LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cholesterol verlagende medicijnen

Alle onderwerpen rondom de cholesterol verlagende medicijnen
beukes
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:32

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door beukes »

Kijk nu komen we ergens...

Cholesterol wordt als boosdoener van hart- en vaatziekten aangewezen, maar slaan we niet een stapje over? Zoals eeliane al schrijft vormt de plaque zich op een beschadiging, oftewel fungeert als plakmiddel op de beschadiging in de ader. Klinkt het niet logisch als de lever méér cholesterol aanmaakt naarmate er méér beschadigingen in het vaatstelsel optreedt?

En wil je dan echt het plakmiddel verwijderen zonder de band te structureel te repareren? Want dát gebeurt er dus met chol. verlagers..

In plaats van cholesterol aan te wijzen als boosdoener zouden we moeten kijken naar de oorzaak, oftewel de oorzaak van de scheurtjes op stresspunten in het vaatstelsel...

HOE komt het dat scheurtjes en zwakke plekken onstaan en HOE kunnen we dit voorkomen/tegengaan?

Dat lijkt mij een veel betere vraag dat verwikkelt te blijven in het wel of niet gebruiken van statines, die lossen immers niet de oorzaak op.
Dit is inderdaad een van de belangrijkste puzzelstukjes.

Hier wil ik nog graag een stukje aan passen:

Een belangrijke oorzaak voor de beschadiging van de vaten komt door het overmatige gebruik van Linolzuur.
U leest het goed! Maar dat is toch juist aanbevolen om cholesterol te verlagen ? Weer goed ! Echter krijgen we zoveel van dit linolzuur binnen dat het lichaam niet meer in staat is om het volledig te gebruiken. De verhouding tussen omega3 en Omega6 is volledig uit balans. Omega6 (linolzuur) wordt bij onvolledige omzetting arachidonzuur. Dit arachidonzuur verhoogt de samenklontering van bloedplaatjes en daardoor verhoogde kans op stolsels en geeft ontstekingsreacties in de arterien.
Deze beschadigingen worden afgedekt met een dun laagje cholesterol in een poging het vat weer te egaliseren.

Cholesterol is essentieel voor het lichaam, het zorgt o.a. voor het goed functioneren van alle cellen in het lichaam.

Enkele feiten om over na te denken:
- Als cholesterol aan de vaten zou "plakken" waarom komen er dan
bijna nooit dichtgeslibde vaten voor in de rest van het lichaam maar
alleen rond het hart?
- Waarom komt dichtslibben door cholesterol weinig voor in de venen
(bloedvaten) maar alleen in arterien (slagaders)?
- Waarom zijn er in Zweden relatief weinig hart en vaat problemen terwijl
bij de bevolking gemiddeld hoogste waarden aan cholesterol worden
gemeten?
- Waarom is Israel het land met het hoogst aantal patienten met hart
en vaarziekten?
- Waarom is Becel gestopt met het "rijk aan linolzuur" verhaal ?

Het heeft dus allemaal met Linolzuur te maken!
Zoek ook eens op waarom Lipobay (statine) van de markt gehaald moest worden!

Mijn advies zou zijn:

stoppen met linolzuur en stoppen met statines :shock: (die durft!)

Ik sta dan ook volkomen achter het Radar onderwerp waarbij aangegeven wordt dat statines levensgevaarlijk zijn en in de meeste gevallen niet nodig.
Cholesterol = leven
Statines = big business

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Robjee »

In het verhaal van Beukes kan ik me grotendeels wel vinden. Het is bekend dat de ratio n-6/n-3 van invloed is op onze gezondheid. Niet zozeer door het directe effect van de vetzuren zelf (linolzuur), maar door de verdere omzettingsproducten. Linolzuur staat aan de basis van de omega 6 familie zoals alpha-linoleenzuur aan de basis staat van de omega 3 familie. Deze vetzuren worden vervolgens verlengt en meer verzadigd gemaakt waardoor tenslotte de zogenaamde prostaglandines ontstaan. Deze prostaglandines verschillen van werking. De prostaglandines komende van linolzuur hebben een pro-inflammatoire werking en die van de omega 3 een anti-inflammatoire. Daarnaast zijn er nog meerdere effecten die nadelig werken bij een te hoge inname van linolzuur.
Meer informatie is hier te vinden.
http://www.visolie-info.nl/pdf/sleuteltotgezondheid.pdf
Een interessant artikel over cholesterol en de rol bij atherosclerose is hier te vinden.
http://qjmed.oxfordjournals.org/cgi/con ... l/95/6/397

Er zijn goede aanwijzingen dat de ratio vroeger 2:1 was. Nu is deze ratio in de Westerse werled circa 15:1. Reden daarvoor is de drang om verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen.

beukes
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:32

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door beukes »

Dat stoppen met Linolzuur is wel een beetje kort door de bocht van mij omdat je het wel nodig hebt alleen in de 1:1 verhouding met Omega3.
Verder is het belangrijk om voldoende vitamines binnen te krijgen om het Linolzuur weer om te kunnen zetten. Zink, Vitamine C, B6 en B3 en Magnesium.

