"Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

"Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deze vader vertelt over de ervaringen van zijn zoon bij DHL. Onder de titel "ik weet waarom die busjes zo hard rijden". Geeft een mooi ( nou ja...) inkijkje in de manier waarop er bij DHL gepland en druk uitgeoefend wordt. Zal vast een tikkie gekleurd zijn, maar getuige de reacties eronder wordt het beeld duidelijk herkend.
Ik weet waarom de busjes van DHL zo hard rijden. U denkt vast dat die jongens aso's zijn die snel naar huis willen. Het zit echter iets anders in elkaar.

Dit is wat er gebeurt: Per uur dat een bezorger werkt staan er 20 tot 25 pakketten klaar. En terwijl de app die de bezorgers hebben weet hoe lang het rijden is, wordt er bij het uitdelen van die pakketten niet naar gekeken. 3 minuten of minder per pakket. Dat is al best stevig doorrijden met het aanbellen, wachten, plekje zoeken erbij..

Nu komt hij:
Mijn zoon gaat 8 uur werken (10:00 tot 18:00) en krijgt 170 pakketten. Dat is 2,82 minuut per pakket. Dan móét je wel doorrijden in je pauze. En dat kan te halen zijn want andere halen dat ook, zeggen ze. Maar deze keer is het bijna allemaal buitengebied!

Nu was hij een half uur te laat begonnen (10:30 uur, de *****) maar hij is niet onredelijk en heeft tot 19:30 (9 uur zonder noemenswaardige pauze) gereden om 170 pakketten weg proberen te krijgen. Dat is dus 1,5 uur langer en bovendien pauzeloos werken. Maar alsnog het is hem bij lange na niet gelukt. Hij ging terug met 40 pakketten wat hem nog eens een half uur gekost heeft om uit te scannen. Dus om 20:00 was hij klaar. Ik heb hem namelijk geleerd dat hij zich, of andere, niet dood hoeft te rijden voor een baantje, maar ook dat je jouw klus afmaakt, al is er een grens natuurlijk.

In zo een geval krijgt de ontvanger een: Helaas is het niet gelukt bericht. Niet cool natuurlijk. Verkeersongelukken zijn ook niet cool.

Dus hij reed niet als een achterlijke en dan krijg je dit:
De bezorger krijgt een boete!! Dat noemen ze niet zo bij DHL natuurlijk. Het gaat slimmer. De bezorger kreeg in dit geval 2 uur niet uitbetaald door simpelweg niet te accepteren dat hij 9,5 uur gewerkt heeft. Dus een half uur eraf omdat hij later begon en 1,5 uur eraf, want hij hoefde slechts tot 18:00 te werken. Reden: te veel pakketten die niet bezorgd waren en hij had het makkelijk kunnen halen.

Dus 9,5 uur werken (terwijl je betaald wordt voor 8 uur) en dan 7,5 uur betaald krijgen als boete terwijl de planner er een zooitje van maakt.

Die planner is niet voor rede vatbaar. Die zegt dat andere het ook halen terwijl hij geen collega heeft gevonden die dat kan bevestigen. Klagen bij DHL helpt ook niet, want die stuurt mijn zoon terug naar die planner. Die moet toestemming geven voor de gewerkte uren. Hij kan fluiten naar zijn geld.

Overigens krijg je niet zo'n berg pakketten als je er net werkt. Dit wordt heel geleidelijk ingevoerd totdat het je normaal is.

Dus als je die jongens ziet scheuren, ze worden gedwongen. Niet altijd natuurlijk. Soms heb je ook 3 pakketten in 1 straat, maar soms ook 1 pakket in een weiland. En precies dat onderscheid wordt niet gemaakt, althans, niet door de planner die bij de DHL in Ede werkt. En DHL vindt het wel prima, want die doen er ook niets aan. Die planner zit op een troon.

