LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Vampiera
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jan 2009 11:36

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Vampiera »

Ik denk dat Radar zich in dit geval iets te veel heeft laten inpakken door de pompeuze Hooij met zijn autoritaire voorkomen.
Deze man kan heel mooi praten en zeker mensen die zich slechts globaal hebben verdiept in de papegaai en zijn karakter zien hem als een soort wonderguru.
Hij kan dingen naadloos aan elkaar praten en geeft de mensen met wie hij spreekt het gevoel dat ze niet verder naar info hoeven te zoeken omdat ze bij hem aan het goede adres zijn. Het lijkt bijna een papegaaiensekte.

PAS OP Tros Radar! Een verhaal heeft altijd twee kanten en ook al kan Hooij prachtige verhalen vertellen, deze man heeft puur commerciële belangen.

En..... laten we één ding voorop stellen: zolang er mensen onvoorbereid aan een papegaai beginnen is helaas een oplossing in de vorm van NOP NOODZAKELIJK!

Radar zou de uitzending beter kunnen gebruiken om partijen als Dennis Papegaaien en soortgelijken eens onder loep te nemen en mensen te waarschuwen dat het niet even een kat is die je in huis neemt, maar een niet-gedomesticeerd dier dat een consequente begeleiding in huis nodig heeft!

Ik hoop, Radar, dat jullie ook deze reacties in dit topic mee nemen in jullie uitzending en ook hierop research plegen! Want jullie halen nu je eigen imago ook erg naar beneden...
Laatst gewijzigd door Vampiera op 12 jan 2009 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Henri42 »

Vampier a wel een toepasselijke naam,

loop eens en dierentuin asiel kennel dierenpension binnen etc, dan zie je pas wat de mens aan dieren dropt.

een uitzending aan overbodig dierenleed besteden is prima , maar wel de zaak van 2 kanten belichten en de beschuldigde partij netjes behandelen en hen niet laten overvallen en de mond snoeren door de blonde presentatrice.

Een pluim voor het NOP
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:19

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Een pluim voor het NOP »

Ik ben een veelvuldig bezoeker EN donateur van het NOP.
Ja, een papegaai hoort in het wild vrij rond te vliegen, net zoals een heleboel andere dieren vrij horen te zijn.
De realiteit is helaas anders en dit zorgt ervoor dat er honderden papegaaien met problemen in huiskamers in te kleine kooien zitten zonder voldoende aandacht enz enz. Ik zou willen dat al deze papegaaien naar het NOP gebracht werden!!! Ze krijgen hier een tweede kans, een tweede kans die blijvend is want ze gaan NOOIT meer terug naar een handelscircuit of een slecht woonomgeving.
Want ook al zijn er genoeg paegaaieneigenaren die alles voor hun papegaai over hebben en een goede leefomgeving bieden: het zijn er niet genoeg om al deze papegaaien op te vangen.
Dit doet het NOP en van mij verdienen ze daarvoor een pluim!!

Een grove fout TROS RADAR: jullie bezorgen een instelling die alle moeite doet om voor al deze papaegaaien te zorgen een slechte naam:
ga achter een Dennis aan en pak het grove handelscircuit van papegaaien aan!

Diesel-06
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2009 12:45

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Diesel-06 »

Meen me toch te herinneren dat ik kortgeleden met veel plezier
naar een aantal uitzendingen van ouwe Jan op tv heb gekeken ...
Hier is toch aardig veel openheid over het reilen en zeilen van het NOP.

http://www.ouwejanoptv.nl/index.html
http://www.brabant10.nl/UitzendingGemis ... Ouwe%20Jan

Hebben jullie dit ook allemaal bekeken en is dit in jullie "onderzoek"meegenomen Radar ?

vivien
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 13:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vivien »

wij komen uit belgie en zijn ook erge papegaaienliefhebbers en doen alles wat we kunnen om onze gaaien een goede thuis te kunnen geven en toch staat in mijn testament (opgemaakt bij een notaris) dat als wij er niet meer zijn de gaaien naar het NOP gaan met een dikke beurs erbij voor de onkosten

wij zijn blij met een park als het NOP en zien ook d egoede dingen die er gebeuren , ik kijk maandag zeker ook naar de uitzending

wat die mr H betreft, bah , wat een (*) ,ik heb er al vele verhalen over gehoord en hij mag de laatste da/va zijn, mij ziet hij niet , ik bespaar men beestjes die ellende wel ,gelukkig hebben wij in belgie ook hele goede artsen ,die zelfs het nut van het nop zien zitten