Waar we het dan nog niet over gehad hebben is Cortisol!
Kort gezegd wordt Cortisol gemaakt uit Cholesterol.
Waarvoor is dit Cortisol o.a. belangrijk:
-bloeddruk regulatie
-werking cardiovasculair system !
-regelt stofwisseling van koolhydraten, eiwitten en VETTEN !!
-weert ontstekingen !

Dus wat zal het effect zijn van cholesterol verlaging ?
Juist!

Men weet dat na een zware operatie (= stress) het cholesterol stijgt.
Dit is een natuurlijk proces om het lichaam in de gelegenheid te stellen om tijdelijk meer cortisol aan te maken.
Je moet er toch niet aan denken dat dat cholesterol niet voldoende aanwezig is!

nemad
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2007 15:41

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door nemad »

Mijn vrouw en ik moeten van de dokter alle twee cholestrol pillen slikken ik al 10 jaar en mijn vrouw al 12 jaar voor hartziekte's
Maar wij krijgen zolang dat er een zorgverzekering is nieuwe stijl ,
telkens een ander merk van dat medicien.
nu is mijn vrouw bij de appotheker geweest en kreeg weer andere merk pillen toen zei ze :" Wanneer krijgen wij nu een s de zelfde pillen , en niet telkens anderen" Toen zei de ass. van de apotheker :" O dat word volgend jaar anders , nu hoef je ze niet te betalen en volgd jaär gaan ze uit de vergoedingen van de zorgverzekering Dus dan krijgen de mensen meer cholesterol in het bloed en gaan ze meschient erder dood (opgeruimd is netjes) zo komen ze ook van de oudere mens af
De pil werkt bij ons vrijgoed

beukes
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 dec 2007 22:32

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door beukes »

Nemad!

Neem eens de moeite om de drie berichten boven die van jou te lezen !
Stoppen met die pillen en op linolzuur arm dieet.

Als je hier hulp bij nodig hebt laat het dan even weten !

niko
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2007 11:19

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door niko »

Hallo allemaal,

Alle biochimische processen in ons lichaam zijn genetisch determineerd. Het aanmak van "goede" en "slechte" cholesterol ook. Een overvloedig dieet met meervoudig onverzadigde vetzuren (vaak als gezond dieet beschouwd) is niet voor iedereen goed! In sommige gevallen kunnen de waarden van een "goede" cholesterol slechter worden (de risico op hart- en vaatziekten toeneemt) als de inname van meervoudig onverzadigde vetzuren een grootste deel uitmaakt van de totale energie inname. Dierlijke vetten zijn voor die categirie mensen niet ongezond. En dat alles heeft te maken met variaties in bepaalde genen van het DNA...

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door eeliane »

cholesterol is alleen maar gevaarlijk in het bloed als de bloedvaten, de aders eigenlijk beschadig zijn door bijv hoge bloeddruk, vandaar dat het vlakbij het hart het vaakst voorkomt, de hoge bloeddruk beschadigd door de druk steeds een beetje de ader net na het hart dus, grootste pompkracht. Bij de beschadiging komen dan de triglyceriden( is de 3e in het chol. onderzoek en de gevaarlijkste) die blijven haken aan de beschadiging, er onstaat een verharding in de ader.
Het slechte chol de LDL heeft ook de slechte eigenschap aan die beschadigingen te blijven plakken en daarmee slipt de ader, bij steeds meer LDL, lekker dicht tot de aders het begeven of de zuurstof toevoer naar het hart zo slecht wordt dat men hartkalchten krijgt.
HDL is een chol die niet de eigenschap heeft om te blijven plakken vandaar dat ze het de goede chol noemen.
Dus het verlagen van de triglyceriden en het LDL in het bloed bij bijv een hoge bloeddruk is heel belangrijk. en ik moet het toegeven, de statines werken wel, zie het toch duidelijk bij onze patienten en hun lab uitslagen.
Ook roken zorgt dat de vaten slechter van kwaliteit worden net als hoge bloeddruk waardoor deze in combinatie met een hoog trig en LDL gehalte toch een gevaar gaan vormen.
Soms helpt een dieet maar ook niet altijd, tja en dan heb je een keuze... blijft toch altijd je eigen keuze...
Laatst gewijzigd door eeliane op 04 jan 2008 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Janny »

