LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ik heb niet gezegd dat met stof wegblazen het probleem verholpen zou zijn. Met het stof wegblazen refereerde ik aan "een beurtje geven", dit kwam op mij over alsof het een auto betrof. Ben zelf bijna 30 jaar bezig met electronica, computers, hoogfrequenttechniek, satellietontvangst en aanverwante zaken bezig, dus heb wel enige ervaring.
In principe is de Topfield gewoon een standaard satellietontvanger/deco met twee UHF tuners en CI met Conax CAM. Er zitten geen onderdelen in de ontvanger die onderhoud nodig hebben.

@Mieke, je gaf aan dat de Topfield piepte. Was dit piepen afkomstig van de harddisk of de ontvanger?
Als het laatste het geval is, zou je de ontvanger open kunnen laten en luisteren waar deze piep exact vandaan komt. Kan bijvoorbeeld ook een spoeltje of een lekkende condensator in de voeding zijn.
Als het de harddisk is die piept, dan zou ik de gok gewoon nemen en een andere inbouwen, desnoods (tijdelijk) een schijf uit de computer. Ik denk niet dat de ontvanger kritisch is.

Zelf heb ik vanmiddag de Terabyteschijf, een GP AV schijf van Western Digital (WD10EVDS, kostte 74 Euro), succesvol ingebouwd. De SATA-IDE converter heb ik bij Conrad vandaan gehaald, omdat er in het Topfieldforum veel goede ervaringen met deze converter stonden. Tot dusver vlekkeloos, ontvanger kwam meteen met de opmerking dat de schijf geformateerd moest worden, en ik heb nu 953813 MB Vrij. :D

De schijf blijft lauw en het enige dat hoorbaar is wanneer je je oor bij de schijf houdt, is een zachte ruis. Vrijwel onhoorbaar als de kap er op zit. Hij voelt ook sneller aan, maar dat zou ook kunnen komen omdat hij nog vrij leeg is. 't Is wel even slikken, maar voor 95 Euro heb ik nu wel de opnamecapaciteit van mijn ontvanger flink uitgebreid en ben ik ook van de brom af. Nu nog even uitzoeken hoe ik de bestanden van de oude schijf overzet op de nieuwe.

Debby Minnee
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 okt 2008 13:34

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door Debby Minnee »

Mijn topfield begint ook de geest te geven.. Het begon met vastlopers en het steeds aan en uit zetten van de topield en nu is volgens mij mijn harde schijf kapot.. kan het archief niet meer openen tot groot verdriet van de kindjes en kan ook niets opnemen. In het menu kan ik ook de optie's harde schijf formateren en opnemen niet meer selecteren.. alsof die hele schijf er dus niet meer in zit..

Harde schijven vervangen zie ik persoonlijk niet zo zitten.. zal morgen dan de KPN maar eens gaan bellen.. kijken wat ze voor me kunnen doen..

hier nog tips en tricks?

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Misschien dat Kpn de harddisk onder garantie kan vervangen, maar dan denk ik dat je de ontvanger 2 weken kwijt zal zijn.
Achteraf bezien, lijkt het een ontwerpfout van de ontvanger. De harddisk wordt voor een groot deel bedekt door de bovenkap waardoor de disk zijn warmte niet goed kwijt kan.

Ook is er tegen de vastlopers en het 0MB opnameprobleem een firmware van Topfield uitgekomen in november 2008. Helaas heeft kpn deze update nog steeds niet doorgevoerd. Kpn moet deze firmware namelijk zelf eerst aanpassen (lees=kreupel maken).

De nieuwe hdd doet het hier uitstekend en in vergelijking met de oude schijf is deze een stuk koeler (wordt handwarm) en vlotter.
De bestanden/opnames van de oude heb ik ook over kunnen zetten mbv een tooltje; TOPFHDRW. Via toppy UK is er veel gratis software en informatie verkrijgbaar.