@ radar, gaat u aub alles na EER u wat uitzend , je kan zoveel stuk maken door de verkeerde info en de mensen/vrijwilligers leveren goed werk en hebben HART voor de dieren

@ henri
wat is er mis mee dat dierenartsen graag geld verdienen ??
daar is niks mee, alleen niet ten koste van de vogels
Laatst gewijzigd door vivien op 11 jan 2009 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Giggles
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:03

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Giggles »

Ik hoop dat ze niet alleen kijken naar de beschuldigden, maar dat ze ook onderzoek doen naar de bron van de beschuldigingen...

Dat er voor Dr H. uit M. commercieel voordeel uit deze beschuldigingen valt te halen, kan toch geen toeval zijn?

vivien
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 13:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vivien »

er zijn op verschillende fora's al discusies aan de gang over het wel en wee

http://www.papegaaiachtigen.nl/viewtopi ... =14&t=1212

http://www.parkieten-land.nl/smf/index. ... ic=32730.0

vliegje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vliegje »

ikzelf heb langer tijd stage en vrijwillig bij het nop gewerkt de eerste maanden helemaal niks te klagen iedereen zetten zich volledig in voor de dieren dieren werden goed verzorgd en alles liep gewoon goed

maar waar ik persoonlijk de fout bij neerleg is de tropijoy dat veranderde de boel compleet heb volgens mij toendertijd meermalen gezegd tegen mijn mede collega,s met ''dat'' ga je de mist in

iedereen zijn focus lag op de tropijoy en andere zaken bleven liggen
dat was minder belangrijk ik denk dat de tropijoy voor enkelen een soort prestige project is geworden om ego,s te strelen !!

ook het feit dat papegaaien ''verdwenen'' in die tijd zal zeker aanleiding zijn geweest tot dit gebeuren ik denk zelf dat het beter was als daar meer openheid over was geweest

ook is de directeur van het n.o.p vroeger niet altijd compleet zuiver geweest en dat bijt je gewoon een keer in je kont terug wel ben ik er zeer zeker van overtuigd dat hij goede bedoeling heeft met het gene wat hij doet wel denk ik dat hij te grote plannen heeft maar dat is compleet mijn mening !

ook het feit dat er in der tijd weed is gekweekt op het terrein van het nop is uiteraard een compleet stomme zet geweest van de betrokkenen
erger nog is het feit dat toen het probleem opgelost was er doodleuk weer mee begonnen werd met goed keuring van de directuer van het park HOE STOM KUN JE ZIJN ?

voor mij was toen de maat vol en ben vertrokken met pijn in me hart
dat door in feite een soort van mismagement en het soms maar wat aankloten door leiding gevende dat het daar uiteindelijk op misliep

ik heb me altijd betrokken gevoelen met deze zaak maar een ding heb ik geleerd een ''opvang is geen pretpark'' en dat sommige zich nu moeten verantwoorden is alleen maar goed lijkt me zo en de nop moet een opvang blijven en geen dierentuin cq pretpark worden :(

jvy_007
Berichten: 12
Lid geworden op: 17 jul 2008 15:54

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door jvy_007 »

Een van de motto’s van de SPPW is: “Papegaaien horen niet in een opvangcentrum”. Met andere woorden, gewoon dood laten gaan. Of allemaal bij die Jan H. over de schutting gooien en eens kijken of ze bij hem allemaal blijven leven, gezien zijn kunde denk ik dat er meer bij hem doodgegaan zijn dan in Veldhoven. Dit is spekkie naar zijn bekkie, concurrentie uitschakelen en dan is de ene zijn dood de ander zijn brood. Radar radar hoe diep kunnen jullie zinken, hou je bij je leest en bemoei je met dingen waar jullie vestand van hebben en hou zelf de regie, de indruk ontstaat nu dat wat dit onderwerp betreft jullie de regie uit handen hebben gegeven. Wat is het volgende: Ouwe paarden niet meer naar een opvangcentrum maar naar de paardenslager. Repetielen opvang Serpo opheffen en slangen en reptielen gewoon in de tuin bij de buren gooien. Ouwe dieren of dieren waar nooit goed voor gezorgd is gaan dood, doe je weinig aan. Gaan ook dood bij die Jan H.