Nemad.
Mijn vrouw en ik moeten van de dokter alle twee cholestrol pillen slikken ik al 10 jaar en mijn vrouw al 12 jaar voor hartziekte's
Maar wij krijgen zolang dat er een zorgverzekering is nieuwe stijl ,
telkens een ander merk van dat medicien.
Goede morgen en voor 2008 een gezond jaar waarin het cholesterol verhaal ontrafeld kan worden.
In antwoord op je opmerking, Hetzelfde overkomt/overkwam mij ook.Vervolgen heb ik de internist hiervan in kennis gesteld, en met zijn advies! Vraag /eis het voorgeschreven medicijn/ terug naar de apotheek.
Resultaat: ik krijg wat voorgeschreven word.Verder volg ik de verhandelingen met meer dan gewone interesse, ik wil graag de oorzaak, in plaats van de gevolgen bestrijden.
Janny

wdmpouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2008 20:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door wdmpouw »

Hoi allemaal,
Ik heb de hele lijst aan emails gelezen, en ben er erg van onder de indruk. Ook de laatste uitzending van Radar op 13 september gezien.
Ik heb een familaire afwijking.
Ik slik al 10 jaar Lipitor 40 mg en nooit last gehad, tot het laatste half jaar erg veel last van mijn spieren, ik lijk wel een oud vrouwtje.
Voorheen kon ik lekker met de honden wandelen en nu is het meer strompelen wat ik doe.Verder geheugenproblemen en ook voel ik mijn lever, die gloeit soms en het zou me niet verbazen als die opgezet is. Morgen ga ik naar de dokter toe voor bloedonderzoek en om te vertellen dat ik stop met de Lipitor en over ga op een natuurlijk middel.
Natuurlijk laat ik mijn bloed dan na 8 weken weer testen. Kijken of het effect heeft.
Ik ben hier achter gekomen omdat mijn vriend echt wilde dat ik naar de dokter zou gaan omdat ik iedere dag naar een plek rechtsonder mijn ribben grijp van de pijn. Nog ging er geen belletje rinkelen totdat ik bedacht om eens op internet naar de bijwerkingen van de Lipitor te kijken.
Na alle informatie hier besef ik dat ik misschien mijn lichaam wel gif gegeven heb.
Wat als later zal blijken dat al deze middelen zoals statines op de langere termijn schade aan je lichaam geven?
Al de mensen die nu slikken en denken, maar ik heb geen bijwerkingen hoor!!!
Die heb ik dus jaren ook niet gehad. En opeens had ik ze wel en dan heb je in eerste instantie niet eens door waar het van komt.
Groeten Debbie.

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Dag Debbie,

Ik heb net je reactie gelezen en dat jij inderdaad best wel veel lipitor moet nemen. Wil je hier op dit forum ons ook op de hoogte houden hoe het met je spieren gaat als je met dit middel gestopt bent ?

Ik heb, alleen al op dit forum, te vaak berichten gelezen in de afgelopen periode dat mensen daadwerkelijk verschil bemerkten nadat ze lipitor hadden laten staan. Ikzelf had ook rare krampen in mijn benen en heb het zonder liptor geprobeerd en krampen gingen weg, maar met mijn cholestorol ging het wel fout; ik gebruik nu 10 mg Inegy per dag en na een maand dit gebruikt te hebben was mijn LDL - en totaal cholestorol mooier dan ooit, dus ik heb toch iets nodig om het binnen de perken te houden, alleen...Ingegy is ook een statine :-(

Tja.....wat is nu wel goed.....ik heb nu eenmaal diabetes en durf het niet aan om er niets aan te doen want als het dan fout gaat is het wel mijn eigen schuld.

In elk geval voor jou succes en hoor graag verder van je hoe het gaat !

