LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop reparatie van 3 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Wat is de gemiddelde reparatietijd van een laptop

3 weken
11
39%
2 maanden
4
14%
3 maanden
2
7%
Weet ik niet, maar 3 maanden is schandelijk
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Daarom vind ik het de verantwoordelijkheid van de fabrikant en niet van de winkelier. Het is service van de winkelier als hij de fabrikant in gebreke stelt, maar het is de fabrikant die tekort schiet.
Als bij een notebook het moederbord niet los leverbaar is, dan kan de winkelier daar totaal niets aan doen.
Het is niet zijn schuld dat die onderdelen niet los leverbaar zijn.

Bij de HP printers zijn de stuurprintplaten ook niet los leverbaar.

Ik vind het nogal onbeschoft dat de winkelier verantwoordelijk en aansprakelijk wordt gehouden, omdat de moederborden van notebooks niet los leverbaar zijn.

Totaal bezopen. :evil:

idem
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 dec 2004 14:24

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door idem »

Totale onzin en je kletst echt uit je nek.

Het enige wat jij doet is juridisch gezwam uitbraken.

Jij bent echt ziek!

Je bent echt een betweter!
Zomaar een paar quoot'jes van ikbenik van vandaag.

Vriendelijke vriend, ik zou maar een beetje inbinden als ik jou was.
Dat mensen het niet met jou eens zijn, maakt ze nog niet direct ziek, betweterig of bezopen.

Ga eens met een plasje naar de dokter, neem je receptje mee naar de apotheek, slik een paar pilletjes en maak dit mooie weekeinde een heel lange boswandeling.
Je zal zien dat je de dingen weer een stuk helderder ziet.
En een excuusje naar je opponenten toe zou je sieren.
Maar dat zal er nog wel niet inzitten.

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

jammer dat hierdoor de kern van de zaak nu helemaal op de achtergrond raakt

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

jammer dat hierdoor de kern van de zaak nu helemaal op de achtergrond raakt
Het blijkt maar weer dat de consument in Nederland mag klagen wat hij wilt en dat dat soort geklaag heel graag door de mensen worden gehoord.

Echter als er winkeliers zijn die heel duidelijk aangeven waar de knelpunten zitten en die heel duidelijk aangeven wat er nu werkelijk gebeurd, mag dat niet gezegd worden en wordt dan die winkeliers verzocht om op te hoepelen en wordt hun mond gesnoerd.

De reden dat ik 1 persoon een beetje hard aanpak is omdat hij mij behoorlijk onderuit haalt met zijn juridische onzinpraat en totaal niet aangeeft hoe iets werkelijk moet worden aangepakt.

Ik heb al diverse keren aangegeven hoe het werkelijk in elkaar zit, maar daar wordt inhoudelijk totaal NIET op ingegaan, maar wordt dan gezegd dat ik me niet aan de regels houdt.

Daarbij wil ik wel opmerken dat je met juridische regels soms de problemen niet oplos.

Want als een onderdeel niet of slecht leverbaar is, kun je met die juridische zaken en regels er echt niet voor zorgen dat het onderdeel wel leverbaar wordt.

Simpel voorbeeld:
Van de Acer Aspire 1700 serie notebooks is het bekend dat die moederborden niet los leverbaar zijn.

Na 2½ jaar gaat dat moederbord kapot.
De consument eist dat het moederbord wordt vervangen.
Want met bijbetaling een nieuwe notebook kopen, wilt hij niet.
Het moederbord is niet los verkrijgbaar.

En wat gebeurd er?
De winkelier wordt aansprakelijk en verantwoordelijk gehouden voor het niet vervangen van het moederbord.

En dat vind ik totaal bezopen.

De winkelier krijgt de schuld dat het moederbord niet leverbaar is, en dat is totaal niet terecht.

Waarom dat dat moederbord niet leverbaar is, weet ik niet.
Maar ik kan er in ieder geval niet aankomen.

