LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Obvion heeft inmiddels besloten om alle gedupeerden te compenseren, Chapeau Obvion.

rap
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2012 22:23

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door rap »

Chapeau voor de mensen die dit voor elkaar hebben gekregen. Ik strijd al jaren tegen Zwitserleven en NIBC voor hetzelfde. Zwitserleven durft zelfs een opslag van 4% op de euribor te gooien....

Alle procedures al gehad, tm Kifid, maar zonder resultaat. Ik heb me nu ook aangesloten bij "stopdebanken". Ik overweeg ook te procederen. Weet iemand welke advocaat deze case heeft behandeld?

Nogmaals complimenten voor de strijders met lange adem en gefeliciteerd voor iedereen die hier voordeel van heeft. Obvion is om, nu Zwitserleven (nu SNS) nog.

AIdB
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door AIdB »

Wow, dit is zeer goed nieuws!

Ik ben een van de (vele?) Obvionklanten die destijds juist voor de "vaste" opslag hebben gekozen, zoals het zo duidelijk in de offerte van Obvion stond. Ik heb hem afgesloten aan het eind van 2007. Een klein jaar later kwam die Obvionbrief met de 0,7% opslagverhoging en de vragen: "Hoe kan dit? Die opslag was toch vast? Ik had dat toch juist goed uitgezocht?". Na bestudering van alle papieren kwam ik flink aan het twijfelen, de algemene voorwaarden leken deze handeling toch toe te staan. Had ik dan toch de verkeerde keuze gemaakt in 2007? Ik heb me eerlijk gezegd een beetje laten overbluffen door de grote hypotheekverstrekker en heb nooit geklaagd over de verhoging. Gelukkig hebben anderen dat wel gedaan, en die hebben zelfs het doorzettingsvermogen gehad om de gang naar rechter en hoger beroep helemaal uit te zitten. Nu ik de jurisprudentie lees, denk ik: ja inderdaad, zo is het correct. Misschien een levensles: niet overal mee akkoord gaan.

Ik ben erg benieuwd naar de Obvionbrief die er over enkele dagen aan zou komen. Misschien moeten we die maar inlijsten hier, lijstje kan er wel van af!

Overigens moeten we nog wel even afrekenen met de fiscus: die heeft ons 52% inkomstenbelasting terugbetaald over de betaalde hypotheekrente. Dus als er nu met terugwerkende kracht 0,7% van af gaat, dan wil de belastingdienst die terugbetaling natuurlijk ook herzien, dat is logisch. Als Obvion dit jaar restitueert, dan moeten we dit jaar misschien wel een negatieve hypotheekrente gaan opgeven (aangenomen restitutie 0,7% * 3,5 jaar = 2,5%, dat is meer dan ik nu voor de hele hypotheek betaal). Zou erop neer komen dat we een paar jaar gespaard hebben om geheel 2012 gratis te wonen, toch ook een leuke gedachte!

Nogmaals veel dank aan degenen die dit bevochten hebben: Hulde!

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Weet iemand al wat meer. Heb heel internet afgezocht maar kom alleen het bericht zelf tegen. Obvion heeft nog niet gereageerd op mijn mail en ze hebben de rente voor Juni ook nog gewoon op Euribor en 1,35% gezet. Had in ieder geval een tekst erbij verwacht . Net zoals ze doen dat je hem niet meer kan afsluiten en etc etc Maart 2009 niet meer af te sluiten

Helemaal geen nieuws. Heeft er iemand gebelt vandaag of weet iemand wanneer we wat horen. Las 2 Juni een brief.

Ik lijst hem namelijk wel in die brief. 4 jaar mailen en bellen is wel een schilderij waard aan de muur met een gouden randje

FrankF
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2008 18:40

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door FrankF »

Begrijp ik het goed dat nu ook de mensen met de algemene voorwaarden van 2006 gecompenseerd gaan worden? Degene met de algemene voorwaarden van 2004 hadden hun rechtzaak reeds gewonnen toch?

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

FrankF,

Het antwoord is ja. Obvion heeft zelf naar buiten gebracht dat iedereen van tussen 2004 en 2008 (ik neem aan dat ze hier bedoelen november 2008) zal worden gecompenseerd.
Wat ik nog niet weet is of mensen van voor 2004 die hun hypotheek zoveel hadden verhoogd dat ze onder de nieuwe voorwaarden vielen. Zij werden in de vorige regeling niet of deels gecompenseerd maar zouden nu logischerwijs wel volledig moeten worden gecompenseerd. Ik denk dat Obvion nu dit soort zaken aan het uitwerken is en dat ze daarna pas met een totaal bericht komen.

doedoe, Johan

Oracle
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:02

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door Oracle »

Wat een goed nieuws voor eenieder!

Onze rechtszaak is op 13 juni a.s. voorbij de termijn voor hoger beroep, (tot die dag kan Obvion nog in hoger beroep tegen de voor ons gunstige uitspraak in de rechtzaak), maar als ik het goed begrijp, hoeven we niet echt bang te zijn dat dat gaat gebeuren.

Er zijn nu in totaal 5 rechtzaken geweest (althans, waarvan ik weet heb, inclusief die van ons), en 3 maal is in hoger beroep daarbij Obvion in het ongelijk gesteld. Ik denk dat dat Obvion toch heeft laten inzien dat zij zelf niet juist zaten, en dat ook juridisch niet dichtgetimmerd krijgen.

