LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SPARTA ion accu's

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
haw
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2007 10:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door haw »

Heb alles vergoed gekregen, ook hetgeen ik al betaald had.
Accu zou 500 a 550 euro moeten kosten. Batavus (zelfde fiets) geeft 3 jaar garantie. Levensduur van de accu is natuurlijk ook afhankelijk van het gebruik. 500 ladingen van minimaal 30 km (15000 km) moet een accu toch echt meegaan.
25 % wil ik geen coulance noemen voor een fiets van nog geen 3 jaar. Heb gehoord dat accu inkoop rond de 300 euro kost.
In mijn brief aan de rijwielhandelaar heb ik mij beroepoen op het Burgerlijk Wetboek. De fabrikant is geen partij in deze.
Veel succes.

Wimpel
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:50

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Wimpel »

Ik heb nu meer dan 1000 km gereden op mijn sparta ION XGT, bij weinig weerstand (geen harde tegenwind of hellingen) is het een prettige comfortabele fiets waar zo'n 27 km/h mee gereden kan worden.
Behalve wanneer deze fiets moet "werken" en vooral in de "power stand 3", dan wordt het voorwiel erg onrustig, gaat het trillen en lijkt het net of er een dynamo stevig tegen je voorband aandrukt. Ik denk zelf dat het een beetje bij de techniek van deze fiets hoort en er weinig aan te doen is. Typisch is wel dat ik ooit een weekje zo'n oranje Sparta XGT demo had en deze trilde helemaal niet.

geert1000
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geert1000 »

Zoals beloofd nog een korte late reactie.
Voor het volledige verhaal eerst de vorige stukjes lezen.

De fiets is vandaag omgeruild voor een Sparta XT, met een motor in het achterwiel. De kosten voor de omruil worden met medewerking van de fietsenmaker betaald door Sparta.

Toch nog enige opmerkingen.
1. Een kort proefritje is onvoldoende om een elektrische fiets goed te kunnen beoordelen. Dat is zeker het geval, als je niet weet waar je op moet letten en geen ervaring hebt met elektrische fietsen. Ook nu weer was er geen goede beoordeling mogelijk en is de XGT omgeruild voor een XT, terwijl er nu proef gereden is op een GT.
2. Ook testen geven een eerste indruk, maar dat zijn geen gebruikerservaringen
3. De fiets is volgens mij met kinderziektes op de markt gebracht en was en is nog onvoldoende uit ontwikkeld.
4. Wat mij opvalt dat er ook gelukkig positieve ervaringen zijn. Eigenlijk zou er een mogelijkheid moeten zijn, dat men op elkaars fietsen moet kunnen fietsen om zo te kunnen bepalen of die ervaringen kloppen.
5. Er is jammer genoeg geen onafhankelijke keuringsinstantie.
6. Ook de specificaties waar de fiets volgens Sparta aan voldoet zijn mij in ieder geval niet duidelijk. Ook was hier geen discussie over mogelijk.
7 Ook ik heb geconstateerd, dat de fiets soms na reparatie kort betere rij-eigenscnappen had, terwijl weer andere eigenschappen slechter geworden waren.

Wij zijn blij, dat de fiets na 4 maanden kosteloos is omgeruild. Sparta wil volgens de vertegenwoordiger geen ontevreden gebruikers en verder moet men maar zijn eigen conclusies trekken.
Succes en veel plezier met de elektrische fiets.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Na een paar weken, kan ik niet anders zeggen dan dat de fiets voortreffelijk functioneert. Alleen iets boven de 25 km/h is een lichte trilling voelbaar, afhankelijk van de pedaaldruk. De motor geeft een volkomen geruisloze, voortreffelijke en zeer gelijkmatige ondersteuning. Doordat batterij en motor voorin geplaatst zijn is de achterkant van de fiets gemakkelijk te tillen en daardoor zeer goed handelbaar bij het parkeren :D