Oude schijf ligt hier nu stof te happen, dus als iemand zelf een kapotte schijf wil vervangen, wil ik hem evt tegen verzendkosten opsturen. Hij werkt nog, maar resoneert (bromt) en wordt nogal warm. Als je in de buurt woont, wil ik hem er zelfs inzetten (voor eigen risico), in ruil voor een aardigheidje voor mijn zoontje van 7.

henkh75
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2009 19:38

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door henkh75 »

ik zou zeggen bel of mail Nachtdier ( Richard) eens. Ik had een fatale vastloper op de FF5300k , althans als ik sommige mensen moest geloven... Richard loste het probleem in mum van tijd vakkundig op en rekende een zeer schappelijk tarief hiervoor!
Inmiddels draait het systeem weer naar behoren... Richard, nogmaals bedankt!

nachtdier
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jun 2009 22:07
Locatie: ergens in Zuid Holland

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door nachtdier »

Hey Henk,

Grappig je reactie hier terug te lezen. Elk apparaat dat op de schroothoop beland is er eentje teveel, dus ik heb die van jou met alle plezier gered. Voorlopig zou ie er weer een hele poos probleemloos tegenaan kunnen.

Vooralsnog vind ik deze topfield recorder het beste dat er is te krijgen voor Digitenne. Zeker gezien de mogelijkheden en eigenlijk ook wel het gebruiksgemak.

sander1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2009 17:25

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door sander1972 »

Helaas,
5 maanden terug deze topfield aangeschaft en hij lijkt vandaag de geest te hebben gegeven.
Ik ben er aardig tevreden over, al wil hij inderdaad weleens vastlopen en is 1 a 2 keer een opname mislukt, dit was zo sporadisch dat ik er mee kon leven.

echter vandaag liep het apparaat vast, ik zette het op standby en dan zie je 4 van die puntjes snel knipperen.
na een seconde of 10 weer ingeschakeld, ik zag het logo van KPN en op het display het woord "run" , dat run blijft nu staan en mn TV blijft zwart.
Ik heb de topfield nu een uur van de stroom gehaald maar nu nog steeds hetzelfde.

Zou dit een softwarematig probleem kunnen zijn en wat is de oplossing ?
In het verleden viel het me wel op trouwens dat bepaalde instellingen naar standaard waarde waren teruggekeerd (bijv. 4:3 uitvullen)

Enig idee Richard

nachtdier
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jun 2009 22:07
Locatie: ergens in Zuid Holland

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door nachtdier »

Vastlopers zelf kunnen opgelost worden, maar nooit voor 100% . Het apparaat zelf heeft gewoon bepaalde bugjes, die je er niet uit krijgt en af en toe vastlopen is er daar een van. Af en toe, dus niet wekelijks ofzo.

De wijzigingen in het beeldschermformaat komen omdat je je vingertje een keertje op de O hebt gelegd en toen heel spontaan kramp kreeg ;) . Druk 'm maar eens in als je zit te kijken, dan zie je dat je daarmee het beeldschermformaat kan veranderen.

Het probleem van jouw recorder is waarschijnlijk wel te verhelpen en hoeft niet fataal te zijn. Ik wil het best oplossen voor je, maar je garantie gaat dan wel verloren. Maar die krijg je van mij dan wel weer een beetje terug...

Mn mail staat als het goed is in mijn profiel en anders bij het MSN gevaletje?
(alles aan elkaar schrijven trouwens)

sander1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2009 17:25

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door sander1972 »

Betreft het terugkeren naar standaardinstellingen ging het niet alleen om het beeldformaat, maar wie weet heb ik dat wel zelf gedaan.