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51
Beste antwoord
Gekozen door Moneyman

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

door Nijogeth » 18 apr 2024 14:04

ZeerPrivé schreef:
18 apr 2024 10:39
Ik denk dat webshops eerst eens moeten kappen met de - allang niet meer haalbare - kreet, vandaag bezorgd morgen geleverd.
Prachtige slogan, dat 'vandaag bezorgd, morgen geleverd'. Wel realistisch overigens, aangezien je een melding krijgt dat iets vandaag bezorgd wordt, de chauffeur dat niet haalt en dus morgen geleverd wordt.
ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen wel weet waarom ze zo hard rijden. Telt ook voor o.a. de Thuisbezorgd.nl bezorgers. Racen ook door het verkeer met gevaar voor eigen leven omdat er met zo weinig mogelijk bezorgers wordt gewerkt.

Ik denk dat webshops eerst eens moeten kappen met de - allang niet meer haalbare - kreet, vandaag bezorgd morgen geleverd. Ik (en vermoed velen met mij) kan prima 3 dagen wachten op een levering.

Verder zou 'gratis' leveren alleen moeten gaan tellen voor afleveren bij pakketpunt/-automaat.
En 10 euro bezorgkosten in rekening brengen als je het persé thuis afgeleverd wil hebben.

Denkend aan mijn topic zou afleveren bij een pakketpunt dan fatsoenlijk betaald moeten worden aan de bezorger i.p.v. ze af te schepen met een bedrag dat niet eens een fooitje genoemd mag worden. Wat ik daarover hoorde van 'mijn' bezorger vind ik gewoon vallen onder uitbuiting.

Mensen op de werkvloer zijn in veel sectoren gewoon de pineut. Geld extra in de zorg voor handen aan het bed? Lachertje want het grootste deel van dat geld kwam terecht bij het management.
Mijn zoon heeft als puber bijbaantjes gehad bij AH en Kruidvat. Collega's ziek? Jammer, dan maar wat harder werken en/of onbetaald langer doorwerken, want het werk moest af.

Arizonakid
Berichten: 1135
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Arizonakid »

DHL, maar ook amdere bezorgers, zijn waardeloze werkgevers. En als het fout gaat blijft die planner buiten schot, bij het volgende dodelijke ongeluk ook de planners aanpakken misschien.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, eens. We zijn verwend geworden met het (feitelijk vaak totaal overbodige) "nu besteld, morgen in huis". En dat vaak nog "gratis" ook...

Een bezorgtermijn van standaard enkele werkdagen is al meer dan prima. En als je iets met spoed nodig hebt, mag je voor die extra dienst ook extra betalen. Flitsbezorger? Prima, maar wél tegen een prijs die de dienst rechtvaardigt. Zou een hoop overlast en schadegevallen schelen.

Ik zit veel op de weg, juist ook in de woonwijken. Als ik zie hoe vaak ik (ook totaal onnodig) geblokkeerd wordt door bezorgbusjes, hoeveel asociaal rijgedrag is ervan zie en hoe vaak ik zie dat er schade gereden is/ wordt, dan kan een klein beetje druk van de ketel echt een enorm verschil maken.

Maar ja- het is een keiharde concurrentiemarkt, dus niemand kan het zich veroorloven om de eerste te zijn. En om het probleem op te lossen met wetgeving is ook weer zo wat...

Oftewel: ik weet de oplossing ook niet, behalve zelf selectief zijn in wat ik waar bestel en onder welke condities.

16again
Berichten: 16120
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door 16again »

Ik dacht dat enkel ZZPers per pakket betaald werden.
Betekent loondienst niet een inspanningsverplichting ipv resultaatverplichting?

