LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair: naam op ticket?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
joycedg
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2010 19:47

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door joycedg »

joycedg schreef:een dringende vraag: ik heb twee tickets geboekt bij Ryan Air vanaf vliegveld Weeze. Ik heb de juiste voornaam en achternaam gebruikt, alleen heb ik slechts bij beide personenen de eerte voornaam gebruikt en niet de 2e en 3e. Is dit voldoende. Ik vernam ik dit forum dat ze in Weeze veel strenger zijn dan op andere vliegvelden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik dacht namelijk dat het zo was dat wanneer je een ticket boekt de eerste voornaam voldoende was, maar nu keek ik terug op de site van Ryanair.com en daar staat inderdaad": alle pasagiersnamen moeten overeenkomen met die in het paspoort". Vervolgens staan er twee invulvakken : "voornaam" en "achternaam". Dit schepte verwarring;- moeten we nu alle voornamen invullen of slechts de eerste??? Wie o wie kan mij helpen?!
Dank je wel Roos voor de snelle reactie. Ik heb vanmorgen toevallig het nummer van the rest of the world (callcenter van RyanAir) gebeld: 0035 1248 0856 en de medewerker gaf dezelfde informatie. De eerste voornaam en (meisjes)achternaam is voldoende om het ticket te boeken. Gelukkig maar, bedankt!!

Zante
Berichten: 106
Lid geworden op: 17 jul 2010 21:03

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Zante »

meniles schreef:Even ter aanvulling. Ryanair accepteert optie 3 ook (dus voorletters zoals in het paspoort + achternaam (of meisjesnaam).
Het gaat niet om wat Ryanair accepteert, het gaat om wat de douane accepteert.

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door prijk »

Zante schreef: Het gaat niet om wat Ryanair accepteert, het gaat om wat de douane accepteert.
Je zaait verwarring. De douane heeft hier helemaal niets mee te maken. De douane gaat over in- en uitvoer van goederen.
Ryanair zelf eist dat naam in paspoort en op ticket overeenkomen.
Dus eerste naam zoals in paspoort en dan de achternaam (dus voor getrouwde vrouwen de meisjesnaam). Zo simpel is het.

Jannic
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2010 13:41

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Jannic »

Nog een vraagje over de naam-op-ticket kwestie:
Ik heb onlangs een vlucht Eindhoven-Rome geboekt bij Ryanair. Mijn naam (4 voornamen en een achternaam volledig ingevuld zoals op het paspoort. Werd volledig weergegeven in het vakje en ook op de uitgeprinte versie met vlucht en passagiersgegevens staat alles correct. Maar toen ik de e-mail met de vluchtgegevens bekeek stonden daar alleen de vier voornamen en niet de achternaam. Nu ben ik bang dat dat op de boardingkaart ook zo zal staan dus geen achternaam. Ik neem natuurlijk de print van ryanair met de juiste gegevens mee. Zou dit problemen op kunnen leveren? Wie heeft zoiets ook eens meegemaakt?

AGGB
Berichten: 371
Lid geworden op: 20 jan 2008 13:23

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door AGGB »

De kans dat je boardingkaart niet klopt lijkt mij hoog. Zo snel mogelijk proberen duidelijkheid te krijgen. Vooral de prijsvechters lijken mij aan dit soort zaken te verdienen. Bij de grote maatschappijen zijn de vragen voor een boeking duidelijker nmm., zodat mensen met meer dan twee voornamen niet in de problemen komen.

hannnes
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 20:46

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door hannnes »

Jannic,
ik verwacht het zelfde probleem vanavond tickets geboekt en zoals de site zegt àlle namen zowel voornamen als achternaam ingevuld .op de bevestiging staan de namen goed. echter op de mail die ik kreeg staat bij mijn partner alle 2 haar voornamen correct echter haar achternaam staat er maar voor de helft op.
naam is Giessen en er staat Gies

wat zijnjouw ervaringen

Jannic
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2010 13:41

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Jannic »

Hannes,
Die ervaringen moeten nog komen. We gaan pas over twee maanden. Maar we zijn van plan het erop aan te laten komen. Ook bij de boekingsgegevens staat alles goed en je leest overal dat je precies de gegevens van je paspoort over moet nemen. We stappen op Eindhoven op. Hopelijk doen ze daar niet moeilijk als de gegevens toch foutief op de boardingkaarten staan. In het ergste geval moet het daar ter plekke maar aangepast worden. We gaan niet uren aan de telefoon hangen om gegevens te wijzigen die in hun boekingsgegevens keurig netjes weergegeven staan. Nou ja, geef je kind geen 4 voornamen. Dat voorkomt later een hoop problemen!
Succes met jullie vlucht.

dusus
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jul 2010 09:22

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door dusus »

