LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Ictinus

Liefst afschaffen, maar dat zit er ben ik bang niet in.
[/quote]

Ik ben voor het nieuwe stelsel, maar men maakt van de invoering een puinhoop.
Het had veel eenvoudiger gekent, namelijk naar het geen men eerst wou naar draagkracht.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door bitchy »

dat je zegt dat ''sommige geen gebruik maken van de voorzieningen''.....
ja beste obelix, klinkt leuk, maar toch zijn er zoveel mensen, voornamelijk dus de oudere die dus gewoon niet weten waar ze moeten zijn om iets terug te vorderen!
soms helpt het als iemand die de weg goed weet je belastingpapieren invult maar ook dat gebeurd vaak niet.

voorlopig maak ik me niet druk om wat er allemaal gaat gebeuren of wat we moeten betalen
van mijn verzekering krijgen we in november pas bericht over ''het pakket & de kosten'' we zitten nu nog in juli!

Mimmie
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2005 09:41

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Mimmie »

Vergeet onze regering soms ook dan mensen ook nog vaste lasten hebben te betalen. Dat mensen gewoon bijv geen 150 euro aan zf kunnen betalen per maand?!?!!? :evil:

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

dat je zegt dat ''sommige geen gebruik maken van de voorzieningen''.....
ja beste obelix, klinkt leuk, maar toch zijn er zoveel mensen, voornamelijk dus de oudere die dus gewoon niet weten waar ze moeten zijn om iets terug te vorderen!
soms helpt het als iemand die de weg goed weet je belastingpapieren invult maar ook dat gebeurd vaak niet.
En is dat de schuld van de overheid dat sommige mensen niet weten waar ze moeten zijn om iets terug te vorderen dan? Uiteraard had de overheid de beruchte uitspraak eens kunnen proberen waar te maken die betrekking heeft op de belastingdienst van "Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker" , maar dat is jammer genoeg niet zo, in dat opzicht heb je wellicht gelijk.

Maar zoals het nu lijkt, moeten sommigen daadwerkelijk alles met de gouden paplepel aangereikt krijgen. Het is mij een te makkelijk excuus om dan maar te beredeneren dat het nooit de schuld van de mensen zelf is of in dit geval de mensen die niet weten hoe ze zoiets moeten terugvorderen, nee altijd is het de schuld van anderen.

Komaan zeg, neem toch eens zelf je eigen verantwoordelijkheid. Als je niet weet hoe je fatsoenlijk je eigen belastingpapieren moet invullen, dan heb je nog altijd een mond waarmee je om die hulp kan vragen. Voor dergelijke vragen kun je zelfs bij het belastingkantoor terecht, die helpen je zelfs met het invullen, mocht dat noodzakelijk zijn. Een beetje ondernemingsdrift is toch het minst wat je van iemand mag verwachten.

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

31.75 nominale premie en 23.00 av ben collectief verzekerd betaal dus 50 euro per maand die 1.45% is ongeveer 22 euro bij elkaar dus rond de 75 euro straks ongeveer 135 euro is toch 60 euro pp per maand meer

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

net de folder gehad staat duidelijk gezin vanaf 40.000 geen recht op zoegtoeslag hahahahahahahaha wat een k.........zooi zeg

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

hallo 40.000 euro dat is nog al een inkomen zeg.
veel mensen zijn al blij dat ze de 20.000 halen.
dan is het toch ook niet zo gek dat je geen zorg toeslag krijgt :roll:

pluisje

muta
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2005 08:37

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door muta »

met zijn twee he!!! dat valt mee hoor

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

Bovendien gaat het om het BELASTBAAR inkomen dus niet je bruto loon. Heb je heel veel aftrek posten en dat zijn o.a. je ziektekosten of je hebt thuiszorg etc. kijk hier voor op de belastingdienst of raadpleeg het internet maar eens dan kan je hiermee je inkomen drukken waardoor je dus meer zorgtoeslag kan halen.

Ook giften aan een goed doel mag je aftrekken moet je wel meer dan 100 euro per jaar schenken etc.