Ik ga het toch maar eerst even via KPN proberen, mijn probleem lijkt me softwarematig, omdat het onstond terwijl ik in de bestanden aan het bladeren was.
normaal krijg je dan een melding dat de mappenstructuur wordt hersteld wanneer je hem opnieuw aanzet.

softwarematige problemen zouden eigenlijk altijd door de gebruiker zelf op te lossen moeten zijn, daarom had ik gehoopt op een goede tip.
Ik heb alle gebruiksaanwijzingen gelezen, updates van je software kan via het menu maar daar kom ik dus niet meer in.

denk aan je pc, wanneer die niet meer te starten is pak je een opstart CD.
mocht het softwarematig zijn en ik moet hiermee toch richting leverancier is het werkelijk een vervelend apparaat.
ze zullen bij KPN met een snelle oplossing moeten komen anders gaat er direct een streep door Digitenne

Hyllan
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 jul 2007 17:28

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door Hyllan »

Er is een nieuw software update uit voor de TF5300. De nieuw versie is:1.48 van 30 maar 2009. Omdat deze versie door KPN nog niet is aangeboden, heb ik een nieuwe TF5300 decoder met de nieuwe software van de KPN gehad. Uiteraad moest ik de oude decoder terug geven. Verder heb ik met de nieuwe decoder geen vastlopers mer gehad. Dus ik zou zeggen bel de KPN en vraag of ze de decoder willen omruilen met de nieuwe software.

sander1972
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2009 17:25

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door sander1972 »

OK ga ik eens proberen, bedankt voor de tip,
Ik heb deze tuner overigens niet gehuurd maar gekocht, heb nu nog vakantie maar wanneer ik terug ben ga ik direct KPN contacten.

vampier
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2009 01:09

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door vampier »

Ik heb de recorder nu 2 jaar en 4 maanden. 1 keer een software update gehad en alleen maar meer problemen met de recorder gehad.

Regelmatig contact gehad met klantenservice van digitenne. En ja hoor daar gaan we weer recorder uittrekken minimaal 3 minuten wachten en weer aanzetten en volgens de mederwerkers van digitenne zijn dan alle problemen opgelost. HELAAS
Het volgende antwoord dat je dan krijgt is dat er binnenkort een nieuwe update verschijnt en dan zijn echt alle problemen opgelost. Die update komt alleen maar niet!!!!

2 weken geleden begaf mijn single tuner het opeens. Deze staat op de slaapkamer en werd zeer sporadisch gebruikt.

Naar de primafoon winkel geweest met alle digitenne apparatuur in een plastic zak. Die op de toonbank gelegd en gezegt hier heb je je rotzooi terug. Medewerker schrok wel een beetje. Ik mijn hele zegje gedaan en helaas hij kon niets voor mij doen. Toen heb ik hem gezegd dat hij al mijn contracten met kpn moest beindigen maar dat kon hij niet doen dat moet via de klantenservice. Na veel aandringen heeft hij mijn klacht toch maar voorgelegd aan afdeling interne klant klachten, en ik zou zeer spoedig worden opgebeld.

Na 3 weken nog niets vernomen van de interne klachten dienst. Ik heb het nummer gevonden en toen heb ik ze maar eens even opgebeld. De klacht was wel aangekomen maar niet in behandeling volgens de mederwerkster. Zij (zeer vriendelijk) zou het verder gaan uitzoeken en ondanks dat zij geen klanten mag opbellen gaat zij mij morgen toch terug bellen.

In de tussentijd nog een klacht gestuurd naar de klantenservice van digitenne en nu kreeg ik het bericht van hun terug dat mijn garantie helaas verlopen was. In de garantie periode kunnen ze je niet helpen en moet je wachten op een update die niet verschijnt en na die 2 jaar garantie periode heb je geen update geen fatsoendelijk werkende recorder van 180 euro en geen garantie meer.

Ik wacht nu het bericht af van de interne klachten afdeling van kpn, als die niet bevalt zeg ik per direct al mijn contracten op en ben ik weg bij die flut maatschappij!!!

Ik zal z.s.m. het interne klachten nummer van kpn hier posten. Dit nummer is eigenlijk alleen voor medewerkers, dus normaal telefoon tarief en je krijgt er direct iemand aan de lijn.