De consument heeft bij het aankopen de keuze om extra garantie erbij te kopen of niet.
Doet hij dat wel en na 2½ jaar gaat het moederbord kapot, dan krijgt hij van de fabrikant een nieuwe notebook.
Neemt hij die extra garantie er niet bij, dan zit hij zoals in het geval van de TS met een grote kostenpost.

Zoals ik al aangaf heeft de consument wel degelijk rechten.
En dat is dat hij niet totaal voor de kosten hoeft op te draaien.

De economische levensduur van de computer bedraagt 36 maanden.
Er zijn al 30 maanden verstreken, dus moet de consument 30/36 deel zelf betalen. Dit is zo in de wet vastgelegd.
Dus dan kom ik uit op €250,-.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik word er gewoon ziek van dat ze telkens met de smoes komen dat ze op onderdelen moeten wachten enz.

Tja, en toch is dat vaak géén smoes.

Wil je dat niet geloven, dan kan ik er ook niets aan doen.

Ik had laatst een onderdeel besteld en die had een levertijd van 7 weken.

Wil je er niet op wachten, is geen probleem. Maar dan krijg je je notebook ongerepareerd terug.

Zelf is de ventilator van mijn notebook kapot en een nieuwe besteld.
Dat is nu zo'n 8 weken geleden en wanneer dat die binnenkomt is onbekent.

Als je onderdelen bij de fabrikant zelf besteld en er zit een lange levertijd op, dan kun je niets anders doen dan wachten.

Dit soort zaken komen vrijwel nooit voor bij de desktopcomputers, maar wel bij notebooks.

Want iemand heeft al eens gezegd dat als je moet wachten op een onderdeel, dat de winkelier zich dan aan zijn verantwoordelijkheid ontrekt en zijn verantwoordelijk afschuift op een ander.
Totale onzin tuurlijk en dan mag hij ook uitleggen wat ik dan wel moet doen om het onderdeel te krijgen.

Ferna
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007 11:47

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door Ferna »

Vorig jaar was mijn HP laptop defect, de reparatie bleef aanslepen.
Uiteindelijk kreeg ik te horen, dat je bij HP kunt gebruik maken van een zeer interessante procedure ( Pay Back ??), waarbij je , indien je pc binnen een bepaalde periode- ( echt niet zolang) - niet hersteld is, je het aankoop bedrag integraal terugbetaald krijgt.
Ik heb hiervan gebruik gemaakt, en kreeg na zo'n 3 weken € 1.500 op mijn rekening gestort.
Er was zelfs geen verplichting om een nieuwe HP te kopen; mijn keuze is dan ook op een Toshiba gevallen, waarover ik tot nu toe zeer tevreden ben.

f.m.pan
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:22

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door f.m.pan »

Mijn laptop merk Acer bij mediamarkt gekocht deed het niet.
alles thuis geprobeerd.Uiteindelijk naar mediamarkt terug.
als u thuis acer belt komen ze thuis. Betaald nummer van acer dagenlang continue in gesprek(en maar betalen ) email gestuurd konden mummer niet vinden, na een week nog geen bericht, dan maar naar mediamarkt en zou nu 20 werkdagen duren.bijna om maar nog niets. Advies: koop nooit een acer (bij mediamarkt)

markvanloo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:59

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door markvanloo »

Ben zelf wel een fan van laptops, maar bij gebreken ben je snel de klos. Zelfs gewone computerwinkels als Paradigit verkopen eigenlijk alleen laptops van andere merken, als Acer, Asus, Sony, HP etc.

Je bent dus altijd van anderen afhankelijk en dat schiet niet op. Net als bij telefoons...zucht.

Acer biedt relatief goedkope laptops, maar de kwaliteit is er helaas ook naar (ervaring in mijn omgeving).

Een goeie aan huis service (bij)kopen is een optie, maar ook prijzig.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je bent dus altijd van anderen afhankelijk en dat schiet niet op.
De reden hiervan is zo eenvoudig, wees daar niet blind voor.

De reden (en ik heb het al eerder aangegeven) dat de reparatietijden van notebooks veel langer duren dan bij desktopcomputers is dat bij desktopcomputers universele onderdelen gebruikt worden en bij notebooks dus niet.
Zelfs gewone computerwinkels als Paradigit verkopen eigenlijk alleen laptops van andere merken, als Acer, Asus, Sony, HP etc.
Je bent echt op de zeurtoer, maar dat terzijde.

