Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat is de haast? De notaris is nog bezig met de nalatenschap, zo ook een gevolmachtigde. En dan zijn er ook nog moeilijke zaken die uitgezocht moeten worden.

Men is erfgenaam, de rest komt, even geduld aub.

Die lijfrente is nog niet ingegaan, dus er komt een bedrag ter beschikking waarvoor een lijfrente aangekocht moet/kan worden.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb inderdaad geen haast. En alles komt inderdaad op zijn tijd. Eerst maar de reactie op mijn klacht afwachten, kan 10 werkdagen duren.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door 16again »

Bij nabestaande wordt ook nog een huis leeg gehaald. Kom je daar geen jaarlijks overzicht tegen?
Of laat NN maar wat aanbieden, dan kun je orde van grootte inschatten.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 943
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

witte angora schreef:
03 apr 2024 18:17
Je weet inderdaad niet alles... als de nabestaanden geen keuze maken zal de belastingdienst die wel gaan maken, over twee jaar. En dat gaat flink geld kosten.
Dan zal Nationale Nederlanden toch eerst met een voorstel of oplossing moeten komen anders zijn alle daaruit voortvloeiende gevolgen voor Nationale Nederland, dus ook de belastingclaim.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, ik moet eerst een keuze maken bij welke verzekeraar/bank of wat dan ook ik dit onder wil brengen. Dat balletje ligt bij mij. Pas als ik die keuze heb gemaakt komt er een voorstel van de kant van een verzekeraar. Het enige balletje op conto van NN is dat ze niet willen vertellen hoe hoog het saldo is.

Maar ik weet het goed gemaakt - ben er wel klaar mee, dus blijft er één optie op het formulier over. Niet zo moeilijk, toch? Kennelijk hadden ze gehoopt op een sneaky manier een klant erbij te krijgen, maar die is nu dus ontglipt.


Er staat toch echt:

Hoe wilt u de Nabestaandenlijfrente afsluiten?
0 de Klantenservice van NN. Een medewerker belt u om u verder te helpen
0 een onafhankelijk adviseur
0 bij een andere bank, verzekeraar, of beleggingsinstelling.

En vervolgens moet je je handtekening zetten. Als je voor optie 1 kiest heb je dus geen idee waar je voor tekent. Moet nu even aan die 1,1 miljoen boete voor de HEM denken.

Op het document staat ook dat de lijfrente direct na overlijden moet gaan uitkeren, wettelijk staat er toch echt twee jaar voor om een keuze te maken... Red flag nr. 4.

Eigenlijk hadden ze gewoon een algemene brief moeten sturen met enige uitleg en het aanbod een vrijblijvende offerte te mogen doen. En daarbij aangeven dat de nabestaande vrij is ook elders een offerte aan te vragen. Maar niet dit.

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U ziet het allemaal een beetje verkeerd. ALS de lijfrente ingaat, moet dat direct zijn.

Die producten zijn nu uitgesloten van provisie, dus als u advies wenst, moet u daarvoor betalen. En zonder advies moet u een toets afleggen.

Niets sneaky aan. U hebt alle tijd.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 apr 2024 23:24
U ziet het allemaal een beetje verkeerd. ALS de lijfrente ingaat, moet dat direct zijn.
Maar dat is wat anders dan direct na het overlijden, zoals in die brief staat. NN maakt er een beetje een haastklus van, geeft je eigenlijk niet de tijd om de boel even goed op een rijtje te zetten. Geeft ook niet de nodige informatie, oftewel het bedrag. Geeft ook niet de voorwaarden die zij aan hun producten koppelen (waaronder die 2,50 kosten per storting). Ze willen dat je zo gauw mogelijk tekent zonder na te denken.

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er kan nog helemaal niets uitgekeerd worden, want er is/was nog geen lijfrente. Zat nog in de opbouwfase.

Pas als die lijfrente aangekocht is, moet die direct ingaan.

Het komt mij zo voor dat u met advies nog niet zo slecht af bent.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
04 apr 2024 09:45
Maar er kan nog helemaal niets uitgekeerd worden, want er is/was nog geen lijfrente. Zat nog in de opbouwfase.

Pas als die lijfrente aangekocht is, moet die direct ingaan.

Het komt mij zo voor dat u met advies nog niet zo slecht af bent.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. WA, u laat u nu leiden door angst omdat u het product niet goed begrijpt en daardoor geneigd bent de kont tegen de krib te gooien.
Waarom hier geen gebruik van maken: “NN wil de mogelijkheden bespreken en een aanbod doen“?

riddert
Berichten: 2132
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door riddert »

Lowieze schreef:
04 apr 2024 10:07
Lady1234 schreef:
04 apr 2024 09:45
Maar er kan nog helemaal niets uitgekeerd worden, want er is/was nog geen lijfrente. Zat nog in de opbouwfase.

Pas als die lijfrente aangekocht is, moet die direct ingaan.

Het komt mij zo voor dat u met advies nog niet zo slecht af bent.
Ik sluit me hier helemaal bij aan. WA, u laat u nu leiden door angst omdat u het product niet goed begrijpt en daardoor geneigd bent de kont tegen de krib te gooien.
Waarom hier geen gebruik van maken: “NN wil de mogelijkheden bespreken en een aanbod doen“?
Ik sluit me hier ook bij aan. Zoek hulp voor zaken waar u niet voldoende kennis van heeft. U kunt bijvoorbeeld denken aan een financieel adviseur.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Reactie op de klacht is binnen: behalve wat meer uitgebreide informatie is het saldo telefonisch doorgegeven aan de notaris. Ook netjes informatie over hoe het zit met afkopen.