Op zich kan ik me voorstellen dat een bedrijf niet graag geld toelegt op een product, maar in dit geval zijn zij de (financiele) experts, met vele jaren ervaring, en hadden zijn dit zelf beter vooraf moeten realiseren, en zich hiertegen beschermen. Én: niet er een uniek selling point van maken, dat de regeling zo helder en eenvoudig is!

Nogmaals: ook voor alle anderen: van harte!

Gr,
Oracle

P.s. let op: het bedrag dat Obvion terugbetaald is bruto. Dit bedrag moet je bij de aangifte inkomstenbelasting 2012 opgeven, en dan zal blijken dat je 42% of 52% hiervan weer moet afdragen aan de fiscus, als teveel ontvangen hypotheekrente aftrek, over dit gehele bedrag! Hou hier rekening mee, met het plannen van je bestedingen van dit geld, want dat kan dus oplopen tot enkele duizenden euro's!

JohanVe
Berichten: 86
Lid geworden op: 06 nov 2008 10:48

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door JohanVe »

Hoi Oracle,

Ik denk ook dat je je geen zorgen meer hoeft te maken. En je opmerking dat Obvion wellicht verlies maakt, daar hoef je niet wakker van te liggen. De euribor is juist het tarief waarvoor banken onderling geld aan elkaar lenen. Obvion betaalt dus nu maar ongeveer 0,3% voor hun geld. Verder steken ze de vaste opslag en risicovergoedingen van meestal 0,85% geheel in hun zak als winst, onkostenvergoeding en risicovergoeding. Als ze hier op verliezen, dan doen ze iets niet goed.

doedoe, Johan

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

FrankF
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 nov 2008 18:40

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door FrankF »

Ik heb geen brief van Obvion ontvangen vandaag. Nog maar even wachten tot maandag.... Best spannend. :shock:

AIdB
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2012 21:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door AIdB »

Hier is net de postbode langsgeweest met een brief van de Obvion: "compensatie en correctie van verhoogde opslag variabele rente"!

Het is een keurige brief; hij bevat een uitleg van de sitatie, de uitkomst van het hoger beroep en Obvion's beleid om de uitkomst op iedereen toe te passen die in dezelfde situatie zit. Ik denk dat ze geen zin hadden in een paar duizend rechtzaken.

Wat gaan ze doen? Vanaf juni gaat de rente 0,7%-punt omlaag. Ze hebben een berekening uitgevoerd (gespecificeerd in een bijlage, per maand en per leningdeel) van de teveel betaalde rente sinds november 2008, plus wettelijke rente (tussen de 6% en 3% in die periode, aanmerkelijk meer dan je op je spaarrekening gehad zou hebben in ieder geval). Dit bedrag gaan ze uitbetalen. Hoe precies staat er niet, maar ik neem aan dat ze het ineens overmaken naar de rekening waarvan ze de rente incasseren.

Verder nog een waarschuwing voor de belastinggevolgen. Volgens Obvion zijn ze verplicht de terugbetaling op te geven als negatieve rente. Samen met de rente die je dit jaar betaalt, is het resultaat waarschijnlijk negatief, dat betekent dus ook een negatieve teruggaaf (=bijbetaling). Ze adviseren om de maandelijkse teruggave van de Belastingsdienst te verlagen om grote verrassingen te voorkomen.

Al met al een keurige brief. Afgedrukt op mooi papier, het lijkt wel fotopapier. Obvion rekent er dus al op dat we hem allemaal gaan inlijsten. Dat is nog eens meedenken met de klant ;-)

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

EelcoG
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2008 02:08

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door EelcoG »

Ehmm, bewaarder, wat probeer je nu te zeggen? Het komt er allemaal nogal wat warrig uit.

Wat betreft hulde voor Obvion: Nee, helemaal niet. Voor zover ik nu begrijp stond er nog 1 ander hoger beroep klaar over een verloren rechtszaak, dit hoger beroep ging over 3 verloren rechtszaken. Dat betekend dat, voor zover bekend, de score nu was: 4 rechtszaken verloren en 1 hoger beroep verloren: Op een gegeven moment moet je inzien dat je verloren hebt. Je kunt dan wel verder gaan met bodem of andere procedures, maar je weet ondertussen dat je geen schijn van kans maakt, je tegenstanders zich nu echt niet meer laten afschrikken en het kost klauwen met geld.

Ook de opmerking van Obvion dat ze iedereen iedereen gelijk willen behandelen, en dat het dus voor iedereen gaat gelden is een leuke pr-draai maar verder onzin. Met deze jurisprudentie weten zij zelf ook wel dat ze geen schijn van kans maken bij vervolg rechtszaken. Netto winst voor Obvion in dat geval: ze kunnen ook nog de advocaten kosten betalen van al die vervolg rechtszaken.

Wat ik overigens het allerbelangrijkste aan het hele verhaal vind, is dat ik nu dus ten eerste de hypotheek heb die ik dacht af te sluiten, waarbij de bank niet zelf eventjes zijn marges kan verhogen, en ten tweede dat ze me deze grap dus niet nog een keer kunnen flikken. Er was immers geen enkele garantie dat ze die opslag niet nog verder zouden verhogen. Met de hoge rentetarieven die momenteel berekend worden voor nieuwe hypotheken kun je immers moeilijk naar een ander stappen.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

bewaarder
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 jan 2009 17:27

Re: Obvion "vaste" toeslag van 0,65% naar 1,35 % varia

Ongelezen bericht door bewaarder »

Voor Eelco
Laatst gewijzigd door bewaarder op 10 sep 2012 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten