LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SPARTA ion accu's

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
samsnor
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2008 20:28

SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door samsnor »

Wie heeft er ervaring met de levensduur van de Sparta Ion accu's? De mijn zijn niet best, bij mijn vrouw ging 1 maand na de garantie de accu stuk, de helft werd vergoed, maar wij mochten evengoed 225 € betalen, vorige week begaf mijn accu het, in augustus is mijn fiets 4 jaar, dat wordt dus even 450 € neer tellen, maar het wordt wel duur fietsen op die manier.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Ulbe »

Gek aanstekerij!,

Dat dergelijke accu's zo duur zijn!,

Na 4 jaar zou je toch kunnen zeggen dat deze accu's toch een jaar of 7 mee kunnen gaan,

Enige coulance zou zeker op zijn plaats kunnen zijn, helaas ben ik bang dat dit één van de eerste electrische fietsen zijn van Sparta, en vaak treden er kinderziekten op bij de productie en/of onderdelen,

Praat er over bij de fietshandelaar, en win evt. info in bij de Consumentenbelangen organisaties, misschien zijn er nog mogelijkheden die vriendelijker zijn voor uw beurs,

Veel succes, en vriendelijke groeten,

Ulbe

Mikja
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2008 12:44

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Mikja »

tja ze garanderen accus 2 jaar, wat eigenlijk lang is voor een accu.

in 2005/2006 hebben ze een hele slechte serie gehad en gingen er zeer accus kapot. en een accus kost snel 500 euro. Tegenwoordig kun je ook 3 jaar garantie bijkopen voor 150 euro en dan ben je 5 jaar onder de pannen. De fiets mioet wel vaak aan de lader staan, dit bevordert (volgens sparta) de levensduur

greev53
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 dec 2008 20:41

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door greev53 »

Begin 2006 heb ik een sparta ion gekocht.
De accu was na een jaar defect.
Deze kreeg ik vergoed omdat de accu 2 jaar garantie heeft
Nu is de accu weer defect binnen 2 jaar.
Deze krijg ik nu niet vergoed
Maar als ik nu een een nieuwe accu koop krijg ik wel weer 2 jaar garantie.
Kan iemand mij vertellen of ik toch recht heb op garantie.
Want waarom heeft een accu die gratis vervangen is geen garantie en de accu die ik nu moet betalen wel?

Mikja
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2008 12:44

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Mikja »

hallo,

Ze geven 2 jaar garantie op een accu, gaat deze binnen 2 jaar kapot krijgt u een nieuwe. echet blijft de garantie van kracht vanaf datum van aankoop. U krijgt dus op de nieuwe garantie accu niet 2 jaar garantie. Als u gewoon een nieuwe accu koopt krijgt u wel weer 2 jaar garantie.

Ik vind het ook een rare regel, maar zo zit het in elkaar. Mischien als u een beetje doorzeurt u wel een dikke korting krijgt, Sparta weet van deze accu problemen (al ontkennen ze het)

succes

haw
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2007 10:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door haw »