Dus hoe meer je aftrekt hoe lager je belastbaar inkomen is en dus hoe meer zorgtoeslag je ontvangt en andere toeslagen die je kan ontvangen hierdoor. En volkomen legaal.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Muta, je hebt inderdaad aangegeven hoe je aan die 75 euro komt. Dat is al in ieder geval wat anders dan 50 euro. Ik ben benieuwd hoe je aan die 135 euro komt.

Als ik uitga van de berekeningen van de overheid en uitga van een nominale premie van 1.000 euro (het geval waar jij inderdaad geen recht hebt op zorgtoeslag), dan kom ik voor de basisverzekering op een slordige €83,33 per maand. Je wil toch niet beweren dat de aanvullende verzekeringen een dikke 50 euro per maand gaan bedragen. Nu laat ik even buiten beschouwing dat je vanwege buitengewone uitgaven ook nog eens recht hebt op aftrek van belastingen.

Stel dat je je voor 50 euro maandelijks aanvullend verzekert, dan durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken, dat jij je ook verzekert voor zaken waar je nooit ofte nimmer van gebruik zult maken. Als je slim bent, verzeker je je alleen aanvullend voor zaken waarvan je lichamelijk afhankelijk bent. Dit zal maandelijks toch een paar tientjes uitmaken.

Dat je je aanvullend verzekert voor de tandarts kan ik me voorstellen, maar dat je je bijvoorbeeld als man aanvullend verzekert voor kraamzorg, lijkt me nu echt geld over de balk gooien, want ik heb nog nooit een man zwanger zien worden en daar zul je dus ook nooit ofte nimmer van gebruik maken. Wellicht een dom voorbeeld de aanvullende kraamzorg verzekering in geval van een man, maar wedden dat er genoeg mannen zijn die hiervoor aanvullend verzekerd zijn?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

obelix;
Als je slim bent, verzeker je je alleen aanvullend voor zaken waarvan je lichamelijk afhankelijk bent. Dit zal maandelijks toch een paar tientjes uitmaken.

Wat dacht je van de basis verzekering daar zitten ook zaken in waar je als man niets aan hebt, maar door de overheid wel gedwongen wordt er aan mee te betalen.
Ik heb hier de politiek al over benaderd maar deze roepen dan, helaas pindakaas.

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Hallo allemaal.

Wie heeft er zoveel kennis van zaken dat hij mij kan voorrekenen
wat de totale premie gaat worden in het nieuwe zorgstelsel.
Ik dacht er wat beter af te komen in 2006, maar nu bekruipen mij de twijfels omdat over deze specifieke gevallen (opvallend) wordt gezwegen.

Stel: man 65+. Vrouw 65+. Verzamel inkomen = 26000.
Volgens mij moeten deze mensen bij een te verwachten nominale premie van 1150 euro het volgende betalen.
2 X 1150 = 2300. + 6,25 x 260 = 1625.
Dat is totaal 3925 euro zonder een aanvullende verzekering.
Met een aanvullende verzekering zit men dan al snel op een totaal premie van 4400 euro per jaar ( = 17 % van het inkomen !!!)
Hoe moet ik in dit geval de max van 5% plaatsen ?(berekenen)
Hoe moet ik in dit geval de zorgtoeslag plaatsen ?(berekenen)

Wie het weet mag het zeggen. :D :( :evil:

Met dank en vriendelijke groeten.

wvs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2005 13:09

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door wvs »

model 52-2
Op dit moment is er helaas nog geen duidelijk antwoord te geven op uw vraag. Dit komt onder andere omdat er nog veel bedragen en het belastingvoordeel niet vast staan.

Wat wel vast staat is bijvoorbeeld;

De (nominale) premie voor het wettelijke basispakket zal (zoals de minister ons wil doen geloven) ongeveer € 1100 per persoon bedragen. Kinderen jonger als 18 jaar zijn gratis verzekerd. Een kind ouder als 18 jaar en/of de eventuele partner die geen inkomen heeft, betaald dus ook die premie van ongeveer € 1100 maar geen inkomensafhankelijke bijdrage van 6,25%.

