LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mheide18
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:52

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door mheide18 »

@ BBCS:
Dan gaat de computer ongerepareerd terug naar de klant.

Dat had ik liever dan wat men nu heeft gedaan. Dan had ik tenminste mijn data nog.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de gegevens die op de harde schijf staan.
Maak je geen backup en de harde schijf crashed, of door een reparatie moet Windows opnieuw worden geïnstalleerd, dan ben je wel je gegevens kwijt.
Je bent inderdaad zelf verantwoordelijk en als de harde schijf crashed, dan ben ik het met je eens dat je pech hebt. Als je echter door een actie van een bedrijf van je data wordt geroofd, vind ik dat niet kloppen. Zeker als ze dat niet melden.

@ pbarendse:
Veel reparatiebedrijven hebben dit standaard in de algemene voorwaarden staan. Dat veel mensen die niet lezen valt die bedrijven niet aan te rekenen.
Ik heb de PC gekocht bij de Aldi en vanaf dat moment ging de garantie in. Ik heb nergens Algemene Voorwaarden gezien en ook geen akkoord gegeven dat ik met die voorwaarden akkoord ging. Dit is wettelijk verplicht.
Verder ben ik het met BBCS wel eens, dat het vaak voor een reparatiebedrijf handiger/verstandiger is de harddisk te wissen. Daarmee sluit je ook direct uit dat eventuele problemen door de software komen.
Ik ben het er niet mee eens. Mijn probleem was letterlijk: "De PC start niet op." Als ik had gezegd "Windows start niet op" dan had het aan een software installatie gelegen.

@ Bulldog14:
Ze moeten van te voren melden dat ze het gaan doen of dat de kans bestaat dat ze het gaan doen. Als de telefoonmedewerker zegt dat ze graag mijn computer willen onderwerpen aan een check in het service sentre vind ik dat wel een speciale aangelegenheid en ben ik geen nummer meer. Voor hun was het veel goedkoper om een monteur te sturen.

mheide18
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2008 21:52

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door mheide18 »

@ Dirkie:
U hebt Uw PC ter reparatie aangeboden aan het Service Centrum. Dat doet U waarschijnlijk omdat U zelf niet de kennis heeft om een juiste diagnose van het probleem te maken en de PC te repareren. Hoe kunt U dan stellig beweren, dat het niet aan de harde schijf ligt? Misschien is deze juist wel vervangen.
Ik heb hem niet aangeboden voor reparatie. Medion wilde zelf de PC op het SC (service Center) hebben. Ik heb nog gesmeekt om het via een monteur op te lossen. Op het gebied van kennis wil ik niet te diep ingaan, maar ik heb genoeg kennis om te kunnen zeggen dat het niet aan de harde schijf ligt. Wederom weer kortzichtige reactie... Op het reparatieformulier staat niet dat de harde schijf vervangen is, maar dat de voeding en het moederbord vervangen zijn.

@ BBCS:
Van de geïnstalleerde programma's heeft het geen zin om daar een backup van te maken, dit omdat bij het installeren van een programma bepaalde zaken in het Windows register geschreven worden en er worden onderdelen in de Windows map weggeschreven.
Dus je kunt wel een backup maken van een programma, maar als je die dan terugzet zal het programma dus niet werken.
Ik probeer altijd zo vaak mogelijk een image te maken. Die image kan je terugzetten en dan ben je klaar. Alles weer zoals het was. Ik maak alleen niet dagelijks een back-up.

@keesjansen:

Bedankt voor de hulp. Nog niet eens aan unformat tools gedacht. Werkt dat echt? Medion heeft namelijk wel weer windows e.d. geïnstalleerd over de data heen die al op de schijf stond.

Als recovery programma gebruik ik GetDataBack NTFS. Hiermee heb ik inmiddels wel alles weer terug, maar moet ik het nalopen of alles nog werkt.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Verder ben ik het met BBCS wel eens, dat het vaak voor een reparatiebedrijf handiger/verstandiger is de harddisk te wissen. Daarmee sluit je ook direct uit dat eventuele problemen door de software komen.
Ik ben het er niet mee eens. Mijn probleem was letterlijk: "De PC start niet op." Als ik had gezegd "Windows start niet op" dan had het aan een software installatie gelegen.


