LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Ik zie je hier als degene die zich in dit stelsel het meest heeft verdiept.
Dus misschien weet je ook het antwoordt hierop;
Stel je bent accoord met je verzekeraar en hebt gekozen voor Naturel, maar midden 2006 verhuis je naar een plaats waar je verzekeraar geen overeen komst heeft met de huisarts aldaar en of dicht bijzijnde ziekenhuis, wat staat je dan te wachten als je door te moeten switsen van verzekeraar, en je om gezondheids redenen niet door een andere verzekeraar geacsepteerd wordt.
Hoe gaat dit dus in de toekomst eruit zien.
Beste Sprokkel, ik neem aan dat je bedoelt dat je bijvoorbeeld een contract hebt afgesloten met een zorgverzekeraar die bijvoorbeeld alleen in provincie X de zorg regelt. Je verhuist naar een andere provincie.

Zover mij bekend is, kun je dan opnieuw switchen van verzekeraar. Vooral in geval van verhuizing naar een provincie waar je huidige verzekeraar niet actief is, lijkt me dat voor de hand liggend. Men kan moeilijk verwachten, dat je telkens weer naar die oude provincie terugrijdt om daar bijvoorbeeld naar de huisarts te gaan, want stel dat je bijvoorbeeld van Friesland naar Limburg verhuist, dan zou je toch heel wat kilometers moeten maken om bij die huisarts te geraken.

Maar wat gebeurt er dan met de aanvullende verzekering, neem ik aan dat je wil vragen? Een andere verzekeraar is niet verplicht jou aanvullend te verzekeren, derhalve vermoed ik dat je dan voor die aanvullende verzekering pech hebt, als je afhankelijk van zorg bent. Ga er maar van uit dat je dan de klos bent en je van geluk kunt spreken, als je je dan nog aanvullend kan verzekeren.

Nu zal een slim persoon zeggen van... dan sluit ik een restitutiepolis af, dan moet de verzekeraar van mijn vorige provincie me dat toch vergoeden. Helaas.... je woont dan in een gebied waar de verzekeraar niet actief is en volgens mij kan hij dan zelfs de aanvullende verzekering beëindigen omwille van die reden. Je zult wel met me eens zijn dat dit een zeer grijs gebied is(er zijn vele Twilight Zones in de nieuwe zorgverzekering) en dan is niets zeker, zo is reeds meermaals gebleken. Dit zou je derhalve het beste kunnen navragen bij de heer Omtzigt Dit is zijn site als je een zeker antwoord wil op je vraag.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

obelix;
Mag ik je hartelijk danken voor je heldere antwoordt, maar ik denk nu even vooruit en beland in 2007 en verhuis zoals boven omschreven, zou de acceptatie plicht dan weer gelden?
En dan niet alleen voor de aanvullende verzekering, maar geld dat dan ook voor de basisverzekering?

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

De acceptatieplicht geldt voor de basisverzekering. Dat wil zeggen dat geen enkele verzekeraar u mag weigeren voor de basisverzekering, tenzij die verzekeraar niet actief is in uw woongebied.

Het is zelfs zo, dat u de aanvullende verzekeringen bij verzekeraar X kunt afsluiten en de basisverzekering bij verzekeraar Y.

Zoals u zelf aangeeft, gaat u waarschijnlijk in 2007 verhuizen. Voor 2006 maakt dat niet uit, eventuele aanvullende verzekeringen zou u dus bij uw huidige verzekeraar kunnen afsluiten, deze heeft de plicht u voor 2006 een soortgelijk pakket aan te bieden en moet daar ook een offerte voor naar u toesturen. Nu is het probleem dat uw huidige verzekeraar niet landelijke dekking garandeert en u in 2007 gaat verhuizen naar een gebied, waar deze verzekeraar niet actief is.

Dat zou inhouden dat hij omwille van die reden de verzekering kan stopzetten. Voor de basisverzekering is dat geen probleem, want de verzekeraars hebben een acceptatieplicht. Voor de aanvullende verzekeringen is dit inderdaad niet het geval.

Ik zou derhalve nu al kijken of het niet mogelijk is, die aanvullende verzekeringen bij een verzekeraar af te sluiten die wel landelijke dekking heeft, dan voorkomt u in 2007 een eventueel ongewenst incident, namelijk het niet kunnen afsluiten van aanvullende verzekeringen en derhalve zelf met hoge kosten te worden geconfronteerd.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

obelix;
Hartelijk bedankt voor alweer je goede antwoordt, en zeker je goede tip wat betreft de aanvullende verzekering.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

De eerste berichten over de hoogte van de nieuwe basisverzekering zijn bekent geworden/uitgelekt, en daar zit toch behoorlijk veel verschil tussen de verzekeringen die variëren van €1050 tot € 1276 dus het wordt toch nog goed uitkijken wil men niet te veel betalen.

The Gambler
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2005 21:10

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door The Gambler »

te veel macht voor de zorgverzekeraars, meer burocratie, minder verschil tussen arm en rijk, etc. etc.
toch maar een hoogervorst beschermer aanschaffen.

hans alkemade
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2005 23:04

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door hans alkemade »

Laten we ons massaal aanmelden per 1 jan 2006 bij de goedkoopste zorgverzekeraar en laten we dat elk jaar opnieuw doen. Krijgen we dan niet de goedkoopste ziektekostenverzekering die we kunnen wensen?

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Laten we ons massaal aanmelden per 1 jan 2006 bij de goedkoopste zorgverzekeraar en laten we dat elk jaar opnieuw doen. Krijgen we dan niet de goedkoopste ziektekostenverzekering die we kunnen wensen?
Ik denk dat dan de ellende niet te overzien zal zijn (administratie), maar ik ben ervoor, laat het maar een puinhoop worden.

Gesloten