Er is géén één computerwinkel die zijn eigen merken verkoopt (behalve Dell).
De reden hiervan is dat bij desktop computers alles universeel is en bij notebooks niet.

Men wilt daar wel verandering in brengen, maar dat kan nog wel even duren.
dan maar naar mediamarkt en zou nu 20 werkdagen duren.bijna om maar nog niets. Advies: koop nooit een acer (bij mediamarkt)
Dus omdat je niet gelijk geholpen kan worden en dat je een paar dagen moet wachten is dat een reden om dan niet dat merk te kiezen?

Sorry, maar je komt over alsof je nodig mee moet zeuren, terwijl je geen nieuws brengt.

Een beetje met de andere zeurders mee gaan zeuren.
Is zo goedkoop.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat even vergeten wordt is dat bij notebooks speciale specifieke onderdelen gebruikt gemaakt wordt en als die onderdelen besteld moeten worden (wat de meeste computerzaken wel moeten doen, omdat ze die onderdelen onmogelijk allemaal op voorraad kunnen nemen), kan het even duren voordat die onderdelen binnen zijn.

Dus als bij de desktopcomputer het moederbord kapot gaat, is deze eenvoudig te vervangen door een exemplaar van een ander merk.
Bij notebooks is dat dus niet het geval.

miriamvg
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007 18:45

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door miriamvg »

De laptop van mijn zoon ( een acer ) is ook naar duitsland gestuurd. Via het volgtraject van upc en acer was precies te achterhalen waar hij was en wat er gedaan werd. Op maandag is de laptop door UPC opgehaald aan huis, op zaterdagochtend was hij terug... gerepareerd.
( vervanging van gescheurd deksel )
Het kan dus ook snel.....

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het kan dus ook snel.....
Als de onderdelen op voorraad liggen, gaat dat inderdaad ook snel.

Echter als de onderdelen niet op voorraad zijn, dan moet er gewacht worden totdat het onderdeel weer binnen is.

Wat jammer is dat veel mensen daar geen begrip voor hebben of dat niet willen begrijpen.

miriamvg
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2007 18:45

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door miriamvg »

Een laptop is net als een vaatwasser of wasmachine een voorwerp wat onmisbaar is.
Denk dat het onbegrip vooral voortkomt uit frustratie.
Als een leverancier of monteur eerlijk is over de te verwachten wachttijd kan het al veel problemen voorkomen.
Daarbij mag van mij een ruime wachttijd genomen worden. Beter een week te vroeg klaar dan een uur te laat... toch ?

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als een leverancier of monteur eerlijk is over de te verwachten wachttijd kan het al veel problemen voorkomen.



Klopt helemaal. En dat is wat ik zelf ook altijd nastreef.

Wat je nu wel ziet is dat de consumentenorganisaties en consumenten reparatietermijnen steeds korter willen hebben, terwijl dat soms echt weken kan zijn.

Dan is er hier iemand die dan gelijk de bewering doet dat de winkelier dan zijn verantwoordelijkheid afschuift.

Als winkelier of als monteur zijnde ben je altijd afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen.

De reden dat veel winkeliers en monteurs een onjuiste datum geven heeft puur te maken dat steeds meer consumenten eerlijkheid keihard afstraffen.

Ga maar na, een mooiere voorbeeld van mezelf kan ik niet geven.
Ik geef hier op het forum de realiteit aan.
En moet je eens kijken hoe ik onder vuur lig.
Dat ik een juridisch onzinverhaal over me heenkrijg en dat men totaal niet geintereseerd is of dat men heel duidelijk aangeeft dat de consument daar geen boodschap aan hoeft te hebben.

Nogmaals:
Als je wilt dat de winkelier of monteur je eerlijke en betrouwbare informatie geeft, dan moet de houding van de consumenten sterk veranderd worden.

Want als je als winkelier zijnde de klant aan het lijntje houdt, is de afstraffing lang niet zo groot.