RADAR iets voor jullie?????

bart10
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2009 08:18

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door bart10 »

dag ik heb heb ook problemen met mijn topfield
de harde schijf was nog niet vol en mijn vrouw wilde wat opnemen. Daarna de tv uitgezet en de decoder blijft dan opnemen, dus prima, maar naar verloop van tijd ontstaat er op het display van de decoder 3 horizontale streepjes met daarachter het woord RECO. Ik heb de decoder toen uitgezet, maar nadat we hem weer aangezet hadden, komt het toestel alleen nog maar in de MENU fase met in het display weer die 3 horizontale streepjes en daarachter ENU ( van MENU )
Wat we ook proberen , TV kijken en uit de menufase komen is niet mogelijk
Uiteindelijk heb ik de decoder opnieuw moeten installeren , nadat we de schijf geformateerde hebben. Maar ja wel alle opnames kwijt dus

Weet iemand of er een andere oplossing is

alvast bedankt

vr gr bart

nachtdier
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jun 2009 22:07
Locatie: ergens in Zuid Holland

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door nachtdier »

Tijdens een opname moet je ook niet het apparaat uit willen zetten... dan vraag je om problemen. Dat record staat er niet voor niets in beeld, dat heeft een functie.

Dat ie in het menu terecht komt en daar niet uit wilt heeft te maken met het feit dat ie door het vastlopen (als gevolg van het uitzetten tijdens het opnemen) zn geheugen kwijt is geraakt. Ik neem aan dat je 'm uit hebt gezet met de standbyknop, ipv eerst de opname te stoppen en dan pas het apparaart uit te zetten.

Als ie in het menu staat zul je dan eerst weer de kanalen moeten opzoeken. Hdd formatteren had niet gehoeven, ook al biedt ie dat wel aan. Dat je de opnames kwijt bent nu het apparaat is dus je eigen schuld en niet die van het apparaat.

De problemen die er zijn met deze apparaten, zijn vaak wel op te lossen. En als iemand zn apparaat zo zat is dat ie 'm weg wilt flikkeren, mag ie me een mailtje sturen. Ik vind het topdingen namelijk en 9 van de 10 hoeven niet op de schroothoop te belanden.

Mail staat in mn profiel, bij MSN.

bart10
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2009 08:18

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door bart10 »

tja , heb ik het misschien niet goed uitgelegd. Het apparaat ging niet meer van de RECO stand af, es stonden 3 horizontale streepjes en dan ECO. verder reageerde hij nergens meer op , dus heb ik hem uitgezet.
Kon daarna echt helemaal niets meer met het apparaat beginnen.
ofwel hij kwam bij het aanzetten niet meer uit de menufunctie en ben toen alle stappen doorgelopen. ook geprobeerd via fabrieksinstellingen het apparaat te resetten, maar werkte ook niet dus uiteindelijk maar de HDD geformateerd

nollo1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2009 20:17

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door nollo1 »

Help ! Hoe kan ik hem resetten ??
Zit vanavond lekker tv te kijken, schiet het beeld op zwart en de recorder geeft alleen nog maar RUN in het scherm. Stekker er al uitgetrokken maar hij reageert nergens meer op. Is er ook nog een andere manier om een reset uit te voeren ? Of ie overleden ?? Hoor het graag.
Arnold..

nachtdier
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jun 2009 22:07
Locatie: ergens in Zuid Holland

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door nachtdier »

Resetten is niet mogelijk: je moet om 'm te resetten in het menu komen en dat gaat simpelweg niet.

Veel problemen genoemd in dit topic met de topfield tf5300k zijn op te lossen, alsmede problemen met alle overige digitennetuners.

www.reparatieservice-digitenne.nl

Edje_Kroketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2010 21:48

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door Edje_Kroketje »

Op dinsdag 19 januari brengt de KPN een update uit voor de Personal Recorder TF5300K.
Deze Software Update wordt met het Digitenne signaal meegezonden. Je krijgt op je scherm een melding dat er een Software Update beschikbaar is en je hoeft alleen maar de instructies op je scherm te volgen om te upgraden naar Softwareversie 1.58.