Wel een paar opmerkingen :(
1) Na de eerste rit was het rechterbeen van mijn vrouw besmeurt met heel veel kleine olieachtige zwarte spetten. Ook waren er trillingen voelbaar, als van een dynamo, en trapte de fiets zwaar met uitgeschakelde ondersteuning. De boosdoener was een van de remblokken van de V-brake die tegen de velg van het voorwiel aanliep. Dit kan bij elke fiets voorkomen, echter bij een goede ondersteuning wordt het euvel als zodanig bij de elektrische fiets minder snel opgemerkt dan bij een normale fiets.
Na afstellen van de ruststand van de V-brake (via 2 kleine schroeven aan weerszijden) was dit probleem snel verholpen.
2) Het is lastig om een fietstas te bevestigen doordat het achterlicht-huis tegen de buizen van de bagagedrager aangeklemd is.
3) Het achterspatbord was niet goed vastgeklemd.
4) Het hoesje voor het display komt tegen de hakken, wanneer het aan de sleutel bevestigd blijft.
5) Het licht springt steeds aan, doordat de fiets steeds in de Automatische stand voor het licht springt, na het plaatsen van het display op de fiets.

snowy48
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2009 20:38

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door snowy48 »

Ook ik heb een Sparta Ion gekocht in 2007. Na 2 jaar en 1 maand ging de accu stuk. Ik kreeg geen enkele garantie van Sparta, omdat er volgens de fietshandelaar een volledige ontlading had plaatsgevonden.
De kosten voor een nieuwe accu is 699.00 euro, dit is inclusief BTW en montagekosten.
Volgens Sparta is de consumentenprijs van de accu 399.00 dit is dus inclusief BTW.
Volgens andere fietshandelaren kost het inzetten een uurtje werk dus ± 60 euro.
Wij kregen een nota van 1 accu a 449.00 euro inclusief BTW en het inzetten koste 250.00 euro inclusief BTW.
Als colance kregen wij 3 jaar extra garantie die je er bij kunt kopen voor 149.00 euro, maar op de nieuwe accu zit al 2 jaar garantie.
Weet iemand wat wij hiertegen kunnen ondernemen?
Lang leve de Sparta Ion

Joost1356
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 feb 2009 22:21

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Joost1356 »

waarschijnlijk eigen schuld dikke bult .
als je je accu niet of alleen als ie leeg is oplaad dan lijd de accu veel waarschijnlijk heb je de fiets een tijdje niet meer gebruikt en dan gaat ie in diepontlading als ie in diepontlading is kan je hem niet meer opladen en is je accu paket kapot wat je dealer zegt van dat ie voledige ontlading is normaal dan heb je hem een keer helemaal leeggereden en weer opgeladen dan kan zoon 200 keer als je hem 2 keer half leeg rijd telt dat als em voledige ontlading

maril de gier
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2009 14:40

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door maril de gier »

ion batterij leeg naar 54 keer laden.In boekje staat minimaal 500 keer.
Waar kan je je gelijk halen?

scheh02
Berichten: 75
Lid geworden op: 19 aug 2009 23:03
Locatie: Deventer

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door scheh02 »

Hallo allemaal,
(2e versie; forum werkt niet lekker was net alles kwijt hiero)

