LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] atag blauwe engel

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

De nieuwe modellen wat zijn daar de ervaringen mee?
Als je de nieuwe ketels bekijkt is de wisselaar uiterlijk niet verandert, enkel in een exploded view zie je dat er details verandert zijn.

Ik hoor of zie geen klachten van de Q en de e serie.
Atag (be en enigma) had voor de prestaties van de ketel zelf een grote voorsprong, enige wat mij opvalt is dat het ontwerp nogal kwalijke fouten in zaten, met name de wisselaar. Zij waren de eerste die zoveel warmte uit een m3 gas haalde. veel meer rendement valt er niet meer te halen.

Kijk je naar zaken zoals pomp, drukopnemer en driewegklep waren ze van de grote leveranciers afhankelijk.
Deze onderdelen zie je ook in andere ketel. bv de zelfde drukopnemer kom je ook tegen in de daalderop en nefit. Net als de ander genoemde delen.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

Ik wil graag reageren op bericht geplaatst op 25-04-2007 12:35 door Wiljo.
We hebben exact hetzelfde probleem. Onafhankelijk van het weet of temperatuur buiten gaat de verwarming tot ongeveer 1,5 graad hoger. Ook 's nachts geeft hij de dagtemperatuur. Alle instellingen nagekeken, het mocht niet baten. De dealer heeft er geen raad mee, Atag geeft al een paar weken lang geen antwoord op gestelde vragen.
Wiljo, hoe is het bij jullie opgelost?
Heeft iemand anders ook een vergelijkbaar probleem?
Het gaat om Atag BE II uit 1998 met Brain II termostaat. We wonen sinds twee maanden in het huis, de vorige bewoners zijn niet meer bereikbaar en hoe het vroeger was weet ik niet.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Is er in alle vertrekken een termostaatkraan aanwezig?
Regel je weersafhankelijk zonder ruimtecompensatie?
Knippert het zonnetje links van de thermostaat?

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

In alle vetrekken behalve de badkamer is er een termostaatkraan aanwezig. Ik regel (zoals ik het kon vinden in de installateursintellingen) op de boiler zelf met 100% termostaat (niet 100% weersafhankelijk). Wat is ruimtecompensatie? Het zonnetje knippert niet.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Je ruimtetemperatuur is zichtbaar op het display?
Zo niet en je leest enkel de cv temperatuur dan stook je weersafhankelijk.

Het kan ook zijn dat je driewegklep defect is maar dit moet een cv monteur zondermeer herkennen.

handmatig verlagen van de temperatuur, helpt dat wel?

Het blijft gissen met zo weinig gegevens en het probleem niet voor je neus, maar wie weet.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

Alles wat je op de Brain af kan lezen zie ik wel. Hij geeft wel de actuele temperatuur in de kamer, buitentemp e.d. Ik kan niet de instellingen "adaptief" en "temperatuur correctie" op de Brain veranderen omdat ik die niet in de menu tegenkom.
Als ik de temperatuur handmatig naar bijvoorbeeld 17 graden verlaag stookt hij "slechts" tot 19 graden, als er 19 graden zijn ingesteld gaat hij door tot ongeveer 20,5. Ook 's nachts (als het op 16 graden is ingesteld) gaat hij tot 20 á 20,5 graden door.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Slaat de ketel dan wel aan voor verwarmen dan, of warmt de kamer door tot zo`n hoge waarde.
Het is niet echt koud nog als de cv te snel aanwarmd schiet de temperatuur door en komt deze boven de ingestelde waarde.
Controleer of d boosterfunctie aan staat, als die aan staat zet hem dan uit.
Is er een buitenvoeler aanwezig en aangesloten? en wat is de stooklijnfactor?
Als je verwarmd met een ruimtecompensatie zet dan de thermostaatkranen in de ruimte waar de thermostaat zit vol open.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

