gehoord heb, na alles wat er al was. Toch weer een paar dieptepunten erbij. En we zijn er nog lang niet.

Volgens mij was ik achteraf niet eens zoveel slechter af als ik beide nalatenschappen geweigerd had. Had een hoop stress gescheeld, en ik had al lang verder met mijn leven gekund.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Mk schreef:
04 apr 2024 23:28
Ik vraag me echt af waar je de informatie van NN vandaan hebt gehaald. Volgens mij leggen ze het hier perfect uit https://www.nn.nl/Particulier/Pensioen/ ... pu-apo.htm
Dit zijn alleen de fiscale en juridische regels. Er staat niks in over het product van NN. :wink:

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk eens aan, en deze informatie is nu ineens ook nieuw voor me, maar wel van toepassing.
De wet bepaalt wat je wel en niet mag met je lijfrente. Zo mag je het bedrag niet in één keer laten uitkeren (afkopen). Ook mag je de lijfrente niet schenken, verkopen of onderpand laten zijn bij bijvoorbeeld een geldlening. Doe je dat toch, dan heeft dat direct fiscale gevolgen. Koop je bijvoorbeeld de lijfrente af? Dan trekken wij de wettelijk verplichte inhoudingen af van de totale bruto uitkering. Daarnaast brengt de Belastingdienst een boete (revisierente) van maximaal 20% over die uitkering in rekening. Hierop zijn twee uitzonderingen. Je bent geen revisierente verschuldigd bij:

Afkoop bij langdurige arbeidsongeschiktheid. Daarbij geldt de voorwaarde dat de afkoopsom maximaal € 50.063,- (2024) bedraagt of het gemiddelde inkomen van de afgelopen 2 jaar als dat hoger is. Ook geldt de eis dat de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet is bereikt.
Daar ga ik dus toch even mee stoeien.

Mk
Berichten: 991
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Mk »

witte angora schreef:
05 apr 2024 01:30
Mk schreef:
04 apr 2024 23:28
Ik vraag me echt af waar je de informatie van NN vandaan hebt gehaald. Volgens mij leggen ze het hier perfect uit https://www.nn.nl/Particulier/Pensioen/ ... pu-apo.htm
Dit zijn alleen de fiscale en juridische regels. Er staat niks in over het product van NN. :wink:
Maar het zou toch wel raar zijn als dat product van NN daar niet aan voldoet….

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
05 apr 2024 01:36
Kijk eens aan, en deze informatie is nu ineens ook nieuw voor me, maar wel van toepassing.
De wet bepaalt wat je wel en niet mag met je lijfrente. Zo mag je het bedrag niet in één keer laten uitkeren (afkopen). Ook mag je de lijfrente niet schenken, verkopen of onderpand laten zijn bij bijvoorbeeld een geldlening. Doe je dat toch, dan heeft dat direct fiscale gevolgen. Koop je bijvoorbeeld de lijfrente af? Dan trekken wij de wettelijk verplichte inhoudingen af van de totale bruto uitkering. Daarnaast brengt de Belastingdienst een boete (revisierente) van maximaal 20% over die uitkering in rekening. Hierop zijn twee uitzonderingen. Je bent geen revisierente verschuldigd bij:

Afkoop bij langdurige arbeidsongeschiktheid. Daarbij geldt de voorwaarde dat de afkoopsom maximaal € 50.063,- (2024) bedraagt of het gemiddelde inkomen van de afgelopen 2 jaar als dat hoger is. Ook geldt de eis dat de AOW-gerechtigde leeftijd nog niet is bereikt.
Daar ga ik dus toch even mee stoeien.
Mee stoeien?

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Zo, ben er uit. Vanmiddag de belastingdienst gebeld, en wat ik in mijn laatste bericht aangaf bleek te kloppen. Het was voor hun ook even zoeken trouwens, geen alledaagse vraag. Met mijn inkomen, het bedrag van de lijfrente en het feit dat ik in de WAO zit hoef ik geen revisierente te betalen. De revisierente wordt overigens doorgaans door de BD zelf opgelegd naar aanleiding van de belastingaangifte van het jaar waarin je de lijfrente afkoopt. Daar staat, in dit geval, NN buiten.

Toen kwam de vraag hoe het met belastingen en dergelijke zit. En eigenlijk is dat ook alleen maar logisch: Nationale Nederlanden (in dit geval dan) moet volgens het hoogste belastingtarief inhouden. Dat geldt, denk ik (maar daar had ik niet naar gevraagd), ook voor de algemene heffingskorting. Volgend jaar, als ik aangifte doe, wordt het allemaal recht getrokken. Dan krijg ik dus de teveel betaalde inkomstenbelasting terug, en ook de teveel ingehouden algemene heffingskorting wordt verrekend. Het invullen van het aangifteformulier gaat allemaal vanzelf; je wordt vanzelf door de vragen heen geleid, en dan komt alles op zijn pootje terecht.

Wat de algemene heffingskorting betreft heb ik een mooie rekentool gevonden: https://www.berekenen.nl/inkomen/algeme ... -berekenen

Een berekening leert dat ik iets aan algemene heffingskorting in zal moeten leveren. Aan de andere kant: als ik zou kiezen voor een maandelijks/jaarlijks nabestaandenpensioen ben ik bij NN toch ook 50 euro kwijt, en bij CB 55 euro voordat er tot uitkering over wordt gegaan. Wat ik aan algemene heffingskorting in moet leveren is hooguit een paar tientjes meer, maar dan hoef ik niet meer de rest van mijn leven (minimaal 26 jaar) tegen een minimaal pensioentje aan te hikken dat ook nog eens jaarlijks extra werk met de inkomstenbelasting oplevert.

De medewerkster van de belastingdienst vond overigens dat ik erg goed op de hoogte was... :wink: :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De NN zal 36,97 procent belasting inhouden, plus 4,16 procent, ivm afbouw loonheffingskortingen.

De NN houdt uiteraard geen rekening met de heffingskortingen, want die gebruikt u al bij de WAO.

Ook zal de NN 5,32 procent ZVW inhouden.

Er wordt dus zeker niet teveel belasting betaald/ingehouden.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch is dit allemaal zo besproken bij de belastingdienst. Die ZVW klopt wel, maar dat zou ook ingehouden worden als ik een pensioentje aan zou kopen. Dat geldt ook voor de loonheffingskorting. Per saldo maakt het allemaal niet zoveel uit.

Maar eigenlijk is het absurd hoeveel we hier aan belastingen en alles betalen.

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als besproken zou zijn dat u recht zou hebben op loonheffingskortingen, is dat onjuist, of verkeerd begrepen.

U bent gewoon 46,75 procent kwijt van het geërfde bedrag.


In 2024 is de maximale algemene heffingskorting € 3.362 (dat was € 3.070 in 2023). Vanaf een inkomen van € 24.814 (dat was € 22.660 in 2023) wordt de algemene heffingskorting steeds lager.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
12 apr 2024 20:10
U bent gewoon 46,75 procent kwijt van het geërfde bedrag.
Maar dat ben ik ook kwijt als ik er een nabestaandenpensioen van zou kopen.

Lady1234
Berichten: 27153
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat me er om dat u veronderstelt belasting terug te krijgen, en dat is niet het geval.

En die € 50,00 of € 55,00 is éénmalig.

Maar het is allemaal verder niet van belang. Nu het zonder revisierente kan, is een flutbedrag afkopen misschien wel zo verstandig.

Plaats reactie