JaninaAga
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2009 15:17

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door JaninaAga »

Het word naar mijn mening eens tijd dat er een onafhankelijk onderzoek naar de 'papegaaiengoeroe' :roll: Hooimeijer gestart wordt.
Deze man, die zichzelf tot de beste in de gaaienwereld heeft benoemd, gaat ook nu lelijk de mist in.

Dat er een onafhankelijk onderzoek komt ( door dhr. Dorrestein ) in het NOP is prima, waar mensen werken worden fouten gemaakt en wellicht komen er dingen aan het licht die verbeterd kunnen / moeten worden.

Maar dat Hooimeijer hier met modder gaat smijten is :roll: :roll: :roll: , wat wil hij hiermee bereiken?
De aandacht verzetten misschien, aangezien de meest walgelijke en negatieve verhalen over deze man als paddestoelen uit de grond schieten?
Of ook hier fijn geld inzamelen voor de eigen portemonnee?

Dat het NOP bestaat is niet dankzij het NOP, maar dankzij mensen.
Zolang de mens zich als een beest blijft gedragen t.o.v. dieren, zal het NOP en andere opvang helaas nodig blijven.

Ikzelf heb een vogel uit een opvang en heb met eigen ogen gezien hoe moeilijk het is om een papegaai te herplaatsen.

Hooimeijer was een veel flinkere vent geweest door alle papegaaien die het NOP binnenkomen zelf op te vangen in plaats van dit soort acties.
Maar hij weet net zo goed dat dat niet mogelijk is.
Papegaaien zijn niet-gedomesticeerde dieren, terwijl honden en katten ( waar hij naar verwijst ) dit wel zijn.

Dus RADAR, voor jullie nog verder zinken naar een niveau van een Soapserie, doe ook eens een diepgaand onderzoek naar deze op geldbeluste 'arts' die zelf meer en meer fouten en missers maakt.
Hij wil enkel geld verdienen wat ten koste gaat van de papegaaien.

Pak het NOP niet aan, maar de werkelijke veroorzakers van papegaaienleed, zoals Dennis, 4 animals en dat soort walgelijke handelaren.
Doe daar eens een diepgaand onderzoek naar, dat zal schrikbarende beelden opleveren.

En voor het NOP, ik hoop dat dit onderzoek ( door dhr. Dorrestein ) dingen aan het licht brengt die jullie kunnen verbeteren, en verder ga zo door, want waar moeten al die arme dieren dan heen?

PeCe
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2009 18:02

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door PeCe »

In navolging van Vivien kan ik nog wel een aantal fora melden waar de discussies al zijn gestart VOORDAT de uitzending heeft plaats gevonden.

http://www.parrotcare.nl/board/viewtopi ... =65&t=6280

http://forum.sennapapegaaien.nl/viewtopic.php?t=1688

http://edelpapegaai.messageboard.nl/vie ... php?t=1461

http://www.fluffies.org/nl/actualiteite ... 12218.html

Hopelijk kijkt men bij Tros Radar naar dit soort berichten, al is het alleen maar op het eigen forum. Zekerheidshalve heb ik ze daarom ook via de e-mail radar(at)tros.nl een e-mail gezonden waar ik mijn bezorgdheid heb uitgesproken.

Dat er zoals Vliegje zegt een aantal zaken kunnen verbeteren, dat sluit ik niet uit, maar datzelfde geld voor een artis, burgers enz. Ook in bejaardentehuizen kunnen zaken worden verbeterd. Dat er op een aantal zaken misschien wat meer openheid zou kunnen zijn, ben ik mee eens. MAAR alles waar ik navraag naar doe wordt netjes en goed beantwoord. Ook heeft men diverse andere zaken openlijk getoond, zie ook (is eerder aangehaald) de tv uitzendingen van "ouwe jan" op Brabant10.

Nog een dag wachten, dan weten we hoe goed of waar wij bang voor zijn slecht Radar zich heeft verdiept in het verhaal.