De (nominale)premie van € 1100 is inclusief een no-claim van € 255. Als er dus geen zorgkosten gemaakt zijn, krijgt men € 255 terug van de verzekeraar, als er minder dan € 255 kosten gemaakt zijn, het verschil.

De procentuele premie (inhouding) van 6,25 % op het brutoloon (over max. € 30.000) word in zijn geheel door de werkgever vergoed. Door deze regeling blijft het brutoloon dus gelijk.

Gepensioneerden ontvangen van de SVB geen vergoeding voor de premie van 6,25 % die op bruto-uitkering word ingehouden. Hiermee is echter rekening gehouden met vaststellen van de hoogte van de uitkering

Een aantal huidige premies komt te vervallen of wordt verlaagd.
Zo vervalt de procentuele premie voor ziekenfondsverzekerden die op het inkomen wordt ingehouden.
Voor particulier verzekerden komen de MOOZ-bijdrage en de WTZ-omslagbijdrage te vervallen.
Voor alle verzekerden gaat ook de AWBZ-premie omlaag.

Vooralsnog is de inschatting dat de AWBZ-premie m.i.v. 1 januari 2006 met circa 1% daalt.

Verder zullen er per 1 januari 2006 nog belastingmaatregelen worden genomen.

Ik denk dat dit voorlopig wel duidelijk is. Hier kun je dus geen berekening mee maken.

willie

wvs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2005 13:09

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door wvs »

vergat ik nog bijna;
zorgtoeslag voor alleenstaande per jaar = max. € 420 (toetsingsinkomen tot 25.000)
zorgtoeslag voor gezin/samenwonenden per jaar = max. € 1200 (toetsingsinkomen tot 40.000)
willie

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Hallo wvs

Het is wel diep treurig dat er dus nu een wet is aangenomen,
waarvan men de gevolgen niet aan de kiezers duidelijk "wil"
maken.
Op de site over de nieuwe wet vindt je over mijn vragen ook niets.
Trouwens, die no-claim ben als 65+er al gauw kwijt.

met vriendelijke groeten. Wim
:shock:

wvs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2005 13:09

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door wvs »

Het is helaas niet anders. Ik ben bij instantie's ook nog niemand tegengekomen die meer duidelijkheid hierover kan verschaffen.

We zullen dus geduld moeten hebben tot september, want dan komt er meer informatie vrij over met name de berekening van de zorgtoeslag.
De financiële gevolgen zullen we dus veel later merken, want van met name die compensatie door belastingmaatregelen is nog helemaal niets bekend.

groeten willie

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

Hallo wvs
Dus onze volksvertegenwoordigers zijn accoord gegaan met
zaken waarvan zij de gevolgen (financieel) niet konden overzien ?
Dat zou te triest zijn om waar te wezen.
Ik denk dat zij wel degelijk weten wat de gevolgen voor de ouderen zijn,
maar dat ze een aardige verpakking aan het zoeken zijn.

Groeten van Wim :?

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

Maar jullie vergeten de aftrekposte mee te nemen maken jullie er wel gebruik van bij een eventuele aangifte om zo je verzamel inkomen te kunnen drukken en dus toch in aanmerking te komen voor de zorg toeslagen etc.


Mensen die AOW ontvangen hebben zo ie zo al recht op een extra aftrekbare bedrag van 768 euro.

DUS kijk eerst na je belastingen !!! Jullie vergeten dat iedere keer.

model 52-2

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door model 52-2 »

beste flappie

Wij (ik) vergeet helemaal niets. De door u aangegeven aftrek leidt inderdaad tot een teruggaaf van 22% over 1536 = 307 Euro.
Dan nog is de premie in verhouding tot het inkomen erg hoog.
Vindt u zelf ook niet ?
(Niet met vette letters schrijven) :roll:

Groeten van Wim

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

maar ben je aow-er?

Gesloten