De enige officieele regel die geldt, is de IATA. https://www.iataonline.com/Store/Produc ... nt=AIRLINE Daarin staat de eerste complete voornaam en de geboorte-achternaam, zoals in paspoort o.i.d. staan, plus je geboortedatum. Dus als je Joke of Rina wordt genoemd, maar Bernadina of Johanna gedoopt bent, moet je de paspoortnamen nemen. Dat zelfde geldt voor vrouwen die hun man's naam aannemen, en omgekeerd. Volgens de IATA mogen er maximaal 3 letters fout zijn. Dat vliegmaatschappijen smoezen verzinnen is niet nieuw: http://www.flyertalk.com/forum/travelbu ... -name.html en dat je je geld terug kan eisen ook niet: http://www.usatoday.com/travel/columnis ... cket_N.htm

Het is gewoon een truc om hun fout, nl. overboeking (meer kaartjes voor een vlucht verkopen dan er plaatsen zijn in het toestel) te verdoezelen.
Als je nl. met "verkeerde" namen bij de incheck staat, is zogenaamd alles fout, en sturen ze je uiteindelijk naar een balie een eind verderop, waar nog een rij lotgenoten staat. Die ene baliemedewerker heeft (in Charleroi en Weeze, bijv.) zo'n traag tempo, dat je niet meer op tijd bij de gate bent, en je vlucht mist. Dan hebben zij een overboekingsprobleem gratis opgelost, want het is jouw schuld, enz..

Een vriend van mij overkwam een jaar geleden dat in Weeze, en had alles gefilmd met zijn toestel, ook het zeer trage tempo. Dat zagen ze, en toen werd de politie erop afgestuurd. Hij had intussen de memorystick in zijn sok, dus ze dropen na controle van de camera af. Maar ineens kreeg ie wel voorrang bij de balie, en mocht meteen door het toestel in.

JeannetteK
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:53

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Wij vliegen echt heel vaak met Ryanair en het ligt eraan waar je bent en wie je voor je hebt.

Het is heel simpel: vul al je voornamen en je achternaam in zoals vermeld in je paspoort en je krijgt nooit problemen.

Dat kan toch niet zo moeilijk zijn lijkt me?
Veel vliegplezier met Ryanair gewenst! :D

hannnes
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 20:46

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door hannnes »

Jannic,

bedankt voor je reactie en blijf benieuwd naar je ervaring over 2 maanden, dus ik verwacht tzt wel een reactie op dit forum hoor.
onze tickets betreffen tickets voor begin april. vandaag heb ik wel gebeld met de customerservice van Ryan air. uitgelegd dat ik zowel voornamen en achternaam van mijn vrouw en mijzelf 100% goed had ingevuld. Dat in de boekingsgegevens (de link op hun site met de naam beheer boeking) ook onze voor- en achternamen correct staan en exact gelijk aan onze paspoorten. Dat echter op de intinerarymail die ik de volgende dag ontving, de laatste 2 letters van de achternaam van mijn echtgenote miste. De man heeft in de boekingsgegevens gekeken en mij gezegd `dont worry " uw namen staan daar 100% correct in. Dat de 2 laatste letters van haar achternaam in de mail zijn weggevallen zou geen probleem zijn........toch verwacht ik dat die 2 letters later ook niet op de boardingkaart staan waardoor die naam niet overeenkomt met de naam op haar paspoort.

Ik zou zeggen maak een uitdraai van je boekingsgegevens (beheer boeking) waar je namen wel goed in staan en neem deze mee.

ben benieuwd.......we houden contact via dit forum

groet

Jannic
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2010 13:41

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Jannic »

Hallo Hannes,

Heb net toch maar de customerservice van Ryanair gebeld. De dame daar ('Irene') bevestigde wat jij al gehoord had: dat als de naam op de boekingspapieren juist vermeld staat, deze ook op de boardingpass correct wordt weergegeven. Dat de
naam te lang is voor de e-mail dat geeft niet.
De e-mail kan blijkbaar lange namen niet aan (bovendien verdienen ze lekker aan al die telefoontjes van ongeruste passagiers, denk ik.)
Als we tóch problemen krijgen meld ik dat hier nog. Zo niet, goede reis dan en don't worry.
Nicolette en Jan

hannnes
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 nov 2010 20:46

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door hannnes »

Jannic,

dus toch ook (net zoals ik) maar gebeld met de customerservice. het antwoord dat je hebt gekregen komt overeen met hetgeen mij is verteld.

jij gaat eerder dan ik richting het vliegveld...........ik neem aan dat je tijdig (kan al 15 dagen voor vertrek)elektronisch incheckt en dan ziet of je juiste namen op de boardingpass staan.

laat je dan nog een berichtje achter op dit forum ?

groet
hannes

czuyderduyn
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2010 17:42

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door czuyderduyn »

Wie kan mij even helpen. Wij gaan 7 december naar Portugal met Ryaniar.
Nu zag ik dat mijn achternaam op de stukken van Ryanair met een y staat.