De ketel staat wel aan, zelfs als het niet aanstaat geeft hij aan "brander uit bij vragende kamerthermostaat" (6 op de eerste plaats). Ik denk niet dat de CV doorschiet omdat de brander meestal op 16% staat (en dan constant, af en toe hoger als je net de CV aanzet). De booster kan ik in de menu van de Brain niet vinden, ga vanmiddag na mijn werk op de boiler kijken. De buitenvoeler was de eerste wat de dealer vervangen heeft, het was kapot en nu doet hij het kennelijk goed. De stoklijnfactor staat op 2.3 wat van toepassing is voor radiatoren en convector (juist wat ik in huis heb). Zal vanmiddag proberen met de kranen open.
WAT IS DE RUIMTECOMPENSATIE EN WAAR KAN IK HET VINDEN?
Nu alle kranen opengezet. Temperatuur binnen is 19 graden en is ook ingesteld op 19. CV programma aangezet en de brander begint meteen op 60% draaien. Bij 20,5 graden blijft hij hangen, de brander zakt naar 16%. Dat is al dagenlang zo aan de gang, gaat ook 's nachts zo door.
Booster is (was al) uitgezet.
WAT IS DE RUIMTECOMPENSATIE EN WAAR KAN IK HET VINDEN?

Kees7
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mar 2007 15:25

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door Kees7 »

2.3 is zeer hoog voor de K. Ikzelf gebruik een K van 1.5 in voor en najaar en 1.1 als het vriest.
Wat is de keteltemperatuur? Zou nu (begin oktober) niet boven de 45 graden moeten komen. Tenzij je een zeer tochtig huis met hele kleine, ouderwetste radiatoren hebt. Maar als de buitenvoeler zoals je zegt uitstaat heeft de buitentemperatuur natuurlijk geen effect. Ik heb de buitenvoeler aan staan met 200% RC. Maar ik weet niet of dat ook met die oude termostaat kan.

Er is ook nog een parameter die aangeeft hoever de ruimte temperatuur mag "overschieten". Die staat standaard op 1 graad. Dat betekent dat de ketel max 1 graad langer doorgaat met verwarmen dan dat ingesteld is. Ikzelf heb die op een halve graad gezet om te ver doorschieten te voorkomen. Gaat de ketel mischien wel wat vaker af- en aanslaan.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Ruimtecompensatie wordt kamerinvloed genoemd en die is voor radiatoren in iedergeval boven de 200%.
Er zit ook een instelling die de overschrijding van de ruimtetemperatuur toestaat. Standaard staat deze op 1, als je 19 graden vraagt sta je toe dat het 20 graden mag worden. De ketel blijft dan die ene graad met een laag vermogen verwarmen tot de 20 graden bereikt is.
Een stooklijn van 2.3 kan aan de hoge kant zijn, met een lagere cv temperatuur wordt de kamer vaak ook wel warm het duurt dan wat langer. Het overschrijden van de temperatuur beperk je ook met deze instelling als het niet zo koud is. wordt het een stuk kouder dan wordt de overschrijding vaak kleiner.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

Bedankt voor julie adviezen. Heb nog eens alle instellingen nagekeken, waar nodig aangepast. Alleen de "overschrijding" kon ik niet vinden (waat zit ie?). In de menu op de Brain zie ik geen regel "temperatuurcorrectie" (of is het iets anders?).
Ben benieuwd hoe het zal worden, voornamelijk of hij 's nachts door zal gaan. Kom nog terug.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Die staat achter code 8000 van de fabrieksinstellingen onder thermostat.
Deze is instelbaar van 1 tot 5 graden of uit, deze kun je best uit zetten.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

Als ik op het sleuteltje 5 sec druk en 8000 invoer bij het bladeren door het indrukken van het sleuteltje krijg ik de volgende opties:
- instellingen CV
- zomer ECO temp 20 graden
- aanvoer max 85 graden
- kamer invl UIT
- kamwer min temp 10 graden
- kamer factor CV 500%
- inschakelen CV optie 2
- uitschakelen optie 1
- zomer-winter tijd auto aan
- warmwater 1
- reset fabriek.
Als ik kamerinvloed op AAN zet springt hij op nacht - halve maan in plaats van zonnetje maar gaat toch door met het verwarmen (staat nu op 17 graden overdag en 16 's nachts) tot 19,5 graden.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Dit zijn de installateursinstellingen. (service code 3000)
De kamerinvloed zet je normaal aan als je niet 100%weersafhankelijk regelt.

Na het intoetsen van de code toets (8000) je het sleuteltje in en vervolgens navigeer je met de dubbele pijltjestoets naar rechtswijzend. (>>)
Het menu begint met fabrikant en daarna met klima zone.
Toets 2 maal verder dan zie je thermostat staan die staat standaard op 1.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Het uitschakelen van de kamerfactor zal mijn inziens het probleem gegeven hebben. je bent dan afhankelijk van je thermostaatkranen.
Er is een nachtverlaging van je cv watertemperatuur maar die wordt teniet gedaan door het verder openen van de thermostaatkranen, die vragen immmers de gewenste temperatuur en zolang het cv water warm is geven je radiatoren warmte af.
Bij 100 % weersafhankelijk regelen kun je dit ondervangen om in je gebruikersinstellingen de optie reduceren aan te zetten. In de nacht wordt dan je cv temperatuur niet meer op peil gehouden, dit wel als je tijdklok in nachtverlaging gaat.