Zelf geef ik mijn klanten altijd een eerlijke en betrouwbare informatie.

En mensen lopen gewoon bij me weg omdat ik zo eerlijk ben.
En dan hoor je een hoop z e i k verhalen, waar de hond geen brood van lust.

Gelukkig is dit aantal zeer gering, maar die kunnen een hoop schade veroorzaken.


De reden hiervan is dat mensen gelijk geholpen willen worden. Op zich niet vreemd. Maar als een winkelier op onderdelen moet wachten is er steeds meer van de kant van de klanten totaal géén begrip.

Ik heb voor iemand een reparatie uit moeten voeren en ik heb 7 weken op een onderdeel moeten wachten. Toen ik dat onderdeel binnen had, heb ik gelijk de klant gebeld en bij de klant thuis dat onderdeel in de notebook vervangen.

Als bij een desktopcomputer het moederbord kapot gaat, dan kun je deze vervangen door een ander merk of een ander type.
Bij notebooks kan dat niet.
Bij notebooks ben je zo afhankelijk van de beschikbaarheid en de meewerkendheid van de fabrikanten.

Maar sommige mensen willen dat maar niet inzien. En dat is heel jammer.

markvanloo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:59

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door markvanloo »

Humeurtje, ikbenik?

Ik geef geen kritiek, ik geef feiten. Ik kom niet om te zeuren. Kun je ook normaal op reageren lijkt me. Paradigit heeft wel eigen laptops voor scholen/studenten, trouwens. Mij viel het gewoon op.

Bij mijn laptop ging het geheugen trouwens kapot, op internet geheugen besteld en ik kon weer verder gelukkig. Zelfde verhaal voor toetsenbord. Maar ik snap dat moederbord ed andere koek is.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Humeurtje, ikbenik?
Klopt, omdat men wilt zeuren zonder echt goede feiten aan te geven. Puur om mee te kunnen gaan zeuren.
Bij mijn laptop ging het geheugen trouwens kapot, op internet geheugen besteld en ik kon weer verder gelukkig. Zelfde verhaal voor toetsenbord.


Geheugen is ook weer een universeel onderdeel, net als de harde schijf.
Toetsenborden is weer een ander verhaal. Echter is de leverbaarheid daarvan ook weer veelvuldig.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

jammer dat hierdoor de kern van de zaak nu helemaal op de achtergrond raakt
Ik vind het ook erg jammer dat het moraal van het verhaal verdwijnt. Het gaat niet om toetsenborden, boederborden etc. Het gaat om een reparatietijd van meer dan 3 maanden op een Acer laptop. De klep moest vervangen worden. Er was verteld dat het niet al te lang zou duren, want dat zou op voorraad moeten zijn. Ik heb aangegeven voordat hij opgestuurd zou worden, dat ik eerst een prijsopgave wilde hebben, alvorens er een reparatie uitgevoerd zou worden. De winkelier gaf aan dat een reparatie/vervanging van een klep veel geld zou kunnen kosten. Als het 350 a 400 euro zou kosten, dan had ik een andere laptop genomen. Maar ik heb naar veel aandringen anderehalve maand moeten wachten op een prijsopgave. Half februari heb ik toestemming kunnen geven voor reparatie. Het zou nu heel snel kunnen. 'als ze een prijsopgave hebben, dan kan de reparatie snel plaatsvinden' Tot heden is dat nog niet gebeurdt.

Winkelier veel gebeld en contact met Acer gehad, winkelier geeft aan dat het een zooitje bij Acer is. De winkelier is er nu ook helemaal klaar mee en heeft mij een nieuwe laptop beloofd. Dinsdag krijg ik daar meer over te horen.
De laptop van mijn zoon ( een acer ) is ook naar duitsland gestuurd. Via het volgtraject van upc en acer was precies te achterhalen waar hij was en wat er gedaan werd. Op maandag is de laptop door UPC opgehaald aan huis, op zaterdagochtend was hij terug... gerepareerd.
( vervanging van gescheurd deksel )
Het kan dus ook snel.....
Ook goed om te horen dat het wel snel kan.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Winkelier veel gebeld en contact met Acer gehad, winkelier geeft aan dat het een zooitje bij Acer is.
Klopt, de levertijd van de onderdelen is behoorlijk lang.

