Thuis batterij is dit een slimme investering?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Sanboy79
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2024 03:36

Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Sanboy79 »

Beste iedereen,

Mijn partner en ik hebben 17 zonnepanelen op het dak liggen en overwegen om via een aanbieder zoals bijvoorbeeld Zonneplan een thuis accu aan te schaffen. De reden is simpel opgewekte stroom opslaan en gebruiken wanneer wij het nodig hebben.
Wij rijden ( nog ) niet elektrisch maar is wel waar we uiteindelijk naartoe willen. Mijn vragen zijn eigenlijk de volgende:

* is een thuis accu rendabel nu het salderen voorlopig nog blijft bestaan?
* hoe werkt het terugverdien model precies
* wat is de kwaliteit van de accu’s en welk merk zouden jullie adviseren en waarom?

Buiten de bedrijven die het verkopen kan ik nog maar weinig reviews vinden dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen om mij meer inzicht te geven.

Alvast mijn dank!

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat ik weet is dat de kosten op dit moment dermate hoog zijn dat je het er nog niet uit zal halen. Beter nog een jaartje of twee wachten, dan zijn de prijzen aardig gezakt.

Afgelopen vrijdag zag ik er een op het Demopark in Almere, 10 kWh opslag, koste 6000 euro. Tel maar uit je winst.

Speedy123
Berichten: 1223
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Sanboy79 schreef:
10 apr 2024 03:53
is een thuis accu rendabel nu het salderen voorlopig nog blijft bestaan?
Een thuisaccu is niet rendabel. Ongeacht of je mag salderen of niet.

Een KwH kost momenteel onder de 26 cent als je de stroom drie jaar vast zet.

Een kleine thuisaccu (10KwH) is al 6000 euro.

Zonneplan zelf stelt:
De meeste thuisbatterijen gaan zo’n 10 tot 15 jaar mee. Dit staat gelijk aan ongeveer 5.000 tot 7.000 laadcycli.
Dat betekent dat u 500 euro per jaar afschrijft op uw thuisaccu. Voor 500 euro koopt u bijna 2000 kWh aan stroom. Ter vergelijking, mijn jaarlijkse stroomverbruik is 2600 kWh.

Zonneplan werkt met een uitgekiend systeem om stroom in te kopen tegen een lage of zelfs negatieve prijs en tegen een hogere prijs terug te leveren. Echter gezien de kleine opslag capaciteit van uw batterij en de eigenstroom die u al opwekt, zal dit niet zo veel opbrengen en onthoudt dat de komende jaren zaken kunnen veranderen. Als negatieve stroom prijzen bijna verdwijnen, vervalt deze strategie.

AL met al is een thuisbatterij leuk maar kost geld. Het levert uiteindelijk niets op.

Arizonakid
Berichten: 1132
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Hier een eerlijk stukje:

https://www.technea.nl/thuisbatterij-vo ... e-energie/

Alleen doen als je het leuk vindt, zeker niet doen voor de winst.
En als je het doet, koop de grootste batterij die je je kan veroorloven.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Thanks voor de tip met deze site! Mooie, informatieve website!

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door rwolters »

Als je het kan betalen zou ik het gewoon aanschaffen. Al was het maar om veel meer zelfvoorzienend te worden. Daarnaast zien we steeds vaker momenten dat energie niets waard is of zelfs een negatieve waarde heeft. Dan kan je het beter opslaan en gebruiken als het donker is. Als ik een eigen dak had (en dus de mogelijkheid voor eigen zonnepanelen) zou ik er geen moment over twijfelen. Ze zijn ook niet zo extreem duur meer.


witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, daar wordt al een aantal jaren over gesproken. Een echte oplossing voor de stroomperikelen is het niet, hooguit een bijdrage. Als je auto-accu 40 kWh aan kan, en ook nog moet kunnen rijden, kun je hooguit een paar dagen toe zonder bij te laden. Juist dat is in de winter een probleem, dan leveren zonnepanelen veel minder op dan in de zomer.

Daarbij is de Nissan Leaf niet echt de goedkoopste auto om te kopen, vond het zelf ook niet zo'n heel fijn ding eerlijk gezegd.

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
10 apr 2024 17:11
Als je het kan betalen zou ik het gewoon aanschaffen. Al was het maar om veel meer zelfvoorzienend te worden.
De batterij om zelfvoorzienend te worden is onbetaalbaar. Dan moet je namelijk de opgewekte stroom zomers opslaan voor in de winter. Wat iets anders is dan normale dag/nacht cyclus
rwolters schreef:
10 apr 2024 17:11
Daarnaast zien we steeds vaker momenten dat energie niets waard is of zelfs een negatieve waarde heeft. Dan kan je het beter opslaan en gebruiken als het donker is.
Sowieso is een dynamisch energiecontract nodig.
Gebruik van de e-auto voor deze toepassing is efficiente inzet van middelen die al ter beschikking staan.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
11 apr 2024 08:36
De batterij om zelfvoorzienend te worden is onbetaalbaar. Dan moet je namelijk de opgewekte stroom zomers opslaan voor in de winter. Wat iets anders is dan normale dag/nacht cyclus
Met het huidige energieverbruik is het zeker onbetaalbaar. Een belangrijke bijdrage aan een oplossing is: minder energie gebruiken, en de energie die je nodig hebt efficiënter gebruiken.

