LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Nooit
9
50%
Slechts in extreme gevallen als alle rechtsmiddelen zijn uitgeput
1
6%
In extreme gevallen als de wet volgen te lang duurt of te gecompliceerd is
1
6%
Met inachtname van subsidiariteit en proportionaliteit
3
17%
Slechts als je de "verdedigende" partij bent
3
17%
In principe altijd
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 18

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
-----------------------------------------------------------------
Dus als je vriend/vriendin of kind in elkaar geslagen wordt, dan mag je niks anders doen dan de politie bellen en de belagers vasthouden.
-----------------------------------------------------------------

Als je gezinsleden worden aangevallen mag je die verdedigen.
Er is over het algemeen geen rechter die je daarop veroordeeld.
Helaas is rechtspraak in Nederland soms krom als het om dit soort dingen gaat.

Geweld is natuurlijk altijd fout in een ruzie.
Slaan is een bewijs van onvermogen om het met woorden op te lossen.
Ik kan me erop beroepen dat ik nog nooit in mijn leven iemand heb hoeven slaan.
De corrigerende tik aan mijn kinderen niet mee gerekend.
Dat wil niet zeggen dat ik zelf nooit tikken heb gehad.
De gene die aan mij komt zal zich bij de rechter moeten verantwoorden.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

U blijft dus met uw handen in uw zakken staan ,terwijl uw vriendin of kind inelkaargeslagen wordt.
U gaat dus met uw mobieltje terplaatse de ploitie bellen ,en wachten totdat deze komen
Ik denk dat we verkeerd begrijpen wat Karr bedoeld, en dat SJZ het enigszins wel begrijpt.

Natuurlijk blijft niemand met zijn handen in de zakken staan als je partner of kind in elkaar geslagen wordt. Maar er is het verschil tussen gepast geweld en gewoon geweld. Mensen die een inbreker met een honkbalknuppel te lijf gaan gebruiken buiten proportioneel geweld en moeten aangepakt worden. Maar als ik hem beentje licht en er bovenop ga zitten om hem vast te houden zal niemand mij iets in de weg leggen.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door inxsnl »

Ik begrijp precies wat een ieder hier bedoeld!
En het mag ook niet ,voor eigen rechter spelen.
Maar in de praktijk is het ietsie anders .
Heeft zeker ook met de aard van het beestje te maken.
Ik heb het meerdere malen in de praktijk mee gemaakt.
En ben er diverse malen ingedoken als er iemand gemollesteerd werd.
En als er bij mij een winkeldief actief was loste ik dit ook zelf op.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Iemand die in elkaar geslagen wordt met geweld ontzetten valt strafrechtelijk onder noodweer of noodweer-exces. Een rechter zal dan de dader ontslaan van rechtsvervolging, indien hij zijn eigen of andermans goed verdedigde tegen een "wederrechtelijke aanranding" tegen iemands lijf of goed (kort door de bocht gezegd). Een ander punt is dat de proportionaliteit moet worden nageleefd (je mag niet iemand met een geweer neerschieten omdat hij zijn naam in je auto krast), evenals de subsidiariteit (Als een minder zwaar middel voorhanden is moet je dat eerst proberen. Dus als je de dader had kunnen ontwijken in plaats van doodschieten ga je niet vrijuit).

In feite staat bovenstaande gewoon in de wet en speel je dan niet voor eigen rechter.

Wat niet mag (van het strafrecht, van mij mag het wel) is wanneer Jantje Pietje in elkaar slaat en Pietje hem vijf minuten later tegenkomt en een dreun teruggeeft. De aanranding is dan namelijk al ten einde. En als ik "uit voorzorg" met een mes of pistool ga rondlopen zal ik me ook niet op noodweer kunnen beroepen.

Wat verder gaat het wanneer Klaas bij Maarten 25,000 euro vordert en Maarten zeer sterk staat (Klaas gewoon ongelijk heeft) maar door een blunder van de advocaat verliest. Stel, de advocaat is niet verzekerd en biedt weinig tot geen verhaal en Klaas gaat keihard de nu in rechte afdwingbare 25,000 euro invorderen. Mag Maarten dan het geld terugstelen bij Klaas, of zich gewapenderhand tegen de deurwaarder verzetten, of goederen onttrekken aan verhaal? Of moet hij Kllas maar gewoon zijn gang laten gaan?

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Wanneer mag je voor eigen rechter spelen?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Hoe blijf je dan tijdens die periode in leven? Je kan immers geen huur, eten of drinken betalen, dus dat schiet niet op. En ja, je kan niet altijd direct werk krijgen (vandaar dat we immers de bijstand hebben), en soms ben je niet in staat daartoe.

Persoonlijk vind ik dit dus een situatie waarin stelen van geld of voedsel dus gerechtvaardigd is. De huur is lastiger, wellicht valt er dan wat te regelen, en als je echt op straat gezet dreigt te worden mag je je naar mijn mening als laatste redmiddel zelfs met geweld tegen de deurwaarder/politie verdedigen. Met name wanneer je een gezin hebt.

Natuurlijk wel eerst alle rechtsmiddelen proberen, al is het maar ter vertraging.

Gesloten