Thuis batterij is dit een slimme investering?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Gj57
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2023 09:46

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Gj57 »

Je kunt het geld veel beter besteden aan extra zonnepanelen en terug leveren. Een accu levert zo weinig op in financiële zin dat je het haast uit andere overwegingen moet doen. (milieu met vraagteken, ik wil voorop lopen, ik heb bakken geld over) Wij hebben een hybride auto en gebruiken de overstroom daarvoor. Het gemiddelde benzineverbruik is 3.3 liter op 100 kilometer met consequent stekkeren en veel kleine afstanden. In de zomer hebben we alleen getankt en was het verbruik 6.5 liter op 100 km. (we waren niet bij een laadpaal en als ze er waren was de stroom takkeduur) . Uit financiële overwegingen is een hybride (of volledig elektrische) nu nog de beste investering.


jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door jonis »

Windturbines:
https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis

Wat is daar leuk aan?

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Prikker »

Krankzinnig dat onze overheid ons dit pad opstuurt... de hele zonnepanelen hype werd verkocht als een milieu deugdingetje... maar als we nu in elk huishouden onze eigen zwaar milieuvervuilende batterij/accu opslag centrales gaan installeren lijdt dit ons milieu er gigantisch veel zwaarder door en is het enige dat we bereikt hebben meer verkopen en onderhoud voor de zonnepanelen/installatie branche.... oh ja.. toevallig ook de achterban van de VVD.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Prikker schreef:
12 apr 2024 12:06
oh ja.. toevallig ook de achterban van de VVD.
Ja, dát zal het zijn... :lol: :mrgreen: :roll: :mrgreen: :lol:

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Prikker schreef:
12 apr 2024 12:06
en is het enige dat we bereikt hebben meer verkopen en onderhoud voor de zonnepanelen/installatie branche.... oh ja.. toevallig ook de achterban van de VVD.
Dat zal het zijn. De meubelbranche, de kledingbranche, de fietsenbranche, het ligt allemaal plat omdat mensen alles al hebben en de aanschaffingsdoorloopsnelheid niet hoger kan. Er is teveel geld onder de mensen, en het geld moet nu eenmaal rollen. Dus ja, dan 'bedenken' we allerlei milieu-issues, en creëren een behoefte die er eerst niet was: de behoefte aan zonnepanelen, windmolens, en nu dus thuisbatterijen.

Gek genoeg heb ik het lang geleden toch een klein beetje anders geleerd. Maar ik zal het me wel niet goed kunnen herinneren.

Arizonakid
Berichten: 1132
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Beste Prikker, dan ook even uitleggen wat er zo zwaar vervuilend is aan een thuisbatterij graag.
En met argumenten.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

In juni 2022 zijn (9x 490 wp) zonnepanelen geplaatst, eind mei 2023 een thuisaccu met een capaciteit van 5 kW. Investering voor de accu was € 2850.
De accu draait "nul op de meter", wat wil zeggen dat zodra er opwek is m'n huisinstallatie van stroom wordt voorzien (geen afname uit het net), wat over is wordt opgeslagen, en als er 5 kW is opgeslagen wordt er teruggeleverd aan het net.
Als de opwek onvoldoende is gaat de accu (bij)leveren, waardoor geen afname uit het net nodig is. Pas als er geen opwek én geen opgeslagen energie meer is wordt energie uit het net gehaald.

Op een (niet eens heel zonnige) dag als vandaag zit 'ie in pak 'm beet 4u vol, terwijl alles in huis op dit moment ook door/vanuit de zonnepanelen wordt gevoed (ik heb o.a. 3 wassen gedraaid).
Met die 5 kW doe ik tot morgen als de zon weer hoog genoeg staat om weer stroom op te wekken.
Daar wordt van gekookt (inductie), TV gaat nog aan, vaatwasser moet nog draaien, "normaal" huishouden met 3 volwassenen, geen EV.

Sinds 2022 is het totale stroomverbruik afgenomen van jaarlijks 3025 kWh op de afrekening 03-2022 naar 301 kWh (na salderen, uiteraard) op de afrekening 03-2023 naar een teruglevering (na zelfverbruik en salderen) van 425 kWh op de afrekening 03-2024.

Effectief is mijn energierekening van € 216 per maand in 2022 gezakt naar € 158 in 2023 en € 159 nu.
Wij hebben stadsverwarming overigens, hetgeen voor € 179 in 2022 en € 170 in 2023 onderdeel uitmaakt(e) van de totale energierekening.
De stroomopbrengst "betaalt" nu als het ware de warmterekening.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door kiz »

kiz schreef:
12 apr 2024 16:37
In juni 2022 zijn (9x 490 wp) zonnepanelen geplaatst, eind mei 2023 een thuisaccu met een capaciteit van 5 kW. Investering voor de accu was € 2850.
De accu draait "nul op de meter", wat wil zeggen dat zodra er opwek is m'n huisinstallatie van stroom wordt voorzien (geen afname uit het net), wat over is wordt opgeslagen, en als er 5 kW is opgeslagen wordt er teruggeleverd aan het net.
Als de opwek onvoldoende is gaat de accu (bij)leveren, waardoor geen afname uit het net nodig is. Pas als er geen opwek én geen opgeslagen energie meer is wordt energie uit het net gehaald.
Alternatieven zijn nog "ROI" waarbij op een dynamisch stroomcontract het laden/leveren wordt afgestemd op de day-ahead prijzen, of een stroomcontract waarbij het laden/leveren wordt afgestemd op de onbalansmarkt.
En d.m.v. een API kan een eigen laden/leveren schema worden ingeladen c.q. is aansturing met een smarthome systeem mogelijk.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

kiz schreef:
12 apr 2024 16:37
In juni 2022 zijn (9x 490 wp) zonnepanelen geplaatst, eind mei 2023 een thuisaccu met een capaciteit van 5 kW. Investering voor de accu was € 2850......
Maar hoeveel ben je nu voordeliger uit door de extra accu?

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

Een batterij van Zonneplan koop je alleen om met stroom te kunnen handelen. Verder biedt dat apparaat geen functionaliteit van een thuisbatterij.

En als je dan wel een 'echte' thuisbatterij overweegt, op dit moment -zolang de salderingsregeling blijft bestaan- heb je een oneindig grote batterij gratis ter beschikking (namelijk het electriciteitsnet). Dus waarom iets kopen dat je nu al gratis hebt?
Lennard93 schreef:
12 apr 2024 08:54
Ik ben ook aan het kijjen, maar voorlopig vind ik thuisbattetij aan de dure kant. Ik ben meer geinteresserd in de mogelijkheden die windturbines hebben. Voor particulier gebruik ca 1,5 m hoogte met lamellen model lijkt me wel wat. Iemand een idee van opbrengst en evt wettelijke beperkingen?
Dit lijkt mij een vraag voor een sepraat topic.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door jonis »

kiz schreef:
12 apr 2024 16:37
In juni 2022 zijn (9x 490 wp) zonnepanelen geplaatst, eind mei 2023 een thuisaccu met een capaciteit van 5 kW. Investering voor de accu was € 2850.


Sinds 2022 is het totale stroomverbruik afgenomen van jaarlijks 3025 kWh op de afrekening 03-2022 naar 301 kWh (na salderen, uiteraard) op de afrekening 03-2023 naar een teruglevering (na zelfverbruik en salderen) van 425 kWh op de afrekening 03-2024.

Effectief is mijn energierekening van € 216 per maand in 2022 gezakt naar € 158 in 2023 en € 159 nu.
Wij hebben stadsverwarming overigens, hetgeen voor € 179 in 2022 en € 170 in 2023 onderdeel uitmaakt(e) van de totale energierekening.
De stroomopbrengst "betaalt" nu als het ware de warmterekening.
Gewoon nuchter bekeken; dan was "ik" eerder van warmtenet afgeweest dan dat er een batterij was geplaatst.
Zelf zit ik met 10 panelen + 2 airco- units op 130m3 + 500kwh na salderen, dat is +/- 37,- per maand, hoofdzakelijk voor het gas/ warm water.
Misschien nog boiler erbij; dan ben ik van gas af, batterij kan als salderen verdwijnt.
Slimme batterij en "geld verdienen met dynamisch" = 0,0 interessant als de rekening 0,- is; mijn mening met "rendement elders".

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

NL-Toontje schreef:
13 apr 2024 09:11
Een batterij van Zonneplan koop je alleen om met stroom te kunnen handelen. Verder biedt dat apparaat geen functionaliteit van een thuisbatterij.
Uiteraard bevat het apparaat een forse batterij. Juist dat maakt opslag dan wel terugleveren mogelijk, afhankelijk van actuele dynamische stroomprijs
NL-Toontje schreef:
13 apr 2024 09:11
En als je dan wel een 'echte' thuisbatterij overweegt, op dit moment -zolang de salderingsregeling blijft bestaan- heb je een oneindig grote batterij gratis ter beschikking (namelijk het electriciteitsnet). Dus waarom iets kopen dat je nu al gratis hebt?
Zonder dynamisch contract is de thuisbatterij financieel gezien onzinnig. Maar als je zo'n ding neemt, heb je juist al een dynamisch contract.
Om stroom voor eigen gebruik op te slaan is een veel grotere batterij nodig. Ik schat zo in dat zonnepanelen TS op een goede dag 20kWh zonnestroom heeft, 4 keer zoveel als zijn accu.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
12 apr 2024 18:06
Maar hoeveel ben je nu voordeliger uit door de extra accu?
Nu antwoord uitblijft, mijn schot voor de boeg.
365 * (gemiddeld dagelijks max-min prijsverschil bij dynamisch contract) * AccuCapaciteit * Verliesfactor

Dit gaat er van uit dat je dagelijks accu geheel laadt en ontlaadt tegen dal- en piektarief

Verlies factor is kleiner dan 1, en bevat componenten als:
-efficientie van laadt en ontlaad proces. Niet alle energie krijg je terug bij laad / ontlaad cyclus
-tijdsdruk: Er moet voldoende tijd beschikbaar zijn om accu geheel te laden/ontladen tijdens dal- en piektarief

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Duidelijk. Ik heb een verbruik van zo'n 1000 kWh per jaar, waarvan het overgrote deel gewoon overdag is. 's Nachts is het voornamelijk sluipverbruik. En 's avonds zet ik ook geen grote apparaten aan, hooguit de waterkoker voor de koffie en de thee.