lisianthus
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lisianthus »

ik moet eerlijk zeggen dat ik de naam Hooijmeier ook genoemd heb,maar het gaat hier natuurlijk over beschuldigingen aan het Nop en in dit geval eens niet over Hooijmeier.Oke hij geeft een publikatie uit,maar het gaat over vermeende misstanden bij het Nop.
Wat mij ten zeerste tot nu toe bevreemd,is dat in voorafgaande situaties bij andere misstanden in de dieren wereld er altijd gereageerd werd tegen het ïtem"van Radar.Denk aan Dennis en illegale hondenverkoop uit het oostblok.In dit geval zie ik bijna alleen pro Nop-tjes.
Ik hou altijd wel van een stevige discussie op argumenten en op feiten.Ik zou graag van het beheer van dit forum horen welke "misstanden"er nog meer aan de kaak gesteld worden over het Nop,anders dan de sterfte(wat al een paar keer verklaard is hier)en het herplaatsingsbeleid.Misschien dat er dan nog een zinvolle bijdrage qua discussie geleverd kan worden voor de uitzending van maandag.
Ik zie nu namelijk ook nog steeds niet waarom het Nop geslachtoffert moet gaan worden.Bij verkeerde intepretatie van "vermeende"feiten kan zoals eerder gezegd heel veel onterecht kapot gemaakt worden.

vliegje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vliegje »

@ lisianthus er is geen herplaatsing beleid de dieren blijven daar de rest van hun leven !!

wat ik me eigenlijk altijd heb afgevraagd ook in de tijd dat ik daar me ding deed hoe kun je zoveel geld bij elkaar sprokkelen om zo,n groot
park te onderhouden met zoveel dieren

ja ze krijgen veel giften en andere zaken maar je spreekt over 6000 of meer dieren die gevoed dierenarts en huisvesting nodig hebben dat moet heel veel kosten ik heb daar nu juist nooit een echt antwoord op gehad !

lisianthus
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lisianthus »

vliegje
Geplaatst op: 11 Jan 2009 18:56 Onderwerp:



@ lisianthus er is geen herplaatsing beleid de dieren blijven daar de rest van hun leven !!

wat ik me eigenlijk altijd heb afgevraagd ook in de tijd dat ik daar me ding deed hoe kun je zoveel geld bij elkaar sprokkelen om zo,n groot
park te onderhouden met zoveel dieren

ja ze krijgen veel giften en andere zaken maar je spreekt over 6000 of meer dieren die gevoed dierenarts en huisvesting nodig hebben dat moet heel veel kosten ik heb daar nu juist nooit een echt antwoord op gehad !

@vliegje
Dat is toch helemaal geweldig dat ze daar de rest van hun leven blijven.Een gemiddelde papegaai heeft in zijn hele leven 5 baasjes.Een papegaai die van hand op hand gaat heeft geen mooi leven en wat is er dan mooier dat hij tussen zijn soortgenootjes eindelijk de rust heeft en oud kan worden aldaar.

Wat je je afvraagt hoe het kan dat ze het kunnen financieren.......?Ik hou me daar absoluut niet mee bezig en vraag me af waarom er mensen zijn die zich dat wel doen.Dan zijn er toch wel belangrijkere zaken in de wereld.

aen
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:40

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door aen »

Persoonlijk vind ik het jammer dat de NOP zo groot is geworden en zo langzamerhand meer op een pretpark lijkt dan een opvangcentrum.
Maar ik begrijp ook dat ze een manier moeten vinden om mensen te trekken en zo aan geld komen om alles te runnen.
En laten we eerlijk zijn...dat ze zo groot werden is alleen maar aan de mens te danken...die die prachtige dieren maar blijft kopen en fokken en dumpen :-(
Gelukkig is er dan een opvang waar de dieren na vaak jaren eenzaamheid eindelijk in een groep soortgenoten terecht mogen komen en eindelijk hun waarlijke leven mogen gaan leiden (nu zonder lijden).
Ik ben helemaal niet voor een herplaatsingregeling...de dieren zijn al eens gedumpt, hoe vaak moet dat nog gebeuren???
Mijn papegaai stierf helaas vorig jaar, maar ik had in mijn testament geregeld dat ze alleen naar het NOP zou mocht gaan, met genoeg geld om haar de rest van haar leven te kunnen verzorgen.
Als ik wist dat ze na mijn dood van hand tot hand zou gaan....

Heb me wel eens zorgen gemaakt over de vogels die gestolen werden door ziek figuren. Waar zijn ze gebleven? Zijn ze ooit terug gevonden? Was altijd bang dat mijn vogel dat dan ook zou kunnen overkomen, maar goed dat is niet meer aan de orde nu.

Ik heb veel geleerd via NOP en zou nooit meer een papegaai kopen, hoe mooi en intelligent ze ook zijn.
Inderdaad ze horen niet in een opvangcentrum, maar nog minder in een kooi...ze horen veilig en vrij in hun eigen leefgebied te kunnen rondvliegen.
De mens heeft de boel in het honderd laten lopen door stropen, fokken, etc...laten we dan in ieder geval het fatsoen hebben om de puinhopen op te ruimen, maw die dieren op te vangen die hulp nodig hebben.