DeZevendeHenk
Berichten: 797
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dit gaat enkel veranderen als dit op de politieke agenda komt. We klagen wel maar we stemmen op mensen die dit ok vinden.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
18 apr 2024 10:48
Ik dacht dat enkel ZZPers per pakket betaald werden.
Betekent loondienst niet een inspanningsverplichting ipv resultaatverplichting?
Nee, dat hoeft niet. Ook in loondienst kan je een (gedeeltelijke) resultaatsverplichting hebben. Maar lo svan wat er juridisch kan en mag, is de praktijk in deze sector sowieso dat de zweep erover gaat, ongeachte je arbeidsrechtelijke status.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

16again schreef:
18 apr 2024 10:48
Ik dacht dat enkel ZZPers per pakket betaald werden.
Betekent loondienst niet een inspanningsverplichting ipv resultaatverplichting?
Nu ja hier zit inderdaad de kern. Koeriers zijn een van de weinige bedrijfstakken die nog op een stukloon staan.
Ze behoren gewoon te klokken en een vast uurloon te krijgen.
En dat geldt ook voor die al die andere zogenaamde ZZP-ers die verkapt in loondienst zijn.

We zijn sinds de introductie van de lopend band bij de T-Ford helemaal niet zoveel opgeschoten, of iets preciezer gezegd we gaan weer terug naar die goede oude tijd.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een Wiskunde Student schreef:
18 apr 2024 11:24
Koeriers zijn een van de weinige bedrijfstakken die nog op een stukloon staan.
Ze behoren gewoon te klokken en een vast uurloon te krijgen.
Ik zou bij dit beroep denken dat een combinatie van een vast basisloon, vermeerderd met een opslag voor prestaties meer voor de hand ligt. Net zoals dat bij salesfuncties heel normaal is.

PGros
Berichten: 1142
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door PGros »

ZeerPrivé schreef:
18 apr 2024 10:39
Verder zou 'gratis' leveren alleen moeten gaan tellen voor afleveren bij pakketpunt/-automaat.
En 10 euro bezorgkosten in rekening brengen als je het persé thuis afgeleverd wil hebben.
Dit helpt toch niet.
Dan heeft de webshop meer geld maar de bezorgdiensten verdienen nog steeds evenveel geld.

Meer bezorgkosten moeten de bezorgdiensten in rekening brengen bij de webshops.
Waarom moet een particulier 6,95 betalen voor een pakketje versturen en mag Bol het pakketje (omdat het er veel zijn) versturen voor maar 2,50? Laat ook grote webshops gewoon de volle mep betalen. Dan kunnen ze niet meer gratis versturen en komt het vanzelf goed.
En bezorgers doen er zelf aan mee want die blijven dat werk doen. Je kan ook gewoon opstappen en als vele dat doen dat worden de omstandigheden om te werken ook beter.

angel1978
Berichten: 10970
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ik zou zeggen dat een spoeddienst ( nu besteld, morgen in huis ) gewoon standaard betaald zou moeten zijn.
Als het geen haast heeft is 3, 4 of 5 werkdagen ook prima en dat zou wellicht nog gratis kunnen zijn ( of een lagere prijs ).
Een bezorger moet gewoon fatsoenlijk betaald worden, ongeacht of het haast is of niet en ongeacht of het thuis of bij een pakketpunt is.

Moneyman
Berichten: 30152
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
18 apr 2024 11:36
Waarom moet een particulier 6,95 betalen voor een pakketje versturen en mag Bol het pakketje (omdat het er veel zijn) versturen voor maar 2,50? Laat ook grote webshops gewoon de volle mep betalen.
Je pleit hier feitelijk voor een verbod of beperking van de marktwerking. Toch de overheid die moet ingrijpen dus?

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, in ontwikkelingslanden werken ze de hele dag voor een hongerloontje, en hier wordt ook de hele dag voor een hongerloontje gewerkt.

