Thuis batterij is dit een slimme investering?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door criticus2 »

stevie58 schreef:
17 apr 2024 20:22
Ik heb zelf een thuisaccu gebouwd. Mijn inverter geeft 48V voor de accu, en daarna maakt hij er 230V van.
Bij het zoeken naar een knappe accu vond ik de prijzen in Nederland te hoog en ben naar losse LiFePo4 accucellen gaan zoeken. En met 16 accu cellen maak je een 48V accu (48 - 55V). Een losse accucel van 3.3V en ruim 300Ah kost rond de 77 euro. Zet er 16 in serie en je hebt ruim 50V bij 300Ah, dat is 15kWh voor rond de 1250 euro. Dan moet je nog wel een mooie behuizing regelen en een goede BMS, maar die heb je ook voor 70 euro. Behuizing kan je bij de Gamma uit multiplex op maat laten zagen.

Later heb ik er een 2e accu naast gezet en heb nu voor iets van 3000 euro ruim 30kWh staan.

Is dat veilig, Ja,.LiFePo4 accu's zijn veilig, Li-Ion echter brandgevaarlijk.
benieuwd of de opstalverzekering hiermee accoord is? Verzekeraars zijn tegenwoordig dol op zoeken naar redenen om bij een claim niet uit te hoeven betalen...

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

stevie58 schreef:
17 apr 2024 20:22
...LiFePo4 accu's zijn veilig...
Misschien "veiliger" , de brandweer is nog altijd paraat:
https://www.clubracer.be/brand-aan-boor ... ccu/42848/

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 apr 2024 13:21
stevie58 schreef:
17 apr 2024 20:22
...LiFePo4 accu's zijn veilig...
Misschien "veiliger" , de brandweer is nog altijd paraat:
https://www.clubracer.be/brand-aan-boor ... ccu/42848/
Als de brandweer nog paraat is voor een brand uit september vorig jaar gaat er iets niet goed...

Er stort ook wel eens een vliegtuig neer. Toch is vliegen veilig. Oftewel: dat je een artikel hebt kunnen vinden van een probleem met een dergelijke accu, maakt natuurlijk niet dat ze onveilig zouden zijn.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Los ervan of het veiliger accu's zijn of niet, is de opstalverzekeraar op de hoogte van de installatie van de apparatuur, en of dat goed gedaan is.. (door erkend installateur? wellicht keuring nodig? kijk toch even polisvoorwaarden na...)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

witte angora schreef:
21 apr 2024 20:55
kiz schreef:
21 apr 2024 18:53
witte angora schreef:
21 apr 2024 18:35
En met een Tesla kan je ook nog rijden. Die thuisaccu, daar kan je wieltjes onder zetten, maar dan kun je er nog steeds niks mee.
Dan nog kan ik die Tesla niet 'vanaf m'n eigen dak' laden, zo lang ik geen kabel over de openbare stoep mag neerleggen.
Hang je die kabel een meter of drie, vier, boven de stoep, en dan bij de Tesla recht naar beneden.
Ook dat is niet toegestaan. En er is ook geen ontheffing voor te krijgen in de gemeente waar ik woon. Boete € 280. En ja, er wordt (nogal fanatiek) gehandhaafd.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

criticus2 schreef:
23 apr 2024 10:00
Los ervan of het veiliger accu's zijn of niet, is de opstalverzekeraar op de hoogte van de installatie van de apparatuur, en of dat goed gedaan is.. (door erkend installateur? wellicht keuring nodig? kijk toch even polisvoorwaarden na...)
Verzekeraar is op de hoogte ja.

kwaakmeneer
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2020 23:06

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kwaakmeneer »

criticus2 schreef:
23 apr 2024 10:00
Los ervan of het veiliger accu's zijn of niet, is de opstalverzekeraar op de hoogte van de installatie van de apparatuur, en of dat goed gedaan is.. (door erkend installateur? wellicht keuring nodig? kijk toch even polisvoorwaarden na...)
Ik heb voor vele verzekeraars de polisvoorwaarden voor thuisbatterijen doorgenomen.