Wat is er verbeterd in deze versie:
Verbeterde harddisk routines waardoor:
• RUN errors niet meer voorkomen.
• Het apparaat niet meer spontaan vastloopt tijdens terugspoelen van een uitzending.
• Korte onderbrekingen die zich soms voordeden tijdens afspelen van een opname.
• De zgn. 0MB opnames niet meer voorkomen.

Software verbeteringen waardoor:
• Het soms spontaan vastlopen van de ontvanger bij slechte ontvangst is verholpen.
• De PVR niet meer vastloopt op het Duitse bouquet waar onder andere CNN en VIVA in zitten.
• De rode balk met daarin het verzoek om de ontvanger te resetten niet meer voorkomt als de PVR een ander netwerk heeft gezien.
• Bij verstoringen van de ontvangst de klant met 1 druk op de knop de kwaliteit kan zien van de uitzending waar hij naar kijkt (Sat knop) en eventueel zijn antenne kan herpositioneren.
• Geplande opnames worden tijdens zomer- /wintertijd omschakeling aangepast aan nieuwe tijd.

Verder is er een antenne wizard toegevoegd. Dit is vooral handig bij een eerste installatie van Digitenne bij nieuwe klanten die nog niet bekend zijn met Digitenne.

Edje_Kroketje
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jan 2010 21:48

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door Edje_Kroketje »

De update staat inmiddels in de lucht.

Voor E-13 problemen bij het updaten van je PVR ga je als volgt te werk:

Controleer eerst of je op CNN een ongestoorde ontvangst hebt en als dat niet zo is, verplaats je de antenne zodanig dat het wel goed is.

Herstel via het installatie menu de fabrieksinstellingen. Dit wist wel de lijst met de programma's die nog opgenomen moeten worden. Reeds opgenomen programma's gaan niet verloren.
Via zenders zoeken laat je de ontvanger de kanalen weer inscannen.

Als je even naar een zender hebt gekeken dan ga je in het installatie menu naar Software Update.

Nu kan je hem wel binnen halen.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Update is hier vlekkeloos verlopen.

Over het algemeen had ik weinig problemen met de Topfield en de ontvanger is toch een van de beste die er is. Wel af en toe een vastloper (schat zo'n beetje eens in de 2 weken). Het enige nadeel van de Topfield vind ik het overschakelen naar de zender die opgenomen wordt. Als ik bijvoorbeeld naar Nederland 3 zit te kijken en de ontvanger is geprogrammeerd om op Canvas iets op te nemen, schakelt hij over naar Canvas.

De beeld- en ontvangstkwaliteit van de Samsung ontvanger is stukken minder.

De WD 1 TB schijf is inmiddels voor 1/3 gevuld.

JTdeF
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mar 2010 23:09

Re: Problemen met Topfield TF5300K van KPN Digitenne

Ongelezen bericht door JTdeF »

Janurai update bij mij succesvol na een jaar redelijk tevreden te zijn met de 320GB TF5300K. Maar nu ineens een aantal weken dat bouquet 65 (RTL4/5 etc.) niet meer goed ontvangt. Alle andere kanalen (Ch 50 met ned1/2/3 en Ch 24 doen het prima, alleen dus 65 die ineens niet meer goed ontvangt (signaalbalkje ca 20%, steeds wegvallend geluid, blokjes in beeld etc.). Antenne vervangen (advies KPN helpdesk, ik had er nog een liggen) zonder effect. Fabrieksinstellingen opnieuw geplaatst, apparaat enige minuten stroomloos gehad, allemaal zonder effect. Is het apparaat defect of moet ik iets anders doen om dit merkwaardige probleem op te lossen? KPN helpdesk kon niet helpen overigens, ondanks al het gemeldde in dit forum hadden ze nog nooooooit van dit soort problemen gehoord, gek hè?

Gesloten