Jammer dat je het niet wilt begrijpen.

Als die monteur alleen het moederbord zou vervangen, is de kans groot dat ze de computer terugkrijgen omdat er vaak vanalles aan de software mankeerd.

Ik deed dat ook eerst zo, en ik heb daar grote problemen met de klanten gehad.

Als ik nu een computer binnenkrijg en er is alleen hardwarematig iets, dan controleer ik ook de software.

En bij Medion is het zo dat ze dan ook de software naar de beginsituatie terugbrengen, dit is puur omdat er vaak ook softwareproblemen zijn.
Soms lijkt het dat er een hardware probleem is, maar is de oorzaak toch spyware die de problemen veroorzaken.

Veel te weinig mensen willen inzien wat spyware doet en wat het is en zeker de schadelijke uitwerking.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Ze moeten van te voren melden dat ze het gaan doen of dat de kans bestaat dat ze het gaan doen. Als de telefoonmedewerker zegt dat ze graag mijn computer willen onderwerpen aan een check in het service sentre vind ik dat wel een speciale aangelegenheid en ben ik geen nummer meer. Voor hun was het veel goedkoper om een monteur te sturen.
Ik weet dat je zo wilt. Maar zoals vele mensen je stelt je verwachtingen veels te hoog. De reden dat ze gaan nix aan je melden en gewoon de HD wissen is om deze exact sort situaties voor tekomen. Er is niemand, en echte niemand op dit aardebol dat vind het fijn om zijn belangrijk data kwijt te raken. Als dat bedrijf zal jou opbellen en vragen als ze "mag" jou data wissen als deel van de repartie process dan zeg jij natuurlijk "nee". Als ze doet het bij jou dan moet het bij de rest. Dus dat zijn de andere 999 systemen die gaat de repartie techs voorbij op een dag. Als mensen krijgt de keus voorgesteld dan zal veel nee zeggen of "red mijn data". Als de repartie bedrijven moet dat doen komt dat hele bedrijf op stop. Er moet een hele systeem dan komen om data te redden, opslagen, terugzetten etc. Laat staan de aansprakelijkheid issues dat zal naar voor komen als de poging tot de data overzetten mislukt. Je heb dus geen enkele idee hoe een repartie centrum werkt. Wat jij wilt is ommogelijk puur wegens de grote aantals zulke sort centrums moet bewerken.

Dus nogmaals je bent niet bijzonder. Dat jij vind de controle op jou PC een "speciale aangelegenheid" moet jezelf weten maar je zit er echte naast. Dat reparatie centrum is intereseert in een ding. Aantals per dag and thats it. Het is hard weet ik, maar zo is het.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 13 Okt 2008 13:10 door mheide18

Ze moeten van te voren melden dat ze het gaan doen of dat de kans bestaat dat ze het gaan doen.
Inderdaad. En de rechter is het met je eens:
In deze zaak oordeelde de rechter te Roermond op 18 oktober j.l. dat de werknemer, tevens oprichter van het bedrijf, wél de schade moet vergoeden. De werknemer heeft door de harde schijf te formatteren een inbreuk gemaakt op het eigendomsrecht van de klant op de computer en de door hem ontwikkelde software. Voorafgaand aan de reparatie was de klant niet verteld dat het formatteren een standaardprocedure is. De eigenaar van de computer had anders van tevoren een kopie van de harde schijf kunnen maken.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2702

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Fout Willem. Dat situatie is tussen een einde-gebruiker en kleine ondernemer. Dit situatie betreft en grote reparatie centrum. De kleine ondernemer in dat voorbeeld had idd weinig recht om de schijf te wiseen. Een grote reparatie centrum is een hele ander stuk koek. Denk je nou echte dat zulke grote ondernemers heeft het niet uitgezocht als bepaald procedures (ie HD wissen) al juridisch haalbaar waren? Denk goed na.