Het laatste zou nog enigszins gestuurd kunnen worden, enerzijds door dynamische contracten, anderzijds door het systeem van dag/nachttarief op de schop te gooien. Juist omdat er tegenwoordig overdag veel meer en goedkopere stroom is dan vroeger.

Maar om mensen te vragen minder energie te gebruiken? Dat gaat het niet worden denk ik. Weinig mensen zullen hun superdeluxe koffiezetter de deur uit willen doen om koffie voortaan met de hand te zetten, om wat te noemen.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

rwolters schreef:
10 apr 2024 17:11
Ze zijn ook niet zo extreem duur meer.
Ik vind ze alsnog veel te duur voor wat ik krijg. Het lost het probleem maar zeer beperkt op en ook de milieubijdrage vind ik (te) zeer beperkt. En ja, je wordt wat zelfvoorzienender, maar niet in een mate dat het zoden aan de dijk zet. En dan vind ik een bedrag van zomaar € 10.000,00 toch echt veel te veel geld.

Thijs124
Berichten: 709
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan komen ook nog de verliezen.
Je gaat 400/240 volt 50 Herz omzetten naar een mooie geregelde gelijkspanning om die accu's veilig te laden.
Na de opslag weer omzetten naar wisselstroom zodra je stroom nodig hebt.
Daar zitten al 3 keer verliezen in.
De omvormers hebben verliezen en bij de accu komt ook nooit eruit wat erin wordt gestopt.
Energie gaat nooit verloren volgens Einstein maar wordt omgezet in warmte in dit geval.
Dan valt die koffieautomaat nog mee in het gebruik.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de opwarming van de aarde gaat verder en verder...

Nou zou je de 'verloren' warmte natuurlijk weer kunnen hergebruiken, zeker in de winter. Maar ja...

Arizonakid
Berichten: 1132
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Een EV batterij als huisbatterij inzetten is technisch al goed mogelijjk, echter, het probleem voor de fabrikanten is vaak de garantie. Nu gaan ze nog uit van een auto die als zodanig ingezet wordt, starks ga je dus ook laden en ontladen terwijl de auto stilstaat. Verandert toch het spelletje en de technische belasting van de batterij.
Tesla is daar ook mee bezig geweest, maar had zeker met de eerste generatie S en X die levenslang gratis superchargen hebben geen enkel belang om het door te voeren. Even gratis laden, en je huis heeft gratis stroom op kosten Tesla. Had leuk geweest….

Seinhuis
Berichten: 2377
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voorlopig blijft de salderingsregeling bestaan. Zolang u kunt saldering heeft een batterij geen toegevoegde waarde.

U kunt beter een elektrische kookplaat kopen, en ook uw huis elektrisch laten verwarmen zodat u volledig van het gas af bent.

Probeer om zoveel mogelijk energie te gebruiken als de zon schijnt. Dus bijvoorbeeld overdag de wasmachine aan te zetten.

Speedy123
Berichten: 1223
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
11 apr 2024 10:37
Dus de opwarming van de aarde gaat verder en verder...

Nou zou je de 'verloren' warmte natuurlijk weer kunnen hergebruiken, zeker in de winter. Maar ja...
Gewoon stroom terug leveren zodat iemand zonder zonnepanelen jouw groene stroom gebruikt in plaats van grijze stroom is natuurlijk beter voor het milieu want je bespaart een accu.

De thuis accu van Zonneplan is meer bedoelt voor je portemonnee, tijdens lage of negatieve stroom prijs stroom van het net trekken en in de accu opslaan en bij hoge stroom prijzen terug gaan leveren. Dat is wat Zonne plan promoot: 'Automatisch geld verdienen aan net stabilisatie.' en 'Gebruik zelf de allergoedkoopste stroom'. Met als bijkomend voordeel: 'Verminder CO2 uitstoot van fossiele centrales'.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door criticus2 »

een kennis van mij is al enige tijd , vanuit zakelijk oogpunt, bezig te testen wat slim gebruik van een thuisaccu kan betekenen. Ook zonder zonnepanelen kan dat rendabel worden wanneer de prijzen nog wat dalen.
Dan laad je de accu op goedkope momenten, en gebruik je dat op dure. Alleen daar ligt al voordeel.
Wanneer je dat dan combineert met zonnepanelen, en goede software op het systeem die de piek en dalprijzen handig en geheel automatisch benut (niet alleen mbt laden accu maar ook mbt zelf gebruik en teruglevering), gaat het nog verder .

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wanneer iets rendabel is. Voor mij komt een terugverdientijd van 15-20 jaar nog lang niet in de buurt.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je weet dat die thuisaccu's een jaar of 15-20 mee gaan zit je nog wel heel erg op het kantelpunt. Plus dat je nog eens met de productie en sloop van die dingen zit, zo heel milieubewust is dat ook nog niet volgens mij.

Lennard93
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2024 08:46

Re: Thuis batterij is dit een slimme investering?

Ongelezen bericht door Lennard93 »

Ik ben ook aan het kijjen, maar voorlopig vind ik thuisbattetij aan de dure kant. Ik ben meer geinteresserd in de mogelijkheden die windturbines hebben. Voor particulier gebruik ca 1,5 m hoogte met lamellen model lijkt me wel wat. Iemand een idee van opbrengst en evt wettelijke beperkingen?

Plaats reactie