In mijn paspoort staat Zuijderduijn
Op Ryanair staat Zuyderduyn. Zullen ze moeilijk doen over ij of y?

Doen ze hier moeilijk over?

Mijn zoontje heet Fedde Lucas Jacob Klinkhamer.
Op Ryanair staat Fedde Klinkhamer. Dit lijkt me geen probleem toch? Als de eerste naam en achternaam maar klopt.


Ik hing afgelopen maandag al 25 minuten in de wacht bij die waardeloze klantenservice dus dat heb ik uiteindelijk opgegeven. Ik heb toen Eindhoven Airport gebeld en die zeiden dat het van mijn zoontje goed is en dat ze in mijn geval, lange ij of griekse y niet moeilijk zullen doen.
Graag advies want ik heb geen zin in gedoe straks.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door buckleup »

czuyderduyn schreef:Wie kan mij even helpen. Wij gaan 7 december naar Portugal met Ryaniar.
Nu zag ik dat mijn achternaam op de stukken van Ryanair met een y staat.

In mijn paspoort staat Zuijderduijn
Op Ryanair staat Zuyderduyn. Zullen ze moeilijk doen over ij of y?

Doen ze hier moeilijk over?

Mijn zoontje heet Fedde Lucas Jacob Klinkhamer.
Op Ryanair staat Fedde Klinkhamer. Dit lijkt me geen probleem toch? Als de eerste naam en achternaam maar klopt.


Ik hing afgelopen maandag al 25 minuten in de wacht bij die waardeloze klantenservice dus dat heb ik uiteindelijk opgegeven. Ik heb toen Eindhoven Airport gebeld en die zeiden dat het van mijn zoontje goed is en dat ze in mijn geval, lange ij of griekse y niet moeilijk zullen doen.
Graag advies want ik heb geen zin in gedoe straks.


Geen stress, komt allemaal goed.

Yannick van Sleen
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2010 13:24

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Yannick van Sleen »

Ik heb ook zo'n twijfelgeval. Mijn naam is Yannick van Sleen. Maar ze hebben mij opgegeven op het ticket als Yannick Sleen van. Wordt daar moeilijk over gedaan, aangezien het vaak voorkomt dat je naam zo ingevuld moet worden?

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door buckleup »

Yannick van Sleen schreef:Ik heb ook zo'n twijfelgeval. Mijn naam is Yannick van Sleen. Maar ze hebben mij opgegeven op het ticket als Yannick Sleen van. Wordt daar moeilijk over gedaan, aangezien het vaak voorkomt dat je naam zo ingevuld moet worden?

Nee, is prima zo.
Fijne vakantie.

Jannic
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 nov 2010 13:41

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door Jannic »

hannnes schreef:Jannic,

dus toch ook (net zoals ik) maar gebeld met de customerservice. het antwoord dat je hebt gekregen komt overeen met hetgeen mij is verteld.

jij gaat eerder dan ik richting het vliegveld...........ik neem aan dat je tijdig (kan al 15 dagen voor vertrek)elektronisch incheckt en dan ziet of je juiste namen op de boardingpass staan.

laat je dan nog een berichtje achter op dit forum ?

groet
hannes
Beste Hannes,
Zojuist ingecheckt. Alles staat er goed op: 4 voornamen en een achternaam, net als op de boekingsgegevens. Geen probleem dus. Bon voyage!

DWeisz
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2010 18:20

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door DWeisz »

Goedenavond !

Dit weekend heb ik een Ryanairvlucht vanaf Malaga. Heb net online ingecheckt en zag tot mijn verbazing dat mijn achternaam 1 s teveel heeft, mijn voornaam en beide(2) doopnamen zijn wel goed vermelt op de ticket.

Dus Weisz is Weissz geworden, zal dit problemen opleveren ?

JeannetteK
Berichten: 15
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:53

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door JeannetteK »

Ik had ook een keer een typefoutje gemaakt in de naam. Zo snel mogelijk de klantenservice bellen. Zij hebben het toen kosteloos en direct voor me gewijzigd! Ik moet er wel bij zeggen dat ik binnen 5 minuten na het boeken gebeld heb. Ik weet niet wat ze doen als er een paar dagen tussen zit. Succes.

DWeisz
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2010 18:20

Re: Ryanair: naam op ticket?

Ongelezen bericht door DWeisz »

Ik heb mn ticket al helemaal ingechecked en al, toen kwam ik er pas achter, namelijk niet door mij gedaan allemaal, maar zullen er geen probleem van maken lijkt me toch ?

Gesloten