Je kan ook zoals hiervoor al je instellingen even doorgeven dan kan ik kijken of enigzins klopt.
Bij het lijstje wat je hiervoor gaf staan de instellingen wel goed als de kamerinvloed hebt geactiveerd.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

Zoals ik al boven aangaf heb ik alleen "kamerinvloed" veranderd naar AAN.

Verder als ik op "i" druk zie ik de volgende instellingen:
-boost uit
-buiten temp 16 (verandert steeds)
-aanvoer temp 48 (verandert steeds)
-warmwater temp 63
-brander CV (verandert steeds)
-thermostaat CV aan
-druk CV 1.8
-CV program aan
-WW program aan
-pomp prog uit.

Als ik op het huisje druk zie ik:
-instellingen CV
-adaptief uit
-stoklijn CV 2.0
-dagtemperatuur 20
-nachttemperatuur 16
-boiler temp 63
-WW program 1
-corectie 20 graden 0.0
-taal NL

Op de boiler zelf (Control Tower) heb in in de installateursinstellingen 100% kamerthermostaat gezet (was 100% weersafhankelijk).

De tijdklok begint 's ochtends om 5:45 (18 graden) tot 8 uur, daarna s'middags op 17 graden en vanaf 15:30 tot 23:30 19,5 graden. De bedoeling is dus dat hij tussen 23:30 3n 5:45 16 graden doet.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Het zal niet meteen 16 graden worden om half twaalf. de temp daalt zeker nu nog langzaam.

Nu je deze instellingen hebt verandert moet het in iedergeval beter gaan.
De ketel zal niet je cv water op temperatuur blijven houden, als de temperatuur bereikt is slaat de ketel uit.
Met de zachte weersomstandigheden kan de temperatuur een graadje doorschieten.
Dit is de fijnafstemming die je met de stooklijn kan aanpassen.
De atag met brain is ook niet de meest eenvoudige ketel om de instellingen goed af te stemmen op je woning hier is ervaring wel vereist.
Voor elke woning kunnen andere instellingen van toepassing zijn.
Eenmaal goed afgesteld gaat de ketel zeer zuinig om met je energie.
Je kunt overwegen om de optie adaptief een weekje mee te laten lopen als het buiten wat kouder wordt, de thermostaat zoekt dan in die week de beste stooklijn van die week, dan zet je hem weer uit en vaak is de stooklijn wel aardig op de goede lijn voor de rest van het jaar.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

chat, bedankt. Het grootste probleem was (of nog steeds is - weet ik nog niet) dat hij het 's nachts echt opwarmt, de brander staat aan. Ik heb afgelopen week een paar keer per nacht gekeken en het was 20 graden op de thermostaat in de woonkamer (ingesteld op 16). Ben benieuwd hoe het nu wordt.
Ik zal het een tijdje met de huidige instellingen aankijken hoe het gaat. Voorlopig zal het weer niet veel veranderen dus ik moet geduld hebben.
Als het niet gaat zal ik me zeker weer melden op de forum. Hopelijk ben jij dan nog.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door chat »

Ik houd het wel in de peiling.
Er zijn in deze tijd nog maar weinig woningen die `s nachts sterk afkoelen een goed beeld krijg je pas als het echt kouder wordt.

Succes verder, geen bericht goed bericht.
Laat het liever even weten of het geholpen heeft dan kunnen anderen hier mischien wat mee.

maxilev
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 okt 2007 15:28

Re: atag blauwe engel

Ongelezen bericht door maxilev »

Evaluatie na een week.
Alles werkt zoals het hoort!
Eén klein problempje: de dagtemperatuur is ingesteld tot 23:30. Dat geldt voor alle dagen, alle 7 dagen zijn ingesteld tot 23:30 op 19,5 graden. Hij stopt echter met het opwarmen om 22:30 en springt dan op nacht, halve maan is op het schermpje en hij houdt 16 graden aan.
De vraag: hoe kan ik het veranderen/verhelpen?

Gesloten