Er zal misschien best iets mis zijn bij NOP maar volgens mij is er nog meer goed.
En eerlijk gezegd is er ook genoeg negatieve berichtgeving geweest in het verleden over dhr Hooimeiier zelf...daar zou ik mijn dieren al helemaal niet aan toevertrouwen!

Cleo81
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2009 18:54

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door Cleo81 »

Geplaatst op: 11 Jan 2009 20:31 Onderwerp:

@vliegje
Dat is toch helemaal geweldig dat ze daar de rest van hun leven blijven.Een gemiddelde papegaai heeft in zijn hele leven 5 baasjes.Een papegaai die van hand op hand gaat heeft geen mooi leven en wat is er dan mooier dat hij tussen zijn soortgenootjes eindelijk de rust heeft en oud kan worden aldaar.

Ik ben het met je eens dat een vogel die van hand tot hand gaat geen fijn leven heeft, maar er zijn ook veel kromsnavels die zo op mensen gericht zijn, dat die met een herplaatsing bij een gezin met verstand van papegaaien beter op hun plaats zijn dan bij het NOP. Veel vogels zijn idd op hun plek in een voliere met soortgenoten maar dat geldt niet voor alle vogels. Dit zou eigenlijk per vogel bekeken moeten worden. Verder geloof ik echt dat het NOP veel goed werk doet en een vogel het daar echt niet slecht heeft! Ik heb alle afleveringen van Ouwe Jan gezien en ik was dan ook zeer verbaasd toen de aankondiging van radar over het NOP mij onder ogen kwam...ik laat me er nog niet over uit voor de aflevering is uitgezonden, maar ik hoop dat het grote publiek een programma krijgt te zien wat gebaseerd is op gedegen onderzoek.....maar ik twijfel nu of dat zo is... :shock:

aen
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jan 2009 20:40

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door aen »

Lees net op een ander forum dat papegaaien verhandeld zouden worden maar op papier 'overleden' zouden zijn want dan kraait er geen haan meer naar...
En dat er mnet de vogeld gefokt wordt met name met de duurdere, die dan verhandeld worden...
En dat de dieren niet goed verzorgd zouden worden...
Ik hoop dat alle drie beschuldigen niet waar zijn, we zullen het morgen zien?

vliegje
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2009 14:50

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door vliegje »

sorry hoor maar lees even mijn ander verhaal wat hier op dit topic staat daarnaast begint het wat vaag te worden wat willen ze nu worden vopgel opvabg of gaan kweken met bedriegde vogle soorten

uit een nieuwsbrief :
Geachte donateurs en sponsors,
Ondanks de vaak barre weersomstandigheden mogen we in 2006 niet klagen over de
bezoekersaantallen. U trotseerde een aanhoudende periode met hitte én een extreem
lange periode waarin de regen met bakken tegelijkertijd uit de lucht kwam vallen. Het
weerhield U niet om ons Papegaaienpark te bezoeken. In 2006 hebben we zelfs iets meer
bezoekers mogen ontvangen dan in 2005. We hopen dan ook dat moeder natuur ons in
2007 gunstiger gestemd is zodat nog meer bezoekers de poorten zullen passeren. We
hebben de entreegelden hard nodig om onze toekomstplannen te kunnen realiseren.
Met de gemeente zijn we aan het onderhandelen om in 2007 de parkeervoorzieningen
voor onze bezoekers uit te breiden en of we een beheerderwoning mogen bouwen. We
zijn de mogelijkheden aan het doornemen om flink uit te gaan breiden. Met de aankoop
van een stuk grond van maar liefst 70.000 m², welke direct naast ons terrein ligt, kan een
lang gekoesterde wens eindelijk uitkomen. Als dit gerealiseerd kan worden, zal de totale
oppervlakte van het Papegaaienpark bijna verdubbeld zijn!
Op het terrein willen we een nieuwe kweekcentrum voor bijzondere, met uitsterven
bedreigde vogels, gaan opzetten. Onze huidige faciliteiten zijn ontoereikend om in de
toekomst door te kunnen groeien. Daarnaast willen we graag een aparte locatie creëren
voor in beslag genomen dieren en de mogelijkheid bieden om ook enkele andere diersoorten
onderdak te verlenen dan tot nu toe gebruikelijk was. De onderhandelingen met
het Ministerie zijn in volle gang. Uiteraard zullen we in de volgende nieuwsbrief meer
kunnen vertellen over de stand van zaken.
We hopen dat u in 2007 weer massaal het Papegaaiopvangcentrum komt bezoeken. Niet
alleen als gast, maar ook als sponsor. Want zonder uw steun kunnen wij ons werk niet
goed doen.
Graag wens ik u allen een goed, gezond en vooral voorspoedig 2007 toe!
Met vriendelijke groet,
Tonnie van Meegen
Directeur Stichting N.O.P.

