Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Goede dag beste mensen van dit forum.
Ik hoor nu 2 verschillende verhalen van 2 mensen die juridische kennis hebben.
Het gaat erom als ik controle krijg van de WBV. (Woning bouw vereniging)
De ene persoon zegt dat ik MOET meewerken en als ik dat niet doe of ik weiger dat ik een groot probleem heb.
De man die dat vertelde zei dat dit een nieuwe regel is en dat hij juridische kennis heeft en ook ervaring ermee.
Een andere persoon vertelde mij dat jij NIET hoeft mee te werken als ze voor de deur staan en ik ze ook niet binnen hoef te laten. Deze man had hetzelfde meegemaakt en toen er bij hem werd aangebeld zei hij nu wegwezen of je hebt een proces aan je broek hangen.
Nu hoop ik dat er op dit forum huurrecht juristen zijn die mij het juiste antwoord kunnen geven.
De vraag is dus: Moet ik aan de controle meewerken en mogen ze in mijn kledingkast kijken.

Erthanax
Berichten: 9708
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarom zou de woningcorporatie in uw kledingkast willen kijken? Of wordt u verdacht van onderverhuur zonder toestemming, ofwel huurfraude? Ik meen mij overigens te herinneren dat u eerder een soortgelijke vraag hebt gesteld. Daar niets van geleerd?

Ik vermoed dat u niet verplicht bent om zomaar iemand binnen te laten. Ik weet zeker dat het tijd wordt dat u uw leven op orde krijgt en er niet elke keer een zootje van maakt. Als u zo doorgaat, staat u vroeger of later berooid en dakloos op straat. Zoek hulp! Het Leger des Heils zit om de hoek, als ik me goed herinner.

Lady1234
Berichten: 27158
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier en lees uw huurcontract na over wat u hebt afgesproken.

Uit de wet volgt dat een verhuurder jegens zijn huurder verplicht is om het genot van het gehuurde te verschaffen. Daartoe behoort het recht op privacy (artikel 10 en 12 van de Grondwet). Verhuurder dient dit recht te respecteren en voor het binnentreden voor een algemene inspectie bestaat geen expliciete wettelijke grondslag.

Uit artikel 7:223 BW volgt echter wel een verplichting voor huurder om mee te werken aan het binnentreden van een woning ten behoeve van een bezichtiging voor verkoop of nieuwe verhuur. Ook is verhuurder bevoegd zonder toestemming van huurder de woning te betreden in noodgevallen. Wanneer sprake is van een noodgeval hangt af van de specifieke omstandigheden van het geval.

Het is echter maar zeer de vraag of een verhuurder wel toegang tot het gehuurde kan afdwingen voor een algemene of onderhoudsinspectie, buiten een “noodsituatie” om. Dit hangt af van wat in de huurovereenkomst is bepaald. Als dat niet is overeengekomen kan een inspectiemogelijkheid slechts volgen uit bijkomende bijzondere omstandigheden.

Geschreven door Daniël Schuth

Daniël Schuth is werkzaam bij PlasBossinade binnen het team vastgoed, waar hij zich voornamelijk bezighoudt met huurrecht

Bron vastgoedjournaal

Lady1234
Berichten: 27158
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Houd eens op met het luisteren naar rare verhaaltjes.

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ik denk dat er een misverstand is.
Ze kwamen inderdaad vanwege een anonieme melding.
Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn. Ik wil liever niet met een bak geld aankloppen bij een advocaat.
Ik ben nieuwsgierig wie er gelijk heeft.
Ik heb mijn leven op orde, ik baal er alleen van dat ik mijn zoon niet kan zien omdat mijn ex tegenwerkt!

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Lady1234 schreef:
16 apr 2024 22:57
Houd eens op met het luisteren naar rare verhaaltjes.
wanneer is iets een raar verhaal, ik luister nu ook naar u.

ZeerPrivé
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dagkoers schreef:
16 apr 2024 22:58
Ik denk dat er een misverstand is.
Ze kwamen inderdaad vanwege een anonieme melding.
Ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn. Ik wil liever niet met een bak geld aankloppen bij een advocaat.
Ik ben nieuwsgierig wie er gelijk heeft.
Ik heb mijn leven op orde, ik baal er alleen van dat ik mijn zoon niet kan zien omdat mijn ex tegenwerkt!
Ze kwamen? Dus ze zijn al geweest?

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Ja, maar dat vind ik niet erg, ik heb niks te verbergen.
Ik belde mijn zusje en ze vertelde dat ze ook bij haar buren kwamen vanwege een anonieme melding, maar goed daar hebben we het nu niet over, de vraag is, mag ik ze weigeren of moet ik ze binnenlaten?

Lady1234
Berichten: 27158
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De WBV zou komen inspecteren en de inhoud van uw kast bekijken, omdat uw ex tegenwerkt dat u uw zoon ziet?

Kolder.

Lees mijn reactie.