Korte samenvatting: in veel polisvoorwaarden is niets te vinden. Klaverblad verzekeringen maakte het erg bont: "Thuisbatterijen zijn gedekt onder onze royale woonhuisverzekering, mits op het dak bevestigd."

NL-Toontje
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

kwaakmeneer schreef:
27 apr 2024 15:50

Ik heb voor vele verzekeraars de polisvoorwaarden voor thuisbatterijen doorgenomen.

Korte samenvatting: in veel polisvoorwaarden is niets te vinden. Klaverblad verzekeringen maakte het erg bont: "Thuisbatterijen zijn gedekt onder onze royale woonhuisverzekering, mits op het dak bevestigd."
Wat mij opvalt zijn de meerdere reacties van maatschappijen die stellen dat "installatie uitgevoerd moet zijn door een erkend/gecertificeerd bedrijf", maar geen specifieke voorwaarden over thuisbatterijen hebben opgenomen in de voorwaarden.

Dit lijkt mij vreemd: Ze hebben blijk baar een voorwaarde (installatie door een gecertificeerd bedrijf), maar die staat niet in hun voorwaarden.
Hoe kunnen ze mij, als consument, daar dan aan houden?

Mijn stelling is dat een thuisbatterij gewoon een onderdeel is van mijn huisinstallatie en daar mag ik zelf aan werken. Ik mag immers ook zelf een groepenkast uitbreiden of een lamp ophangen. Dat hoeft ook niet gedaan te worden door een 'gecertificeerd bedrijf'.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09
Mijn stelling is dat een thuisbatterij gewoon een onderdeel is van mijn huisinstallatie en daar mag ik zelf aan werken. Ik mag immers ook zelf een groepenkast uitbreiden of een lamp ophangen.
De vraag is niet of je werkzaamheden mag doen, maar of schade dan nog onder dekking van verzekeraar valt.

NL-Toontje
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

16again schreef:
28 apr 2024 11:22
NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09
Mijn stelling is dat een thuisbatterij gewoon een onderdeel is van mijn huisinstallatie en daar mag ik zelf aan werken. Ik mag immers ook zelf een groepenkast uitbreiden of een lamp ophangen.
De vraag is niet of je werkzaamheden mag doen, maar of schade dan nog onder dekking van verzekeraar valt.
Citeer mij dan in z'n geheel (of op z'n minst het stukje waar het om gaat):
NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09

Wat mij opvalt zijn de meerdere reacties van maatschappijen die stellen dat "installatie uitgevoerd moet zijn door een erkend/gecertificeerd bedrijf", maar geen specifieke voorwaarden over thuisbatterijen hebben opgenomen in de voorwaarden.

Dit lijkt mij vreemd: Ze hebben blijk baar een voorwaarde (installatie door een gecertificeerd bedrijf), maar die staat niet in hun voorwaarden.
Hoe kunnen ze mij, als consument, daar dan aan houden?
Dus, nog steeds de vraag: Hoe kan iets uitgesloten worden -of niet meer onder dekking van de verzekeraar vallen- wanneer de voorwaarden er niets over zeggen (en het dus niet uitsluiten)?

kwaakmeneer
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2020 23:06

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kwaakmeneer »

NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09
Dit lijkt mij vreemd: Ze hebben blijk baar een voorwaarde (installatie door een gecertificeerd bedrijf), maar die staat niet in hun voorwaarden. Hoe kunnen ze mij, als consument, daar dan aan houden?
Niet want als ik doorvraag weten ze niet eens wat ze zelf bedoelen met een gecertificeerd installatiebedrijf. Dat heb ik echter buiten beschouwing gelaten in mijn publicatie: het is een vrij beroep. Als je als consument een installatie laat uitvoeren door een bedrijf "waarvan je als consument er vanuit mag gaan dat ze kundig zijn" (door bijvoorbeeld een KVK inschrijving) dan zit je al goed.
NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09
Mijn stelling is dat een thuisbatterij gewoon een onderdeel is van mijn huisinstallatie en daar mag ik zelf aan werken. Ik mag immers ook zelf een groepenkast uitbreiden of een lamp ophangen. Dat hoeft ook niet gedaan te worden door een 'gecertificeerd bedrijf'.
Klopt. Verzekeraars kunnen echter bepalingen opnemen in de Algemene Voorwaarden die dekking uitsluiten als blijkt dat de installatie zeer onkundig is gedaan. Dat is aan jou of je dat risico wil lopen.