PeCe
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 jan 2009 18:02

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door PeCe »

aen schreef:Lees net op een ander forum dat papegaaien verhandeld zouden worden maar op papier 'overleden' zouden zijn want dan kraait er geen haan meer naar...
En dat er mnet de vogeld gefokt wordt met name met de duurdere, die dan verhandeld worden...
En dat de dieren niet goed verzorgd zouden worden...
Ik hoop dat alle drie beschuldigen niet waar zijn, we zullen het morgen zien?
punt 1 en 3 weet ik niets van, kan het dus niet bevestigen of ontkennen.
Wel is het zo dat ik altijd heb gehoord dat er geen vogels worden verhandeld. ECHTER krijg je dan de discussie wat is handel. Er is al jaren een kweekprogramma, wat ook de papegaaienhulp in de Hortus/Haren heeft, wat inhoud dat nakomelingen van met uitsterven bedreigde vogelsoorten volgens regels naar andere dierenparken gaan. Is dat handelen? Geen enkele van de nakomelingen gaat naar een particulier.

Dus ja kweken, zal ik bevestigen, dat is mij wel meer meegedeeld. Dit gebeurt in meer dierentuinen, dat houdt in (net als met veel andere diersoorten) proberen te voorkomen dat een soort uitsterft.
Handelen NIET met particulieren, volgens regels naar dierentuinen in het kader van kweekprogramma en ter behoud van diersoorten, waarom niet. TROUWENS het zijn dan de nakomelingen die uit het park gaan, NIET de papegaaien die er zijn gebracht.

Volgens mij maak ik hiermee ook het artikel van Vliegje wat duidelijker m.b.t. het kweekprogramma.

De andere zaken week ik niets van, maar ik kan mij wel voorstellen dat uit bepaalde oogpunten papegaaien misschien niet goed worden verzorgd. MAAR wat is de definitie van goede verzorging. Dit is standaard al een discussiepunt.
- De een vind kortwieken een verplichting de ander vind het mishandeling en verkeerd verzorgen.
- De een vind het geven van zaden goed, de ander beslist niet, die zegt dat ze alleen pellets mogen hebben.
enz. enz.
Als ik met vooringenomen standpunten ga kijken weet ik zeker dat ik dingen kan vinden die niet aan MIJN gevoelsmatige regels voldoen. Een ander zal hetzelfde hebben.

Ik weet zeker dat als ik bij de World Parrot Trust (waar o.a. Rosemary Low die ook geinterviewd is toe behoord) ga kijken weet ik zeker dat ik dingen zie die ik als misstand beoordeel. Houd dat in dat zo een organisatie dus slecht is; neen.

lisianthus
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:12

Re: Nederlands Opvangcentrum voor Papegaaien

Ongelezen bericht door lisianthus »

Het Nop is niet alleen maar opvang van afdankertjes en mensen die hun papegaai een lange lijdensweg willen besparen.
Het Nop heeft ook een taak voor het opvangen van in beslag genomen dieren door de staat.
Het Nop heeft idd ook een kweekprogramma voor met uitsterven bedreigde diersoorten en uitwisseling met andere centra die daaraan meewerken.Papegaaien die aangeboden zijn door particulieren worden niet verhandeld.Nakomelingen of inbeslaggenomen dieren weet ik niet.Ik kan de statuten niet uit mijn hoofd maar ik zie niet in dat er dan niet met deze vogels bedreigde diersoorten geholpen(gehandeld)kunnen worden.
De uitbreiding van het papegaaienpark lijkt mij een must aangezien er steeds meer papegaaien opgevangen worden en in beslag worden genomen.Je kan deze vogels en andere dieren niet op hetzelfde aantal m2 huisvesten.Je hebt nl ook een zorgplicht.

Gesloten