Conclusie?

alfatrion
Berichten: 21920
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 10:46
Een bezorgtermijn van standaard enkele werkdagen is al meer dan prima. En als je iets met spoed nodig hebt, mag je voor die extra dienst ook extra betalen. Flitsbezorger? Prima, maar wél tegen een prijs die de dienst rechtvaardigt. Zou een hoop overlast en schadegevallen schelen.
Dat gebeurt pas nadat deze bedrijven de gebruikers aan heb gebonden hebben, maar ook dan zullen de bezorgers niet beter betaald krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=wVYG1mu ... osetheboss

PGros
Berichten: 1142
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door PGros »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:46
PGros schreef:
18 apr 2024 11:36
Waarom moet een particulier 6,95 betalen voor een pakketje versturen en mag Bol het pakketje (omdat het er veel zijn) versturen voor maar 2,50? Laat ook grote webshops gewoon de volle mep betalen.
Je pleit hier feitelijk voor een verbod of beperking van de marktwerking. Toch de overheid die moet ingrijpen dus?
Nee. Bezorgdiensten willen dat bezorgers zo snel mogelijk werken om veel geld te verdienen. Dat kan ook door normale tijden te regelen per pakje en gewoon meer te vragen aan webshops.
Maar zolang bezorgers het best vinden zal er niets gebeuren.

ZeerPrivé
Berichten: 5479
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Maar zolang bezorgers het best vinden zal er niets gebeuren.
Een weekje massaal in staking gaan, lijkt me voldoende om het halve land in paniek te brengen. Heeft zo'n beetje dezelfde impact als dat de vuilnismannen staken. Het Malieveld is beschikbaar.

BL2
Berichten: 4844
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door BL2 »

Als ik een half uur te laat op mijn werk kom, dan weet mijn manager het wel, naar huis en eens goed nadenken hoe het arbeidscontract beëindigen kan worden " in goed overleg" natuurlijk.

Als vader zou ik die zoon adviseren zsm te stoppen met dit werk. Er liggen zo veel mooie banen voor het opscheppen, met een ruim beter salaris ook. Maar dan moet je wel netjes op tijd beginnen.....

16again
Berichten: 16120
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
18 apr 2024 11:11
16again schreef:
18 apr 2024 10:48
Ik dacht dat enkel ZZPers per pakket betaald werden.
Betekent loondienst niet een inspanningsverplichting ipv resultaatverplichting?
Nee, dat hoeft niet. Ook in loondienst kan je een (gedeeltelijke) resultaatsverplichting hebben. Maar lo svan wat er juridisch kan en mag, is de praktijk in deze sector sowieso dat de zweep erover gaat, ongeachte je arbeidsrechtelijke status.
Een ZZP-er is een zelfstandige, en die heeft gewoon een contract met stuksprijs.
Maar uren van een werknemer in loondienst niet uitbetalen , omdat quota niet wordt gehaald....het valt te raden wat de rechter hier van zal vinden.

De discussie of "gratis" bezorgen kan en mag is overigens niet zo relevant. Uiteraard betalen de kopers bij webshops voor de bezorging. Al dan niet verborgen in totaalprijs. En die prijs is bij veel producten het enige punt waarop wordt geconcurreerd.......

Erthanax
Berichten: 9710
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de distributiecentra van de grote spelers is de werkdruk vaak ook zeer hoog en ook nog eens s nachts. Ik begrijp niet goed dat de organisatiegraad in de distributieketen zo laag is, want de vakbeweging zou hier echt wel wat kunnen betekenen, denk ik.

En de havermelkelite, thuiswerkend in hun karakteristieke stadswoning met originele details in een kindvriendelijke buurt, maar klagen dat de bezorger niet eens aanbelde, zodat er morgen geen eco-friendly biologisch-dynamisch koudgebrande koffiebonen zijn voor een capsones-latte; de Van Moof doet het niet meer en de Babboe is doorgezakt. Zij hebben het ook niet gemakkelijk.

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: "Ik weet waarom die busjes zo hard rijden"

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
18 apr 2024 10:39
Ik denk dat webshops eerst eens moeten kappen met de - allang niet meer haalbare - kreet, vandaag bezorgd morgen geleverd.
Prachtige slogan, dat 'vandaag bezorgd, morgen geleverd'. Wel realistisch overigens, aangezien je een melding krijgt dat iets vandaag bezorgd wordt, de chauffeur dat niet haalt en dus morgen geleverd wordt.

Plaats reactie