In mei 2009 heb ik ook een XGT gekocht en ben na 600 km nog steeds tevreden.
Bovenstaande reacties herken ik wel maar moet zeggen dat ik me er niet zo heel erg aan stoor. Wel heb ik de indruk dat de fiets haastig in elkaar is gezet, ik moest zelf nog een hoop zelf vastklikken en schroeven. Afwerking is verder wel in orde. Spuit/lakwerk is top!
Zowieso is de XGT wel een zware fiets en heb hem niet om er "gewoon"zonder ondersteuning mee te fietsen want mijn verkeers-oorlogswond aan mijn knie heeft er voor gezorgd dat dit niet meer soepel gaat en vandaar de aanschaf Sparta ION.
De resonantie in het stuur heb ik ook maar doet zich alleen voor wanneer ik op power-stand 3 fiets in de 8e versnelling. In de 7e en lager heb ik nergens last van.
Toen ik een tijdje geleden bij een plaatslijke bouwmarkt mijn XGT geparkeerd had stond bij terugkomst een Sparta-medewerker net zijn vrouw uit te leggen wat dit voor een fiets was en hoeveel ontwikkel en produktie aanloop-probleempjes ze met dit type haden gehad. Ik zei dat ik nog wel het nodige op te merken had maar bovenal tevreden te zijn met de fiets. Hij voelt toch heel degelijk aan en fietst soepel.
Zelf vondt deze ontwikkel-ingenieur het voorwiel te zwaar, maar ja dat vindt ik juist wel weer lekker aan deze fiets. Wat ik wel aan hem kwijt wilde is de slordig weggewerkte(lees; geheel niet) draad voor de aandrijving aan de binnezijde voorvork. "Ja" zei ie; "daar is nu een kapje voor gemaakt."
Nu: ik wil ook zo'n kapje. Kan ik die alsnog krijgen van Sparta? Of doen ze dat niet zo. Lijkt me toch een modificatie?
Puntjes:
-Ik heb het zadel vervangen voor een comfortabeler type, originele is mij toch iets te race-achtig.
-Een paar "BASIL"-fietstassen gekocht met een kleur ...alsof ze standaard bij de fiets horen. Aanrader! Ook de fiets trouwens.
-moest binnen 300 km al de binnenband achter vervangen want hij was al weer lek. Dat valt niet mee. Draai zo veel mogelijk los(o.a. bagagedrager) want je krijgt de achtervork bijna niet uitgebogent om de binnenband door te steken, en om nou het hele achterwiel er uit te halen....

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

De instelling voor het licht is eenvoudig aangepast en het licht gaat nu standaard niet meer automatisch aan.

Het display heeft last van contactproblemen. Het hele display gaat uit en de ondersteuning stopt. Display opnieuw plaatsen verhelpt de problemen tijdelijk. De 6 contacten behandelen met een heel klein beetje siliconenspray geeft voor langere tijd een goed contact, maar blijkt toch niet afdoende.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

De lichte trillingen en zwaar fietsen (zonder ondersteuning), zoals door Geert1000 beschreven, werden in mijn geval veroorzaakt door de aanlopende V-brake aan het voorwiel. De motor moet dan harder werken en kan daardoor voelbare trillingen gaan produceren. Die trillingen kunnen ook nog veroorzaakt worden door het aanlopende remblokje zelf. Zonder ondersteuning moet je natuurlijk zwaar trappen om de remmende werking van een aanlopend remblokje te overwinnen.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Omdat na verloop van tijd bleek dat in stand 2 van de ondersteuning de motor vaak inhield, heeft de fietsenmaker tijdens de eerste (gratis) onderhoudsbeurt de firmware weer vernieuwd. Stand 2 is nu veel beter en ondersteunt ook iets meer.
Stand 3 ondersteunt daarna ook iets sterker, maar onregelmatiger dan voorheen, met iets meer trilling voelbaar.

Van de opberghoes, voor het display, is het kleine handvat van de rits afgebroken. De bevestiging op de loper van de rits is extreem zwak.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door opa60 »

als ik die problemen allemaal lees, is het dan niet wijzer om een spartametje te kopen? die van mij is van 1987 en doet het nog altijd.mvg opa