Nijogeth
Berichten: 10017
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zal je 1 ding zeggen. Je hebt met hoogspanning te maken, ga er daarom niet zelf aan hannesen. Laat dat door iemand doen die weet hoe die daar mee moet omgaan. Ik zie in mijn werk helaas te veel dingen voorbij komen waarbij men totaal niet veilig werkt met hoogspanning, terwijl dat dan bedrijven zijn die er constant mee van doen hebben. Helaas is het personeel dat daar mee om kan gaan schaarser dan het aantal bedrijven dat als paddenstoelen uit de grond schiet om accu's en dergelijke te maken.

Thijs124
Berichten: 727
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Hoogspanning is meer dan 25000 volt.
Middenspanning is tussen 1000 en 25000 volt.
De spanning bij zonnepanelen wordt nog altijd laagspanning genoemd.
Tot 1000 volt wisselspanning en tot 1500 volt gelijkspanning.
Het blijft wel gevaarlijk.

Nijogeth
Berichten: 10017
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Maar in accubouw, automotive en dergelijke wordt dat gecategoriseerd onder hoogspanning. Zo hebben elektrische voertuigen vaak een laagspanning van 12Vdc of 24Vdc en een hoogspanning van enkele honderden volts. Hetzelfde geldt voor de makers van accu's voor voertuigen, thuis of als mobiele aggregaat (vaak containers volgeladen met dezelfde accu's als in voertuigen gaan).

NL-Toontje
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

kwaakmeneer schreef:
29 apr 2024 20:49
NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09
Dit lijkt mij vreemd: Ze hebben blijk baar een voorwaarde (installatie door een gecertificeerd bedrijf), maar die staat niet in hun voorwaarden. Hoe kunnen ze mij, als consument, daar dan aan houden?
Niet want als ik doorvraag weten ze niet eens wat ze zelf bedoelen met een gecertificeerd installatiebedrijf. Dat heb ik echter buiten beschouwing gelaten in mijn publicatie: het is een vrij beroep. Als je als consument een installatie laat uitvoeren door een bedrijf "waarvan je als consument er vanuit mag gaan dat ze kundig zijn" (door bijvoorbeeld een KVK inschrijving) dan zit je al goed.
Kijk, dan zijn we eruit. Als consument verwijs ik naar de opleiding van de uitvoerder (ikzelf met HTS Elektro) --> Ik (als consument) mocht er daarmee van uitgaan dat ik (als uitvoerder) kundig was.
Daarnaast heb ik ook een KvK-nummer (heeft niets met mijn opleiding te maken, maar niet interessant)
kwaakmeneer schreef:
29 apr 2024 20:49
NL-Toontje schreef:
28 apr 2024 11:09
Mijn stelling is dat een thuisbatterij gewoon een onderdeel is van mijn huisinstallatie en daar mag ik zelf aan werken. Ik mag immers ook zelf een groepenkast uitbreiden of een lamp ophangen. Dat hoeft ook niet gedaan te worden door een 'gecertificeerd bedrijf'.
Klopt. Verzekeraars kunnen echter bepalingen opnemen in de Algemene Voorwaarden die dekking uitsluiten als blijkt dat de installatie zeer onkundig is gedaan. Dat is aan jou of je dat risico wil lopen.
Ik ga niet beweren dat ik de beste elektromonteur ben die er rondloopt, maar mijn werk is zeker niet 'zeer onkundig', dus ook hier maak ik mij geen zorgen.

Plaats reactie