Zelf zit ik ook al meer dan 8 weken te wachten op een processor koelunit van mijn eigen notebook.

Baal ik stevig van, maar niets aan te doen.

josvstip
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2007 00:13

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door josvstip »

Wat ik in de hele discussie mis, is de regelgeving over garantie. Volgens nederlands handelsrecht wordt de garantie gegeven door de verkoper aan de koper. Dit houdt in, dat de afhandeling van een garantie DUS ook onder de verantwoordelijkheid van de verkoper valt. In boven beschreven verhaal is Dynabyte de partij die garantie moet leveren. Inderdaad moet er een redelijke termijn in acht worden genomen. Dus wanneer Dynabyte aangeeft, dat reparaties 8 weken duren i.v.m. de beperkte leverbaarheid van onderdelen, dan zal ik ze tot 10 weken de tijd moeten geven. Maar die langere levertijd moet wel op de innamebon van de reparatie worden vermeld. Is dan na 10 weken de laptop nog niet terug, stel ik ze in gebreke en geef nog eens 2 weken, om alsnog aan de verplichting te voldoen.

Is de verkoper niet in staat om binnen die tijd een reparatie onder garantie door te voeren, kan ik aan de procedure beginnen waarin ik kan eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt, dan wel een vervangend apparaat wordt geleverd. Let wel, de periode dat de laptop in gebruik is geweest bepaald, hoeveel de waarde in dit verhaal is. Omdat een PC (zeker een laptop) na 3 jaar is afgeschreven, houdt in, dat ik waarschijnlijk al snel een redelijk deel van de waarde voor mijn eigen rekening moet nemen. Leidend is daarin de datum van inlevering.

Ook is het leuk, dat verkopers schermen met fabrieksgaranties, maar die hebben in dit hele geval generlei waarde. Geldend nederlands recht bepaalt de duur van de garantie. Houd dit altijd vast en gebruik de fabrieksgarantie alleen, wanneer die langer is dan de wettelijke. Zorg er ook voor, dat de papieren voor het verlengen van de garantieperiode duidelijk aangeven, dat ze de geldende garantie verlengen met een x aantal maanden. Stelt de verkoper dan dat dit na het einde van de 6 maanden fabrieksgarantie is, maar is de wettelijke termijn 12 maanden, dan gaat de verlenging pas na die 12 maanden in. Een verlenging die aangeeft dat hij geldt tot x maanden na aankoop van het apparaat heeft exact die strekking en dan gaat bovenstaand verhaal niet op.

Ikbenik, het is jammer voor jou, maar als verkoper ben je wel degelijk de verantwoordelijke in dit soort gevallen en het enige aanspreekpunt, dat de koper hoeft te benaderen. Jij moet alles met je leverancier/reparateur uitvechten.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Volgens nederlands handelsrecht wordt de garantie gegeven door de verkoper aan de koper. Dit houdt in, dat de afhandeling van een garantie DUS ook onder de verantwoordelijkheid van de verkoper valt.
Hierbij sla je de plank volledig mis.

Het is wel een logische gedachte.

Maar ik heb als winkelier ook met de fabrieksgarantie te maken.
En als winkelier ben ik niet door de fabrikant gerechtigd om het probleem onder fabrieksgarantie te verhelpen.
Daar komen ook veel regels aan te pas.

Nu is dat wel leuk gezegd dat de winkelier de garantieafwikkelingen zelf moet doen, maar dan kan hij deze nooit claimen bij de fabrikant.
De fabrikanten beschouwen de winkelier als tussenpersoon.

Er zijn al consumentenorganisaties die vinden dat de winkelier ten aller tijden de garantieclaims zelf moet afhandelen.

Maar zo eenvoudig werkt dat niet.

Want bij garantieaclaims hebben de fabrikanten het voor het zeggen en niemand anders.

Gesloten