Heb ook een sparta ion. Gekocht eind juni 2006. Na ongeveer een jaar motor stuk. Onder garantie vervangen. Motor bleef uit zichzelf lopen. Fijn als je voor kruisend verkeer staat te wachten of af wilt stappen. Zo nu en dan gebeurde het dat de accu na gebruik ineens helemaal leeg was, terwijl bij het wegzetten nog volop stroom aanwezig was. Vervelende is dat je eerst twijfelt of je wel goed gekeken hebt. Probleem deed zich zo nu en dan voor. Zeker is dat na twee jaar en een maand dit probleem zich ook voordeed bij een kennis die de fiets wilde proberen, maar omdat hij het daarna weer deed maar weer afgewacht. Bij het uitlezen gaf hij in juli 2008 ook een foutmelding. In december 2008, fiets is dan nog geen 2,5 jaar, stopt de fiets er helemaal mee. Resetten zou de oplossing zijn. 20 Euro betaald en het ging even goed. Februari 2009 fiets is net 2,5 jaar geweest, weer stopt de fiets ermee. Nu moest volgens dealer Display worden vervangen. moest eerst 100 euro betalen, maar na heel erg aandringen onder protest 50 euro betaald. Enkele weken later laat de fiets het weer helemaal afweten. Nu moest de accu a. 500 of 550 euro worden vervangen. De fiets die nu iets meer dan 2,5 jaar oud is heeft 2500 km gereden. Voor de accu zou ik het volle pond moeten betalen en op een nieuwe fiets zou ik meer dan 40 euro cent per kilometer hebben afgeschreven. Lastig is vast te stellen of de defecte motor mede de oorzaak is van de defecte accu en het display of visa versa. Achteraf heeft de fiets vanaf het begin problemen gehad met de accu, maar omdat het eerst incidenten waren, het daarbij gelaten. Volgens consumentenblad moet een accu ongeveer 600 volle ladingen mee kunnen. Uitgaande van 30 km per volle lading zou dat ongeveer 18000 km moeten zijn. 2500 km is nog geen 15 procent. Omdat ik van mening ben dat een fiets van dit merk, met die prijs minimaal een jaar of 5 geheel probleemloos mee moet gaan, heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand verzekering. De casus was voor hun totaal geen probleem. In overleg heb ik nog wel een brief aan de rijwielhandelaar afgegeven met de eis dat de fiets geheel gratis hersteld diende te worden. Indien hierop niet tot herstel wordt overgegaan gaan de stukken direct naar de rechtsbijstand verzekering.
Laatst gewijzigd door haw op 15 apr 2009 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Joost1356
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 feb 2009 22:21

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Joost1356 »

ja je kan wel zeggen dat enige coulance op zijn plek is
succes

haw
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mei 2007 10:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door haw »

Vandaag goed bericht gehad van de rijwielhandelaar. Probleem wordt opgelost.

geert1000
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geert1000 »

Mijn vrouw heeft een nieuwe Sparta Ion XGT fiets gekocht.javascript:emoticon(':(')
Meteen had zij problemen met de electromotor.
Resonerende motor bij +/- 22 km.(korte vibraties).
Bij uitgeschakelde motor last van generatorwerking.
De fiets trapt dan zeer zwaar.
Inmiddels is de sensor bij het achterwiel vervangen en opnieuw afgesteld.
Ook is het voorwiel inmiddels vervangen.
Ik vraag mij af of dit wel exemplarisch is.
Zijn er andere gebruikers, die dezelfde ervaringen hebben met de motor in het voorwiel? Ook positieve ervaringen over deze nieuwe Sparta fiets zijn welkom
Laatst gewijzigd door geert1000 op 16 mei 2009 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpel
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:50

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Wimpel »

Gisteren heb ik ook een Sparta ION XGT in gebruik genomen met herkenbare kenmerken, bij bepaalde snelheid / weerstand resoneert het voorwiel wat mij doet denken aan een ouderwetse dynamo tegen de voorband met een sterke veer. Ik heb nog maar 40km gefiets en kijk eerst nogeens wat er verder nog voor de dag komt.

Gr. Wim

geert1000
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geert1000 »

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Jammer, dat je ongeveer dezelfde ervaring hebt.
Ik heb verder nog geen reacties gehad. De fiets van mijn vrouw is inmiddels teruggestuurd naar Sparta. Dit kan 3 weken duren. Ik hou je op de hoogte.

mvg

Geert

meesknip
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 mei 2009 16:11

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door meesknip »

Hallo Geert en Wim,

Deze problemen staan beschreven in de test die Jan Kampers (ex redacteur tweewielers van de ANWB) heeft uitgevoerd onder 12 e-bikes.
De letterlijke tekst is: "Wel zijn resonantie via de voorvork en handgrepen te voelen van de aandrijving. Dit is echter niet hinderlijk."
Ik heb de test opgevraagd bij en gekregen van de klantenservice van Sparta. Voor het overige komt de fiets heel goed uit de test, behalve dan dat de ondersteuning abrupt stopt bij de wettelijk toegestane 25 km en het verschil tussen normaal en power bij vlak rijden minimaal is, maar een en ander schijnt naar behoefte in verschillende levels te kunnen worden geregeld door de dealer. Dan krijgt het rijgedrag een ander karakter.

Vervelend als jullie de resonantie wel als hinderlijk ervaren. Ik was van plan de sparta ion xgt aan te schaffen maar zal er goed op letten bij de proefrit!