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Helaas is na de tweede (verplichte) beurt de ondersteuning een stuk minder prettig geworden. Tegelijk is ook de display en het menu veranderd.
Bij constante snelheid ondersteunt de fiets nu onregelmatig en geeft het gevoel of er telkens geremd wordt. Bij wegrijden en omschakelen tussen stand 1, 2 of 3, duurt het nu wel 10 seconden, voordat de ondersteuning begint werken, soms gepaard gaande met trillingen. De totale ondersteuning is ook minder, vooral merkbaar bij tegenwind of tegen een helling op. Kalibreren helpt niet. Zonder ondersteuning is het zwaar fietsen. De actieradius lijkt ook te zijn afgenomen. Volgende week krijgt de fiets de derde beurt. Dus afwachten of het dan beter zal zijn.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Ik heb nu het zelfde probleem ondervonden als geert1000 met zijn XGT:
Zonder ondersteuning werkt de motor als een vrij krachtige elektrische rem, echter alleen zodra je trapt om vooruit te komen. Zolang je niet trapt remt de motor ook niet. Heel apart!

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

De ION XGT is terug van de 3e onderhoudsbeurt. Het inhouden is zo goed als verholpen, de ondersteuning is weer prima en er zijn geen trillingen meer te voelen.
De onregelmatige ondersteuning schijnt slechts een klein mechanisch probleem te zijn geweest (niet van de motor). Het inhouden treedt willekeurig op bij sommige Sparta XGT fietsen, maar elke fietsenmaker (dealer van Sparta) zou nu moeten weten hoe dat eenvoudig kan worden opgelost. De fietsenmaker kan blijkbaar ook zorgen dat er veel- of juist minder ondersteuning wordt gegeven. Duidelijk is wel dat Sparta er al het mogelijke aan gedaan heeft om bepaalde problemen op te heffen.

Buikema
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 21:33

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Buikema »

Ik en mn vriendin hebben een Sparta RX
Dames fiets heeft derde motor eerste werkte zwaar tegen zonder ondersteuning in de 1 versn niet mee te fietsen 2 de motor ondersteuning zeer onregelmatig nu 3 motor gaat de zekering er uit in stand 3 display geeft diverse snelheden aan lamp gaat zelf aan en uit !

Heren fiets heeft nu de 4 motor 2 de krachtsensor fiest is bijna 3 maanden oud en ongeveer 300 km mee gefiest 4 week terug geweest naar de fabriek
Moet er ook bij vertellen als als alles goed werkt dit een super fiets is

Gr P Buikema

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Bij de XGT zat het probleem (denk ik) in een kettingspanner die tegen de sensor aandrukte. De sensor reageerde daardoor verkeerd. Volgens mij zijn beide kettingspanners nu verwijderd.

Buikema
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 21:33

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Buikema »

Dit is nu niet het geval
Als ik de motor loskoppel ( stekker er uit )
Ook dan werkt de motor tegen

Gr P Buikema

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Buikema schreef:Dit is nu niet het geval
Als ik de motor loskoppel ( stekker er uit )
Ook dan werkt de motor tegen

Gr P Buikema
Een elektrische fiets trapt zonder ondersteuning natuurlijk altijd iets zwaarder dan een gewone fiets, alleen al door de grotere massa.
Bij de XGT werkt de motor pas tegen, wanneer je zelf trapt en dus de sensor in actie komt. De fiets trapte abnormaal zwaar met uitgeschakelde ondersteuning. Ik weet eerlijk gezegd nog niet of dit euvel ook verminderd is, aangezien het niet mijn eigen fiets is en ik dat nog niet goed uitgeprobeerd heb. Wel vind ik de ondersteuning nu prima. Alleen bij tegenwind of een heuvel op is de ondersteuning nog iets onrustig in stand 2.
Tot nu toe is er na zo'n kleine 1000km niets aan de fiets vervangen, behalve de software die voor de derde keer is vernieuwd.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Ik heb het trappen zonder ondersteuning nu weer uitgebreid geprobeerd en alles lijkt prima in orde, na de 3e onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker. De contactproblemen van het display, wat in het begin nogal eens voor een haperende ondersteuning zorgde, zijn ook verleden tijd.

Gesloten