ZeerPrivé
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dagkoers schreef:
16 apr 2024 23:09
Ja, maar dat vind ik niet erg, ik heb niks te verbergen.
Ik belde mijn zusje en ze vertelde dat ze ook bij haar buren kwamen vanwege een anonieme melding, maar goed daar hebben we het nu niet over, de vraag is, mag ik ze weigeren of moet ik ze binnenlaten?
Maar ze zijn al geweest en je hebt ze binnen gelaten Wat heeft deze vraag dan nog voor zin?

ZeerPrivé
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
16 apr 2024 23:11
De WBV zou komen inspecteren en de inhoud van uw kast bekijken, omdat uw ex tegenwerkt dat u uw zoon ziet?

Kolder.

Lees mijn reactie.
Dat is het natuurlijk ook niet. Ik vermoed eerder dit Als dat niet is overeengekomen kan een inspectiemogelijkheid slechts volgen uit bijkomende bijzondere omstandigheden.

witte angora
Berichten: 30837
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou gewoon het gesprek aangaan. Waarvoor komen ze? Heb je iets te verbergen? Dan is er niks aan de hand, dat kun je gewoon laten zien. Heb je wel iets te verbergen? Dan is het tijd om snel orde op zaken te brengen.

En een anonieme melding, sja... dat kan van alles zijn, tot en met informatie die je hier op het forum hebt gezet. Ik meen zelfs dat een van de geliefde medeforummers daarmee gedreigd heeft, maar dat is dan weer een tijdje geleden, ik weet ook niet meer wie en ik weet ook niet meer in welke context.

Lady1234
Berichten: 27158
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, informatie op het forum. Formaat hoeslaken en ga maar door. De huisbaas heeft helemaal geen recht om de boel te komen inspecteren en de inhoud van je kast te bekijken. Ook al heb je wel wat te verbergen.

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

ZeerPrivé schreef:
16 apr 2024 23:13
Dagkoers schreef:
16 apr 2024 23:09
Ja, maar dat vind ik niet erg, ik heb niks te verbergen.
Ik belde mijn zusje en ze vertelde dat ze ook bij haar buren kwamen vanwege een anonieme melding, maar goed daar hebben we het nu niet over, de vraag is, mag ik ze weigeren of moet ik ze binnenlaten?
Maar ze zijn al geweest en je hebt ze binnen gelaten Wat heeft deze vraag dan nog voor zin?
Voor de volgende keer. In Schiedam is veel aan de hand op 1 dag 3 panden gesloten vanwege illegale prostitutie. vandaag weer 1 pand dicht.

ZeerPrivé
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

OK, er is dus eigenlijk niets aan de hand.

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

ZeerPrivé schreef:
16 apr 2024 23:25
OK, er is dus eigenlijk niets aan de hand.
Jij hebt gelijk er is niks aan de hand.

Maar ik wil weten als ze er volgende keer weer staan of ik dan de toegang mag weigeren en niet mee hoef te werken.

ZeerPrivé
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dagkoers schreef:
16 apr 2024 23:29
ZeerPrivé schreef:
16 apr 2024 23:25
OK, er is dus eigenlijk niets aan de hand.
Jij hebt gelijk er is niks aan de hand.

Maar ik wil weten als ze er volgende keer weer staan of ik dan de toegang mag weigeren en niet mee hoef te werken.
Dat staat in de reactie van de lady van 22.54 uur.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lady1234 schreef:
16 apr 2024 23:21
Tja, informatie op het forum. Formaat hoeslaken en ga maar door. De huisbaas heeft helemaal geen recht om de boel te komen inspecteren en de inhoud van je kast te bekijken. Ook al heb je wel wat te verbergen.
Dat ligt er in mijn mening helemaal aan. Als ik een buurman heb met een gevaarlijke zelfgebouwde powerwall die alles af kan kan laten fikken dan vind ik dat de woningbouw gewoon naar binnen moet kunnen om dat te controleren. Desnoods halen ze de politie er maar bij.

Sommige mensen zijn namelijk compleet achterlijk. Heb ook een buurman waar ze gewoon op visite komen om te checken of hij er niet weer een vuilnisbelt van maakt waar geuren vanaf komen die je braak neigingen geven (en dat is zonder overdrijven).

peter17111962
Berichten: 585
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dagkoers schreef:
16 apr 2024 22:58
Ik denk dat er een misverstand is.
Ze kwamen inderdaad vanwege een anonieme melding.
Als er bij mij iemand binnen wil komen na een anonieme melding dan moeten ze mij eerst maar
eens vertellen wie die melder is zodat ik die kan aanklagen wegens valse beschuldigingen.

Thijs124
Berichten: 706
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mijn rechten bij bezoek/controle van de WBV?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Als een melding echt anoniem is kunnen ze toch nooit aangeven wie de melder is.
Juist die anonimiteit wordt in Nederland gelukkig goed beveiligd. Anders zou anoniem aangifte een wassen neus zijn.
Als er bij Dagkoers serieus iets strafbaars bekend is komt de WBV niet zelf maar wordt het doorgegeven aan de bevoegde autoriteiten.
Die zorgen wel dat ze niet geweigerd kunnen worden.

Plaats reactie