LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rechtzaak Gesp

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door Piet »

De uitspraak in de GeSp zaak is weer aangehouden, nu tot 15 november.
Het gerechtshof heeft aangegeven dat er deze keer daadwerkelijk vonnis zal worden gewezen en het niet de bedoeling is dat de zaak weer aangehouden wordt.

http://www.platformaandelenlease.nl/Agenda.htm

Groeten,
Piet

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door peewee »

Eigenlijk is een vonnis van het Gerechtshof in de Gesp zaak straks medio november al niet meer van echt belang. Een en ander gezien de in gang gezette stappen om cassatie in het belang der wet in te stellen bij de Hoge Raad door de organisaties Leaseproces en Consument & Geldzaken. Het is gewoon de Hoge Raad, ons hoogste rechtstcollege die knopen zal moeten doorhakken. Dat was altijd al te verwachten en gebeurt dus in werkelijkheid ook.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door ad »

Het is zover: de lang verwachte uitspraak is daar.
Maar ik betwijfel of we er vrolijk van moeten worden. Er wordt wel erg veel de nadruk gelegd op tekortkoming van Spaarbeleg waar het eventuele restschuld betreft.


Zie http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/Ger ... /Amsterdam
onder uitspraken

4. LJN: BB7971, Gerechtshof Amsterdam, 718/05
Datum uitspraak: 15-11-2007
Datum publicatie: 15-11-2007
Rechtsgebied: Handelszaak
Soort procedure: Hoger beroep
Inhoudsindicatie:
Gerechtshof Amsterdam heeft uitspraak gedaan over "Sprintplan"-effectenlease-overeenkomsten in collectieve actie van Stichting Gedupeerden Spaarconstructie tegen Aegon Bank. Geen nietigheid overeenkomsten, geen misleiding van beleggers, wel tekortschieten Aegon in zorgplicht door ontbreken waarschuwing voor mogelijke restschuld en niet-inwinnen van informatie over financiële positie beleggers. Eventuele verplichting Aegon tot schadevergoeding is afhankelijk van individuele omstandigheden en kan alleen in afzonderlijke procedures worden vastgesteld. Geen algemene verplichting tot terugbetaling rente aangenomen.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door peewee »

Opmerkelijk is vooral dat het Gerechtshof een ''eigen invulling'' geeft aan de wettelijke zorgplicht. Die eigen invulling wijkt zeer af van de invulling tot nu toe van de Hoge Raad in zaken over zorgverplichtingen van banken ten opzichte van hun klanten. Anders gezegd, het Hof Amsterdam is het recht een beetje aan het bijbuigen. Ten voordele van Aegon, want het vonnis valt voor Gesp als een pyrrhus overwinning te kwalificeren. Met dit vonnis kunnen de gedupeerden niets, nul komme niks, nada. Alleen de kleine groep gedupeerden die naast het verlies van hun maandbetalingen ook nog een restschuld hebben opgelopen, kunnen iets met dit vonnis. Dat misleiding het niet haalde was te verwachten, lijkt vaste prik in aandelenlease-zaken.
Dat de advocaat van Gesp pas in het hoger beroep op de proppen kwam met de Wck, pleit niet erg voor de kennis van zaken van deze advocaat. Door Consument & Geldzaken is dit punt al in 2003 in hun rechtszaak ingebracht.

Maar, zoals al eerder aangegeven in dit forumdeel. Het zal de Hoge Raad zijn die het laatste woord krijgt in de aandelenlease-affaire en dus ook in de SprintPlan-affaire.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door ad »

Op de website van de stichting GeSp geeft het bestuur een beknopte samenvatting van het vonnis.
Het eind is voorlopig nog niet in zicht.

Men heeft tot februari 2008 de tijd om een beslissing te nemen wel of niet naar de Hoge Raad. Gezien het vonnis lijkt me dat niet zo moeilijk. Weliswaar is er in de loop van volgend jaar nog een uitspraak te verwachten van de Vereniging Consument en Geldzaken maar ik kan me niet voorstellen dat er plotseling anders gevonnisd gaat worden. Het Gerechtshof heeft er ondertussen lang genoeg over na kunnen denken.
Het bestuur van GeSp geeft aan dat, indien men in beroep gaat, de Hoge Raad niet eerder dan medio 2009 zal beslissen.

En stel nu dat de Hoge Raad een meer gunstige uitspraak doet, wat dan .........
Mijn geduld wordt wel erg op de proef gesteld.

ad
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jul 2003 22:11

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door ad »

Op de website van de stichting GeSp geeft het bestuur een beknopte samenvatting van het vonnis. http://www.stichting-gesp.nl/
Het eind is voorlopig nog niet in zicht.

Men heeft tot februari 2008 de tijd om een beslissing te nemen wel of niet naar de Hoge Raad. Gezien het vonnis lijkt me dat niet zo moeilijk. Weliswaar is er in de loop van volgend jaar nog een uitspraak te verwachten van de Vereniging Consument en Geldzaken maar ik kan me niet voorstellen dat er plotseling anders gevonnisd gaat worden. Het Gerechtshof heeft er ondertussen lang genoeg over na kunnen denken.
Het bestuur van GeSp geeft aan dat, indien men in beroep gaat, de Hoge Raad niet eerder dan medio 2009 zal beslissen.

En stel nu dat de Hoge Raad een meer gunstige uitspraak doet, wat dan .........
Mijn geduld wordt wel erg op de proef gesteld.

roja
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 22:10

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door roja »

Ik las dat er gevraagd is om cassatie in het belang der wet :

http://www.perssupport.nl/publishingweb ... ageIndex=1

Toch nog even geduld hebben dus.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Rechtzaak Gesp

Ongelezen bericht door peewee »

Ad,
De cassatie in het belang der wet procedure die door Leaseproces en door Consument & Geldzaken is aangevraagd bij de Procureur-Generaal van de Hoge Raad, zal vermoedelijk sneller duidelijkheid geven dan een cassatie die in februari volgend jaar door de Stichting Gesp wordt ingesteld. De optimistische uitlatingen van advocaat Dommerholt in de persmedia die ik op de website van PAL las (pagina in het nieuws), namelijk dat er al over 4 maanden een arrest ligt van de Hoge Raad lijkt mij rijkelijk optimistisch. Een klein jaar lijkt mij meer realistisch. En dan zal het van de inhoud van het arrest afhangen wat er gaat gebeuren.

Gesloten