Groeten,

Meesknip

geert1000
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geert1000 »

Hallo Wim en Meesknip,

De stand van zaken tot nu toe.
De fiets is teruggekomen van het Sparta service center. De software is daar vernieuwd, opnieuw afgesteld en de koplamp is vervangen.
Wij zien nog steeds niet tevreden.
De fiets trapt nog steeds veel te zwaar met uitgeschakelde motor. Dit komt volgens Sparta door de sterke magneten van de motor. Onzin, want hij heeft heel kort wel zonder ondersteuning licht gefietst. Ook het trillen tot 12 km en bij 23 km is nog steeds aanwezig. Deze resonanties zijn bij typische snelheden en dus niet constant aanwezig. Verder vinden we dat het inschakelen van de ondersteuning niet geleidelijk genoeg is. Als je gewoon fietst met een constante pendaalkracht, schakelt de ondersteuning in- en uit. Vandaag heeft de fiets weer een software update gehad, zonder voldoende resultaat. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Verder denk ik, dat deze fiets te snel op de markt gebracht is. De software is in ieder geval onvoldoende uitontwikkeld. De ervaringen bij de achterwielmotor zijn volgens ons positiever. Bij de fietsenmaker heb ik nu aangegeven, dat we de koop willen terugdraaien of een ander redelijk alternatief. Hij zal contact opnemen met Sparta.

Ik hou jullie verder weer op de hoogte.

mvg

Geert

geert1000
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geert1000 »

De fiets is nu voor de tweede keer terug naar Sparta.
Omdat het een nieuw product is, willen ze er metingen aan verrichten.
Indien ze het eens zijn met onze opmerkingen, wil Sparta meewerken aan een goede oplossing

mvg

Geert

Wimpel
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:50

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Wimpel »

Geert, ik volg je berichtgeving met aandacht. Mijn nieuwe fiets heeft dezelfde kenmerken en dat is mogelijk geen toeval. Ik moet er wel bij zeggen dat wanneer ik voor de wind ga valt het erg meevalt en gaat het prima, alleen tegen wind voel je de motor goed met onregelmatige tussenpozen, dat komt mede ook omdat de motor in het voorwiel zit en hierdoor erg gevoelig is aan het stuur. Ik heb eerder proefgereden met een (goedkopere) andere fiets en dat was nog veel erger. Wanneer ik tegen wind rij in de stand "power" en in de 8e versnelling bij ca. 25 km/h trilt het voorwiel het ergste. Ik ben er achter gekomen dat in de lagere versnelling en met wat minder snelheid het wat beter wordt, ik denk dat het wel een beetje hoort bij deze fietsen en dat wij misschien wel te kritisch zijn. Anderzijds mag je verwachten van een dergelijke prijzige fiets dat het goed mag zijn. Het afremmen zonder ondersteuning merk ik ook wel maar zou ook gevoelsmatig kunnen zijn want als je op een "gewone" fiets stapt lijkt het net zo. Om een goed beeld te krijgen ga ik bij gelegenheid nog eens proeffietsen met een soortgelijke fiets van een ander merk. Wanneer je nieuwe feiten heb hoor ik dit graag nog

geert1000
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 apr 2009 19:43

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door geert1000 »

De laatste ontwikkelingen zijn:
De fiets is afgelopen woensdag(10 juni) van Sparta terug gekomen.
Ik heb begrepen dat er weer wat met de koplamp gedaan is, de sensor is weer opnieuw afgesteld en de 4e software update is uitgevoerd.
De fiets rijdt als de motor uitstaat een stuk lichter. Het tegenwerken van de motor (generatorwerking) is dus veel minder geworden.
Wel trilt (resoneert) de motor nog steeds bij 12 en 23 km.
Dat trillen is wel minder, dan toen de fiets werd afgeleverd.
Bij Sparta heeft men proef gereden en stelt men nu, dat de fiets aan de specificaties voldoet. Wel wil men nu rechtstreeks contact met mij hebben, als ik nog niet tevreden ben. Ik heb geprobeerd met de ANWB contact op te nemen voor technische ondersteuning, maar de man, die over de elektrische fietsen gaat heb ik nog niet kunnen bereiken.
Volgende week staat hier alles even stil, maar maandag 22 juni ga ik weer bellen. Ook ben ik zeer benieuwd naar het gesprek met Sparta.
Het trillen bij 25 km is volgens mij normaal omdat dan de snelheidsbegrenzer in werking treedt.
Op www.kieswijzer.nl bij de Sparta fietsen is ook wat te lezen.
Wordt vervolgd.