Dat is hele vak een probleem dat ik hier zie op dit forum. Veel van de consument ridders denkt dat grote ondernemingen gaan "zo maar" dingen doen. Een beetje onderneming heeft de juridisch aspecten van hun onderneming al lang uitgezocht en vastgesteld. Gaan ze te ver soms? Zeker. Maar al lang niet zo vak als sommige denken. De perspectief is hier soms ver te zoeken.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door angel1978 »

@bulldog,
Dat situatie is tussen een einde-gebruiker en kleine ondernemer. Dit situatie betreft en grote reparatie centrum.
De WET maakt geen verschil tussen grote en kleine ondernemers...
De uitkomst zou dus hetzelfde zijn !
Denk je nou echte dat zulke grote ondernemers heeft het niet uitgezocht als bepaald procedures (ie HD wissen) al juridisch haalbaar waren? Denk goed na
Wetmatigheid van de grote getallen..
Een groot bedrijf neemt dat risico wel en neemt ook een evt. rechtzaak op de koop toe !
Daaruit valt absoluut NIET de conclusie te trekken dat ze dat dus zouden mogen doen. Integendeel zelfs.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door WillemV »

Fout Buldog14
Dat situatie is tussen een einde-gebruiker en kleine ondernemer.
Dat is niet relevant. Weliswaar zal de schade van een particulier (veel) lager zijn, maar dat doet niets af van het feit dat veroordeelde aansprakelijk is.
Denk je nou echte dat zulke grote ondernemers heeft het niet uitgezocht als bepaald procedures (ie HD wissen) al juridisch haalbaar waren? Denk goed na.
Dan moeten ze er nog maar eens goed naar kijken. Ik heb dit niet zelf bedacht. Er is gewoon jurisprudentie over, zie de link in mijn vorige bericht. Maar waarschijnlijk is dit een ingecalculeerd risico omdat (bijna) niemand een rechtszaak hierover begint. Of de medewerker van het bedrijf heeft een fout gemaakt door de klant niet te melden dat de harde schijf geformatteerd wordt.

Iedere keer hoor je op o.a. dit forum dat veruit de grote meerderheid van de consumenten nooit back-ups maakt. En dat geloof ik ook wel. Maar gegeven deze situatie behoort het tot de 'meldingsplicht' (zorgplicht) van computer reparatiebedrijven om de klant mee te delen dat de harde schijf (waarschijnlijk) gewist zal worden. De klant heeft dan alsnog de keuze om, indien nodig, zelf of tegen betaling de data veilig te stellen.

Edit: Ik zie dat je me voor was Angel. :)

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Dan moeten ze er nog maar eens goed naar kijken. Ik heb dit niet zelf bedacht. Er is gewoon jurisprudentie over, zie de link in mijn vorige bericht. Maar waarschijnlijk is dit een ingecalculeerd risico omdat (bijna) niemand een rechtszaak hierover begint. Of de medewerker van het bedrijf heeft een fout gemaakt door de klant niet te melden dat de harde schijf geformatteerd wordt.
Als ik bij een reparatie de harde schijf moet formatteren en de klant wilt dat niet, dan krijgt hij de computer ongerepareerd retour.

Soms ontkom je er domweg niet aan om de boel er opnieuw op te zetten.

Zelf probeer ik altijd zo goed mogelijk een backup te maken, maar de kans bestaat altijd dat er gegevens verloren gaan.

En als de wetgever of rechter zou besluiten dat de monteur altijd aansprakelijk is voor verlies van de gegevens en dat de klant dan altijd een schadevergoeding mag en kan eisen, dan zal ik en ook veel monteurs met mij geen reparaties meer gaan uitvoeren en zeker ook geen nieuwe harde schijven meer gaan leveren.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Sunshine. De kern van de situatie met dat klein ondernemer is dat de person was juist langs zo een zak voor en meer personalijk behandeling in de hoop om deze exact sort problemeen voor te komen. De kleine ondernemer is daarbij gefaald en rechtelijk over aangesproken. De situatie is niet hetzelfde met een groot reparatie centrum. Zulke centra zal stapels data hebben tot hun beschikking dat zegd dat het formatteren van de HD is belangrijk als niet critisch deel van de reparatie process. Zoals BBCS heeft aangeven mensen gaan vak in hun ontwetenheid zo veel zooi als spyware, adware, viruses en ander crap downloaden op hun PCs dat de systeem raakt op tilt. De ontwetend persoon ziet gewoon dat zijn systeem "doet het niet" en belt de leverancier op. Ik kan je garandeeren dat en x % van de systeemen die hun kant opkomt lijd gewoon onder software probleemen, dat de eigenaar heeft gezien als hardware probleem.