Er staat nog wel een en ander aan onzin in, maar dat maakt niet uit. Vanmiddag heb ik een - was al gepland - gesprek met de notaris, dan zal ik het saldo wel horen. En daarmee kan ik dan een bank/verzekeraar zoeken die de nabestaandenlijfrente uit gaat keren.

Om dus terug te komen op de vraag waarmee het topic begon: NN stond niet in haar recht het saldo pas mee te delen nadat er door alle verkrijgers een keuze is gemaakt door wie zij de nabestaandenlijfrente uit laten keren. En daarmee kan het topic gesloten worden.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
04 apr 2024 09:45
Maar er kan nog helemaal niets uitgekeerd worden, want er is/was nog geen lijfrente. Zat nog in de opbouwfase.

Pas als die lijfrente aangekocht is, moet die direct ingaan.

Het komt mij zo voor dat u met advies nog niet zo slecht af bent.
Jammer dat je de brief niet hebt, daar staat toch echt in: direct na overlijden. In de mail van vanmorgen staat het nog eens, iets minder expliciet:
Na het overlijden moet het saldo op de rekening direct gaan uitkeren in periodieke termijnen aan de verkrijger(s) van de rekening. Dit heet een nabestaandenlijfrente. U kunt de duur van de periodieke uitkeringen niet zelf kiezen. Deze keuze is wettelijk beperkt voor een levenslange duur (20 jaar of langer).
En wat er wordt gesteld over de uitkeringsduur klopt ook niet. Het is tussen de 20 en 30 jaar. Dus iemand van 45 kan dit maximaal tot zijn 75e krijgen, om wat te noemen. Levenslang kan ook helemaal niet, want er zit een bepaald bedrag in die pot. Op is op, en als er bij mijn overlijden nog wat over is, gaat dat weer naar mijn nabestaanden.

Ze maken er een potje van, maar nogmaals: de vraag die ik stelde hebben ze zelf beantwoord. Het topic kan dus gesloten worden.
Laatst gewijzigd door witte angora op 04 apr 2024 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Waar u de nabestaandenlijfrente aan gaat kopen”.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
04 apr 2024 10:57
“Waar u de nabestaandenlijfrente aan gaat kopen”.
Uit de mail:
De nabestaandenlijfrente kunt u bij ons, of bij een andere bank of verzekeraar afsluiten.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
04 apr 2024 10:53
(…) En wat er wordt gesteld over de uitkeringsduur klopt ook niet. Het is tussen de 20 en 30 jaar. Dus iemand van 45 kan dit maximaal tot zijn 75e krijgen, om wat te noemen. Levenslang kan ook helemaal niet, want er zit een bepaald bedrag in die pot. Op is op, en als er bij mijn overlijden nog wat over is, gaat dat weer naar mijn nabestaanden. (…)
Weet je dat heel zeker? Op deze pagina van de Belastingdienst staat namelijk
Belastingdienst schreef: Nabestaandenlijfrente
De volgende soorten nabestaandenlijfrente zijn mogelijk:

— u krijgt lijfrente-uitkeringen direct na het overlijden van uw partner of ex-partner
— uw nabestaanden ontvangen uitkeringen die direct ingaan na uw overlijden

Deze uitkeringen eindigen pas als zij overlijden. Uitkeringen aan uw kinderen die jonger zijn dan 30 jaar mogen ook eerder eindigen, maar uiterlijk in het jaar waarin het kind 30 jaar wordt.
Ook bij een vast bedrag in de pot kan een levenslange uitkering berekend worden. Een actuariaal rekenaar gaat dan uit van de leeftijd en gebruikt overlevingstabellen. Standaardwerk voor o.a. pensioenverzekeraars. Bij het aankopen van een pensioen volgens beschikbarepremieregeling gaat het immers ook zo.

Zoek het goed uit en laat je goed adviseren!

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een bankspaarpotje waaruit uitkeringen volgen, is een eventueel restant voor de nabestaanden.

Een verzekering kan een vooraf afgesproken periode uitkeren, of levenslang. Uitkeringen stoppen, normaalgesproken bij overlijden, of als de uitkeringsdatum bereikt is.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad. Vreemd genoeg kwam ik die termijn van minimaal 20 tot maximaal 30 jaar wel ergens tegen. Geen idee meer waar.

Net even bij CB gekeken, en die hanteren wel netjes de regels van de BD.

Lady1234
Berichten: 27165
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook NN hanteert de regels van de belastingdienst. U gooit twee verschillende vormen door elkaar.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan zijn, maar ik wil het dus sowieso via banksparen doen, en dan gedurende 20 jaar. Voor beleggen ben ik een beetje huiverig, dus dan blijft er één optie over.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nationale Nederlanden weigert de hoogte van een nabestaandenlijfrente mee te delen

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
04 apr 2024 12:04
Kan zijn, maar ik wil het dus sowieso via banksparen doen, en dan gedurende 20 jaar. Voor beleggen ben ik een beetje huiverig, dus dan blijft er één optie over.
Echt, laat u goed informeren en neem dan pas een definitieve beslissing. U hebt alle tijd daarvoor.

Plaats reactie