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door gsm-it »

Dergelijke trillingen zijn bij een proefrit makkelijk te onderkennen.
Ik heb zelf een proefrit gemaakt en inderdaad zijn er wat lichte vibraties van de motor goed voelbaar in het stuur, bij bepaalde snelheden. Persoonlijk vond ik dat echter niet echt hinderlijk.
De motor remde niet bij uitgeschakelde ondersteuning.

Ik vraag mij wel af of u ook een proefrit maakte op een Sparta XGT.
Zo ja, waren er toen geen trillingen voelbaar?

C.H. Dijs
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2009 18:06

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door C.H. Dijs »

Wij hebben één en al ellende met de fietsen van Sparta ondervonden.
Omdat we buiten de bebouwde kom wonen en we ook van fietsen houden fietsen we zo,n 5000 km. p.j. Na problemen met een Batavus , trillen en vastgelopen motor overgestapt naar de 'betere'Sparta GLS 2009 met krachtiger motor, overigens zijn de motoren van Koga, Batavus en Sparta hetzelfde [ Accell groep ] De motor liep na 800 km totaal vast er was geen beweging meer in te krijgen. Er werd een nieuwe motor geplaatst maar de ondersteuning was maar ca. 30% in welke stand je hem ook zette, normaal. eco etc. Opgezonden naar het Ebike Service Centrum van Sparta in Apeldoorn, na drie weken kwam de fiets terug, de S waarden bijgesteld maar de fiets haperde en de ondersteuning was niet constant. We waren al zo veel en vaak bij de dealer geweest dat we er vanaf wilden als je 20km van huis bent en de ondersteuning valt weg is er niet meer mee te fietsen zo zwaar en als de motor dan blokkeert is het helemaal bekeken. De fietsen zijn 10 kg te zwaar, je kunt ze niet op de fietsendrager vervoeren als je kogeldruk niet minstens 75 kg mag dragen, bij een ongeluk heb je problemen met de verzekering, de fietsen wegen meer dan 30 kg. per stuk en dan de drager nog. Het is een schitterende uitvinding- als het werkt- maar het staat nog in de kinderschoenen. Uiteindelijk is de koop ontbonden en we fietsen nu - tijdelijk - dan maar zonder ondersteuning, zwaarder maar niet zo zwaar als een elektrische fiets waarvan de ondersteuning uitvalt en geen gedoe meer als je wordt aangehouden met een overbelasting op je trekhaak. Hopelijk komt de Accell groep in september met een nieuwe generatie elektrische fietsen, lichtere motor, lichtere accu [ zoals b.v. de Flyer ] en vooral met minder storingen.
Jacqueline.[/i]

ngs92
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2009 20:20

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door ngs92 »

Ik heb juist hele positieve ervaring met deze fiets!

Nu meer als een week in bezit en bevalt super! Al 136 km mee weg de resonatie die
was naar 40 km rijden geheel verdwenen overig was het niet hinderlijk maar het lijkt
er op dat je de fiets gewoon goed moet in rijden!

De afwerking is werkelijk prachtig geen één ander merk heeft zulke mooie afwerking
zoals kapjes over de asmoeren erg netjes ook de lak prachtig metallic!

De ondersteunig is echt zeer goed tegen maak niet uit hij reageert erg goed en snel
ook zonder ondersteuning fiets die zeer prettig wel wat zwaar maar dat zorgt weer
voor een stevige en prettige wegligging en dat in samenwerking met de Shimano nexus
8 premium versnelling zelf werk ik in de fietsenbranche en vooral dat het een premium
is nexus 8 is is veel beter als een standaard nexus 8 schakeld veel soepeler als
de standaard het is ook te erkenen aan de rooie rand op de achternaaf.

Al met al een super fiets!

Joost1356
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 feb 2009 22:21

Re: SPARTA ion accu's

Ongelezen bericht door Joost1356 »

heey haw
heb je de reparatie helemaal vergoet gekregen
ik zit nu ook met een kapotte accu na 2 jaar en 9 maanden
ik krijg uit coulange 25% korting
wat moest jij betalen voor de nieuwe accu??

Gesloten