Dat zou betekenen dat ik voor hooguit zo'n 200 kWh per jaar een thuisbatterij zou kunnen inzetten. Scheelt me, met mijn huidige contract, zo'n 30 cent per kWh, dus 60 euro per jaar.

Hoe duur zijn die dingen ook al weer?

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door PGros »

@16again
Jouw berekening is alleen als je een dynamisch contract hebt en dat gebruikt voor laden en ontladen.
Aan wie je de vraag stelde die gebruikt hem om 's avonds zelf de accu leeg te maken en overdag weer te laden met de zon. Dan verdient hij dus helemaal niets met de accu.
Als hij hem goed gebruikt dan verbruikt hij zo'n 1500 kWh nu zelf door de accu, wat hij dus niet teruglevert aan het net. Maar zonder accu had hij dit wel teruggeleverd en op een andere tijd verbruikt wat gewoon gesaldeerd zou zijn. Totaal geen winst dus.

Maaaar, dat hangt ook vanaf bij wie hij nu zit als energieleverancier.
Zit je bijvoorbeeld bij budget energie betaal je voor de saldeerbare teruglevering een vergoeding en dat kan met een besparing van 1500 kWh een verschil opleveren van 240 euro per jaar en dat bespaart hij dan dus met de accu.

NL-Toontje
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

16again schreef:
13 apr 2024 13:31
NL-Toontje schreef:
13 apr 2024 09:11
Een batterij van Zonneplan koop je alleen om met stroom te kunnen handelen. Verder biedt dat apparaat geen functionaliteit van een thuisbatterij.
Uiteraard bevat het apparaat een forse batterij. Juist dat maakt opslag dan wel terugleveren mogelijk, afhankelijk van actuele dynamische stroomprijs
NL-Toontje schreef:
13 apr 2024 09:11
En als je dan wel een 'echte' thuisbatterij overweegt, op dit moment -zolang de salderingsregeling blijft bestaan- heb je een oneindig grote batterij gratis ter beschikking (namelijk het electriciteitsnet). Dus waarom iets kopen dat je nu al gratis hebt?
Zonder dynamisch contract is de thuisbatterij financieel gezien onzinnig. Maar als je zo'n ding neemt, heb je juist al een dynamisch contract.
Om stroom voor eigen gebruik op te slaan is een veel grotere batterij nodig. Ik schat zo in dat zonnepanelen TS op een goede dag 20kWh zonnestroom heeft, 4 keer zoveel als zijn accu.
Ik denk dat wij een verschillend beeld hebben van wat een 'thuisbatterij' zou moeten kunnen.
In mijn ogen zou een thuisbatterij meer moeten kunnen dan alleen -en dan ook nog gecontroleerd door mij en niet door een leverancier- stroom terugleveren als de stroom duur is en stroom opslaan wanneer deze goedkoop is.

Maar met het beeld dat u beschrijft begrijp ik dat de beperkte functionaliteit van een Zonneplan batterij voor u voldoende is.

Zelf wacht ik tot de salderingsregeling afgeschaft wordt en tot die tijd gebruik ik het net als batterij en daarna bouw of koop ik iets dat aan mijn eisden voldoet.

Arizonakid
Berichten: 1132
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je moet niet kijken of hetbfinancieel voordelig is, een thuisbatterij, want nogmaals, dat is het gewoon niet.
Hier in NL is hetbstroomnet ook robuust genoeg, maar als je bv kijkt in Amerika, waar ik nog veel familie heb, valt regelmatig de stroom uit, en kan je met een batterij toch gewoon je huis draaien.
Vrienden leven in Californië, waar het tegenwoordig heel gewoon is om bij harde wind de stroom van de bovengrondse leidingen te halen ivm brandgevaar. Die hebben dus een compleet dak van zonnepanelen en twee grote accu’s, waar mee ze gewoon los van het net het huis draaien en de auto’s laden.
Dan heb je er lol van, hier alleen mogelijk interessant als salderen verdwijnt en natuurlijk als je het leuk vind.

Prikker
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 jul 2005 17:19

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Prikker »

Arizonakid schreef:
12 apr 2024 15:34
Beste Prikker, dan ook even uitleggen wat er zo zwaar vervuilend is aan een thuisbatterij graag.
En met argumenten.

Weet je wat er in een accu zit ? Da's bepaald geen milieuvriendelijk spul he.. plus... waar gaan we al die oude accu's plus zwaar milieuvervuilende inhoud laten ? Beschouw ook dat we het hier hebben over het grootschalig gebruik van thuisbatterijen.
Laatst gewijzigd door Radar op 15 apr 2024 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off topic-delen verwijderd

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

Prikker schreef:
15 apr 2024 11:35
Weet je wat er in een accu zit ? Da's bepaald geen milieuvriendelijk spul he..
winning van die stoffen is misschien een nog groter probleem.

Plaats reactie