Groetjes : Nousse

Naxossa
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2008 01:55

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Naxossa »

Bedankt al die geweldige voormalige landgenoten! Heb met veel belangstelling (soms met stijgende ontzetting) deze discussie gevolgd. Vanaf augustus 2006 .Lange tijd getwijfeld of er ook iets zinnigs uit zou komen. Jullie hebben me niet teleurgesteld. Ik geloof dat het Nieuwenhuyze was die het licht een beetje deed opgaan: het gaat niet over statins, het gaat over cholesterol. Iets wat jezelf voor zo'n 80% maakt. Zowel L als HDL. en daar moet een reden voor zijn. Dat doet je lichaam niet zomaar. Als we dat uitgedokterd hebben, zijn de statins verleden tijd.
Ik heb vorig jaar February een paar Angina Pectoris aanvallen gehad. Tamelijk pijnlijk en de eerste duurde langer dan een dag. De tweede kwam midden in de nacht. Groot onderzoek.. hoog cholesterol, arteriosclerosis..Lipitor en Beta blockers voor de bloeddruk. Maar daar wisten we al het een en ander van. Symptomen bestrijden??? Niet dus. Andere leefwijze, groente, fruit, meer water drinken, weinig vlees, wat meer vis, amandelen, en meer appels, enz. en helemaal geen zuivel, elke dag een kwartier op de treadmill,lopen, sprinten, joggen. A good sweat. Binnen een maand 10kilo lichter. weeg 75 kg en ben 182, 66 years old. Heb nooit geen pijn meer gevoeld en kan een aardig stuk rennen. O, en de bloeddruk is naar beneden. Neem extra VitC 3000mg timed release, Vit E, en Q10 en selenium en een All Vitamin.
En natuurlijk elke dag een goed glas rode wijn. Nou geen Brie meer maar noten (amandelen, walnoten, hazel, enz.)

wdmpouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2008 20:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door wdmpouw »

Hoi Nousse,
Dank je voor je reactie.
Fijn om te horen dat je door een andere medicijn geen last meer hebt van de bijwerkingen.
Ik ben vanmiddag bij mijn huisarts geweest en die steunt me in het uitproberen om de Lipitor te vervangen door een natuurlijk middel.
Wel moet ik over 2 weken mijn bloed laten prikken en bij hem op het spreekuur komen voor de uitslag en dan kijken of het verhoogd is.
Als dat het geval is moet ik absoluut van hem aan de medicijnen.
Hij vond Lipitor 40 mg eigenlijk wel veel.
Dus afwachten. Hij heeft gekeken of mijn lever opgezet was en dat was niet het geval. Waarschijnlijk iets met de darmen.
De ck van mijn spieren wordt ook met het bloedonderzoek meegenomen. Hij vond eigenlijk dat het niet kon dat ik na zoveel jaren nu opeens die bijwerking had van de spieren.
Dat kwam alleen de eerste 3 maanden van het slikken van de Lipitor voor. Zijn er misschien nog meer mensen op dit forum die ook na zoveel jaar opeens bijwerkingen kregen?
Over een paar weken vermeld ik hier wel de uitslag.
Groetjes Debbie.

Brigitte70
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2008 19:33

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Brigitte70 »

statine therapie is bewezen bij meer dan 100.000 patienten in onderzoeken. vooral bij mensen na infarkten en diabetes is behandeling kosten effektief en verlaagt het enorm het risico op hart vaatziekten en vooral sterfte.
let wel, simvastatine is de goedkoopste, maar wordt steeds in verschillende generieke samenstellingen afgeleverd;
is steeds een andere vulstof, andere bijwerkingen wellicht ook ander effekt. Bij een LDL hoger dan 4 (zonder behandeling ) is simvastatine vaak niet meer voldoende en zal je naar Lipitor moeten
Helaas geven al dit soort middelen soms bijwerkingen ( spierklachten <7 %) Wij Nederlanders lijden mijns inziens al snel aan een bijsluiter-syndroom, we lezen of horen iets en hebben ook meteen last van die verrekte pillen.
overigens pravastatine 40 mig is dan wel generiek maar duurder dan Lipitor met hetzelfde LDL verlagende effekt,
waak er dus voor dat namaak altijd goedkoper is!! nee dus!
Overigens zie first word: enegy (ezetrol plus simva) geen voordelen op voorkomen hart vaatziekten boven simvastatine alleen..