Je mag het best betutteling noemen maar het is gewoon de mens redden van zichzelf. Als de centras het niet doet dan krijgen ze veel meer ellende op hun dak en de "klant" word nog minder vrojlijk. "Ik heb dat systeem opgestuurd, hij is terug en hij doet het nog steeds niet." (Zit nog propvol met malware). Omdat wij woont in een digital tijdperk in een welvarend land betekent niet dat iedereen is in staat om goed de IT techniek te begrijpen. Sterker nog, in ben zwaar van mening dat alleen en zeer kleine deel van de bevolking is "digital bewust" geworden. Dus nogmaals de mensen moet nog van zichzelf gered woorden, and dat zal altijd zo blijven.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 13 Okt 2008 15:26 door BBCS

En als de wetgever of rechter zou besluiten dat de monteur altijd aansprakelijk is voor verlies van de gegevens en dat de klant dan altijd een schadevergoeding mag en kan eisen, dan zal ik en ook veel monteurs met mij geen reparaties meer gaan uitvoeren en zeker ook geen nieuwe harde schijven meer gaan leveren.
Lees nou toch eens een keer goed. Het enige wat de monteur moet doen om niet aansprakelijk te zijn is de klant melden dat de harde schijf (waarschijnlijk) gewist zal worden. De klant kan dan besluiten de PC niet in te leveren voor reparatie zodat hij eerst alsnog een back-up kan (laten) maken. Als de klant dat niet doet heeft ie gewoon pech als hij de data na reparatie kwijt is. Hij is immers gewaarschuwd. Is dat nou zo ingewikkeld?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 13 Okt 2008 15:26 door Bulldog14

Sunshine.
Brrr. Rilril. Nee dank je...

Voor de rest verwijs ik naar mijn vorige twee reacties.

Bulldog14
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 aug 2006 14:02

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Bulldog14 »

Brrr. Rilril. Nee dank je...
Kom nou het is best lekker weer vandaag 8)

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door djmaze »

Zouden ze niet een mooi boekje bij elke PC moeten leveren "computer voor dummies"???

Zou een hoop gescheld schelen.
Bij je auto en je stereo krijg je toch ook een handleiding met info over alle knopjes?

Ook al ben ik het met BBCS eens, het is ook oneerlijk de klant de schuld te geven over dingen die men niet kan weten omdat hij/zij er niet op is geattendeerd in de "manual".

Dit is dus eigenlijk iets waar een grote verbetering kan worden aangegaan.

Hmmm, misschien een mooie boost voor GNU/Linux om dit standaard mee te leveren bij nieuwe PC's
Zou wel een goeie slogan zijn "Met handleiding!", klinkt stukken beter dan gewoon "het WOW effect" :P

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Zouden ze niet een mooi boekje bij elke PC moeten leveren "computer voor dummies"???

Zou een hoop gescheld schelen.
Bij je auto en je stereo krijg je toch ook een handleiding met info over alle knopjes?


Toch is het simpel:

EERST EEN COMPUTERCURSUS NEMEN!!! :lol:


Kijk, als je auto wilt gaan rijden moet je ook eerst rijles nemen.
Ook al ben ik het met BBCS eens, het is ook oneerlijk de klant de schuld te geven over dingen die men niet kan weten omdat hij/zij er niet op is geattendeerd in de "manual".


Zo'n manual heeft geen zin, omdat er ook mensen zijn die het hele computergebeuren geen moer interesseerd.
Het enige wat ze kunnen is e-mailen, een beetje surfen, de computer aan en uit zetten en een briefje typen.
Dan houdt het wel zo'n beetje op. Meer willen ze echt niet weten en leren.

Mensen die weinig met de computer kunnen en het ook wel willen leren, die kun je helpen en dat merk ik ook als monteur zijnde.

Daarnaast wat ik echt heel erg vind zijn de cursussen die aan de ouderen worden gegeven.