Naxossa
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2008 01:55

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Naxossa »

Degenen die hartstochtelijk het gebruik van statins verdedigen zijn daar volkomen vrij in. Big Pharma moet ook rondkomen. Maar wat men NOOIT mag vergeten : zowel HDL als LDL worden in overgrote mate door het lichaam zelf geproduceerd. En lang niet altijd en lang niet altijd bij iedereen in overgrote mate. Je zal je eerst moeten afvragen waarom produceert mijn lichaam zoveel LDL. Niet vergeten LDL kreeg de slechte naam omdat die het lichaam intrekt en HDL de goede naam omdat het op weg naar de lever en eruit. En ten tweede moet je je afvragen waarom trekt het in grote mate in de richting van het hart. Dat is waar de grootste deposits voorkomen. Geloof het bakerpraatje maar niet dat de rest van je aderen ook dicht geslibd is. Posthume onderzoeken hebben dat al keer op keer aangetoond. Een overmate aan vrije radicalen veroorzaakt de grootste schade in de hart streek, daar waar de meeste activiteit is. Deposits is in feite een volkomen verkeerde term. De plaque is de scheurtjes plakkerij, het gerepareer van je aderen, en het komt vanuit de wand zelf. Gebruik van statins is bedoeld als een tijdelijk lapmiddel. Je moet zelf aktie ondernemen en de zaak corrigeren, maar zolang de zuivel maffia het in de wereld nog voor het zeggen heeft, is het vaak tegen de stroom oproeien. Hetzelfde geldt voor de bio bedrijven. Goedkope voeding is veeeel duurder dan je denkt. James

raya
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2008 20:08

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door raya »

Beste mensen
Ik ben 50 jaar en heb last van familiare hypercholesterolemie ,hierbij wil ik graag mijn verhaal met jullie delen en graag advies.Na het op jong leeftijd overlijden van mijn vader en andere familie leden, ben ik 18 jaar ..geleden begonnen met cholelsterol verlagers en al jaren slikte ik lipitor 40 mg. In juni 2007 ben ik gestopt met slikken omdat ik ongeveer anderhalf jaar lang steeds slechter werd .Ik ben van het kasje naar de muur gestuurd mijn huisarts zei dat ik een versleten heup had en pees ontstekingen en het lag nooit aan de statine. Toen ik letterlijk de trap niet meer op kon was de maat vol (dit is echt geen verhaal van bijsluiter syndroom zo makkelijk is het niet)
Ik ben doorverwezen naar een lipidenpolie gestopt met medicatie vervolgens op een heel zwaar dieet gezet zonder vetten en koolidraten zodat mijn lichaam kon rienigen en zo min mogelijk vetten aan zou maken .Ik ben in korte tijd enorm opgeknapt en kan alles weer en 17 kilo afgevallen mooi meegenomen zou je zeggen ,maar het cholesterol gehalte was nog steeds 10 met een veel te hoog ldl gehalte Dus weer medicijnen langzaam testen met 2.5 simvastine eerst om de dag daarna iedere dag de klachten kwamen volop terug het lijkt we of ik allergie,s voor dat spul geworden ben .Wat nu.. Ik moet weer gewoner gaan eten dierlijke vetten kan ik buiten maar brood en aardappels is toch wel lekker dus het cholesterol gehalte zal nog wel stijgen .volgens mij moet ik nu kiezen tussen of lichamijk heel slecht functioneren of vroeg overlijden Vraag: wie weet nog alternatieven

Naxossa
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2008 01:55

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Naxossa »

Beste raya,
Jouw verhaal is het stereotype verhaal. Statins zijn bedoeld als een tijdelijk lapmiddel. Op langere duur krijgt iedereen(!!) problemen. Het gevaarlijke en tevens ook meest sinistere is dat sommige mensen het heel lang kunnen volhouden met statins. De schade wordt wel aangericht maar het duurt lang voordat het zichtbaar wordt. Als het boven water komt is het vaak in een zeer korte tijd bekeken. Zo hoor je dus wel de klachten van de mensen die er helemaal niet tegen kunnen en niet van al die anderen. Die zijn dood voordat ze het in de gaten hebben of tijd hebben gehad om de noodklok te luiden en huneerdere optimistische verhalen in te trekken. Zie mijn vorige reaktie : de hoge cholesterol is er voor een reden en LDL in het bijzonder zal uiteindelijkblijken niet de grote boosdoener te zijn waar het nou voor wordt versleten. Maar LDL is een harde werker en die zijn van nature onderhevig aan stress. LDL is een van de eerste doelwitten van de vrije radicalen in je systeem. Mensen over de dertig hebben meer vrije radicalen in hun systeem dan jongere mensen: het lichaam is op z'n retour, meer afbraak dan opbouw. Onze moderne voeding is de bron van een overvloed aan vrije radicalen. Alle simpele koolhydraten (suiker, wit meel en wit brood enz.). Als je iets van scheikunde afweet is het niet zo moeilijk om te begrijpen wat er gebeurt in dit proces. Heel simpel gezegd LDL aangevallen door vrijde radicale wordt beschadiigd en die beschadiging is als een scherp uitsteeksel dat beschadiging van je aderen geeft. De LDL die de aanslag overleefd komt er aan te pas m'n vrachtje om te repareren. Oversimplified, but you get the idea.
De Vitamines zijn in staat om die aanvallen af te weren. Vit C en E (natuurlijke) zijn de top performers. Een minimum van 3000 tot 4000 VitC per dag heeft aangetoond dat je de schade kunt beperken en het heeft mij tot dusver uit het ziekenhuis gehouden. Veel verse groente, vooral sterk gekleurde (Romaine sla, tomaten, rode paprika enz.) en in plaats van Brie en Camembert bij je glas rode wijn, een handvol noten. Amandelen en walnoten zijn de top performers. Wil je je aderen nog wat verder schoonmaken dan is een minuut of vijftien stevig doorwandelen, beetje joggen af en toe vereist. Wij doen het vooral in de winter hier (Canada) op de treadmill. Het moet een beetje inspannend zijn aerobisch alleen is niet voldoende.
En natuurlijk geen dierlijke vetten en liefst alleen maar plantaardige eiwitten, al is mager rood vlees minder de boosdoener dan wel wordt beweerd. Vooral als het van een normaal bedrijf komt. Stay away from de bio bedrijven. Puur vergif door de troep die de beesten in hun voer krijgen. James

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Janny »

noussie.
Zoals ik eerder vertelde dat ik moest afwachten. Het wachten is voorbij, en de werkelijkheid duidelijk geworden. Doordat ik dus een ander middel kreeg voorschreven om de bijwerkingen van de statinus te verkleinen,dat middel was niet voldoende om de waarden laag te houden, gevolg: weer terug op pravastatine . Dit dus naast de Ezetrol die ik als vervanger gebruik. En nu na een week een 3 maanden ezetrol. is er maar 1 conclusie. het is allemaal vergif en ellende.
We hopen op beter.
Janny

Nousse
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 mar 2007 15:02

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Nousse »

Wie weet nu nog wat hij of zij doen moet ? Ik, nav de uitzending van gisteren weet het nu helemaal niet meer. Ergens zou ik willen stoppen met het innemen van de statines, want ik heb nog geen infarct gehad, maar heb wel diabetes !!! Ik weet ook dat mijn cholestorol (en vooral het LDL) omhoog vliegt als ik de statines laat staan en ik wil ook niet eigenwijzer zijn dan de dokter die me dan aangeeft dat hij geen verantwoording meer wil nemen als de waardes de verkeerde kant opgaan. Ik moet wel zeggen dat het soort dat ik nu gebruik amper bijwerkingen heeft (is Inegy) maar het is en blijft een statine.
Ik moet volgende week naar de internist en zal het opnieuw met hem bespreken.
Al met al vind ik het een hele moeilijke materie !!!
Groetjes : Nousse

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door G7 »

Ik ben wel hartpatient en gebruik ook al jaren simvastatine ter voorkoming van een eventueel nieuw infarct. Mijn cholesterol was 5.1 en nu schommelt het tussen de 3.9 en 4.3. Bij mij helpt het wel degelijk, al zijn de waardes niet zo verontrustend. Ik heb geen enkele bijwerking. Ook nooit gehad en gebruik het nu zo'n 9 jaar.

Ik ging ook best twijfelen na het zien van de uitzendingen, maar toch denk ik dat mijn cardioloog het beste met mij voor heeft. Ik blijf dus gewoon doorgaan met slikken.

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: cholesterol verlagende medicijnen

Ongelezen bericht door Janny »

Nousse

Inderdaad we hebben hetzelfde probleem.
Diabetes inclusief insuline en metformine
Hoge bloeddruk
te hoge waarden Cholesterol.
Toen ik vorig jaar een tijd (8weken) zonder medicijnen voor cholesterol was, waren de waarde met 6 weken 16.
en ander waarden zo hoog dat ze niet te meten waren. conclusie? zonder is geen optie. dus opnieuw statinen, en binnen een paar maanden waren de waarden weer op orde. dit in combinatie met verantwoord eten.!!!! Ik heb gekozen. |Het worden statinen.inclusief pijn. Dit omdat een hartaanval en bloedvat verstoppingen in voeten en lijf ook geen blij vooruitzicht zijn.
Voor iedereen: veel wijsheid in de afwegingen.
Janny

Gesloten