Ze leren met de computer omgaan. De beveiliging en de uitgebreide zaken van internet komen in de gevorderde cursussen aan bod.
Gewoon triest.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het bedrijf mag niet zomaar de harde schrijf wissen. Een bedrijf of reparateur dat dit toch doet levert als gauw respectievelijk een wanprestatie of een onrechtmatige daad, omdat zij inbreuk maken op het eigendomsrecht dat de klant heeft op de harde schrijf.

Een beding in de algemene voorwaarden waarmee een reparatie bedrijf zich het recht toeeigend omdat met het eigendom van een ander te doen wat zij willen is als snel onredelijk bezwarend.
angel1978 schreef:De WET maakt geen verschil tussen grote en kleine ondernemers...
Jawel dat doet het wel, al was het enkel maar vanwege artikel 1 van de grondwet. (Ongelijke gevallen moeten ongelijk behandeld worden en gelijke gevallen moeten gelijk behandeld.) Kleine ondernemers (ZZPers) kunnen aanspraak maken op consumentenbescherming vanwege reflexwerking. De mate van bescherming hangt af van de positie die iemand heeft binnen de contractuele verhouding.
Bulldog schreef:Fout Willem. Dat situatie is tussen een einde-gebruiker en kleine ondernemer. Dit situatie betreft en grote reparatie centrum. De kleine ondernemer in dat voorbeeld had idd weinig recht om de schijf te wiseen. Een grote reparatie centrum is een hele ander stuk koek.
Dat maakt deze opmerking nog opmerkelijker. Bulldog betoogt dus dat een kleine ondernemer vs een eind-gebruiker iets niet mag doen wat een grote ondernemer vs een eind-gebruiker wel mag doen. De logica daarvan ontgaat mij.
Bulldog schreef:Denk je nou echte dat zulke grote ondernemers heeft het niet uitgezocht als bepaald procedures (ie HD wissen) al juridisch haalbaar waren?
Juridisch haalbaar hangt zeker dan af van het aantal onwinbare rechtzaken dat een bedrijf kan voeren voordat het failliet gaat?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BBCS »

Het bedrijf mag niet zomaar de harde schrijf wissen. Een bedrijf of reparateur dat dit toch doet levert als gauw respectievelijk een wanprestatie of een onrechtmatige daad, omdat zij inbreuk maken op het eigendomsrecht dat de klant heeft op de harde schrijf.


Dan is het simpel:

Als Windows opnieuw geïnstalleerd moet worden, maar de klant wilt niet dat de harde schijf geformatteerd wordt, dan heeft die klant een heel groot probleem.
Hij zal dan de computer ongerepareerd retour krijgen.


Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de klant klaagt dat de computer heel traag is en dat hij het vermoeden heeft dat er een virus op zit.

In de meeste gevallen is er dan maar één oplossing:

Persoonlijke gegevens veiligstellen en de harde schijf formatteren.

De degene die dat niet willen hebben dus een probleem:
Die blijven met een trage computer zitten.

BvanHaas
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:34

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door BvanHaas »

Ik heb ook een medion computer en terug gestuurd voor reparatie, via email contact gehad met de helpdesk waarin wel gewaarschuwd word om een back up te maken...

"Wij raden u aan om een backup te maken van uw gegevens. "

plofkopje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2008 18:55

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door plofkopje »

waneer ik een systeem krijg kan ik er mee doen wat ik wil. ik als reparatie dude kan de schijf onder garantie vervangen en stuk gooien als ik daar zin in zou hebben. de klant krijgt immers een nieuwe schijf als eigendom en dat is het zover rechten geclaimt kunnen worden.

de klant is ten alle tijden zelf voor software verantwoordelijk, backups = software.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: Pas op met PC voor controle naar Medion te sturen

Ongelezen bericht door Moppentappers »

sowieso werkt het allemaal niet meer als je er nieuwe componenten in gooit, drivers zijn niet aanwezig, windows moet opnieuw geactiveerd worden noem het maar op. je stuurt je computer op ter reparatie, en alle handelingen die worden verricht om dat de toen zijn gewoon legitiem

Gesloten